Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceŽivotní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceŽivotní."— Transkript prezentace:

1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceŽivotní prostředí 1 – Ekologické havárie Klíčová slovaEkologické havárie, životní prostředí, odpady PředmětObčanská výchova Autor, spoluautorPhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina3. ročník, žáci 17 – 18 let, Zednické práce, Malířské a natěračské práce, Truhlářské práce Speciální vzdělávací potřebyAno ZdrojeSeznam viz poslední snímek + vlastní materiály autora Životní prostředí 1 – Ekologické havárie 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_ 43_871

2 2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Obsah dokumentu

3 3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – pravěk – zdroj odpadů – přírodní materiály, se kterými si příroda poradila. – lidé zužitkovali vše, co se dalo. Když třeba ulovili mamuta, maso uložili do zásoby a snědli; kůži, kly a kosti použili k výrobě příbytků, šatů, různých pomůcek a nástrojů i ozdobných předmětů. Tyto suroviny byly zkrátka moc vzácné na to, aby se staly odpadem. Člověk pravěku proto vytvářel minimum odpadu, a když už něco vyhodil, příroda vše dokázala „zpracovat“.

4 4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – starověk – problémy s prvními městy – odpadní jámy. Ve starém Řecku a Římě se prováděl občasný generální úklid, skrápěly se vozovky, čistila kanalizace a posbíraný odpad byl vyvážen za hradby

5 5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – středověk – odhození odpadů na ulici. Hromady odpadů lákaly hmyz, ptáky a hlodavce a byla tak otevřena cesta pro šíření nejrůznějších nemocí (moru, cholery, lepry a dalších)

6 6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – 20. století – skládky Hlavním způsobem odstraňování odpadů bylo skládkování na nezabezpečených skládkách. Každé město a vesnice měly svou vlastní skládku, kde byly koncentrovány odpady z jejich území. Na výstavbu a provoz skládky neexistovaly normy, a tak z odpadů unikaly nebezpečné látky, kontaminovaly povrchovou vodu a půdu a dostávaly se i do vody podzemní.skládkováníkontaminovaly

7 7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – současnost – recyklace – energetické využití odpadů – stále ale ještě trvají (a převládají) skládky

8 8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – atom, ropa

9 9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Černobyl – Nejhorší katastrofa jaderné elektrárny v historii. 26. dubna 1986 jeden z reaktorů elektrárny na Ukrajině explodoval. Do atmosféry se dostalo ohromné množství radioaktivity, podle vědců víc než po výbuchu jaderných pum nad Hirošimou a Nagasaki. Způsobila rakovinu u tisícovek dětí. Třicetikilometrový okruh kolem elektrárny zůstává veřejnosti nepřístupný. Reaktor číslo čtyři je pod ohromným betonovým krytem, který se pomalu rozpadá. Zbytek elektrárny přestal sice fungovat v roce 2000, stále zde ale na různých úkolech pracují téměř čtyři tisíce lidí.

10 10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Bhópál – Nehoda americké chemičky ve středoindickém Bhópálu zasáhla půl milionu lidí. Během havárie, o půlnoci 2. prosince 1984, uniklo z továrny 45 tun prudce jedovatého metylisokyanátu, kyanovodíku a dalších plynů. Tisíce lidí zahynuly ve svých postelích. Další trpěli celé měsíce, celkem jich zemřelo asi patnáct tisíc. Další statisíce lidí mají stále těžké zdravotní problémy, včetně slepoty, selhání orgánů a neurologických poruch. Z opuštěné továrny stále unikají do okolí toxické látky a velké množství dětí má vrozené defekty. Jde o nejhorší průmyslovou katastrofu v dějinách.

11 11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Kuvajtské ropné věže – Saddám Husajn věděl, že prohrál válku. Přišel o uchvácený Kuvajt, ale nehodlal jeho ropné bohatství nechat komukoli jinému. Ke konci první války v zálivu v roce 2001 Husajnovi muži vyhodili do povětří kuvajtské ropné věže. Požáry ze šesti stovek vrtů hořely sedm měsíců. Perský záliv pokryl kouř, popel a saze. Padal černý déšť. Na poušti vznikla ropná jezera. Tisíce zvířat zahynuly, ropná mlha jim zničila plíce.

12 12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Love Canal – V roce 1978 bylo Love Canal idylickým předměstím poblíž Niagarských vodopádů ve státě New York. Stovky domů a škola ale stály na 21 tunách jedovatého průmyslového odpadu. Ten tam ve čtyřicátých a padesátých letech pohřbila jedna místní společnost. Po letech ale jedy začaly vybublávat na povrch. Na konci sedmdesátých let domy odkoupila federální vláda a celá oblast byla evakuována.

13 13 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Exxon Valdez – V noci 24. března 1989 ropný tanker Exxon Valdez najel na útes v aljašském zálivu Prince Wiliama. Celkem se do chladné mořské vody dostaly desítky milionů litrů ropy, které znečistily tisíce kilometrů pobřeží. Stovky tisíc ryb, ptáků, tuleňů a dalších zvířat zahynuly, přestože se na likvidaci následků nehody podílelo jedenáct tisíc lidí a tisícovka lodí. Jde o nejhorší ekologickou katastrofu v historii USA, ale podle názorů odborníků ji neštěstí v Mexickém zálivu pravděpodobně překoná.

14 14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Tokaimura – K nejhorší japonské jaderné nehodě došlo v září 1999 na severovýchod od Tokia. Dva pracovníci továrny na zpracování uranu Tokaimura zahynuli a stovky dalších zasáhlo radioaktivní záření.

15 15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Aralské jezero – Kdysi bývalo čtvrtým největším jezerem na světě, vodní plocha měla zhruba rozlohu Irska. Od šedesátých let se ale Aralské jezero, nacházející se mezi Uzbekistánem a Kazachstánem, zmenšilo o devadesát procent. Sovětské zavlažovací projekty totiž odklonily množství jeho přítoků. Co bývalo jezerem plným ryb, je nyní solnou pouští. Písečné bouře v oblasti zabíjejí rostliny a negativně ovlivňují lidi a zvířata v okolí stovek kilometrů. Velké množství opuštěných ohromných lodí pomalu podléhá rzi v slaném písku.

16 16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Seveso – Výbuch v severoitalské chemičce vypustil 10. července 1976 do ovzduší bílý mrak dioxinů, který se usadil nad městem Seveso severně od Milána. Nejdříve začala umírat zvířata. Trvalo čtyři dny, než lidé začali pociťovat následky jedů, včetně nevolnosti, poruch vidění a boláků na kůži. Teprve o několik týdnů později bylo město evakuováno. Znečištěnou půdu, zdemolovanou továrnu a stovky utracených zvířat izoluje od dnešního města beton. Na dvou ohromných poklopech je dnes rozsáhlý park.

17 17 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Minimata – Obyvatelé města Minamata na jihojaponském ostrově Kjúšú se divili podivnému chování místních koček. Zvířata skákala do moře, kde se utopila. V roce 1956 byl první pacient diagnostikován tzv. chorobou Minamata, která se vyznačovala řečovými poruchami, křečemi a nekontrolovatelnými pohyby končetin. O tři roky později vyšetřování zjistilo, že za to může průmyslové znečištění zátoky Minamata od výrobce plastů Chisso Corporation. Rtuť a další těžké kovy se z vody dostaly do ryb a mořských plodů, které tvoří výraznou část stravy místních obyvatel. Tisíce lidí desítky let kvůli nemoci trpěly a posléze zahynuly.

18 18 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Three Mile Island – Reaktor jaderné elektrárny poblíž města Harrisburg v Pensylvánii se 28. března 1979 částečně roztavil. Radiace zamořila provozní budovu elektrárny a unikla i do životního prostředí. Ve své době vyvolala nehoda paniku a vedla k zastavení výstavby nových jaderných elektráren v USA, ale nikdo při ní nepřišel o život. Podle některých studií má však radiace negativní vliv na život místních obyvatel.

19 19 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva – jsou skládky dobrým řešením odpadů? – jak by se měly odpady řešit v moderní společnosti? – uveď nějakou ekologickou katastrofu a uvaž, jak by se jí dalo předejít

20 20 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. svet.cz/docs/cms/podklady%20pro%20dum/environmentalni- vychova/ekologicke_katastrofy.png [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. d/obrazem-deset-nejhorsich-ekologickych-katastrof_ html#.UslQT9iA21s [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceŽivotní."

Podobné prezentace


Reklamy Google