Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.14 Čapkovy cestopisy Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.14 Čapkovy cestopisy Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Čapkovy cestopisy Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál seznamuje žáky s cestopisnými črtami Karla Čapka. Obsahuje ukázky textu i fotografie Čapkových ilustrací. V závěru je multikulturní přesah – romská kultura v textu Triana.

2 Karel Čapek (1890 – 1938) -český spisovatel, dramatik, novinář a překladatel -představitel demokracie, osobní přítel prezidenta T.G.Masaryka

3  Čapkovy cestopisy zachycují zvláštnosti, zvyky a životní styl navštívené země  přibližují tedy kulturu států, které autor osobně navštívil mezi světovými válkami  v jednotlivých zemích pobýval přibližně dva měsíce Italské listy Anglické listy Výlet do Špan ě l Obrázky z Holandska Cesta na sever

4 Urči, ke kterému cestopisu patří text. Co je to anglický gentleman, nedá se stručně říci: museli byste znát přinejmenším anglického číšníka z klubu nebo pokladníka na nádraží, nebo dokonce strážníka. Gentleman, to je odměřená sloučenina mlčení, ochoty, důstojnosti, sportu, novin a počestnosti. Dvě hodiny vás dožírá váš protějšek ve vlaku tím, že vás neuzná za hodna pohledu, najednou vstane a podá vám váš kufřík, na který jaksi nemůžete dosáhnout. Tady si lidé vždy dovedou navzájem pomoci, ale nikdy si nemají co říci, ledaže o počasí. Proto asi Angličané vynašli všechny hry, protože se při hrách nemluví. Anglické listy

5 Urči, ke kterému cestopisu patří text. Ale toho dne bylo na programu něco mimořádného: soutěž „frente a frente“, čelem v čelo dvou matadorů-sólistů, kteří udržují starou tradici aristokratické corridy na koni. Byl to cordobský kapitán jízdy, Don Antonio Caňero, oblečený a la andaluza, a portugalský rejoncador Joao Branco Nuncio v modrých rokokových šatech. Nejdřív vtančil do arény na andaluském hřebci Don Antonio, rytířsky pozdravil infantku a presidenta, vykroužil koněm i sombrerem pozdrav celému světu; a pak se rozletěla vrata a do arény se vřítil černý balík svalů, býček s hrudí a šíjí jako balvan, … Výlet do Španěl

6 Od města k městu vedou rovné kanály; ale ty nejsou v zemi jako jinde, nýbrž tak říkajíc nad zemí: hladina vody jest nad hladinou země, voda teče nahoře a lidé si to šlapou dole, lodi jim plují skoro nad hlavami, ale ti lidé mají pevnou důvěru k svým hrázím a ke své vodě; snad ta důvěra ty hráze podpírá. A abyste věděli, tady voda teče jaksi obráceně, totiž zdola nahoru; z níže poležené země a z jejích kanálů a stružek se pumpuje nahoru, do řek a průplavů; a proto máte u těch kanálů celé aleje větrných mlýnů, které nemelou zrní, nýbrž vodu; Urči, ke kterému cestopisu patří text. Obrázky z Holandska

7 Urči, ke kterému cestopisu patří obrázek: a) Cesta na sever Cesta na sever b) Obrázky z Holandska c) Italské listy

8 Urči, ke kterému cestopisu patří obrázek: a) Cesta na sever b) Anglické listy c) Výlet do Španěl

9 Urči, ke kterému cestopisu patří obrázek: a)Cesta na severCesta na sever b) Výlet do Španěl c) Anglické listy

10 Triana  obraz romské společnosti ve Španělsku ve 20. letech 20. století – tedy v době života K.Čapka Zkušenosti 20. let:  v Čechách nežilo tolik Romů jako dnes  nebyli většinou usazeni, ale kočovali  nabízeli lidem práci – např. kovářství, drátenictví, košíkářství  nehromadili majetek – nerozlišovali svůj a cizí – vzali si to, co potřebovali  kočující uzavřená skupina působila exoticky – zdroj netolerantního postoje a rasismu

11 Triana  Čapek nám v textu ukazuje odlišný postoj – demokratické a antirasistické smýšlení.  Přesto i zde nalezneme stopy předsudků. Vyhledej nějaký předsudek v textu.  Najdi pasáž, která naopak odkazuje na poklidný večer v Trianě.  Večer v romské komunitě je podobný tomu, jak jej Čapek znal z domova. Důraz na podobnost obou kultur.  Kde v textu autor vyzdvihuje něco romského? „…že mně vlákají do svého tábora a že se mně stane něco hrozného…“ motiv rodiny, děti, kojící matky Romské dívky jsou krásného indického typu jsou pružnější a štíhlejší než Španělky.

12 ŠPATNĚ!

13 Zdroj: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ilustrace klipart ČAPEK, Karel. Cesty Karla Čapka. Praha: Albatros, 1975, ISBN NEUVEDENO. ostatní fotografie – vlastní fotky z knihy Cesty Karla Čapka LEDERBUCHOVÁ, Ladislava; ČÍTA. Čítanka 7, příručka učitele. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.14 Čapkovy cestopisy Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google