Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 7b. Privatizace v transformačních ekonomikách 1.Co je privatizace a její výhody a nevýhody 2.Základní typy privatizace a jejich vlastnosti 3.Privatizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 7b. Privatizace v transformačních ekonomikách 1.Co je privatizace a její výhody a nevýhody 2.Základní typy privatizace a jejich vlastnosti 3.Privatizace."— Transkript prezentace:

1 1 7b. Privatizace v transformačních ekonomikách 1.Co je privatizace a její výhody a nevýhody 2.Základní typy privatizace a jejich vlastnosti 3.Privatizace v některých zemích

2 2 1.Co je privatizace, její výhody a nevýhody 1.1. Privatizace -prodej státní/veřejné firmy do soukromých rukou -může být -částečná -úplná

3 3 1.2. Privatizace – její výhody Nalezení investora (strategického nebo finančního) / investorů (portfoliových) Restrukturalizace a dosažení ziskovosti firmy Přínos kapitálu – další rozvoj Přínos technologií Přístup na nové trhy

4 4 1.3. Privatizace – rizika -Částečná či úplná ztráta kontroly nad firmou a její budoucností (investor může firmu restrukturalizovat, stabilizovat a zajistit její rozvoj, ale také utlumit, uzavřít nebo nechat zkrachovat) -Riziko pro zaměstnanost -Ztráta přínosu případných zisků z veřejných rozpočtů

5 5 2. Základní typy privatizace -Prodej strategickému partnerovi -Prodej finančnímu investorovi (fondu rizikového kapitálu, private equity) -Rozprodání na burze -Bezúplatné nabídnutí obyvatelstvu -Bezúplatný převod místním vládám (města, obce...) -Formou aukce/veřejné soutěže -Nabídka od kupujícího -Převod na soukromý typ společnosti (a.s.) -Sloučením (např. s polostátní firmou) -Kupónová privatizace

6 6 2.1. Prodej strategickému partnerovi -Ze stejného sektoru (horizontální integrace) -Z komplementárního sektoru (vertikální integrace) -Finanční investor (větší riziko dalšího odprodeje bez ovlivnění výběru kupujícího) -Zlatá akcie -Odliv zisků, problém reinvestic -Příklad: Škoda Auto / Volkswagen

7 7 2.1. Prodej finančnímu investorovi -Finanční investor kupuje podnik za účelem zisku z jeho restrukturalizace a následného prodeje -Větší riziko dalšího odprodeje bez ovlivnění výběru kupujícího -Odliv zisků, problém reinvestic -Příklad: Gramofonové závody / Winslow Partners

8 8 2.2. Prodej strategickému partnerovi na úvěr (leveraged /management/ buy-out) -Malá firma, někdy management -V podstatě se prodá na dluh -Riziko splácení dluhu z majetku koupeného podniku namísto u jeho výnosů nebo přílišné výše dluhové služby v poměru k výnosům podniku – riziko položení bankrotu podniku nebo jeho džusování (asset-stripping) -Podobný efekt i u firem koupených s dluhem -Příklad: Union Banka

9 9 2.3. Rozprodání na burze -Větší množství vlastníků – relativní možnost zachování částečné kontroly -Větší nárůst hodnoty firmy, větší příjem (?) -Riziko spekulace -Nelze ovlivnit výběr kupujícího -Odliv zisků, problém reinvestic -Příklad: bývalé státní podniky v Číně (China Petrol), Polsku

10 10 2.4. Nabídnutí obyvatelstvu -Velké množství vlastníků – problémy s rozhodováním (corporate governance) či částečné zachování vlivu státu -Později na burze -Riziko spekulace od obyvatel -Demokratické řešení -Slabý přínos kapitálu -Žádný přínos technologií -Větší zainteresovanost obyvatel – spotřeba a zaměstnanost -Příklad: ČR, Slovinsko, Rusko

11 11 3. Průběh privatizace v některých zemích -Česká republika -Slovinsko -Rusko

12 12 3.1 Česká republika Kupónová privatizace – experiment opravovaný v běhu -Dvě vlny KP -Investiční fondy -Koncentrace do menšího počtu vlastníků -Možnost skupovat od podílníků -Tvorba zákonů za chodu -Riziko: neprůhlednost fondů, neznalost firem -Přímá privatizace -Další firmy -RM-Systém -Neznalost firem, spekulativní charakter -Přílišné rozmělnění vlastníků

13 13 Část odprodána strategickým partnerům (pozdější fáze) -Odprodej zahraničním firmám -Rychlá restrukturalizace podle západních typů firem -Repatriace zisků, riziko -Technologie, trhy -Škoda Auto -Odprodej českým subjektům -Znalost firmy, dlouhodobá stabilita a -Skoupení manažery -Převod na soukromou společnost a postupné odprodání (burza, investoři) -SPT Telekom (dlouho ponechána jako soukromá firma s povinností veřejné služby) -Odprodej ve výběrové řízení -Riziko neznalosti kupujícího a jeho kroků (Poldi Kladno)

14 14 3.2 Slovinsko -Kupónová privatizace -Motivace pro investice do vlastních podniků (plus zájem) -Menší ekonomika -Zájem o rozvoj vlastněných firem -Menší tlaky na mzdy -Znalost daných firem -Menší tlaky na firmy (platy apod.) -Menší část zahraničním vlastníkům – více reinvestic -Větší stabilita ekonomiky (slabší tlaky)

15 15 3.3 Rusko -Kupónová privatizace -Menší zájem obyvatelstva -Skoupení manažery -Silná koncentrace kapitálu a bohatství v malém počtu obyvatelstva -Silné napojení na politiku – silné postavení firem i po privatizaci -Menší část zahraničním vlastníkům -Postupné otevírání se zahraničnímu kapitálu (pozdější období)

16 16 3.4 Čína -Stabilizace firem na chráněném trhu -Ochrana firem a systému před zahraniční konkurencí -Cla i 400 % -Bránění systému, nízká kontrola -Slabá měna -Postupné otevírání se investorům -Umožnění zakládání joint-venture a nových podniků -Podobné prostředí jako pro státní firmy (ochrana, ale bez podpory jako v Evropě) -Otevření burzy (menší regulace trhu) -Silné a konsolidované firmy na burzu -Díky velikosti trhu, postavení na trhu, ochraně a spekulacím – silné zhodnocení akcií (3x za jeden den)

17 17 Doporučená literatura k Tématu 7 Kouba, K., Vyhodil, O., Roberts, J..:Privatizace bez kapitálu. Studie Národohospodářského ústavu J. Hlávky 4/2004 www.worldbank.org - working papers www.imf.org - working papers


Stáhnout ppt "1 7b. Privatizace v transformačních ekonomikách 1.Co je privatizace a její výhody a nevýhody 2.Základní typy privatizace a jejich vlastnosti 3.Privatizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google