Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ANTONÍN SOVA - DÍLO. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_04_Antonín.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ANTONÍN SOVA - DÍLO. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_04_Antonín."— Transkript prezentace:

1 ANTONÍN SOVA - DÍLO

2 NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_04_Antonín Sova - dílo TÉMA SADY : Literatura 19. a 20. století ROČNÍK : septima DATUM VZNIKU: říjen 2013 AUTOR : Mgr. Kateřina Benešová

3 ANOTACE Materiál je určen k výuce tvorby spisovatele Antonína Sovy, studenti pracují s ukázkami, odlišují typické znaky impresionismu a symbolismu a interpretují tvorbu A. Sovy V prezentaci je užito animací pro odkrytí správných odpovědí. Dále se pracuje s audio ukázkami – recitace x zhudebnění

4 K VĚTY INTIMNÍCH NÁLAD Impresionismus Zachycení okamžiku nálady Do obrazu krajiny promítány básníkovy duševní stavy – melancholie, smutek Přírodní, meditativní a intimní lyrika Vzpomínky na šťastné dětství Okouzlení přírodou – jihočeská příroda Obr. 1

5 U ŘEK U řek mám večer vlažný rád, u řek, kde plno mušlí leží, kde zvolna z řeky vstává chlad, a bílá pěna z dálky sněží. U řek mám břízy nejraděj a olše, do nichž stín se dere, a cvrčků šum a vážek rej a v dálce města rysy šeré. Rád u řek rybáře já zřím za clonou par s lodičkou línou se ploužit šerem večerním, kdy červánky v mze modré hynou. A večer když se nachýlí a měsíc v řece kdy se houpá, ten noční chodec, napilý modravou parou, z vod jež stoupá: rád spřádám rytmus hudby pln při vzpomínkách a sladké tuše, při šplouchání ztišených vln a při vzrušení celé duše.

6 Ú KOLY K UKÁZCE Impresionismus chce působit na smysly. 1. Vyhledejte v ukázce vše, co označuje nějakou barvu a působí tak na náš zrak. 2. Vyhledejte v ukázce vše, co působí na sluch. 3. A zbývající smysly? 4. Je text náladový? Jaká nálada je v něm zachycena? Zkuste i zdůvodnit, proč na vás působí právě takto. 5. Vyhledejte a pojmenujte básnické prostředky. 6. Jaký rým je v básni použit?

7 U ŘEK U řek mám večer vlažný rád, u řek, kde plno mušlí leží, kde zvolna z řeky vstává chlad, a bílá pěna z dálky sněží. U řek mám břízy nejraděj a olše, do nichž stín se dere, a cvrčků šum a vážek rej a v dálce města rysy šeré. Rád u řek rybáře já zřím za clonou par s lodičkou línou se ploužit šerem večerním, kdy červánky v mze modré hynou. A večer když se nachýlí a měsíc v řece kdy se houpá, ten noční chodec, napilý modravou parou, z vod jež stoupá: rád spřádám rytmus hudby pln při vzpomínkách a sladké tuše, při šplouchání ztišených vln a při vzrušení celé duše. anafora personifikace metafora metonymie anafora

8 S OUCIT I VZDOR Stále ještě se objevuje lyrická náladovost spojená s obrazy krajiny Tato sbírka ale už stojí na rozhraní mezi impresionismem a symbolismem Navíc se melancholie mění ve vzdor (motivy revolty, odporu, vzpoury), ale stále ještě i z předchozího období patrné motivy bolesti, smutku, vnitřních rozporů Název vystihuje přelom v tvorbě Obr. 2

9 J EŠTĚ JEDNOU SE VRÁTÍME Symbolismus – symboly vyjadřují duševní stav lyrického hrdiny – smutek, hořkost, nemožnost uskutečnit životní ideály 2 okruhy motivů Jaro Podzim Čerpá ze snů – snové obrazy Intimní lyrika Volný verš

10 U KÁZKA – K DO VÁM TAK ZCUCHAL TMAVÉ VLASY Když ona přišla na můj sad, vše právě odkvétalo. Tak nevrle a tulácky v obzoru slunce spalo. Ó, proč tak pozdě? řek jsem k ní. Poslední slunce na sítí, zvony mi v mlhách umlkly, jsou ptáci v travách ukrytí, mé louky teskní vůní mdlou a vody sešeřeny jsou a přes přívozy stíny jdou a všecko planou je už hrou. Že do daleka odplout chci kams na zelené ostrovy a zdvihám vlajky na stožár a bílé plachty, lanoví. Vás tenkrát z jara čekal jsem... V obzoru modrý zvučel jas. Já napjal struny z paprsků, by echem chyt se v nich váš hlas. Nuž rcete, kde jste tenkrát byla? A pod jakými zeměpásy? Nuž, rcete, čí jste jaro žila? Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy? AUDIO Hm - Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasyAUDIO Hm - Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy AUDIO - recitace Zdeňka ŠtěpánkaAUDIO - recitace Zdeňka Štěpánka

11 I NTERPRETACE UKÁZKY 1. S čím jsou spojovány motivy jara a podzimu? Jaro = mládí Podzim = stáří 2. Jaké je hlavní téma textu? 3. Recitujeme text a porovnáváme s oběma poslechovými ukázkami. Ztracená láska, životní ideál, žena, která přichází příliš pozdě

12 P RO ZAJÍMAVOST Obr. 3 Obr. 4

13 CITACE 1. Obr. 1: SOVA, Antonín. bookfan [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. Obr. 2: SOVA, Antonín. baila [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. Obr. 3: ŠVABINSKÝ, Max. volny [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4. Obr. 4: NEZNÁMÝ AUTOR. wikimedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5. Ukázka 1: SOVA, Antonín. svjet.sweb.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6. Ukázka 2: SOVA, Antonín. cesky-jazyk [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: sova/kdo-vam-tak-zcuchal-tmave-vlasy-jeste-jednou-se-vratime.html


Stáhnout ppt "ANTONÍN SOVA - DÍLO. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_04_Antonín."

Podobné prezentace


Reklamy Google