Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Druhy učení II. část Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Druhy učení II. část Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické."— Transkript prezentace:

1 Druhy učení II. část Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické

2 Učení verbální - slovní Člověk se učí: SLOVA VNÍMAT ŘEČOVÝ PROJEV DRUHÝCH UČÍ SE VLASTNÍ ŘEČOVÝ PROJEV

3 Jaké mohou nastat problémy, jestliže jsou nedostatky ve verbálním učení ?

4 Odpověď: Dítě špatně chápe, obtížně se vyjadřuje, má problémy s vrstevníky, může být vyčleněn z kolektivu atd.

5 Jazykové kódy Jazykové kódy

6 Rozvinutý jazykový kód Rozvinutý jazykový kód -rodiče jsou ochotni dítě vyslechnout -srozumitelně s ním hovořit -při rozhovoru být s ním -prohovořit s ním důležitý problém -řeč, rozhovor je pro dítě radostí

7 Omezený jazykový kód -pouze jako nástroj vyjadřování příkazů, zákazů, instrukcí -mohou být i ironické komentáře -dítě nemá radost z mluvení

8 -jazykový kód se upevňuje už na konci předškolního věku předškolního věku -u dětí s omezeným jazykovým kódem bývají problémy s abstraktními pojmy bývají problémy s abstraktními pojmy - prostředkem verbálního učení jsou např. dramatizační hry – domlouvat se, něco vysvětlovat dramatizační hry – domlouvat se, něco vysvětlovat

9 Učení pojmové -spojeno s učením slovním -pojem je základní složkou myšlení -pojmy jsou vyjádřeny slovy -pojem – je vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů

10 -pro děti v předškolním věku je obtížné určit co je hlavní a co je vedlejší určit co je hlavní a co je vedlejší -děti v tomto období tvoří pojmy na základě vedlejších a náhodných pojmů -hovoříme o tzv. PSEUDOPOJMECH

11 Přechod od pseudopojmů k pojmům pravým Uvědomovanost Systémovost Systematičnost

12 Uvědomovanost - -Zamýšlí se nad vznikem pojmu - -Dokáže charakterizovat pojem - -Definuje pojem

13 Systémovost - -Žádný z pojmů, neexistuje sám o sobě - -Pojem je ve vztahu s dalšími pojmy (nadřazenost a podřazenost)

14 Systematičnost - -Vytváření a používání pojmů vyžaduje určitý postup

15 Učení senzomotorické smyslově pohybové učení -jedná se o propojení vjemů a pohybu -je spojeno se slovní instrukcí

16 Uveďte příklady senzomotorického učení.

17 Odpověď: Dítě se učí chodit, kreslit, modelovat, psát, ale i hra na klavír, plavání, bruslení atd.

18 Učení probíhá: Bezděčně - spontánní hra dítěte Záměrně - plně uvědomovaná činnost

19 Učení má 3 fáze 1. Seznamování s činností – předvedení - nápodoba - nápodoba - důvod učení - důvod učení 2. Procvičování – opakování - při složitějších senzomotorických dovednostech – rozložit do dílčích činnost - při složitějších senzomotorických dovednostech – rozložit do dílčích činnost 3. Aplikace a zdokonalování - důležití kontrola – zpětná vazba - důležití kontrola – zpětná vazba

20 Zdroje a použitá literatura chodit.html chodit.html Helus, Zdeněk. Psychologie. 1.vyd. Praha: Fortuna, Helus, Z.; Klindová, Ĺ. Pedagogická psychologie pro 3.ročník středních pedagogických škol. 1.vyd. Praha: SPN, picasso


Stáhnout ppt "Druhy učení II. část Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické."

Podobné prezentace


Reklamy Google