Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.14 Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.14 Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o využití prostředků vypravování. Jsou v něm zařazena cvičení k procvičení přímé řeči a upevnění učiva. Obsahuje animace.

2 Jazykové prostředky vypravování Přímá řeč

3  Zachováváme dějovou posloupnost (osnova heslovitá, větná, citátová)  Reprodukujeme příběh, pokud jsme událost sami nezažili  Pro zvýšení zajímavosti používáme následující jazykové prostředky:

4  Dějová slovesa  Čas přítomný místo času minulého  Přirovnání  Různé druhy vět podle postoje mluvčího (oznamovací, tázací, rozkazovací, přací; zvolací)  Přímá řeč  Jednočlenné věty (zvyšujeme napětí)  Výstižná podstatná a přídavná jména  Příslovce (okolnosti děje)  Citoslovce  Záleží na tom, jak známe svůj jazyk… Huhuhu húúúú

5  Rozeznáváme tři typy přímé řeči:  1. „Další, prosím,“ zavolala sestra v ordinaci.  2. Sestra v ordinaci zavolala: „Další, prosím!“  3. „Další, prosím,“ zavolala sestra v ordinaci, „ paní doktorka už na vás čeká.“ Další, prosím reprodukuje doslovně vyjádření určité postavy. Dáváme ji do uvozovek. Na začátku přímé řeči jsou v češtině uvozovky dole, na konci nahoře.

6  Nevím, odpověděla princezna, nepřemýšlela jsem o tom.  Kamarád mi doporučil: Měl by sis známku opravit.  Dones! zavolal Petr na svého psa.  Eva se zeptala: Máte ještě lístky na dnešní koncert? Ano? To jsem ráda. Prosila bych tři.  Dnes ven nemůžu, oznámila mi Jitka, musím se učit na test z dějepisu.  Pojeďte s námi, lákají nás sousedé na výlet.

7  „Nevím,“ odpověděla princezna, „nepřemýšlela jsem o tom.“  Kamarád mi doporučil: „Měl by sis známku opravit.“  „Dones!“ zavolal Petr na svého psa.  Eva se zeptala: „Máte ještě lístky na dnešní koncert? Ano? To jsem ráda. Prosila bych tři.“  „Dnes ven nemůžu,“ oznámila mi Jitka, „musím se učit na test z dějepisu.“  „Pojeďte s námi,“ lákají nás sousedé na výlet.

8 1. K jezeru jezdí často Princ a Rusalka se do něj zamiluje. 2. Rusalka si jde pro pomoc k Ježibabě. 3. Na zámku jsou v plném proudu přípravy na Princovu svatbu s Rusalkou. 4. Princ podlehl kouzlu kněžny a Rusalku zavrhuje. 5. Rusalka se stane bludičkou. 6. Ježibaba pomůže, ale v lidské podobě bude Rusalka němá, a pokud si nedokáže udržet princovu lásku, stane se bludičkou. 7. Touží se stát člověkem, aby mu mohla být nablízku. 8. Princ však nechce bez ní dál žít a vrhá se do jejího objetí. 9. Ježibaba jí nabízí východisko: pokud zabije Prince, který jí ublížil, stane se opět vodní vílou. 10. Rusalka žije se svými sestrami, vodními vílami, a s otcem Vodníkem v lesním jezeře. 11. Kněžna Prince odmítla a on teď bloudí kolem zámku a hledá ztracenou lásku. 12. Rusalka však odmítá, protože stále Prince miluje. 13. Vrací se k jezeru a volá Rusalku. 14. Princ na lovu přijíždí k jezeru, kde nachází němou Rusalku a odvádí si ji na svůj zámek. 15. Mezi hosty je i Cizí kněžna, která Prince upoutá. 16. Ta se zjevuje, ale varuje ho: její polibek mu přinese smrt.

9 1. Rusalka žije se svými sestrami, vodními vílami, a s otcem Vodníkem v lesním jezeře. 2. K jezeru jezdí často Princ a Rusalka se do něj zamiluje. 3. Touží se stát člověkem, aby mu mohla být nablízku. 4. Rusalka si jde pro pomoc k Ježibabě. 5. Ježibaba pomůže, ale v lidské podobě bude Rusalka němá, a pokud si nedokáže udržet princovu lásku, stane se bludičkou. 6. Princ na lovu přijíždí k jezeru, kde nachází němou Rusalku a odvádí si ji na svůj zámek. 7. Na zámku jsou v plném proudu přípravy na Princovu svatbu s Rusalkou. 8. Mezi hosty je i Cizí kněžna, která Prince upoutá. 9. Princ podlehl kouzlu kněžny a Rusalku zavrhuje. 10. Rusalka se stane bludičkou. 11. Ježibaba jí nabízí východisko: pokud zabije Prince, který jí ublížil, stane se opět vodní vílou. 12. Rusalka však odmítá, protože stále Prince miluje. 13. Kněžna Prince odmítla a on teď bloudí kolem zámku a hledá ztracenou lásku. 14. Vrací se k jezeru a volá Rusalku. 15. Ta se zjevuje, ale varuje ho: její polibek mu přinese smrt. 16. On však nechce bez ní dál žít a vrhá se do jejího objetí.

10  Vymysli k předchozímu příběhu vhodný nadpis. Víš, kdo napsal operu podle tohoto příběhu? Doplň přímou řeč, kde je to vhodné.  Nakresli ilustraci.  Napiš další dějová slovesa, která by se do příběhu hodila.  Reprodukuj příběh zpaměti vlastními slovy. Antonín Dvořák, Rusalka (libreto Jaroslav Kvapil)

11 U snímku č. 8 necháme hudbu jen znít, žáci mají před sebou text, pracují ve skupinách.

12  KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN   Obrázky z galerie Klipart 


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.14 Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google