Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6.-9. Výchova k občanství 6. - 9. ročník III2-12-19.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6.-9. Výchova k občanství 6. - 9. ročník III2-12-19."— Transkript prezentace:

1 ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III

2 Výchova k občanství Buddhismus Mgr. Vilém Nejezchleb _mansour_homolka_lira_f.._dobrovsky

3 Buddhismus Buddhismus vznikl v Indii(5. stol. p.n.l.) má společné kořeny s hinduismem ve védách a především v upanišádách, které byly zdrojem inspirace pro všechny indické filozofy. Narozdíl od hinduistů ale buddhisté neuznávají posvátnost a neomylnost védských spisů.

4

5 Buddhismus Zakladatelem buddhismu byl Siddhártha Gautama ( př.n.l.) Nazvaný později Buddha. Pocházel z kasty kšatrijů (vojenská šlechta) a byl synem panovníka malého království na úpatí Himaláje

6 Buddhismus - legenda Legenda vypráví, že když mu bylo 29 let, poznal náhle prázdnotu svého dosavadního života i beznaděj, kterou po sobě zanechala celá dosavadní indická filozofie. Ta sice dosáhla geniálních vrcholů abstrakce, ale zároveň se tím natolik vzdálila skutečnému životu, že už nemohla téměř nikoho oslovit. Aby našel východisko z této situace, odešel mladý princ z domova. Deset let putoval po Indii, hledal učitele, který by mu ukázal cestu, vyzkoušel jógická cvičení i nejpřísnější asketické sebeodříkání. Výsledkem však bylo jen naprosté rozčarování a to tak velké, že se Siddhártha rozhodl raději zemřít. A právě tehdy, když seděl už mnoho dní bez jídla pod fíkovým stromem, dosáhl náhlého prozření. V nadpřirozeném vidění spatřil věčný koloběh reinkarnací, v němž se všechny bytosti rodí do hmotného světa utrpení, ve kterém žijí a umírají a zase znovu se do něj rodí. Zároveň poznal i příčinu proč se tak děje a způsob, jak se z tohoto koloběhu vysvobodit. Od toho okamžiku skončil s jógou i askezí a vrátil se k normálnímu životu, teď už ovšem jako Buddha - osvícený.

7 Buddhismus - instituce Buddhistické společenství se nazývá SANGHA. Shromažďuje novice, mnichy i laické stoupence. Jsou vedeni GURU („mistry“) a chtějí dospět k poznání a uskutečnění nejvyšší pravdy. Tripitaka („Tři koše“), kánon buddhistického Písma, obsahuje: 1. Pravidla mnišské disciplíny 2. Buddhova kázání,filozofické a psychologické výklady.

8

9 Buddhismus Buddhismus nezná existenci jednoho Boha a nepřipouští pojem duše. Základy učení jsou obsaženy ve „ Čtyřech vznešených pravdách “ vyhlášených Siddhartou Gautamou

10 Budhismus – 4 pravdy 1.Každá existence je bolestná 2.Původ lidské bolesti je touha, jíž jsme svázáni se samsárou (= neustálým cyklem znovuzrození) 3.Zrušení touhy učiní konec utrpení 4.Cesta k osvobození spočívá v řízení se pravidly mravnosti, meditace, moudrosti a vědomosti, vyučovanými v „ Ušlechtilé osmidílné stezce “ = která zahrnuje tyto způsoby chování: pravé pochopení, pravé myšlení, pravou řeč, pravé jednání, pravý život, pravé úsilí, pravou bdělou pozornost a pravé soustředění

11 Buddhismus !!!Člověk osvobozený od samsáry dospěje k nirváně („ Zániku “), stavu bdělosti („ bodni “) charakterizovanému rozpuštěním individuálního já v bráhmanu, nejvyšší realitě.!!!

12 Ilustrační foto Autor: shutterstock.com

13 Buddhismus Buddhismus se stal na dlouhou dobu převládajícím učením v Indii a brzy zahájil svou expanzi do okolních zemí. V té době se ale také rozštěpil na dva směry: Hínajánu a Mahájánu 1. Hinajána - Přívrženci považují Buddhu za geniálního učitele, který byl však pouze osvíceným člověkem a nikoli bohem. 2. Mahájána - stoupenci povýšili Buddhu na nadlidskou kosmickou bytost a začali ho uctívat jako božstvo. Tak se mahájána proměnila ve skutečné náboženství s církevní organizací, bohoslužbami a modlitbami.

14 Buddhismus Je velmi obtížné zjistit, kolik se v dnešní době hlásí k buddhismu lidí, ale obvyklý odhad je 150 až 300 milionů. Existuje však mnoho forem příslušnosti k tomuto filozofickému učení. Buddhismus může být vyznáván jako: 1. náboženství 2. mravní norma 3. jako způsob života


Stáhnout ppt "ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6.-9. Výchova k občanství 6. - 9. ročník III2-12-19."

Podobné prezentace


Reklamy Google