Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Hudební výchova ROČNÍK: 6. – 9. TÉMA: Hudební nástroje – zobcová flétna AUTOR: Dušan Okénka DATUM VYTVOŘENÍ: 15.11.2011 VY_32_INOVACE_15_DO ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Hudební výchova ROČNÍK: 6. – 9. TÉMA: Hudební nástroje – zobcová flétna AUTOR: Dušan Okénka DATUM VYTVOŘENÍ: 15.11.2011 VY_32_INOVACE_15_DO

2 PREZENTACE VYTVOŘENA JAKO DOPLNĚNÍ UČIVA OSMÉHO ROČNÍKU HUDEBNÍ NÁSTROJE – ZOBCOVÁ FLÉTNA V RÁMCI PREZENTACE MAJÍ ŽÁCI MOŽNOST SEZNÁMIT SE S 1.CHARAKTERISTIKOU TOHOTO NÁSTROJE 2.ZVUKEM A BARVOU TÓNU 3.FUNKCÍ ZOBCOVÉ FLÉTNY V KOMORNÍCH SESKUPENÍCH PREZENTACE VYTVOŘENA JAKO DOPLNĚNÍ UČIVA OSMÉHO ROČNÍKU HUDEBNÍ NÁSTROJE – ZOBCOVÁ FLÉTNA V RÁMCI PREZENTACE MAJÍ ŽÁCI MOŽNOST SEZNÁMIT SE S 1.CHARAKTERISTIKOU TOHOTO NÁSTROJE 2.ZVUKEM A BARVOU TÓNU 3.FUNKCÍ ZOBCOVÉ FLÉTNY V KOMORNÍCH SESKUPENÍCH ANOTACE Pilotáž: Prezentace pilotována ve třídách II. stupně, ale je možné ji využít jako doplnění učiva i ve vyšších ročnících I. stupně ZŠ. Základní seznámení s hudebními nástroji je vždy vhodné doplnit ukázkou konkrétního nástroje, ne vždy je to ale možné a k tomuto účelu poslouží právě prezentace. Textové informace je možné zestručnit v návaznosti na věkovou skupinu žáků. Doporučuji doplnit audioukázkou.

3 Zobcová flétna je dechový nástroj patřící do kategorie dřevěných dechových nástrojů. Bývá vyrobena ze dřeva nebo plastu, kvalitnější nástroje zpravidla z tvrdých dřev domácích i exotických (javor, hruška, palisandr, eben). Zobcová flétna

4 Stavba Zobcová flétna pochází z lidové píšťaly a má obdobnou konstrukci, způsobem tvoření tónu se podobá píšťalám varhan. Hráč fouká do náustku, kterým je vzduch přiváděn na hranu, o kterou se rozráží a rozvibrovává vzduchový sloupec v nástroji. Otvory navrtané v trubici se zakrývají nebo odkrývají hráčovými prsty, čímž se reguluje výška tónu. Stavba Zobcová flétna pochází z lidové píšťaly a má obdobnou konstrukci, způsobem tvoření tónu se podobá píšťalám varhan. Hráč fouká do náustku, kterým je vzduch přiváděn na hranu, o kterou se rozráží a rozvibrovává vzduchový sloupec v nástroji. Otvory navrtané v trubici se zakrývají nebo odkrývají hráčovými prsty, čímž se reguluje výška tónu.

5 Historie K sólové hře se užívá zejména flétna altová (většina barokního repertoáru), v menší míře pak sopránová, tenorová, sopraninová a basová, pro těchto pět nástrojů je také napsána většina komorní hudby (nejběžnější je kvarteto soprán- alt-tenor-bas). Hlubší flétny nacházejí uplatnění ve větších souborech, vzhledem k vysoké ceně a značným nárokům na techniku hry jsou poměrně vzácné.

6 Tzv. stará hudba je těžištěm repertoáru zobcové flétny jak ve hře souborové, tak sólové. Zejména v období baroka vzniklo mnoho virtuózních sólových i triových sonát a koncertů s doprovodem continua; v baroku se flétnou myslela zpravidla právě flétna zobcová, zatímco předchůdkyně flétny příčné, tzv. německá flétna, byla předepisována zvlášť. Mezi významné skladatele, kteří pro zobcovou flétnu psali, patří Johann Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann, Georg Friedrich Händel, Antonio Vivaldi a další. Renesanční a barokní hudba

7 Hra na zobcovou flétnu je používána i jako prostředek pro zlepšení dýchacích obtíží u dětí. S touto metodou přišel v 70. letech 20. století Václav Žilka, který vycházel z praxe amerického lékaře Meyera Markse. Při hraní se děti naučí lépe ovládat svůj dech, dochází k pročištění dýchacích cest a cvičí se kapacita plic. Hra na flétnu je proto často využívána ve školkách či školách. Flétna jako terapeutická pomůcka

8 Obrázky a fotografie – kliparty office-www.office.comwww.office.com - vlastní foto Obrázky a fotografie – kliparty office-www.office.comwww.office.com - vlastní foto CITACE: OBRÁZKY, FOTOGRAFIE


Stáhnout ppt "ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google