Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková Martina

2 Mgr. Martina Chňoupková

3 Zakroužkujte písmena, pod kterými se skrývá věta s chybnou interpunkcí nebo s pravopisnou chybou: 1. Řekl že dnes nedorazí, jelikož je mu zle. 2. Řekl: „Nepřijdu, je mi zle!“ 3. „Okamžitě to ukliď“ řekla maminka. 4. Zaúpěl bolestí a chytl se za srdce. 5. Had výjimečně nesičel zlostí. 6. Tamější drahokami jsou velice vzácné.

4 Shoda přísudku s jednoduchým podmětem  podmět rodu mužského životného v přísudku i (psi štěkali)  podmět rodu ženského a mužského neživotného v přísudku y (kočky předly; stromy kvetly)  podmět rodu středního v přísudku a (štěňata si hrála)

5 POZOR!  podstatná jména děti, oči, uši jsou v mn.č. rodu ženského  některá podstatná jména r. muž. kolísají v životnosti (mohou mít tvar životný i neživotný) životné koncovky (-i, -é, -ové ) → i neživotné koncovky (-y, -e) → y Ledoborci vypluli. Ledoborce vypluly. Uzenáči mi nechutnali. Uzenáče mi nechutnaly. Výjimkou z tohoto pravidla jsou podstatná jména: Lidičky se shlukli na náměstí. Srpnové dni utíkaly nejrychleji. Uplynuly dva dny. X Dnové mladosti pominuli. Rodiče mě pochválili. Koně se pásli. X Dřevěné houpací koně se dětem líbily.

6 Doplňte i/y/a: Oba kamarádi si myslel__, že povinnosti už pominul__. Ledoborce už vyrazil__ z přístavu. Góly, které nám naši fotbalisté sliboval__, bohužel nepadl__. Dni strávené v práce plynul__ pomalu. Zranění se ocitl__ v nemocnici. Tatínkova nová auta stál__ před domem. Zatímco si děti hrál__ na pískovišti, jejich maminky si povídal__. Davy lidí se shromáždil__ na náměstí. Námořníci se zděsil__, v dohledu se objevil__ tři pirátské lodi! Obě oddělení naší firmy pracoval__ s obrovským nasazením. Od mrazu mě pálil__ obě uši. Důkazy byl__ v balíčku, který zmizel. iy y iy yi a y y yi y i yy

7 Najděte chyby: koně stály – dívky pletly – mladíci pískali oni přišly - lodě zakotvily – dni plynuly všichni odešli – lidičky přišly – mrtví ožili zazněly první slova – krásky se upravily – knihy byly vázány známí se sešli - samy se nás opustily - ukazatelé nás vedly uletěli mu včely – kuřata se bála - diváci se nudili rodiče ho nepustily – skříně se mu nelíbily – sokoli lovili detektivové pátrali – talíře se rozbili – sněhuláci roztály

8 Převeďte do množného čísla: Pěvkyně proslavila Strážnici. Kniha o naší historii se mi líbila. Těšil se na setkání s ním. Poslíček mi přivezl pizzu až domů. Sýkora přilétla do krmítka na balkóně. Trval na tom, abych tu byla do pátého. Jehličnatý strom na zimu neopadal. Velice mi chutnala ta sušenka s čokoládou. Váš právník mě pozval na dnešek.

9 Řešení: Pěvkyně proslavily Strážnici. Knihy o naší historii se mi líbily. Těšili se na setkání s ním. Poslíčci mi přivezli pizzu až domů. Sýkory přilétly do krmítka na balkóně. Trvali na tom, abychom tu byli do pátého. Jehličnaté stromy na zimu neopadaly. Velice mi chutnaly ty sušenky s čokoládou. Vaši právníci mě pozvali na dnešek.

10 Utvořte věty s následujícími podměty:  dnové  dělenci  děti  rodiče  slanečky  oddíly  děvčata  maňásci Dnové našich časů uplynuli. Dělenci měli různá znaménka. Děti si hrály na písku. Rodiče mi to zakázali. Slanečky mi nechutnaly. Oddíly skautů už odešly. Děvčata krásně zpívala. Maňásci byli pohozeni v krabici.

11 Shoda přísudku s několikanásobným podmětem aspoň jeden člen několikanásobného podmětu je rodu mužského životného → -i: Psi a kočky se škádlili. žádný člen několikanásobného podmětu není rodu mužského → -y: Slepice a kuřata zobaly zrní. několikanásobný podmět je složen z jmen rodu středního a aspoň jedno z nich je v čísle jednotném → -y: Hříbě a kůzle se pásly. Hříbě a kůzlata se pásly. X Hříbata a kůzlata se pásla.

12 Poznámka: Předchází-li základ přísudku před několikanásobným podmětem, jehož členy jsou různého rodu, pak se shoda přísudku s podmětem může řídit rodem toho jména, které k němu stojí nejblíže. Můžeme tedy psát: Dospělí i děti se smáli. Smáli se (smály) se děti i dospělí.

13 Doplňte i/y/a: Husy a housata běhal__ po celém dvoře. Hříbě a tele pobíhal__ volně ve výběhu. Patricie, Jana, Petr i malá Emilka chystal__ rodičům překvapení. Skupina turistů a průvodce se vydal__ na túru. Zebry, žirafy i antilopy byl__ umístněn__ ve stejném výběhu. Létající talíře a další atrakce se pohyboval__ noční oblohou. Charitativní akci sponzoroval___ velké společnosti, známé osobnosti a představitelé státu. Maďarsko, Německo a Rakousko uzavřel__ dohodu. Morčata a králíčata byl__ ve stejné kleci. Všechny stoly, křesla i židle byl__ uklizen__. y y i i yy y y,i y a yy

14  Vrabci a kosi  Babičky s vnoučaty  Kamiony a auta  Dívky a hoši  Písek a cement  Kachny a kačeři  Hospodyňky a pomocníci  Krávy a telata se zastavily. byly naváženy. zobali zrní. uklízeli. se procházely. se pásly. se spolu učili. stavěli hnízda. Spojte:

15 Napište krátkou básničku: Zadání: Bude obsahovat jeden několikanásobný podmět v množném čísle, jeden podmět v rodě mužském neživotném v množném čísle a jedem podmět v rodě středním v množném čísle. Celá bude napsána v minulém čase. Vše ostatní už je na Vás. Čas na vypracování: 7 minut


Stáhnout ppt "Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková."

Podobné prezentace


Reklamy Google