Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_I2_INOVACE_ Čj.6.Vc.19_lidova_slovesnost.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_I2_INOVACE_ Čj.6.Vc.19_lidova_slovesnost."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_I2_INOVACE_ Čj.6.Vc.19_lidova_slovesnost Datum: Ročník: šestý Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk Název: Lidová slovesnost – skupinová práce Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: UČÍME SE S RADOSTÍ LIDOVÁ SLOVESNOST Anotace: Žáci zpracovávají literární projekt Lidová slovesnost, pracují ve skupinách. Samotné práci předchází příprava materiálů potřebných ke zpracování práce. Součástí práce je závěrečná prezentace.

2 LIDOVÁ SLOVESNOST PROJEKT Skupinová práce

3 ZNAKY LIDOVÉ SLOVESNOSTI LIDOVÁ SLOVESNOST - od nejstarších dob - ústní - předává se v ústním podání - vyjadřuje myšlení a cítění kolektivu - díla lidové slovesnosti mají kořeny v umělecké literatuře - tvorba LS neskončila se vznikem písma - i v současné době moderní LS – vyprávění, anekdoty.... RYSY LIDOVÉ SLOVESNOSTI - kolektivní - vztahuje se k určité činnosti a k ročnímu období - improvizace - variabilita - komunikativnost

4 Klíčová slova Anekdota Anonymita Folklor Hádanky Jazykolamy Kolektivnost Kramářská píseň Lidová píseň Lidová slovesnost Pořekadla Pranostiky Próza Přirovnání Přísloví Říkadla

5 Pravidla při skupinové práci Lidová slovesnost Základní pravidla: 1. Pracuji bez přestávky (přestávku děláme podle svých potřeb) 2. Pracuji tiše 3. Ve skupině všichni spolupracují 4. Na práci se podílí stejně, každý je pro svou skupinu něčím přínosný Formální údaje pro zpracování posteru: 1. Nadepíši práci 2. Vysvětlím zadaný lit.pojem 3. Uvedu ukázky zpracovaného tématu 4. Mohu nakreslit obrázek k obsahu 5. Píši čitelně, úhledně, bez pravopisných chyb (nesrovnalosti ověřuji v PČP 6. Pečlivě stříhám a lepím

6 PREZENTACE Základní údaje 1. Každý ve skupině si k tématu připraví ústní projev. 2. Mluví nahlas a zřetelně. 3. V ústním projevu používá spisovnou češtinu. 4. Čas pro prezentaci je 2 – 3 minuty. 5. Každý ke svému tématu ví vše, co se zpracovávalo. Hodnocení práce Hodnocení činnosti jednotlivců při zpracování tématu (sleduje učitel 10 b Dodržení tématu a instrukcí 10 b Pravopisná správnost 5 b Vizuální kvalita zpracovaného posteru 5 b Kvalita prezentace (jednotlivců a skupiny) 10 b Kvalita práce v průběhu plnění úkolů 10 b

7 Hádanky 1. skupina Úkoly: 1. Ve skupině si rozdělte role (kdo hledá, kdo zapisuje, kdo kontroluje, kdo řídí….) 2. Najděte a vysvětlete pojem – pojmy ……… (slovníky ….), zapište na poster 3. Najděte texty nebo knížky, ve kterých se hádanky vyskytují. 4. Na poster vyberte a zapište vše k vašemu tématu a připište názorné příklady hádanek. Můžete je psát bez vyluštění. Budeme je hádat. 5. Prezentujte svou práci spolužákům.

8 Říkadla, rozpočitadla, jazykolamy 2. skupina Úkoly: 1. Ve skupině si rozdělte role (kdo hledá, kdo zapisuje, kdo kontroluje, kdo řídí….) 2. Najděte a vysvětlete pojem – pojmy ……… (slovníky ….), zapište na poster 3. Najděte v textech nebo knížkách - říkadla, rozpočitadla, jazykolamy 4. Na poster zapište základní údaje k tématu a připište názorné příklady zpracovávaného tématu. 5. Prezentujte svou práci spolužákům.

9 Přísloví, přirovnání, pořekadla 3. skupina Úkoly: 1. Ve skupině si rozdělte role (kdo hledá, kdo zapisuje, kdo kontroluje, kdo řídí….) 2. Najděte a vysvětlete pojem – pojmy ……… (slovníky ….) zapište na poster 3. Najděte texty nebo knížky, ve kterých se přísloví, přirovnání a pořekadla vyskytují. 4. Na poster zapište základní údaje k tématu a připište názorné příklady zpracovávaného tématu. 5. Prezentujte svou práci spolužákům.

10 Pranostiky 4. skupina Úkoly: 1. Ve skupině si rozdělte role (kdo hledá, kdo zapisuje, kdo kontroluje, kdo řídí….) 2. Najděte a vysvětlete pojem – pojmy ……… (slovníky ….) a zapište na poster 3. Najděte v materiálech a knížkách, ve kterých se pranostiky vyskytují. 4. Na poster zapište základní údaje k tématu a připište názorné příklady zpracovávaného tématu. 5. Prezentujte svou práci spolužákům.

11 Lidové písně a kramářské písně 5. skupina Úkoly: 1. Ve skupině si rozdělte role (kdo hledá, kdo zapisuje, kdo kontroluje, kdo řídí….) 2. Najděte a vysvětlete pojem – pojmy ……… (slovníky ….) a zapište na poster 3. Najděte texty s kramářskými písněmi. 4. Na poster zapište základní údaje k tématu a připište názorné příklady zpracovávaného tématu. 5. Prezentujte svou práci spolužákům.

12 Hádanky - příklady Jeden chlíveček bez dvířek, dvanáct ovcí v něm. Kousá, kousá nemá zuby, lítá, lítá, nemá křídla. Visí to, neví kdy, bije to, neví koho, ukazuje, neví kam, počítá a neví kolik. Plná škola dětí a nemá kudy ven.

13 Říkadla – příklady Panna sedí v kvítí, Celá se jen svítí, Dáš-li panně polena, Vyžene jen jelena. Když jsem šel do nebe, stavil jsem se v pekle, nejstarší Luciper pek si tam erteple. Hou, hou, krávy jdou, Nesou mléko pod vodou. Sedí Káča na lavici, drží v ruce jitrnici, v druhé ruce jelito, běž, Pepíku,vem jí to!

14 Rozpočitadla - příklady Ene, bene, Emane, Kdo tu babu dostane? Ten to není, ten to je, Ten už s námi nehraje. Okolo stolečku, Okolo stolu, Kočka a kocourek Honí se pospolu. Ukaž, ukaž, Pepíku, Co to neseš v košíku! Já jdu domů z nákupu, Dám ten nákup na kupu Ona mu volala, Že na něj počká, Potom mu utekla, Falešná kočka.

15 Jazykolamy - příklady Opakujte 3x: Dolar, libra, rubl. Strč prst skrz krk. Šel pštros s pštrosicí a třemi malými pštrosáčaty pštrosí ulicí. Klára Králová hrála na klavír. Drbu vrbu.

16 Přísloví - příklady Kdo se směje naposled, ten se směje nejlépe Vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá. Není zlato, co se třpytí. Neříkej hop, dokud jsi nepřeskočil. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.

17 Pořekadla - příklady Jako by hrách na stěnu házel. Spal jako by ho do vody hodil. Žije z ruky do úst. Tancuje jako kráva na ledě.

18 Přirovnání - příklady Byli na sebe jako oheň a voda. Chlapec rostl jako z vody. Pilný jako včelka. Pyšný jako páv. Třese se jako osika. Má vlasy jako havran.

19 Pranostiky - příklady Na Svatého Jiří vylézají hadi a štíři. V březnu za kamna vlezem,v dubnu ještě tam budem. Bartoloměj svatý léto nenavrátí. Od svaté Kateřiny do svatého Ondřeje sotva že se pod peřinou ohřeje.

20 Lidové písně - příklady Co to máš, děvečko? Co to máš za krásu? Když na tě pohlédnu, Celé se zatřasu. Co to máš, děvečko, Co to máš za lící? Dyž na tě pohlédnu, Zabolí mě srdce. Hej, hore háj, dolu háj hore hájom chodník, Moj otec bol dobrý Já musím být zbojník.

21 Kramářské písně - příklady Čtrnáct starejch lotrasů jako vlčích zubů, Vraždí kupce u cesty, U strarýho dubu. ……… Slyšte blondýni i brunetové Zrzavé i černé brunety Slova písně čistě zbrusu nové O příběhu z naší planety Píseň tato Golema se týče Smutná je a taky poučí ……………

22 Řešení úkolů: 1.Hádanky: rok, sníh, hodiny, makovice

23 Hodnotící dotazník pro skupinu Dohodněte se ve skupině, jak jste pracovali a porovnejte s názorem vyučujícího. bodySkUč Hodnocení činnosti jednotlivců při zpracování tématu Já Člen skupiny Dodržení tématu a instrukcí Pravopisná správnost

24 Seznam použité literatury MARTINKOVÁ, V.: Teorie literatury netradičně. 1. vyd. Praha: Trizonia, ISBN s. 256 – 257.


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_I2_INOVACE_ Čj.6.Vc.19_lidova_slovesnost."

Podobné prezentace


Reklamy Google