Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

6. částBAROKO ICT 2 – 1 - 51 1 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "6. částBAROKO ICT 2 – 1 - 51 1 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR."— Transkript prezentace:

1

2 6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

3 umělecko - kulturní směr vznikl v Itálii rychle se rozšířil po celé Evropě rozšířením i do zámořských kolonií tehdejších evropských mocností se z baroka stává první celosvětový umělecký styl barok barok = velká perla nepravidelného tvaru (z portugalštiny) 2 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

4 3

5 zpočátku bylo baroko přijímáno s určitou nedůvěrou=> vyjadřuje rozeklanost a expresivitu nového uměleckého směru=> oproti racionální uměřenosti renesance největší rozvoj nastal v závěru 17. století a v první polovině 18. století baroko baroko přechází v rokoko 4 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

6 hodně zdobná vyjadřuje lidské emoce klade důraz na cit, majestátnost a vznešenost vznikají změny v dynamice a melodii hudba opouští složitou polymelodickou strukturu ve prospěch melodicko - harmonického cítění zrovnoprávnění vokální i instrumentální hudby vzniká durmolový systém, dynamika (terasovitá) melodicko – harmonický sloh 5 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

7 6

8 nastává přechod od převážně polymelodického, horizontálního přístupu renesance horizontálně-vertikálnímu myšlení k melodicko-harmonickému neboli také horizontálně-vertikálnímu myšlení vertikální vertikální = časový sled hudby horizontální horizontální = tok hudebních myšlenek 7 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

9 8

10 sonáta sonáta orchestrální svita orchestrální svita kantáta kantáta oratorium oratorium koncert koncert opera opera fuga kánon zůstává fuga a kánon (kontrast polyfonie s monodií) 9 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

11 Koncert Koncert stává se převládající instrumentální formou konce 17. a začátku 18. století název odvozen od slov: concertare-zápasit a conserere- uspořádat, sjednotit podstata koncertu: střídání, soupeření sólových hlasů se skupinou orchestrální 10 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

12 opery vznik opery kolem roku 1600 vznikla ve Florencii společnost zvaná Florentská Camerata- společnost vzdělanců a umělců- hudebníků, básníků, filozofů chtěli vytvořit nové umění, které by sdružovalo tragédii, hudbu a tanec Jacopo PERI Dafné Jacopo PERI – složil první operu - Dafné - hrála se pouze v rámci Cameraty Giulio CACCINIEuridice Giulio CACCINI - Euridice neměly dokonalou podobu Claudio MONTEVERDI Claudio MONTEVERDI - vytvořil skutečnou podobu opery dosáhl vnitřní jednoty mezi hudbou a vyjadřovaným dějem 11 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

13 Claudio MONTEVERDI Claudio MONTEVERDI vytvořil skutečnou podobu opery dosáhl vnitřní jednoty mezi hudbou a vyjadřovaným dějem ředitel kúru sv. Marka v Benátkách Dílo: Orfeo Orfeo-(1607) nejstarší dochovaná opera Ariadna Ariadna- dochoval se zlomek „Nářek opuštěné Ariadny“ duchovní hudba- mše, nešpory, magnificat 9 knih madrigalů 12 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

14 13 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

15 Georg Friedrich HÄNDEL Georg Friedrich HÄNDEL německým skladatelem komponoval opery v italském duchu se usadil natrvalo v Londýně dvorním komponistou, varhanním virtuosem a operním podnikatelem několikrát hospodářský nezdar Žebrácká opera zejména Žebrácká opera neměla v Anglii příliš velký úspěch, protože byla naspána na italské libreto a anglické obyvatelstvo mu nerozumělo 14 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

16 Georg Friedrich HÄNDEL Georg Friedrich HÄNDEL dílo: dílo: Rinaldo, Julius Caesar Xerxes opery: Rinaldo, Julius Caesar a Xerxes -,,Largo“ oratoria : 22 instrumentální skladby: Concerta grossa, 3 cykly varhanních koncertů, triové sonáty orchestrální svity - na objednávku král. dvora: Vodní hudba Vodní hudba Hudba k ohňostroji Hudba k ohňostroji 15 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

17 16 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

18 Johann Sebastian BACH Johann Sebastian BACH německý skladatel považován za jednoho z největších hudebních géniů všech dob proslul jako varhanní virtuóz hrál na housle a varhany výborný improvizátor 20 dětí někteří synové se stali též proslulými hudebníky jeho dílo ovlivnilo další vývoj hudby ( Mozart, Beethoven) ve své době nebyl uznávaný ( uznávaný až přibližně 50 let po smrti) 17 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

19 Johann Sebastian BACH Johann Sebastian BACH dílo: Matoušovy pašijeJanovy pašije pašije: Matoušovy pašije, Janovy pašije - vrchol duchovní hudby Vánoční oratorium, Velikonoční oratorium oratoria: Vánoční oratorium, Velikonoční oratorium Kávová, Selská kantáty: chrámové, světské- Kávová, Selská Mše h-moll mše: Mše h-moll Anglické, Francouzské, Německé svity svity: Anglické, Francouzské, Německé svity Braniborské koncerty - 6 koncertů koncerty: Braniborské koncerty - 6 koncertů 18 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

20 19 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

21 Antonio VIVALDI Antonio VIVALDI italský skladatel houslista byl učitelem houslí v útulku pro osiřelé dívky - zde vytvořil velkou část svého díla – 400 houslových koncertů nejvíce ho proslavily jeho koncerty (550) velmi úspěšný skladatel na konci života se potýkal s finančními problémy chtěl zkusit štěstí ve Vídní měsíc po příjezdu umírá v naprosté chudobě 20 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

22 Antonio VIVALDI Antonio VIVALDI dílo: Čtvero ročních dob programní koncerty: Čtvero ročních dob každá ze 4 skladeb je věnována ročnímu období a je uvedena jeho vlastním sonetem hudba je velmi popisná opera: 94 koncert: 550 sonáta: 90 oratoria: 3 21 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

23 22 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

24 v Čechách nastala obdobná situace jako po husitských válkách, tentokrát však způsobená devastující třicetiletou válkou české baroko pod vlivem italského baroka české baroko pod vlivem italského baroka zámecké šlechtické kapely centrem hudební kultury byly zámecké šlechtické kapely kantorům rozvoj hudby díky kantorům = venkovský učitel zpěv ve školách (několik hodin týdně) 23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

25 Adam Václav Michna z Otradovic Adam Václav Michna z Otradovic Pavel Josef Vejvanovský Pavel Josef Vejvanovský Šimon Brixi Šimon Brixi Jan Dismas Zelenka Jan Dismas Zelenka 24 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

26 Adam Václav MICHNA z Otradovic Adam Václav MICHNA z Otradovic 1600 – – 1676 skladatel básník varhaník dílo: Svatováclavská mše mše: Svatováclavská mše : Magnificat rekviem: Magnificat : Chtíc, aby spal vánoční ukolébavka: Chtíc, aby spal 25 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

27 Pavel Josef VEJVANOVSKÝ Pavel Josef VEJVANOVSKÝ 1640 – – 1693 světské i duchovní skladby komponoval světské i duchovní skladby studoval u Jezuitů hudební vzdělání dovršil ve Vídni kapelník olomouckého biskupa vynikající trubač dílo: sonáty serenády: hudba pro potěšení, hrála se jako dostaveníčka, v podvečer, ve volné přírodě 26 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

28 Jan Dismas ZELENKA Jan Dismas ZELENKA 1679 – – 1745 duchovní i světská díla komponoval duchovní i světská díla hrál na kontrabas nejvýraznější postava českého hudebního baroka 27 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

29 1600 – – 1750 melodicko – harmonický sloh melodicko – harmonický sloh chrámová, divadelní a komorní hudba: chrámová, divadelní a komorní koncert, opera, sonáta, oratorium vznikají nové hudební formy: koncert, opera, sonáta, oratorium varhany, cembalo vznikají nové hudební nástroje: varhany, cembalo první veřejné operní divadlo 1637 otevřeno první veřejné operní divadlo v Benátkách orchestr na počátku baroka vzniká orchestr balet ve Francii vzniká balet opera v Itálii vzniká opera 28 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

30 představitelé baroka: J. S. BACH A. VIVALDI G. F. HÄNDEL Představitelé českého baroka: A. V. MICHNA z Otradovic P. J. VEJVANOVSKÝ Š. BRIXI J. D. ZELENKA 29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

31 30

32 handels-hidden-messiah-helper/http://blogs.reuters.com/faithworld/2012/11/30/show-sheds-light-on- handels-hidden-messiah-helper/ concertos.htmlhttp://musicologicus.blogspot.cz/2012/08/antonio-vivaldi-seven- concertos.html Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

33 BAROKO zpracovala: Mgr. Ilona Daňková 32 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR


Stáhnout ppt "6. částBAROKO ICT 2 – 1 - 51 1 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR."

Podobné prezentace


Reklamy Google