Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_03-31 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_03-31 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický."— Transkript prezentace:

1 Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_03-31 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma: Shoda Př s Po Jméno autora: Libuše Gondkovská Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Prohlubující učivo o shodě přísudku s podmětem

2 Shoda přísudku s podmětem Příčestí minulé a trpné

3 Koncovky v přísudku Koncovka přísudku se řídí rodem podmětu. Rod mužský životný – i Rod mužský neživotný – y Rod ženský – y Rod střední - a

4 Doplň správnou koncovku Řízky se smažily. Učitelé se zlobili na žáky. Dvě veverky skákaly po stromech. Ruce se mu chvěly úzkostí. Lodi odpluly s nákladem písku. V bazénu plavaly zlaté rybičky. Lidé postávali kolem. Rodiče se vrátili z divadla. Žaluzie v oknech byly spuštěny. Na startu stáli jezdci. Z potoka už vymizeli raci. Namrzlé cesty byly nebezpečné. Oblohu křižovaly blesky. Během teplých dní vylézali hadi. Minuty se nekonečně vlekly.

5 Obtížnější příklady shody Př s Po Dni – dny-y Oči, uši-y My, vy, oni-i Děti-y Draci-i Koně, rodiče, lidičky-i Panáci/panáky-i/-y Dni (dny) ubíhaly. Oči se jí leskly. Vrátili se. Děti se smály. Draci se vznášeli v povětří. Koně běhali na louce. Panáci stáli na louce. Panáky stály na louce.

6 Doplň koncovku. Oba ledoborci provázeli konvoj lodí. Oči jí zářily. Po louce běhali černí koně. Slanečci nám nechutnali. Ledoborce připluly do přístavu. Ukazatele směru byly poškozeny. Strašáci v poli cinkali sklíčky. Po obloze pluly nadýchané beránky. Hadroví panáci sloužili jako terče. V chladícím boxu byli čerství sledi. Uzenáče silně voněly. Lidičky, co jste to dělali? Rodiče se na nás nezlobili. Všechny děti rychle přiběhly.

7 Shoda přísudku s několikanásobným podmětem Je-li jeden ze členů podmětu v rodě mužském životném, píšeme v přísudku – i. Závodníci i jejich motorky budili pozornost. Není-li, píšeme – y. Talíř a lžíce ležely na stole. Je-li v podmětu několik jmen rodu středního a alespoň jedno je v jednotném čísle, píšeme – y. Kotě a kuře zůstaly na dvoře samy.

8 Shoda přísudku s několikanásobným podmětem Následuje-li podmět za přísudkem, je možná shoda podle nejbližšího jména. Na koncert šli žáci i žákyně. Na koncert šly/šli žákyně i žáci. Večer šli otec i matka do divadla. Večer šel otec i matka do divadla.

9 Doplň koncovky: Michala i Honza dostali od rodičů peníze. Na pouť šli/y dívky a Honza. Ve strašidelném zámku se objevovali kostlivci a všelijací strašáci. Nepříjemný dojem zaplašily/i jízdy na kolotoči a cvičení medvědi. Ve výběhu běhaly/i lvice a lvi. Zájemce o prohlídku si rozdělili průvodci a průvodkyně. Rozsypané zrní zobaly/i slepice i kohouti. V úzkém průjezdu se tísnili jezdci na kolech, auta i autobusy. Domů se vrátily/i naše výletnice a výletníci až večer.

10 Použité zdroje: HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ. Havlíčkův Brod : Alter, s. ISBN MARTINCOVÁ, Olga, et al. Pravidla českého pravopisu. Praha : Pansofia, s. ISBN


Stáhnout ppt "Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_03-31 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický."

Podobné prezentace


Reklamy Google