Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra."— Transkript prezentace:

1 Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra v ČR a jejich přínos pro rozvoj cestovního ruchu 07/03/2014 Ostrava

2

3 ? Konkurenceschopnost Konkurenceschopnost NENÍ podíl na příjezdech, přenocováních apod. nebo prostá schopnost zvyšovat jejich objem ? Konkurenceschopnost  Ekonomické hledisko  Politické hledisko  Hledisko udržitelnosti  REZIDENTI

4 Konkurenceschopnost = úspěšnost  ? Vliv faktorů (zdrojů) na regionální konkurenceschopnost  ? Vliv managementu (DM) - ? Schopnost zhodnocovat zdroje v turismu  ? Efektivnost využívání faktorů  ? Inovace / kreativní ekonomika

5 Regionální konkurenceschopnost Schopnost optimalizovat využití svých atraktivit pro rezidenty i nerezidenty, poskytovat kvalitní, inovativní a atraktivní služby turismu klientovi (např. ve smyslu poměr cena – výkon) a získat tržní podíl na domácím a globálním trhu, a to při zajištění efektivnosti využívání zdrojů podstatných pro turismus v souladu s principy udržitelnosti Kombinace komparativních + konkurenčních výhod

6 JAK? MĚŘITELNOST?

7 ? Regionální indexy konkurenceschopnosti 1)Komparativní výhody = zdroje 2)Konkurenční výhody = schopnost zhodnocovat zdroje - indikátory měřící výkonnost turismu a vliv turismu; - indikátory měřící schopnost destinace poskytovat kvalitní a konkurenceschopné služby v turismu; - indikátory zaměřené na atraktivitu destinace; - indikátory posuzující politiku a její výsledky a ekonomické příležitosti v turismu.

8 Indikátory konkurenceschopnosti podle charakteru dat 1)Objektivní data – statistiky příjezdů, přenocování, statistiky primární i sekundární nabídky, finanční ukazatele, … 2)Subjektivní data – rezidenti, návštěvníci, zaměstnanci, podnikatelé, … VÝSLEDEK: kombinace – monitoring k-sti

9

10 10

11 ? PŘÍNOSY PRO REGIONY  Schopnost lépe definovat strategické cíle a kritéria úspěšnosti  Schopnost efektivněji rozhodovat o alokaci (finančních) zdrojů  Snadnější implementace strategických dokumentů  Možnost měřit úspěšnost marketingových aktivit v regionu  Schopnost analyzovat příčiny špatných výsledků  Komplexní pohled na konkurenceschopnost nikoliv pouze zúženým spektrem příjezdů či přenocování  Schopnost argumentace vůči politické scéně  Možnost zahrnout i kritéria udržitelnosti

12 ? NÁKLADY PRO REGIONY  Zvýšení nákladů na mkt výzkum.  Požadavky na informační systém v destinaci.  Zvýšené nároky na řízení a kontrolu.  Zvýšené nároky na koordinaci a komunikaci.  Požadavek na větší otevřenost při poskytování informací. V pilotní fázi – minimální přímé náklady.

13 Děkuji za pozornost. Monika Palatková


Stáhnout ppt "Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra."

Podobné prezentace


Reklamy Google