Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Národní exportní strategie českého IT v zahraničí Michal Zálešák Výkonný ředitel Czech ICT Alliance.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Národní exportní strategie českého IT v zahraničí Michal Zálešák Výkonný ředitel Czech ICT Alliance."— Transkript prezentace:

1  Národní exportní strategie českého IT v zahraničí Michal Zálešák Výkonný ředitel Czech ICT Alliance

2 Podmínky vzniku Aliance 2004 – CzechTrade vybírá 7 progresivních oborů českého exportu a zakládá oficiální vývozní aliance – Czech ICT Alliance jedna z nich Cílem je zviditelnit a propagovat české ICT firmy zahraničním zákazníkům a podstatně vylepšit pozici ČR ve světě v oblasti exportu ICT služeb podle výše obratu na jednoho obyvatele Září 2005 – formalizace sdružení Mnoho příkladů úspěšné spolupráce (kontraktační semináře, přednášková činnost, marketingový katalog, zahraniční spolupráce): UK, Rakousko, Belgie, Holandsko, Švédsko, USA Příklad – program Aliance a jeho využití IT firmami

3 Exportní IT strategie – PROČ? The Economist Intelligence Unit, CEO Briefing, 2005: ČR je nejatraktivnější destinací pro outsourcing v Evropě a třetí nejatraktivnější na světě (1. Indie) Potenciál České republiky vychází z:  kombinace relativně levné pracovní síly  atraktivního regulačního prostředí  a těsné blízkosti západní Evropy, se kterou sdílí těsné kulturní a historické vztahy. Místní poměrně vzdělaná pracovní síla zvyšuje atraktivitu země jako off-shoringové lokality nad své regionální konkurenty jako je Polsko nebo Slovensko.

4 Kriérium ČRIndie Blízkost9,464,37 Politická stabilita8,407,20 Makroekonomická stabilita8,40 Stav regulace8,006,00 Zdanění6,006,50 Náklady práce8,509,69 Schopnosti, počet pracovníků5,627,78 Pracovní vztahy6,007,33 Infrastruktura6,204,60

5 Exportní IT strategie – PROČ? A.T.Kearney Offshore Location Attractiveness Index 2004 Overall Rankings (1) India China Malaysia Czech Republic Singapore Faktory: Dovednost a dostupnost pracovní síly Obchodní prostředí Finanční struktura Zdroj: Making Offshore decisions, A.T. Kearney, 2004, www.atkearney.com 1 2 3 4 5 (1) 25 Countries Ranked – Bottom 5 were Russia/Spain/Ireland/Israel/Turkey

6 Příklady úspěchu CN Resources International Ceny: The best outsourcing solution of the Year 04/2005 (Business Britain Journal), Fast50 od Deloitte v r. 2003,4,5 Zahraniční zákazníci (80% obratu): DF Group (UK), Manpower (B), Lufthansa Technik (D), Commerzbank (D) LANGMaster International Prodej více než 2 milionů ks CD v zahraničí – zejména učení se jazykům formou elearningu od r. 1996 příklady cen ze zahraničních veletrhů: The Best of Comdex (USA) – Nominee, World Summit Award 2003 (Finsko) - nejlepší e-learning,EUROPRIX Quality Seal (Rakousko) Iguassu Software Systems 40 člověkoroků zkušeností s ESA Eumetsatem vývoj nástrojů na upřesnění satelitní navigace, a operace středoevropské stanice na monitorování přesnosti dat EGNOS, účast na projektu Galileo

7 Proč ICT Aliance? Existence řady nejrůznějších uskupení  SPIS, APEK, CEO, APVTS ….  Nejrůznější zájmy a poslání Vytvořením ICT Aliance  v jejím současném pojetí došlo sice k vytvoření dalšího sdružení, ale Jasná mise: Zviditelňování a prosazování českého odvětví ICT v zahraničí

8 ALE…

9 Nevyužitý potenciál Podíl vývozu služeb na celkovém vývozu ČR, 2003: 12,8 %, což je výrazně méně, než v zemích EU (podíl 20,6 % v EU – 25, USA – 48% v roce 2004). Hodnota exportu služeb na jednoho obyvatele: 760 USD - Hluboko pod úrovní srovnatelných zemí EU. Podíl ČR (0,7 % na světovém exportu zboží a 0,46 % na světovém exportu služeb) je menší než podíl srovnatelných zemí. (Rakousko 1,29 % a 2,25 %, Dánsko 0,83 % a 1,78 %, Belgie 3,39 % a 2,36 %).

10 Základy exportní IT strategie Soulad s připravovanou Exportní strategií ČR pro období 2006 – 2010 (IT = progresivní obor průmyslu) Czech ICT Alliance ji vidí jako výborný krok vpřed Hlavní cíl strategie: Zvýšit export ČR a vývozní podíl ICT služeb a SW (zejména malé a střední firmy) Nástroje strategie:  Budování brandu Czech ICT v zahraničí  Služby pro zahraniční potenciální zákazníky  Podpůrné služby pro české IT exportéry  Efektivní využití Evropských fondů na podporu IT (spolupráce s MPO, CT, CI, ITB Europe)  Zvyšování povědomí o přínosu IT pro českou ekonomiku (MPO, HKČR)

11 Brand – co komunikovat Key Message: České firmy nabízí špičkově vzdělané a zkušené IT pracovníky se znalostí cizích jazyků. Česká republice zase kvalitní infrastrukturu, stabilní regulační a právní prostředí. Díky členství v EU a své pozici v srdci Evropy je pro své partnery velice blízkým partnerem. Jasné vymezení se proti tradičními outsourcingovým destinacím a středoevropským konkurentům (Spolupráce s mezinárodními experty na offshoring – Paul Tija: autor knihy Offshoring Information Technology) Pravidelné zahraniční srovnání s konkurencí Vlastní průzkum v ČR (české ICT firmy, velké podniky + kancelářemi CT v zahraničí: vnímání sama sebe a vlastních přidaných hodnot)

12 Brand: Jak komunikovat Pracovníci zahraničních kanceláří CzechTrade a českých ambasád mohou být nejlepšími emisary českého ICT v zahraničí Nově připravovaný portál o českém ICT zaměřený na zahraniční partnery (+ newsletter) + správa české sekce webu na ITBeurope Aktivní přednášková činnost Aktivní komunikace s médii (interní brand + externí brand v zahraničí) Pravidelný dialog s mezinárodními konzultačními firmami o českém ICT (příklad realizované spolupráce: KPMG) Spolupráce s mezinárodními advokátními kancelářemi (příklad spolupráce – Baker&McKenzie)

13 B&M - Spolupráce s Aliancí Příklad úspěšné spolupráce Pražská a chicagská kancelář Baker & McKenzie připravily webinar ve spolupráci s pobočkou CzechTrade v Chicagu a konzultační firmy neoIT. Obsah – IT outsourcing; podnikatelské klima pro přesun výroby a služeb do České republiky. Unikátní know-how zkušenosti v mezinárodních ICT transakcích (networking) pracovní skupiny složené podle teritoriální a věcné potřeby klienta (IT právo, daně, pracovní právo, soutěžní právo) právní pomoc v ČR i zahraničí (softwarové licence, elektronický podpis, úschova zdrojového kódu, právní aspekty internetu, IT outsourcing, e-banking, provozování TV a rozhlasového vysílání po internetu, ochrana dat)

14 Služby pro zahraniční partnery Poskytovány ve spolupráci se sítí více než 30 kanceláři CT po celém světě Informační servis – dotaz na české ICT Pomoc s hledáním vhodného dodavatele v ČR Příprava obchodních misí pro match-making v České republice Individuální příprava obchodních cest a setkání s českými IT firmami Pomoc pro zahraniční investory – zájemce o akvizice Doporučení ostatních partnerů pro zajištění služeb

15 Služby pro české IT firmy Aktuální přehledy IT poptávek z veřejných zakázek v zemích Evropské unie Aktuální přehledy dotací a fondů EU Pořádání zahraničních obchodních misí + konference Praktické semináře v ČR o exportu + networking Zdroj poptávek zahraničních partnerů Analýzy vybraných zahraničních trhů (konkurence + potenciální zákazníci, požadavky na daném trhu) Tištěný katalog, WWW Aliance, přehledy ICT trhu v ČR, konference, tiskové zprávy na webu) Členství – pro všechny firemní zájemce o podporu vlastního ICT exportu nebo budování dobrého jména českého ICT v zahraničí

16 Typizovaný networking Úspěšný příklad 1 – UK Úspěšný příklad 2 – Holandsko CeBIT

17 Realizované aktivity Červen 2005 – Londýn, match-makingový seminář (12 českých IT firem, 50 firem z UK, bezplatné pro české podniky) Červen 2005 – Vídeň, match-makingový seminář Červen 2005 - Vytištění katalogu českých IT firem, distribuce na pobočky CzechTrade Srpen 2005 - Liege, Belgie, prezentace pro zdejší podnikatele (spolupráce s ambasádou) Říjen 2005 – veletrh Systems, Německo, match- makingový seminář

18 Realizované aktivity 2 Říjen 2005 – Tisková konference, Invex (účast GŘ CzechTrade, zástupce MPO) Listopad 2005 - Czech ICT Aliance odborným partnerem Offshore Customer Management International konference (loga na všech materiálech) + spoluvystavování na stánku CzechInvest Listopad 2005 - Rotterdam, Holandsko, match- makingový seminář Listopad 2005 – konference CITE

19 Realizované aktivity 3 Únor 2006 – delegace českých ICT firem na mezinárodní konferenci iConVienna (bezplatná účast pro členy - jinak cena 1500 Euro) a možnosti vystavování + 2 prezentace o českém ICT, Alianci únor 2006 – příprava prezentace pro seminář CzechTrade v Paříži Březen 2006 – Národní den na veletrhu CeBIT na podporu českého ICT, 3,5 hodinový prezentační blok + společný stánek členských firem Aliance Březen 2006 – prezentace Czech ICT Alliance na setkání s řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade Březen 2006 – přijetí delegace holandských studentů Executive MBA, kteří chystají práci na téma feasibility studie outsourcingu do České republiky

20

21 Plánované aktivity Duben 2006 - nová verze webových stránek pro aktivní propagaci zahraničními kancelářemi CzechTrade Duben 2006 – delegace českých ICT firem na veletrhu TINE (vlastní stánek), Holandsko Květen 2006 – match-makingový seminář, Švýcarsko Květen 2006 – setkání s podnikateli, španělská delegace v Praze Podzim 2006 – match-makingový seminář, Švédsko

22 Plánované aktivity 2 Podzim 2006 – match-makingový seminář, Švédsko Říjen 2006 – match-makingový seminář, Systems, Německo Říjen 14.- 21 – Trip evropských firem do Kanady – ve spolupráci s IBT Europe. Informace byla distribuována (doufám) Listopad 2006 – návštěva amerických firem v Praze (nejisté, v jednání)

23 Navázané kontakty Evropa – Rumunsko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko (+Vídeň), Bosna a Hercegovina, Španělsko USA - Chicago, Kanada (ambasáda) Jižní Amerika – Mexiko Asie - Thajsko

24 Faktické fungování Aliance Organizační struktura  Představenstvo  Dozorčí rada Externí zdroje financování Partnerství – program Aliance

25 Kontakt Michal Zálešák Výkonný ředitel Aliance info@czechict.cz www.czechict.cz T: 608 112 333, 222 250 589


Stáhnout ppt " Národní exportní strategie českého IT v zahraničí Michal Zálešák Výkonný ředitel Czech ICT Alliance."

Podobné prezentace


Reklamy Google