Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DALŠÍ MOŽNOSTI KOMUNITNÍ KNIHOVNY Český Těšín 13. 10. 2015 Zuzana Ježková Národní knihovna ČR Zpřístupňování místního kulturního.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DALŠÍ MOŽNOSTI KOMUNITNÍ KNIHOVNY Český Těšín 13. 10. 2015 Zuzana Ježková Národní knihovna ČR Zpřístupňování místního kulturního."— Transkript prezentace:

1 DALŠÍ MOŽNOSTI KOMUNITNÍ KNIHOVNY Český Těšín Zuzana Ježková Národní knihovna ČR Zpřístupňování místního kulturního dědictví prostřednictvím questingu

2 Komunitní působení knihovny  úsilí o sbližování lidí žijících v místě,  posilování pozitivních mezilidských vztahů,  propojování lidí, organizací, sektorů,  posilování vztahu k samotnému místu života komunity.

3 Posilování vztahu k místu globalizace stírá rozdíly mezi kulturami a prostředími  posilovat vědomí o kulturním dědictví místa  význam pro místní obyvatele návštěvníky místa, turisty

4

5 Kulturní dědictví je chráněno tehdy, je-li považováno za důležité Interpretace místního dědictví je způsob, jak můžeme pomoci druhým poznat a docenit jeho hodnotu přispět k lepší péči o místo, vychovávat nové zastánce místa - lidi, kteří je mají rádi a záleží jim na něm

6 Putování za Pravdou s Milenou Kodýmovou

7 Interpretace místního dědictví  Každá dobrá interpretace je založena na nadšení a lásce k místu a touze podělit se o ně. Je součástí toho, jak vnímáme místo, ve kterém žijeme, a jak o ně pečujeme.  Jedním ze základních prvků dobré interpretace je zapojení veřejnosti – místní občané jsou ti, pro které je místní krajina domovem bez jejich podpory a účasti není ochrana a využití místního dědictví dlouhodobě realizovatelná  Dobrá interpretace přispívá udržitelnému rozvoji : pomáhá místním občanům dozvídat se více o místech, kde žijí povzbuzuje lokální patriotismus je důležitou součástí šetrného cestovního ruchu a tak prospívá místní ekonomice

8 Zapojení místní komunity  vzbuzuje pocit „spoluvlastnictví“ místa, hrdost na ně  posiluje vnímání místa jako součást domova a života místních lidí  napomáhá porozumění souvislostem s historií i současností místa  porozumění místu jejich života a zájem o ně ochota účastnit se života obce, zapojovat se do věcí veřejných

9 Lidé už začínají být k běžně podaným sdělením slepí nutnost hledat jiné/zajímavé formy sdělení Nejlépe si lidé pamatují to, co nějakým způsobem sami prožijí, čeho se aktivně účastní hledat formy zapojení využít qesting - jednu z forem interpretace místního dědictví

10 Co je questing?  outdoorová hra připomínající naši „honbu za pokladem“  trvale instalovaná cesta za pokladem; využívá poetické nápovědy, ručně malované mapy, jemně a hravě vedou hledače po trase  připomíná i geocaching (krabice s „pokladem“)  způsob, jak nenásilně, zábavně a na čerstvém vzduchu vzdělávat  způsob, jak seznamovat s kulturním dědictvím místa  je vázána na konkrétní místo  je nekomerční

11 Proč?  Quest/hledačka má vzdělávací, společenskou i rekreační hodnotu pro své tvůrce řešitele/návštěvníky  Quest/hledačky jsou levné nepotřebují složité technologie baví umožňují zapojení všech generací může je vytvořit kdokoli spojují lidi a místa, lidi s lidmi

12 „Nechápu, že jsme něco tak jednoduchého a přitom funkčního neobjevili sami. Questing je hravé učení, které spojuje turisty a hlavně místní obyvatele každého věku při poznávání svého okolí, a to tak nenásilnou formou, že si jeden ani neuvědomí, že jde vlastně o učení. Samotná tvorba questu je možná trochu náročnější, ale je to skvělá zábava a teambuildingová aktivita.“ účastnice broumovského semináře na téma Questing a jeho využití v regionu (listopad 2013)

13 Proč právě knihovna?  komunitně orientovaná knihovna jedna z forem podpory vytváření vztahu mezi člověkem a místem, kde žije podpora rozvoje partnerství v místě  státní kulturní politika na léta 2015 – 2020 podpora interpretace místního kulturního dědictví o prevence necitlivého přístupu k hodnotám lokálního kulturního dědictví podpora inovativních kreativních forem prezentace

14 Proč právě knihovna?  způsob, jak přitáhnout zájem lidí lidé se nejochotněji zapojují do toho: o co sami vymysleli, o na čem se podíleli od začátku, o o čem mají dostatek informací o co se týká jejich života  hodnocení nabídky knihoven místními obyvateli spokojenost s nabídkou knihovního fondu výhrady ke vzdělávacím akcím v knihovnách (poznatky z výzkumu lokální kultury a kulturních služeb využitých při tvorbě státní kulturní politiky na r )

15

16 Jak na to?  téma  tým  text a tajenka + mapy  krabice s „pokladem“

17

18 1. quest knihoven – Praha Suchdol Rokem pojďme dokola po náměstí Suchdola (první suchdolská hledačka) Kola dějin se otáčí, člověk se divit nestačí! Obtížnost hledačky: fyzicky zcela nenáročná, po rovině, vhodná pro všechny; k vyřešení tajenky potřebují malé děti pomoc dospělých Délka hledačky: co by kamenem dohodil a zbytek došel ☺ ; na poklidné projití budeš potřebovat asi 30 minut; ujdeš asi 365 kroků Doporučené vybavení na cestu: tužka, papír Začátek hledačky: Suchdolské náměstí, městská část Praha – Suchdol; u kamenů Zakončení hledačky: v provozní době kavárny Kravál na větvi (Po-Pá 10:00-22:00) https://www.facebook.com/kravalnavetvi Přístupnost: nejlépe z metra Dejvická busem 107 a 147; parkování přímo na náměstí Upozornění: hledačka je za sucha bezbariérová; během cesty si můžeš nakoupit, nechat ošetřit psa či sebe, spravit kolo, zaplatit daně a poplatky za psa, poslat dopis, nechat si spravit boty, opatřit květiny, nahlásit požár či krádež, dát si kávu… a pokud to nestihneš, můžeš se i ubytovat ☺. Hledačka je přístupná od pondělka do soboty. Pro nalezení pokladu je třeba vyluštit tajenku – pozorně sleduj text! Během cesty zapisuj písmena dle návodu; označená písmenka nakonec dají tajenku.

19

20 Hledačky v dalších knihovnách

21

22 Knihovnický questing? Použít metodu v seznamování s prostředím knihovny? Zuzana Ježková Národní knihovna ČR


Stáhnout ppt "DALŠÍ MOŽNOSTI KOMUNITNÍ KNIHOVNY Český Těšín 13. 10. 2015 Zuzana Ježková Národní knihovna ČR Zpřístupňování místního kulturního."

Podobné prezentace


Reklamy Google