Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

05 : 00 – 07 : 15 ALOIS JIRÁSEK LUCERNA.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "05 : 00 – 07 : 15 ALOIS JIRÁSEK LUCERNA."— Transkript prezentace:

1

2 05 : 00 – 07 : 15 ALOIS JIRÁSEK LUCERNA

3 I. V úvodu zodpovězte dané otázky, které se řeší na začátku divadelní hry Využijte vašich vědomostí z literatury a dějepisu a také doprovodné video. 1) Co je proroctví? 2) Co je pověst? 3) O čem vypráví pověst o blanických rytířích? 4) Kdo předpověděl válku s účastí blanických rytířů?

4 II. Podrobné otázky k divadelní hře 1) Jak se jmenuje panství, kde se příběh odehrává? 2) Jak se na panství dostala Hanička? 3) Jak vesničané oslovovali mlynáře? 4) Jméno Zajíčkovy snoubenky a jeho křestní jméno 5) Zajíček se ponižuje a prosí kněžnu o lepší postavení. Jak je to dnes? 6) Které barvy jsou spojené s vodníkem? 7) Ve kterém díle také z 19. st. jsme se setkali s podrobným popisem vodníka? 8) Odkud kam sahá povinnost pro mlynáře svítit lucernou? 9) Jak získala kněžna panství a zámek? 10) Na co chce vodník Michal nalákat Haničku? 11) Proč chtěla kněžna slyšet různé podrobnosti o mlynáři? 12) Jaká věc dala dohromady setkání Haničky, dvořana, vrchního, kněžny? 13) Proč babička měla přezdívku Sibyla? 14) Vysvětlete všechny důvody kněžny, proč chtěla, aby ji mlynář doprovodil pozdě večer k lesnímu zámečku s lucernou? 15) Proč nechce Hanička, aby šel Libor – mlynář – s kněžnou k zámečku? 16) Čeho všeho se báli muzikanti, když putovali za tmy k zámečku? 17) Proč vodník Michal udělal největší obchod na jarmarku s hrnčíři? 18) Kdo všechno rušil vodníka Ivana v jeho novém rybníčku u lesního zámku? 19) Čím strašil sluha Žan komornou Terezu? 20) Co vyčetl mlynář kněžně, když je na terase překvapila Klásková? 21) O jakém člověku se říká, že je šelma? Co je to za vlastnost „poťouchlý“?

5 22) Jak vrchní vydírá učitele Zajíčka, aby prozradil Haniččin úkryt? 23) Jakou zbraní brání mlynář lípu? 24) Co kněžna v závěru hry jen trpce snášela? 25) Proč kněžna ustoupila před vzbouřenými lidmi? 26) Kde všude se ve hře objevuje žárlivost? Ilustrační kresba

6 III. Vysvětlete význam jednotlivých slov vyskytujících se v divadelní hře mandátrobotakontribucepřijel rejtarskyfáborschovankamhasuplika očistec (2 významy)suplikaorganistakomponistaregenschorisobotáles kůrspinetkruchtarebelievinšvartavivat! šatlava kompliment karuselklevety a pletichyvýraz člověka: přeslazená devótnostšpalírlorňon traktacepentličkalejstropurkmistrkonšeléfunusveršotepeclopuchrdí se došek chamraďechosuma sumárumjarmarkbalustráda - Ze kterých jazyků některá slova pocházejí? Uveďte příklady - Která slova považujeme za archaismy? - Která slova považujeme za hovorová a nespisovná?

7 IV. Vysvětlete myšlenky z textu 1) „... až ho chytím (hastrmana), uvážu ho tuhle na kamna, aby byl hodně na suchu, a natřískám mu jich, to pak zkrotne a všecko udělá.“ Proč zkrotne? 2) „Světlo obveselí. Je smutná tma, je smutná noc.“ Proč? 3) „Kdo zapomene ran, kterými jej ponížili, zůstává bitým psem.“ Platí to? 4) „Kdyby vyjeli dřív – Herrgott – my tu a nikdo naproti!“ Které z Desatera přikázání je tu porušeno? 5) „Společnost má své zákony. Čím kdo výš, tím je spoutanější!“ Vysvětlete. A dnes? 6) Vysvětlete: „Nejsem z těch, kdož dychtí věnčit oltář Amorův.“ 7) „Ty staromládenecká mrzutino kyselá!“ Proč použito toto oslovení? 8) „Ať uslyším všechny tóny mlynářovy drsné melodie.“ Co to vypovídá o mlynářově řeči? 9) Vysvětlete: „Ó, srdci lidské, neklid jsi. Mír prchá všude, jak se ozve jen tvůj tep.“ 10) Co znamenají kněžnina slova: „Vrátím se do zlaté nudy.“ ???

8 V. K dalšímu rozboru využijte prosím připravené pracovní listy VI. A na závěr se podívejme, k čemu také klasika může inspirovat

9 _St_Wenceslas.jpg?uselang=cs C3%A1),_vodn%C3%ADk_na_rybn%C3%AD%C4%8Dku.JPG?uselang=cs Jirásek, Alois. Lucerna. 1. vyd. Praha : Artur, s. Edice D ; Sv. 18. ISBN Použité zdroje:


Stáhnout ppt "05 : 00 – 07 : 15 ALOIS JIRÁSEK LUCERNA."

Podobné prezentace


Reklamy Google