Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bezpečnější aplikace – učiteli i žáky v jednom Katarína Pavlíková, KC Nymburk Richard Hanus, KC Ml.Boleslav Jana Kopuneczová, KC Hradec Kr. Laxus / Semiramis.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bezpečnější aplikace – učiteli i žáky v jednom Katarína Pavlíková, KC Nymburk Richard Hanus, KC Ml.Boleslav Jana Kopuneczová, KC Hradec Kr. Laxus / Semiramis."— Transkript prezentace:

1 Bezpečnější aplikace – učiteli i žáky v jednom Katarína Pavlíková, KC Nymburk Richard Hanus, KC Ml.Boleslav Jana Kopuneczová, KC Hradec Kr. Laxus / Semiramis

2 -Používej vždy čistou „buchnu“ ! -- Ber si od nás HR materiál! -- Proč nedesinfikuješ místo vpichu? -- Konzelína není na čištění naušnic! -- Opasek místo škrtidla? To není fakt vono! -- Voda z WC? Těch bakterií! Tumáš ampuli! -Ať tě ani nenapadne si rozdělávat heroin s citronem co se válel u popelnice! -Ukaž lžíci! No ta je teda jetá… -- Proč nepoužíváš náš kontejner?

3 Pracovník se poctivě snaží zdůrazňovat důležitost používání Harm reduction zásad. Opakování je matkou moudrosti, ale po letech m ůžeme mít tendenci z abíhat do stereotypů. Je mnohdy obtížné mít t olik fantazie a invence, a bychom dokázali se s tejnými klienty mluvit o stejných tématech JINAK… ALE JAK? Žádný učitel p řece neučí celé ročníky s tejnou látku dokola! Klient na vlastní žílu, játra či kůži zjistí, že ony „Harm reduction zásady se mu opravdu vyplácí dodržovat – či spíše nedodržování se může krutě vymstít. HR materiál má v programech zadarmo, tak proč by si nenafasoval. Když však slýchá po léta stejné informace, jeho ostražitost otupí. Mnohdy jej to už i trochu štve: „Aha, ty vaše čtyři zásady…“ Naši „žáci“ nám za ta léta DOSPĚLI. Leccos se už stihli naučit…

4 Když jsme do našich programů zavedli novinku (např. sterimixové sady), výrazně to oživilo Komunikaci a zájem klientů. Podařilo se nám díky tomu např. akcentovat pozornost na Akt přípravy drogy k aplikaci… Jenže novinek není tolik, abychom si jimi v naší učitelské roli Pomáhali do nekonečna…

5 Napadlo nás, že je na čase při komunikaci u výměny opustit stereotypní role „učitel-žák“. Intervenční témata u výměny stojí za to posunout do pozice, kdy je náš klient naším partnerem. On respektuje fakt, že díky zásadám bezpečné aplikace opravdu snižuje rizika a není jen konzumentem našeho mentorování. My respektujeme, že naši klienti jsou učenliví, o bezpečnějších způsobech braní přemýšlejí a dokážou již i sami, bez našich zažitých pouček, zásady Harm reduction aplikovat a modifikovat dle jejich vlastních nápadů a potřeb…

6 Proč jsme se rozhodli pro podobný výzkum? K-centra NBK, HK, MB Kontakt s klienty, kteří využívají služeb dlouhodobě se stával stereotypním Vyvstávaly otázky, zda informace o bezpečnějším užívání vlastně chtějí slyšet? Chtěli jsme zjistit, zda jsou klienti dostatečně informováni Jakým způsobem postupují oni?

7 Cíle výzkumu Zjistit jak jsou naši klienti informováni o HR Dozvědět se z praxe něco o specialitách a vlastních stylech užívání Nabourat stereotyp v kontaktu HR služeb

8 Metody výzkumu Polostrukturovaný rozhovor Vytvořena baterie otázek, instrukce výzkumníkům Zúčastněné pozorování Dlouhodobě zaznamenávány informace o kontaktech s klienty, včetně statistických údajů

9 Baterie otázek 1 Věk: Pohlaví: Primární droga: Doba užívání: Doba využívání Káčka: Které z tvrzení je Ti nejbližší: O bezpečnějším užívání a snižování rizik při IV aplikaci jsem neslyšel/a O bezpečnějším užívání už jsem slyšel/a, ale nezajímá mě to – chci si to dělat po svém. O bezpečnějším užívání už jsem slyšel/a, zajímá mě to, ale mám se ještě co učit. Jsem mistr, nemám se v tomto ohledu co učit. Pokus se podrobně popsat, jak si přesně aplikuješ a co všechno k tomu potřebuješ. Co děláš, když některou z potřebných věcí nemáš (popř. jak nahrazuješ)?

10 Baterie otázek 2... Kde si nejčastěji aplikuješ?... V čem si dávku rozděláváš?... V čem a kde si schováváš nádobíčko?... Jakým způsobem a čím filtruješ?... Jak zajišťuješ hygienu při přípravě?... Udržuješ si nějak svoje nádobíčko? Jak?... Čím zaškrcuješ ruku?... Jakou preferuješ vodu z Káčka – lámací, či napichovací a proč?... Jakou vodu používáš když nemáš z Káčka?... Jaké filtry používáš když nemáš z Káčka?... Jak se staráš o své žíly?... Učil Tě někdo aplikovat, nebo ses to naučil sám/ sama?... Používáš někdy stejnou stříkačku opakovaně? Jestliže ano – proč?... Jak nakládáš s vlastní použitou stříkačkou? Jak ji likviduješ, kam ji ukládáš? Jak odděluješ čisté od špinavých?... Kde získáváš informace o novinkách ve způsobu aplikace (např. stericup)?... Co si myslíš o sdělování informací o bezpečném braní v K-centrech?... Jaké informace by jsi uvítal/ uvítala?... Máš nějaké svoje fígle jak nahrazovat materiál z KC a jak aplikovat co nejbezpečněji?

11

12 Co jsme se dozvěděli… Naši klienti jsou o HR poměrně dobře informov áni (s výjimkami), naše informace je sice úplně neotravují, ale zároveň mají pocit, že už je nic nepřekvapí. Náš nový styl je ale překvapil. Většina dotázaných klientů se snaží dbát o své zdraví, má pro to své strategie. Již málokdo je ochoten si dávat po ostatních. Málokdo ale tuší, že i sdílení nádobíčka je riziko! Informace z KC někdo vítá, někdo spíše snáší…, záleží na délce kariéry – ale i ti starší si chtějí povídat a sdílet své rozumy! Každý má svůj vlastní rituál a styl … někdy nás překvapilo, jak to našim „učitelům“ myslí… někdy nás šokoval opak…

13 Zajímavosti a fígle, které jsme se v roli žáků naučili…

14 Stericup v kontaktu s pervitinem koroduje…

15 Ustřižená „napichovací voda“ lze uzavřít a těsní lépe

16

17 Postup efektivního filtrování Sub o xonu

18

19

20 Filtrování přes „zpevněný“ filtr

21

22 Rozlišení „čistých“ od „špinavých“

23 Likvidace použité jehly

24 Kouření ze „žárovky“

25 Jak opracovat žárovku?

26 Kouzlo konzelínové

27 Jak vytahovat filtry „hygienicky“

28 Jak nahradit škrtidlo?

29 Škrtím, škrtíš, škrtíme…

30 DĚSNĚ VEDLE aneb: Kudy cesta opravdu nevede? Použití bublinkové sladké limonády k rozmíchání drogy Použití vody z kaluže k rozmíchání drogy

31 Tudy cesta také nevede: Rozdělávání drogy krví přímo při aplikaci

32 Co klient, to zdravotník…

33 Naši klienti sice Ameriku neobjevili… … ale pár zajímavostí jsme se dozvěděli, od lidí, se kterými jsme léta v kontaktu, a dosud se je nedozvěděli… …někdy sice šlo o pořádné úlety, ale o to vlastně nejde… …důležitější je, že téma intervencí při výměně se ve všech třech K-centrech najednou stalo jak pro nás, tak pro klienty atraktivním, zajímavým a plným chuti si povídat dlouhé minuty. Skončil pro nás čas „osob za katedrou HR“. Klienti v roli našich učitelů – šance na prohloubení kontaktního efektu práce a úspěšnějšího zásahu Harm reduction principy! A to hlavní na závěr!

34 Děkujeme za pozornost! Richard Hanus vedoucí K-centra Mladá Boleslav e-mail: hanus@os-semiramis.cz Bc. Jana Kopuneczová vedoucí K-centra Hradec Kr. kopuneczova@laxus.cz Bc. Katarína Pavlíková, vedoucí K-centra Nymburk e-mail: pavlikova@laxus.cz


Stáhnout ppt "Bezpečnější aplikace – učiteli i žáky v jednom Katarína Pavlíková, KC Nymburk Richard Hanus, KC Ml.Boleslav Jana Kopuneczová, KC Hradec Kr. Laxus / Semiramis."

Podobné prezentace


Reklamy Google