Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název."— Transkript prezentace:

1  Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.16_svetlo_a_svetelne_zdroje Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA

2  druh elektromagnetického záření o vlnové délce 400 – 760 nm  je tělesy vyzařováno, odráženo, nebo pohlcováno  ve vakuu se šíří rychlostí 300 000 km/s

3  slunce  reflektor automobilu  plamen svíčky  zářivka v lampičce apod.

4  Měsíc  zrcadlo  vyleštěný hliníkový plech apod.

5  matná tmavá tkanina  hluboký otvor v zemi  další dutá nebo různě zprohýbaná, tmavá nebo matná tělesa

6 Optické prostředí:  PRŮHLEDNÉ (světlo jím prochází s minimálními ztrátami-např. čiré sklo),  PRŮSVITNÉ (matné, světlo se v něm rozptyluje, např. sklo s vrypy nebo ornamenty, které se používá k výplni dveří),  NEPRŮHLEDNÉ (světlo, které na něj dopadá, odráží nebo pohlcuje-např. beton, dřevo).

7 značka: c rychlost šíření světla ve vakuu je: 300 000 km/s LátkaRychlost šíření světla [km/s] VODA225 000 LED229 000 SKLO200 000 DIAMANT124 000

8  označení řeckým písmenem: λ [lambda],  světlo, které vnímá lidské oko, je v rozsahu 400 – 760 nm, (nm=nanometr, 1 nm = 0,000 000 001 m)  záření o menší vlnové délce ( λ‹ 400 nm) nazýváme ULTRAFIALOVÉ (UV záření)  záření o větší vlnově délce (λ›760 nm) nazýváme INFRAČERVENÉ ZÁŘENÍ

9

10  způsobuje zahnědnutí kůže (při opalování), (ochranná vrstva atmosféry, která pohlcuje převážnou část UV záření, je vlivem znečištění exhalacemi zeslabena, proto nadměrné slunění naší kůži neprospívá)  velmi silné UV záření působí nepříznivě na vývoj rostlin,  UV záření má antiseptické účinky (ničí choroboplodné zárodky)

11  svítidla na kontrolu např. cenných papírů, některých dokladů, kreditních karet,  dezinfekce,  analýza minerálů,  čištění vody,  zpracování jídla,  laserová technologie,  archeologie,  soudní znalectví,  detektory požáru atd.

12 s ním se setkáváme téměř denně,  Dálkový ovladač k televiznímu nebo rozhlasovému přijímači,  Všechna rozžhavená tělesa (např. kamna) vyzařují infračervené záření,  Technické využití je velmi široké.

13 obrazovka televizoru hvězdy ve vesmíru vnější zrcátko automobilu prosklené dveře nábytku žárovka v lustru bezpečnostní blikače cyklistů planeta Země

14 Látky průhlednéLátky průsvitnéLátky neprůhledné sklo skleničky sklo čiré žárovky mléčné plexisklo rýhované sklo sklo mléčné žárovky „kouřové sklo“ porcelán papír z učebnice

15 α [alfa] Ω [omega] λ [lambda ]

16 300 000 km/min 300 000 km/h 300 000 km/s

17 světlo, které vnímá lidské oko ultrafialové záření infračervené záření λ 400 – 760 nm λ ‹ 400 nm λ › 760 nm

18 doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 3 pro ZŠ, Světelné jevy, mechanické vlastnosti látek, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2009. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office http://www.farnost-mb.cz/_d/svicka-1.jpghttp://www.farnost-mb.cz/_d/svicka-1.jpg [cit:2012-11-09] http://www.i-svetlo.cz/wp-content/uploads/2012/08/slunce.jpghttp://www.i-svetlo.cz/wp-content/uploads/2012/08/slunce.jpg [cit:2012-11-09] http://www.hw.cz/files/images/mimochodem/05.jpghttp://www.hw.cz/files/images/mimochodem/05.jpg [cit:2012-11-09] http://www.rc-auta.eu/Fotografie/Zbozi/Original/reflektor%202.JPGhttp://www.rc-auta.eu/Fotografie/Zbozi/Original/reflektor%202.JPG [cit:2012-11-09] http://www.petraenergy.cz/data/content/images/zar1.jpghttp://www.petraenergy.cz/data/content/images/zar1.jpg [cit:2012-11-09] http://hvezdarna.plzen.eu/foto/ada/Mesic/Mesic_Plejady.jpghttp://hvezdarna.plzen.eu/foto/ada/Mesic/Mesic_Plejady.jpg cit:2012-11-09] http://www.sklenarstvinonstop.cz/images/sortiment/zrcadla/zrcadlo-zlate.jpghttp://www.sklenarstvinonstop.cz/images/sortiment/zrcadla/zrcadlo-zlate.jpg [cit:2012-11-09] http://www.aluminiumshop.cz/emdata/products/415_l.jpghttp://www.aluminiumshop.cz/emdata/products/415_l.jpg [cit:2012-11-09] http://i.iinfo.cz/urs/povray30_02-122270207944825.jpghttp://i.iinfo.cz/urs/povray30_02-122270207944825.jpg [cit:2012-11-09] http://www.paladix.cz/clanky/img.php?ido=13412http://www.paladix.cz/clanky/img.php?ido=13412 [cit:2012-11-09] http://www.fotoradce.cz/blog/soubory/clanky/227/mspektrum.jpghttp://www.fotoradce.cz/blog/soubory/clanky/227/mspektrum.jpg [cit:2012-11-09] http://files.sarka-pribylova.webnode.cz/200000202-a50a6a6041/oko3.jpghttp://files.sarka-pribylova.webnode.cz/200000202-a50a6a6041/oko3.jpg [cit:2012-11-09] http://media.investicniweb.cz/photos/2012/07/25/12-13990-6-rychlost-svetla_1_1.jpghttp://media.investicniweb.cz/photos/2012/07/25/12-13990-6-rychlost-svetla_1_1.jpg [cit:2012-11- 09]

19 1) Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2) Vysvětlení pojmu „světlo“. 3) Žák vyjmenuje světelné zdroje. 4) Vyjmenování některých těles, které světlo odrážejí nebo pohlcují. 5) Rozdělení optického prostředí na průhledné, průsvitné a neprůhledné. 6) Žák se seznámí s fyzikálními vlastnostmi světla (rychlost, vlnová délka). 7) Na závěr žák řeší úkoly, odpovídá na otázky, vybírá správné odpovědi, správné hodnoty, správné údaje. 8) Otázky slouží k zopakování probraného učiva.


Stáhnout ppt " Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název."

Podobné prezentace


Reklamy Google