Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Systémy veřejných kol „Bikesharing“ Eva Štěrbová, Ing. Cyklokonference 09 v Královéhradeckém kraji, Krkonoše 26.5. – 30.5. 2009.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Systémy veřejných kol „Bikesharing“ Eva Štěrbová, Ing. Cyklokonference 09 v Královéhradeckém kraji, Krkonoše 26.5. – 30.5. 2009."— Transkript prezentace:

1 Systémy veřejných kol „Bikesharing“ Eva Štěrbová, Ing. Cyklokonference 09 v Královéhradeckém kraji, Krkonoše –

2 Veřejná kola jsou: -dopravní prostředky pro každodenní dojíždění -politická opatření měst a regionů 1. Úvod

3 2. Od historie po současnost První generace – volná kola Druhá generace – kola na zálohu Třetí generace – sofistikované systémy

4 3. Druhy systémů a jejich přednosti – Kola třetí generace Automatický systém Manuální systém (s personální asistencí) Sdružení uživatelů veřejných kol

5 3. Druhy systémů a jejich přednosti - Manuální systém

6 3. Druhy systémů a jejich přednosti – Manuální systém Hledisko investora Nutná spolupráce jednotlivých center mezi sebou a osobní asistence v každém bodě systému. Investice je nízká, lehce stoupne, pokud se požaduje elektronický registr. Ideální ve středně velkých nebo malých městech.

7 3. Druhy systémů a jejich přednosti – Automatický systém Forma pracovních smluv se soukromou firmou. (Clear Channel Outdoor a JCDecaux Cyclocity) Služba na klíč za (např.) reklamní plochy, procentuální zisky z parkovacích zón a podobně.

8 3. Druhy systémů a jejich přednosti – Automatický systém Vélo’v (Lyon), Bycyklen (Kodaň), Oybike (Londýn) přiznávají, že veřejná kola jsou předmětem krádeže a vandalismu, stejně tak jako stanice - značný počet problémů s údržbou celého systému - ekonomické ztráty

9 3. Druhy systémů a jejich přednosti – Automatický systém Bicing (Clear Channel). Barcelona Call a bike. DB (Frankfurt nad Mohanem)

10 3. Druhy systémů a jejich přednosti – Automatický systém Ambicia´t v Granollers (Urbike)

11 3. Druhy systémů a jejich přednosti – Sdružení uživatelů veřejných kol -Vhodné pro malá města, městské čtvrti, sousedské spolky a tak dále. -Výhoda ve volitelnosti typu kola a možnosti zapůjčení cyklistických doplňků. -Investice je velmi nízká, liší se dle úrovně databáze a dalších možností systém automatizovat.

12 4. Financování „Greater Lyon“ a JCDecaux - „kola za billboardy“ Barcelona s Clear Channel za procento utržené ze zisků z integrálního systému regulujícího parkování v centru města. Uživatel na druhou stranu získá cenově výhodnou službu.

13 4. Financování Personál na řízení a opravy (například pro Velo’v pracuje okolo 30-ti osob). Na kola, panely a informační systém („software a hardware“) (dle systému od 250 Euro do Euro – v závislosti na úrovni technologie systému).

14 4. Financování Náklady do cyklistické dopravy (infrastruktura a parkoviště). Zisk - téměř zdvojnásobení počtu cyklistů (v Lyonu a Barceloně téměř dvakrát).

15 4. Výhody a nevýhody Výhody pro město Podpora jízdy na kole po městě a zvýšení modal splitu cyklistů. Zvýšení intermodality (například v Barceloně 37% uživatelů kombinuje Bicing s ostatními dopravními prostředky)

16 4. Výhody a nevýhody Nahrazení parkovacích míst pro auta místem pro veřejná kola. Zlepšení životního prostředí. Zvýšení silniční bezpečnosti cyklistů tím, že se zvýší počet cyklistů Zlepšení kvality života a spokojenosti občanů ve městě.

17 4. Výhody a nevýhody Výhody pro uživatele Ekonomie přepravy a možnost výběru dopravního prostředku Pojištění

18 4. Výhody a nevýhody Nevýhody zvýšení modal splitu cyklistů dochází zejména ke snížení dělby práce chodců nebo uživatelů MHD Diskutabilní nevýhody veřejná kola vzhledem ke krádežím, vandalismu a také částečně k nutným redistribucím kol ve městě, představují neudržitelný a neekologický způsob mobility, veřejná kola se kvůli neprůhlednosti dat dají spíš nazvat ekonomickým zájmem firmy se zástěrkou ekologičnosti.

19 5. Mobilita Intermodalita s hromadnou dopravou 75% uživatelů pařížského Vélib’ využívá veřejná kola k přepravě v noci (kdy je zavřené metro a omezená hromadná doprava)

20 Barcelona – 11% uživatelů Bicingu

21 Animace počtu zaparkovaných kol v čase

22

23 6. Automatický systém Bicing – bezpečnostní systém

24 6. Automatický systém Bicing – redistribuce K přepravě 2 kamiony, 21 dodávek a 21 přívěsů K opravě 3 dodávky, 3 motorky, sklad, opravna a opraváři

25 7. Závěr Velmi efektivní metoda k zavedení denní cyklistické kultury Zlepšení intermodality, využívání městského prostoru, životního prostředí Zvýšení silniční bezpečnosti cyklistů, kvality života, spokojenosti občanů ve městě a tak dále.

26 7. Závěr Další nutné investice (oddělená cyklistická infrastruktury, legislativa, parkoviště..). Vhodné investovat do zvýšené bezpečnosti systémů.

27 7. Závěr Malá a středně velká města obvykle mívají omezenější rozpočty, ale pokud zvolí opravdu bezpečný systém, tak celkové zisky by měly pokrýt náklady.

28 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Systémy veřejných kol „Bikesharing“ Eva Štěrbová, Ing. Cyklokonference 09 v Královéhradeckém kraji, Krkonoše 26.5. – 30.5. 2009."

Podobné prezentace


Reklamy Google