Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inf Webové aplikace. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inf Webové aplikace. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:"— Transkript prezentace:

1 Inf Webové aplikace

2 Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_02_32_INOVACE_14

3 Předmět: INF Ročník: 3. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí s webovými a desktopovými aplikacemi, jejich výhodami a nevýhodami. Dále s pojmy Web 2.0, AJAX, e- learning a s principem zobrazování webů internetových obchodů. Klíčová slova: webová aplikace, desktopová aplikace, Web 2.0, AJAX, LMS, JavaScript Webové aplikace

4 Využívání webových sítí  díky rychlejšímu internetu se dnes stále častěji objevují různé webové aplikace, cloud computing, Web 2.0, sociální sítě a další  význam některých webových aplikací doceníme až v příštích letech

5 Desktopové aplikace  jsou to běžné programy, které běží díky operačnímu systému na našem počítači  startují z pevného disku, využívají operační paměť a procesor  přednosti  jsou vždy k dispozici, bez ohledu na připojení k síti  spouští se velmi rychle  nevýhody  dají se zavirovat  nové verze se musí stáhnout a nainstalovat  sami si hlídáme ukládání a zálohování dat  těžko dostupná týmová spolupráce

6 Webové aplikace  programy, které běží v okně prohlížeče webu  využívají tzv. AJAX (viz dále)  prohlížeč tedy načítá i programový kód, který reaguje na naše pokyny  námi vytvořený obsah se většinou okamžitě přenáší na webový server a tam se ukládá  dnešní webové nástroje kombinují tento princip s terminálovým přístupem, kdy z okna aplikace pouze zadáváme pokyny, které provádí vzdálený server a do našeho prohlížeče posílá jen výsledek operace

7 Webové aplikace  výhody  nedají se zavirovat  nepotřebují aktualizace – stará se o ně majitel serveru  data máme uložena na vzdáleném serveru  týmová spolupráce  často jsou placeny z reklamy a pro uživatele jsou tedy zadarmo  nevýhody  jsme 100% závislí na rychlém internetu  webové služby teprve vznikají a nenabízejí často tolik nástrojů jako desktopové aplikace

8 Web 2.0  web první generace spočíval v prohlížení webových stránek, které vytvářely firmy, školy, úřady apod.  tzv. systém one-to-many nabídl tehdy obrovské množství informací a fungoval cca 10 let  nové technologie umožnily interaktivitu webové stránky, zjednodušila se tvorba webů a rychlejší připojení zvětšilo množství přenášených dat  Web 2.0 postupně vzniká a je většinou charakterizován následujícími prvky:  webové systémy na tvorbu obsahu umožnily tvorbu i laikům bez potřebných znalostí a většinou zdarma  vznikl systém many-to-many (mnoho autorů – čtenáři)

9 Web 2.0  Web 2.0 postupně vzniká a je většinou charakterizován následujícími prvky:  Wiki systémy jsou speciální variantou této tvorby, každý může editovat obsah stránky  komunity jsou skupiny uživatelů či tvůrců určitého programy nebo služby  sociální sítě jsou vyústěním komunit do sféry společenských vztahů  Webové aplikace umožňují přenést programy do tzv. oblaku počítačů na Internetu (Cloud Computing)  tagování je nově používaný způsob třídění obsahu vycházející z metadat  web nabízí tzv. Tag Cloud – velikost pojmů odpovídá zastoupení článků o nich na webu

10 Internetové obchody  internetový obchod umí dynamicky generovat webové stránky podle našeho výběru zboží  využívá provázání webového serveru s databází  databáze je množina navzájem provázaných tabulek, tabulka obsahuje jednotlivá pole (sloupce) a jednotlivé záznamy (řádky)

11 Internetové obchody  e-shop pracuje následovně:  uživatel si vybere ve webovém rozhraní podmínky  databázový systém provede tzv. SQL dotaz pomocí kterého nastaví filtr na tabulku tak, že se zobrazí záznamy splňující zadané podmínky, současně také záznamy seřadí podle zadaného pole  programový kód vygeneruje HTML kód stránky  webový server odešle vytvořený kód na náš prohlížeč

12 Aktivní klientské aplikace – AJAX  webová aplikace, která má běžet v našem prohlížeči, vyžaduje provádění programu, který je ve stránce vložen – dnes většinou je tento program v jazyku JavaScript  JavaScript umožňuje určitou aktivitu stránky vyplnění polí dotazníku a jejich odeslání, zobrazení času apod.  AJAX – Asynchronous JavaScript and XML je shrnující označení pro technologie, které dokáží dynamicky načítat obsah částí webové stránky podle reakcí programu na činnost uživatele

13 LMS  Learning Managment Systém  aplikace, která poskytuje prostředí pro komfortní realizaci e-learningových kurzů  LMS umožňuje:  správce uživatelů kurzu – učitelé, studenti  přehledné zobrazení výukových materiálů – výukové objekty jsou přístupné studentům po přihlášení  umísťovat informace na nástěnku, vést ové konference, chat účastníků kurzu s lektorem apod.  tvorbu testů a jejich vyhodnocování  zadávání úkolů – s termínem odevzdání práce

14 LMS  kurz vytvoří učitel a zadá do něj jména a hesla studentů, kteří jej chtějí absolvovat  ti se do kurzu přihlásí a pracují v něm podle pokynů učitele  učitel má přesný přehled, kdo, kdy a jak v kurzu pracoval, kdy odevzdal zadané práce apod.  jeden z nejlépe hodnocených systémů LMS je LMS Moodle, který je přístupný zcela zdarma 

15 Cvičení  Vyzkoušejte si několik webových aplikací (např. Dokumenty Google).  Porovnejte nástroje webových služeb s nástroji desktopových aplikací.  Vyzkoušejte si výběr zboží v několika e-shopech.

16 Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy : Teoretická učebnice. 1. vyd. Brno : CP Books, a. s., c s. ISBN Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí z obsahu webu Office.com.


Stáhnout ppt "Inf Webové aplikace. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google