Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PhDr. Karolína Malá Psychiatrická nemocnice v Dobřanech a Institut pro další vzdělávání ve zdravotnictví Praha.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PhDr. Karolína Malá Psychiatrická nemocnice v Dobřanech a Institut pro další vzdělávání ve zdravotnictví Praha."— Transkript prezentace:

1 PhDr. Karolína Malá Psychiatrická nemocnice v Dobřanech a Institut pro další vzdělávání ve zdravotnictví Praha

2  pohybový systém – bolesti šíje, ramen, bederní páteře, bolesti zápěstí a syndrom karpálního tunelu  Vadné držení těla (korelace s „obrazovkovým časem“)  Hakala, počítačové aktivity = nové riziko pro veřejné zdraví

3  Obezita, resp. jídelní návyky jako takové  Oči:  počítačový zrakovém syndromu (napětí očí, jejich únava, podráždění, zčervenáním, rozmazané a dvojité vidění) – Blehm (2005)  bolesti hlavy způsobené očními problémy  závažnější formy astigmatismu – děti 7 – 9 let (Tong 2002)  Nárůst výskytu fotosenzitivní epilepsie (př. Shoja, 2007)

4  Tendence riskovat, úrazovost, virtuální nevolnost  Nevolnost, žaludeční obtíže a bolest hlavy  Baživost po zážitcích  Neurotransmiterové odchylky (alela A1, syndrom narušené závislosti na odměně)

5  V extrémním pojetí – novodobé nelátkové závislosti  Společné rysy se závislostmi:  Silná touha/pocit puzení  Potíže v sebeovládání  Odvykací stav  Růst tolerance  Postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů  Neschopnost něco nedělat  Používání internetu a PC k navozování libosti

6  Násilí  Nápodoba (reálnost x nereálnost modelu)  Desenzitizace vůči násilí (expozice virtuálnímu násilí  agresivní emoce  změny fyziologie  x virtualita  slábnutí strachu z násilí, pocit odměny)  Důsledky: podcenění následků, nižší soucit s obětmi, koncept, že násilí = norm. komunikace, nahlížení agrese jako zábavné  Bushman a Huesmann (2006) – nejnebezpečnější - násilně se chovající kladní hrdinové (učení)  Vztah k závislostem – alkoholismus, tabakismus

7  Nové psychopatologické jednotky: Münchausenův syndrom by Internet  vyprávění nepravděpodobných historek, které se linou po síti  nejvíce mladí, adolescentní, ale často už začátkem puberty  výskyt u obou pohlaví – rovně chlapci i ženy  falešná autoprezentace na internetových sítích  dramatický obsah životních událostí, onemocnění, emočních ztrát, traumatizací, viktimizací (blízcí veřívají)  pohotové obviňování členů příbuzenstva a osobně známých osob (dopad toho, že jde obyčejně o děti citově velmi povrchní, bez zábran)

8  MBI – motivace:  Získání veřejného zájmu, soucitu jako emoční odezvy, emoční podpory, materiální podpory  Odreagování negativních emocí (x skutečně traumatizovaným)  Potrestání obviněných – leckdy semifalešná nebo falešná alegace  Příjemný pocit ze hry (manipulace)  Udržení popularity  Nezájem/odklon od racionálních řešení aspekty právní této formy autoprezentace – křivá obvinění, pomluva....

9  Vrstevnické vztahy:  povrchní, nijak nekotvené vztahy  neústavní dítě – má protiváhu vzorů a vazeb ve svém blízkém okolí x i tak kontrola a limity  ústavní dítě:  nemá protiváhu adaptivních vztahových vzorů (selhání rodiny, selhání dítěte)  obyčejně chabý attachement  sériová selhávání a zklamání  náchylnost k upnutí se na rizikové partnery v komunikaci  často i nízká senzitivita  rizikovost pro druhé ve virtuální komunikaci  odosobněnost virtuálního vztahování se = podpora psychopatizace

10  Kvalita komunikace, sociální dovednosti  Internet = prostředí bez zábran (iluze anonymity)  Příležitost k experimentacím s identitou  Důsledkem: zostuzování, vulgarity, výlevy zlosti bez skrupulí, šikana, rizikoví známí, kontakt lidí/skupin, které by se v přirozeném prostředí minuly  Zestručněná komunikace (snížení úrovně jazyka a sociálně – komunikačních dovedností)  Emoce, motivy – emotikony (snadné, povrchní)

11  Parnerství  Hrubší charakter dívčecí koketerie a chlapeckého namlouvání  Neúměrně rychlý přechod k intimitě  Rychlý přechod ke genitální fázi sbližování i u vysloveně nezralých jedinců  Virtuální věrnost?

12  Sociální status  Přenos soupeřivosti, bojů o vůdčí pozice, apod. do virtuálního světa  Sebepotvrzení a sebeklam  Cheatování

13  Dítě má právo být řádně vychováváno a ochraňováno před nebezpečími  zajistit střízlivé, bezpečné a kontrolované využívání moderních informačních technologií a zvolit způsoby a míru této kontroly je zodpovědností rodiče (vychovatele)

14 Baví se dva chlapci na dětském táboře a jeden říká druhému: „Nemám nic proti stezkám odvahy, ale jít až z dosahu wifi, to už je faaakt dost….“ Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "PhDr. Karolína Malá Psychiatrická nemocnice v Dobřanech a Institut pro další vzdělávání ve zdravotnictví Praha."

Podobné prezentace


Reklamy Google