Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elektronické odbavení cestujících v ČR Problematika MHD v mestách SR Hotel pod zámkom, Bojnice 30. 9. - 1. 10. 2010 Ing. Jiří Matějec SDT; ITS&S (Czech.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elektronické odbavení cestujících v ČR Problematika MHD v mestách SR Hotel pod zámkom, Bojnice 30. 9. - 1. 10. 2010 Ing. Jiří Matějec SDT; ITS&S (Czech."— Transkript prezentace:

1 Elektronické odbavení cestujících v ČR Problematika MHD v mestách SR Hotel pod zámkom, Bojnice Ing. Jiří Matějec SDT; ITS&S (Czech & Slovak Intelligent Transport Systems & Services)

2 Dopravní telematika / Inteligentní dopravní technologie a služby (Intelligent Transport Systems) integruje informační a komunikační technologie a služby (ICT) s dopravním inženýrstvím za účelem optimalizace dopravních a přepravních procesů. Je nástrojem udržitelného rozvoje dopravy, který přispívá k lepší ekonomice, ekologii a bezpečnosti dopravy. Teoretické principy telematiky prověřené aplikací aplikované v jednotlivých dopravních módech lze jako inspiraci uplatnit také v dalších utilitách, jako jsou energetika, zdravotnictví, e- government Dopravní telematika (ITS)

3 Interoperabilita, klíč úspěchu ITS v Evropě

4 Sdružení pro dopravní telematiku Sdružení pro dopravní telematiku (ITS&S) reprezentuje komunitu dodavatelů dopravně telematických systémů v České a Slovenské republice, Založeno v roce 2000 jako SDT ČR, dnes SDT Dnes více než 74 institucí z ČR a SR z řad komerčních dodavatelů a různých institucí (veřejná a státní správa, věda a výzkum), SDT je členem platformy evropských asociací ITS "Steering committee of the Network of ITS National Associations„, V SDT působí několik pracovních skupin s tematickým zaměřením

5 Více o SDT?

6 Pracovní skupina SDT Platby v dopravě Ustanovena roku 2007 na základě 1. ročníku konference Elektronické platby v dopravě (únor 2007) Stanovení cílů: Standardizace prostředí Legislativní podpora Výběr členů Podepsání memoranda o společném postupu

7 Aktivita pracovní skupiny Platby v dopravě Hledání společného konsensu (společné problémy a cíle), Hledání a organizace společných postupů, Zprostředkování informací mezi členy pracovní skupiny, Součinnost s významnými subjekty utvářejícími prostředí regulativy (např. s Ministerstvem dopravy ČR, aj.), Spolupráce s objednateli (kraji, městy, MD ČR a ČAOVD, příp. individuálně s významnými organizátory IDS).

8 Situace v ČR Město/provozova- tel kartového systému Počet obyvatel Elektronické odbavení cestujících Funkční řešení interoperability k systémům 0ČD Celoplošný systém Karta dopravce4, 5 – jednostranně 1 Praha Městská karta 13 - jednostranně 2 Brno Není karta - 3 Ostrava Karta příměstských dop. dopravci v regionu - částečně 4 Plzeň Městská karta 0, dopravci v regionu - částečně 5 Liberec Městská karta 0, dopravci v regionu 6 Olomouc Není karta - 7 Ústí nad Labem98 862Karta příměstských dop. dopravci v regionu - částečně 8 Hradec Králové95 890Karta městského dop. Není 9 České Budějovice95 709Karta příměstských dop. Není 10 Pardubice90 765Městská karta dopravci v regionu - částečně 11 Havířov83 180Karta příměstských dop. dopravci v regionu - částečně 12 Zlín77 288Karta příměstských dop. dopravci v regionu - částečně 13 Kladno71 654Karta městského dop. dopravci v regionu 14 Most67 216Karta městského dop. dopravci v regionu - částečně 15 Karviná63 193Karta příměstských dop.dopravci v regionu - částečně 16 Frýdek-Místek59 821Karta příměstských dop.dopravci v regionu - částečně 17 Opava59 793Karta příměstských dop.dopravci v regionu - částečně 18 Karlovy Vary53 691Karta příměstských dop.dopravci v regionu - částečně 19 Teplice53 193Karta městského dop. dopravci v regionu - částečně 20 Děčín52 589Karta městského dop. dopravci v regionu - částečně Celkový počet obyvatel v ČR - cca 10 mil. Odhadovaný počet karet ve veřejné dopravě – cca 4 mil.

9 Základní uživatelské požadavky trhu Na základě provedeného průzkumu a diskusí s odbornou veřejností: Umožnění cestování s jednou kartou ve všech elektronických odbavovacích systémech v České republice s využitím jednotlivého jízdného, či předplatních kuponů Dosažení interoperability stávajících systémů sloužících k platbám a odbavení cestujících, Získávat informace o výkonnosti dopravního systému Zajištění bezpečnosti, ochrany osobních údajů a ochrany spotřebitele Připravenost systému na budoucí realizaci mezinárodní interoperability Interoperabilita

10 Standardizovaná řešení pro objednatele Otevřenost řešení Při budování projektů efektivně využívat veřejné finanční zdroje (národní, EU) Cíle kvalitní standardizace

11 SITUACE V EVROPĚ VDV (Německo) ITSO (Velká Británie) STIF (Francie) TLS (Nizozemí) Povinné řídící funkce - autority (evidence, bezpečnost) Registry of Chip units Registry of Chip cards application Registry of terminals Key management system Blacklists Služby (veřejné, komerční) Accounts management Registry of transactions data Transaction data processing / handling ePurse management Loyalty systems Reporting …

12 Podstata technického řešení ve shodě s normami (např. EN ISO IFMS Architecture) ve shodě s precedenty v zahraničních projektech Je nutné určit a prosadit: společné prvky systému společné „autority“ Jednotná evidence karet a aplikací Jednotná evidence akceptačních zařízení Certifikace prvků systému Jednotná bezpečnostní politika

13 Legislativní podpora - cíle Posílení role objednatele Definování rolí jednotlivých subjektů Stanovení odpovědností subjektů Role „autority“: a. stanovení technického návrhu systému b. zajištění vydání certifikace komponent c. zamezení zneužití akceptací neplatných médií d. odebrání certifikátu kompatibility e. provádění pravidelných auditů Skupina technických požadavků na systémy (centrální i lokální): Multiaplikační média Standard datové struktury Bezpečnost Auditovatelnost

14 Právní forma nařízení vlády Role „dopravní certifikační autority“ nedefinována, věcně přeneseno do odpovědnosti lokálního objednatele Nemožnost definování celoplošných autorit Princip dobrovolnosti Posílení role objednatele Role „ lokální autority“: a. stanovení technického návrhu systému c. zamezení zneužití akceptací neplatných médií Skupina základních technických požadavků na systémy (centrální i lokální): Multiaplikační média Bezpečnost Auditovatelnost Prováděcí předpis v aktuálním znění nenaplní uživatelské potřeby trhu, je jen prvním krokem Legislativní podpora – reálný stav

15 Další možnosti řešení problému Spolupráce s ČAOVD Definování autorit „zezdola“ z iniciativy regionů a s podporou státu Definování role „dopravní certifikační autority“: a. stanovení technického návrhu systému b. zajištění vydání certifikace komponent c. zamezení zneužití akceptací neplatných médií d. odebrání certifikátu kompatibility e. provádění pravidelných auditů

16 Další možnosti řešení problému Spolupráce s ČVUT IDS MD ČR ČD Systém interoperability Certifikační laboratoř Operátoři (poskytovatelé služeb) IDS Návaznost na stávající systémy v ČR Akceptace stávajících médií Nadregionální interoperabilita Možnost cestování s jediným cestovním dokladem

17 Děkujeme za pozornost Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě Sdružení pro dopravní telematiku Bartolomějská Praha 1 tel.:


Stáhnout ppt "Elektronické odbavení cestujících v ČR Problematika MHD v mestách SR Hotel pod zámkom, Bojnice 30. 9. - 1. 10. 2010 Ing. Jiří Matějec SDT; ITS&S (Czech."

Podobné prezentace


Reklamy Google