Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie."— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie v rovině a prostoru ROČNÍK:8. NÁZEV MATERIÁLU:VY_42_INOVACE_21-4M-Délka kružnice AUTOR:Mgr. Markéta Chlubnová DATUM TVORBY:Prosinec 2013OVĚŘENÍ:7. 1. 2013 ANOTACE: Učební pomůckou je prezentace, v níž je odvozen výpočet obvodu kruhu, délky kružnice, historie a zajímavosti čísla π. Součástí prezentace jsou odkazy na Internet a na aplet programu Geogebra. Prezentace je zakončena řešením příkladů na výpočet délky kružnice, obvodu kruhu.

2 Metodický pokyn: ▫Pomůcky: papírový metr, předměty kruhové tvaru (knoflíky, víčka od krémů, PET lahví, sýrů, …), tabulka, připojení k Internetu ▫Předměty stejného typu polepit štítkem se stejným označením (např. víčka od PET lahví označit jako předmět A, víčka od sýrů jako předmět B, atd.) ▫Tabulku předem vytisknout a v hodině rozdat žákům, tabulku žáci nalepí do sešitu ▫Žáci jsou rozděleni do skupinek; každá skupina dostane několik předmětů, u nichž budou papírovým metrem měřit obvod a průměr kruhu; tyto hodnoty a vypočítaný poměr zapisují do tabulky ▫Následuje diskuse o získaných výpočtech

3 PŘEDMĚT změřit vypočítat OBVOD o (mm) PRŮMĚR d (mm) o/d (na tisíciny) A B C D E PŘEDMĚT změřit vypočítat OBVOD o (mm) PRŮMĚR d (mm) o/d (na tisíciny) A B C D E PŘEDMĚT změřit vypočítat OBVOD o (mm) PRŮMĚR d (mm) o/d (na tisíciny) A B C D E PŘEDMĚT změřit vypočítat OBVOD o (mm) PRŮMĚR d (mm) o/d (na tisíciny) A B C D E

4 DÉLKA KRUŽNICE, OBVOD KRUHU HISTORIE ČÍSLA π

5 Délka kružnice, obvod kruhu Poměr o/d se blíží k hodnotě 3,1415…, jeho přesnou hodnotu nezjistíme; je označován řeckým písmenem π π 3,14 PŘEDMĚT změřit vypočítat OBVOD o (mm) PRŮMĚR d (mm) o/d (na tisíciny) A B C D E

6 tedy DÉLKA KRUŽNICE, OBVOD KRUHU: pro d = 2∙r Zápis zkracujeme a píšeme o = πd o = 2πr o = π∙d o = 2∙π∙r d – průměr r – poloměr o – obvod kruhu, kružnice 11

7 Historie čísla π a jeho zajímavosti π (pí) = 3,14159… (Ludolfovo číslo) ▫poměr obvodu kruhu a jeho průměru ▫iracionální číslo, nelze přesně zapsat ve tvaru zlomku; nelze vyjádřit jako konečné číslo ani pomocí periody ▫staří Egypťané – odhad ▫Archimedes – odhadl π pomocí vepsaných a opsaných pravid. mnohoúhelníků (použitím 96-úhelníků dokázal, že 3 10 / 71 < π < 3 11 / 71 ) ▫Délka kružnice (aplet) (pomocí aproximace )aplet 22

8 ▫snaha o překonání rekordu počtu desetinných míst u čísla π ▫Ludolph van Ceulen  kelén  - 16. stol. (Německo)  Použil mnohoúhelníku o 1 073 741 284 stranách  Odhad čísla na 35 desetinných míst  Tyto čísla si nechal vytesat na náhrobní kámen  Ludolfovo číslo ▫18. stol – označení řeckým písmenem π (Animovaná ukázka určení obvodu kruhu o průměru d = 1)ukázka ▫použitím jiných matematických metod se zvýšil počet desetinných míst

9 ▫Použití počítačů nové rekordy ve výpočtu π  1949 (počítač ENIAC) – výpočet na 2 037 číslic π  1961 – výpočet na 100 265 desetin. míst  1973 – výpočet překonal 1 milion číslic (ukázka čísla)ukázka čísla  1989 – překonání výpočtu na více než 1 mld. číslic  2011 – rekord výpočtu na 10 13 číslic 33

10 Světový rekord v zapamatování si číslic čísla π ▫67 890 zapamatovaných číslic (Lu Chao) ▫recitování mu trvalo 24 hodin a 4 minuty Říkanky jak si zapamatovat číslice ▫např. pro 12desetinných míst (3,14 1592653589) Lín a kapr u hráze prohlídli si rybáře, udici měl novou, jikrnáči neuplavou. Muzeum vědy v Paříži – „pí room“ – kruhová místnost, na jejíchž zdech je vyobrazeno 707 číslic čísla π (ukázka)ukázka

11 Příklady 1)Vypočítejte délku kružnice, je-li průměr kružnice 7 cm. d = 7 cm o = ? cm o = π∙d o = 3,14∙7 o = 21,98 cm

12 2)Vypočítejte obvod kruhu, je-li průměr kruhu 1,2 m. d = 1,2 m o = ? m o = π∙d o = 3,14∙1,2 o = 3,768 m

13 3)Vypočítejte obvod kruhu, je-li jeho poloměr 0,8 dm. r = 0,8 dm o = ? dm o = 2πr o = 2∙3,14∙0,8 o = 5,024 dm

14 4)Délka kružnice je 17,4 cm. Vypočítejte průměr kružnice (na setiny). o = 17,4 cm d = ? cm o = πd 17,4 = 3,14∙d d = 17,4: 3,14 d = 5,54 cm

15 5)Obvod kruhu je 20 m. Vypočítejte jeho poloměr v centimetrech. o = 20 m r = ? cm o = 2πr 20 = 2∙3,14∙r 20 = 6,28∙r r = 20 : 6,28 r = 3,185 m = 318,5 cm

16 Citace a zdroje Přispěvatelé Wikipedie, Pí (číslo) [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 20. 12. 2013, 15:00 UTC, [citováno 31. 12. 2013] http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=P%C3%AD_(%C4%8D%C3%ADslo)&oldid=11033097 http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=P%C3%AD_(%C4%8D%C3%ADslo)&oldid=11033097 Přispěvatelé Wikipedie, Ludolph van Ceulen [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 10. 03. 2013, 10:54 UTC, [citováno 31. 12. 2013] http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Ludolph_van_Ceulen&oldid=9888098 Přispěvatelé Wikipedie, Pi [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 28. 12. 2013, 1:43 UTC, [citováno 31. 12. 2013] http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Pi&oldid=588004716  1  Vlastní archiv autora  2  KRUPINSKI, Leszek. Wikipedia [online]. [cit. 31.12.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Archimedes_pi.svg/750px- Archimedes_pi.svg.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Archimedes_pi.svg/750px- Archimedes_pi.svg.png  3  NAGEH. Wikipedia [online]. [cit. 31.12.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/25/Record_pi_approximations.svg /800px-Record_pi_approximations.svg.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/25/Record_pi_approximations.svg /800px-Record_pi_approximations.svg.png Autorem materiálu a všech jeho částí, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Markéta Chlubnová.


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie."

Podobné prezentace


Reklamy Google