Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Národní exportní strategie českého IT v zahraničí Michal Zálešák Výkonný ředitel Czech ICT Alliance.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Národní exportní strategie českého IT v zahraničí Michal Zálešák Výkonný ředitel Czech ICT Alliance."— Transkript prezentace:

1  Národní exportní strategie českého IT v zahraničí Michal Zálešák Výkonný ředitel Czech ICT Alliance

2 Podmínky vzniku Aliance 2004 – CzechTrade vybírá 7 progresivních oborů českého exportu a zakládá oficiální vývozní aliance – Czech ICT Alliance jedna z nich Cílem je zviditelnit a propagovat české ICT firmy zahraničním zákazníkům a podstatně vylepšit pozici ČR ve světě v oblasti exportu ICT služeb podle výše obratu na jednoho obyvatele Září 2005 – formalizace sdružení Mnoho příkladů úspěšné spolupráce (kontraktační semináře, přednášková činnost, marketingový katalog, zahraniční spolupráce): UK, Rakousko, Belgie, Holandsko, Švédsko, USA Příklad – program Aliance a jeho využití IT firmami

3 Exportní IT strategie – PROČ? The Economist Intelligence Unit, CEO Briefing, 2005: ČR je nejatraktivnější destinací pro outsourcing v Evropě a třetí nejatraktivnější na světě (1. Indie) Potenciál České republiky vychází z:  kombinace relativně levné pracovní síly  atraktivního regulačního prostředí  a těsné blízkosti západní Evropy, se kterou sdílí těsné kulturní a historické vztahy. Místní poměrně vzdělaná pracovní síla zvyšuje atraktivitu země jako off-shoringové lokality nad své regionální konkurenty jako je Polsko nebo Slovensko.

4 Kriérium ČRIndie Blízkost9,464,37 Politická stabilita8,407,20 Makroekonomická stabilita8,40 Stav regulace8,006,00 Zdanění6,006,50 Náklady práce8,509,69 Schopnosti, počet pracovníků5,627,78 Pracovní vztahy6,007,33 Infrastruktura6,204,60

5 Exportní IT strategie – PROČ? A.T.Kearney Offshore Location Attractiveness Index 2004 Overall Rankings (1) India China Malaysia Czech Republic Singapore Faktory: Dovednost a dostupnost pracovní síly Obchodní prostředí Finanční struktura Zdroj: Making Offshore decisions, A.T. Kearney, 2004, (1) 25 Countries Ranked – Bottom 5 were Russia/Spain/Ireland/Israel/Turkey

6 Příklady úspěchu CN Resources International Ceny: The best outsourcing solution of the Year 04/2005 (Business Britain Journal), Fast50 od Deloitte v r. 2003,4,5 Zahraniční zákazníci (80% obratu): DF Group (UK), Manpower (B), Lufthansa Technik (D), Commerzbank (D) LANGMaster International Prodej více než 2 milionů ks CD v zahraničí – zejména učení se jazykům formou elearningu od r příklady cen ze zahraničních veletrhů: The Best of Comdex (USA) – Nominee, World Summit Award 2003 (Finsko) - nejlepší e-learning,EUROPRIX Quality Seal (Rakousko) Iguassu Software Systems 40 člověkoroků zkušeností s ESA Eumetsatem vývoj nástrojů na upřesnění satelitní navigace, a operace středoevropské stanice na monitorování přesnosti dat EGNOS, účast na projektu Galileo

7 Proč ICT Aliance? Existence řady nejrůznějších uskupení  SPIS, APEK, CEO, APVTS ….  Nejrůznější zájmy a poslání Vytvořením ICT Aliance  v jejím současném pojetí došlo sice k vytvoření dalšího sdružení, ale Jasná mise: Zviditelňování a prosazování českého odvětví ICT v zahraničí

8 ALE…

9 Nevyužitý potenciál Podíl vývozu služeb na celkovém vývozu ČR, 2003: 12,8 %, což je výrazně méně, než v zemích EU (podíl 20,6 % v EU – 25, USA – 48% v roce 2004). Hodnota exportu služeb na jednoho obyvatele: 760 USD - Hluboko pod úrovní srovnatelných zemí EU. Podíl ČR (0,7 % na světovém exportu zboží a 0,46 % na světovém exportu služeb) je menší než podíl srovnatelných zemí. (Rakousko 1,29 % a 2,25 %, Dánsko 0,83 % a 1,78 %, Belgie 3,39 % a 2,36 %).

10 Základy exportní IT strategie Soulad s připravovanou Exportní strategií ČR pro období 2006 – 2010 (IT = progresivní obor průmyslu) Czech ICT Alliance ji vidí jako výborný krok vpřed Hlavní cíl strategie: Zvýšit export ČR a vývozní podíl ICT služeb a SW (zejména malé a střední firmy) Nástroje strategie:  Budování brandu Czech ICT v zahraničí  Služby pro zahraniční potenciální zákazníky  Podpůrné služby pro české IT exportéry  Efektivní využití Evropských fondů na podporu IT (spolupráce s MPO, CT, CI, ITB Europe)  Zvyšování povědomí o přínosu IT pro českou ekonomiku (MPO, HKČR)

11 Brand – co komunikovat Key Message: České firmy nabízí špičkově vzdělané a zkušené IT pracovníky se znalostí cizích jazyků. Česká republice zase kvalitní infrastrukturu, stabilní regulační a právní prostředí. Díky členství v EU a své pozici v srdci Evropy je pro své partnery velice blízkým partnerem. Jasné vymezení se proti tradičními outsourcingovým destinacím a středoevropským konkurentům (Spolupráce s mezinárodními experty na offshoring – Paul Tija: autor knihy Offshoring Information Technology) Pravidelné zahraniční srovnání s konkurencí Vlastní průzkum v ČR (české ICT firmy, velké podniky + kancelářemi CT v zahraničí: vnímání sama sebe a vlastních přidaných hodnot)

12 Brand: Jak komunikovat Pracovníci zahraničních kanceláří CzechTrade a českých ambasád mohou být nejlepšími emisary českého ICT v zahraničí Nově připravovaný portál o českém ICT zaměřený na zahraniční partnery (+ newsletter) + správa české sekce webu na ITBeurope Aktivní přednášková činnost Aktivní komunikace s médii (interní brand + externí brand v zahraničí) Pravidelný dialog s mezinárodními konzultačními firmami o českém ICT (příklad realizované spolupráce: KPMG) Spolupráce s mezinárodními advokátními kancelářemi (příklad spolupráce – Baker&McKenzie)

13 B&M - Spolupráce s Aliancí Příklad úspěšné spolupráce Pražská a chicagská kancelář Baker & McKenzie připravily webinar ve spolupráci s pobočkou CzechTrade v Chicagu a konzultační firmy neoIT. Obsah – IT outsourcing; podnikatelské klima pro přesun výroby a služeb do České republiky. Unikátní know-how zkušenosti v mezinárodních ICT transakcích (networking) pracovní skupiny složené podle teritoriální a věcné potřeby klienta (IT právo, daně, pracovní právo, soutěžní právo) právní pomoc v ČR i zahraničí (softwarové licence, elektronický podpis, úschova zdrojového kódu, právní aspekty internetu, IT outsourcing, e-banking, provozování TV a rozhlasového vysílání po internetu, ochrana dat)

14 Služby pro zahraniční partnery Poskytovány ve spolupráci se sítí více než 30 kanceláři CT po celém světě Informační servis – dotaz na české ICT Pomoc s hledáním vhodného dodavatele v ČR Příprava obchodních misí pro match-making v České republice Individuální příprava obchodních cest a setkání s českými IT firmami Pomoc pro zahraniční investory – zájemce o akvizice Doporučení ostatních partnerů pro zajištění služeb

15 Služby pro české IT firmy Aktuální přehledy IT poptávek z veřejných zakázek v zemích Evropské unie Aktuální přehledy dotací a fondů EU Pořádání zahraničních obchodních misí + konference Praktické semináře v ČR o exportu + networking Zdroj poptávek zahraničních partnerů Analýzy vybraných zahraničních trhů (konkurence + potenciální zákazníci, požadavky na daném trhu) Tištěný katalog, WWW Aliance, přehledy ICT trhu v ČR, konference, tiskové zprávy na webu) Členství – pro všechny firemní zájemce o podporu vlastního ICT exportu nebo budování dobrého jména českého ICT v zahraničí

16 Typizovaný networking Úspěšný příklad 1 – UK Úspěšný příklad 2 – Holandsko CeBIT

17 Realizované aktivity Červen 2005 – Londýn, match-makingový seminář (12 českých IT firem, 50 firem z UK, bezplatné pro české podniky) Červen 2005 – Vídeň, match-makingový seminář Červen Vytištění katalogu českých IT firem, distribuce na pobočky CzechTrade Srpen Liege, Belgie, prezentace pro zdejší podnikatele (spolupráce s ambasádou) Říjen 2005 – veletrh Systems, Německo, match- makingový seminář

18 Realizované aktivity 2 Říjen 2005 – Tisková konference, Invex (účast GŘ CzechTrade, zástupce MPO) Listopad Czech ICT Aliance odborným partnerem Offshore Customer Management International konference (loga na všech materiálech) + spoluvystavování na stánku CzechInvest Listopad Rotterdam, Holandsko, match- makingový seminář Listopad 2005 – konference CITE

19 Realizované aktivity 3 Únor 2006 – delegace českých ICT firem na mezinárodní konferenci iConVienna (bezplatná účast pro členy - jinak cena 1500 Euro) a možnosti vystavování + 2 prezentace o českém ICT, Alianci únor 2006 – příprava prezentace pro seminář CzechTrade v Paříži Březen 2006 – Národní den na veletrhu CeBIT na podporu českého ICT, 3,5 hodinový prezentační blok + společný stánek členských firem Aliance Březen 2006 – prezentace Czech ICT Alliance na setkání s řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade Březen 2006 – přijetí delegace holandských studentů Executive MBA, kteří chystají práci na téma feasibility studie outsourcingu do České republiky

20

21 Plánované aktivity Duben nová verze webových stránek pro aktivní propagaci zahraničními kancelářemi CzechTrade Duben 2006 – delegace českých ICT firem na veletrhu TINE (vlastní stánek), Holandsko Květen 2006 – match-makingový seminář, Švýcarsko Květen 2006 – setkání s podnikateli, španělská delegace v Praze Podzim 2006 – match-makingový seminář, Švédsko

22 Plánované aktivity 2 Podzim 2006 – match-makingový seminář, Švédsko Říjen 2006 – match-makingový seminář, Systems, Německo Říjen – Trip evropských firem do Kanady – ve spolupráci s IBT Europe. Informace byla distribuována (doufám) Listopad 2006 – návštěva amerických firem v Praze (nejisté, v jednání)

23 Navázané kontakty Evropa – Rumunsko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko (+Vídeň), Bosna a Hercegovina, Španělsko USA - Chicago, Kanada (ambasáda) Jižní Amerika – Mexiko Asie - Thajsko

24 Faktické fungování Aliance Organizační struktura  Představenstvo  Dozorčí rada Externí zdroje financování Partnerství – program Aliance

25 Kontakt Michal Zálešák Výkonný ředitel Aliance T: ,


Stáhnout ppt " Národní exportní strategie českého IT v zahraničí Michal Zálešák Výkonný ředitel Czech ICT Alliance."

Podobné prezentace


Reklamy Google