Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_04_B _15 Osobnosti italské renesance Téma: Dějepis 7.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_04_B _15 Osobnosti italské renesance Téma: Dějepis 7."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_04_B _15 Osobnosti italské renesance Téma: Dějepis 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

2 Mgr. Lenka Kudrnová

3  přezdívaný il Vechio (Starý)  florentský bankéř, neoficiální vládce města a podporovatel umění  spolu se svým bratrem byl ve vyhnanství, vrátil se až za pomoci papeže  založil Platónskou akademii ve Florencii, financoval množství soukromých i veřejných staveb, shromáždil obrovské množství knih a rukopisů, které dal ke studiu svým přátelům humanistům  umění podporoval i další z rodiny Medici – Lorenzo I. il Magnifico (Nádherný)

4  průkopník nové, renesanční architektury  všestranně nadaný umělec, především architekt a sochař  je považován za objevitele lineární perspektivy  jeho nejdůležitějším dílem je stavba chrámu Santa Maria del Fiore – jeho dvouplášťová osmiboká samonosná kopule byla považována za zázrak stavební techniky (stavěl ji 14 let, překlenul prostor 42 metrů)  vystavěl také několik dalších kostelů, paláců a pohřební kapli rodiny Medicejských

5

6  vlastním jménem Donato di Niccolo di Netto Bardi  je považován za jednoho ze zakladatelů individualizovaného sochařského portrétu  podporoval jej Cosimo Medici  byl synem obchodníka, vyučil se zlatníkem  jeden z homosexuálně orientovaných umělců  úzce spolupracoval s Filippem Brunelleschim

7 DavidSvatý Jiří Máří Magdalena

8  Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni  jeden z nejvýznamnějších představitelů vrcholné italské renesance  sochař, architekt, malíř, ale také básník  jeho otec si přál, aby byl obchodníkem  podporoval jej Lorenzo I. Nádherný, v paláci medicejských také až do jeho smrti žil  byl geniální, snažil se o dokonalost i dokázat to, že je nejlepší

9  mnohdy svá díla poškodil, pokud s nimi nebyl spokojen  jezdil si do dolů v Carraře sám vybírat a mnohdy i lámat mramorové bloky  měl obrovskou fantazii a představivost, věděl, jak budou jeho díla vypadat ještě dříve, než začal tvořit  proslulosti dosáhl sochou Davida – ten byl ale vyroben z naprosto nevyhovujícího bloku kamene s mnohými kazy  dostal za něj 900 dukátů, což bylo více, než si vydělal Leonardo za celý život  nikdy se neoženil, předpokládá se, že byl homosexuální či bisexuální

10 Pieta Sixtinská kaple David

11  italský malíř a architekt vrcholné renesance  matka mu brzy zemřela, otec se znovu oženil, vychovával ho strýc  tvořil v Urbinu, Perugii, Florencii a Římě  těšil se přízni papežů, vykonával v jejich službách různé symbolické úřady (např. konzervátor římských starožitností)  byl přátelský, otevřený a milý, udržoval styky se ženami, ale nikdy se neoženil  umřel na horečnaté onemocnění v průběhu 8 dní, je pohřben v Panthenonu

12  jeho dílo je značně rozsáhlé, široké je také jeho umělecký zaměření – věnoval se malbě, prosadil se jako architekt, psal sonety a zajímal se o hudbu  v povědomí veřejnosti je spjato jeho jméno především s madonami, okrajově se věnoval portrétům, svou tvář zachytil na 5 autoportrétech  věnoval se také oltářním obrazům a nástěnným malbám (vyzdobil 3 místnosti papežského paláce)  tvořil předlohy ke gobelínům a grafice

13 Madona v zeleni Dáma s jednorožcem Athénská škola

14  všestranná renesanční osobnost – malíř, sochař, architekt, přírodovědec, hudebník, spisovatel, vynálezce a konstruktér  byl nemanželským synem notáře, otec ho uznal za vlastního a umožnil mu vzdělání  ve vědě ho zajímal pohyb planet, gravitace, vlnění, hoření, koloběh krve  jako vynálezce předvídal či navrhl: bagr, odstředivku, dmychadlo, zemní vrták, kolesovou loď, letadlo, potápěčský úbor, rýhovaná hlaveň, padák, šlapací soustruh, tiskařský lis, závitník, tkací stroj, bojové stroje

15  výzkum Leonardova díla není dodnes ukončen  i do malby přinesl mnoho nového – výmluvná gesta, šerosvit s jemnými přechody světelných efektů vytvářejících prostor  tvořil ve Florencii, Miláně, na sklonku života žil ve Francii  způsobil skandál veřejným obviněním z homosexuálních styků  sepsal několik knih o různých oblastech svého poznání, bohužel žádný z jeho cyklů není v ucelené a publikovatelné formě

16 Mona LisaPoslední večeře

17 Tintoretto – Zrození Jana Křtitele, pozdní italská renesance Tizián – Podobizna císařovny Isabely

18 Literatura  Francesco Petrarca – duchovní otec humanismu, bývá považován za tvůrce sonetu jako básnického žánru, většina jeho básní je věnována jeho neopětované lásce Lauře de Noves  Dante Alighieri – básník, jazykovědec, politický filosof, jeho hlavními díly jsou Božská komedie (hledá ideál lidské dokonalosti a smysl života), O monarchii  Giovanni Boccaccio – básník a novelista, zakladatel umělecké prózy, nejdůležitějším dílem je cyklus sta novel Dekameron (erotické zaměření)

19 Politická filosofie  Niccolo Machiavelli – politik, diplomat, historik a vojenský teoretik, nesmrtelná je jeho kniha Vladař (věnovaná Lorenzo Medicejskému, popisuje v ní, jak funguje moc a jak se dá účelově využít pro blaho země) Hudba  Claudio Monteverdi – skladatel pozdní renesance, přispěl ke zrodu baroka, psal zejména církevní hudbu a madrigaly, jeden ze zakladatelů opery

20 1. Charakterizuj renesanci. 2. Co je humanismus, jak s renesancí souvisí? 3. Jaký je rozdíl mezi madonou a pietou? 4. Vysvětli co znamená: sonet, novela, opera, perspektiva, mecenáš. 5. Co víš o Leonardu da Vincim? 6. Který umělec usiloval o dokonalost? 7. Jak se jmenoval nejznámější architekt italské renesance? 8. Který malíř je spjat s madonami?

21 AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne Odpilotováno dneve třídě Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborOsobnosti italské renesance TémaDějepis 7. ročník – dějiny umění, literatury Klíčová slovaCosimo Medici, Lorenzo I., Filippo Bruneleschi, Donatello, Michelangelo Buonarroti, Rafael Santi, Leonardo da Vinci, literatura, hudba

22 ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 7. ročník. Časová dotace cca 30 min. Materiál obsahuje několik opakovacích otázek, které převážně vyplývají z prezentace či z všeobecných znalostí a předchozího učiva dějepisu, proto není přiloženo řešení. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba Zdroje obrazového materiálu: M:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Michelangelo_Buonarroti&docid=mpd5- Kh2VPge4M&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/Michelangelo%2527s_Pieta_5450_cropncleaned_edit.jpg/220px- Michelangelo%2527s_Pieta_5450_cropncleaned_edit.jpg&w=220&h=231&ei=mMy9UKhWh_qyBtLngfAJ&zoom=1&iact=hc&vpx=208&vpy=157&dur=537 &hovh=184&hovw=176&tx=143&ty=117&sig= &page=1&tbnh=140&tbnw=151&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:0,i: Leonardo_da_Vinci_( )_-_The_Last_Supper_( ).jpg otevřená galerie


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_04_B _15 Osobnosti italské renesance Téma: Dějepis 7."

Podobné prezentace


Reklamy Google