Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_03 Název materiáluSpotřebitelská.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_03 Název materiáluSpotřebitelská."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_03 Název materiáluSpotřebitelská sebeobrana AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník2 Datum tvorbyzáří 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Spotřebitelská sebeobrana

3  sebeobrana proti zbytečné spotřebě  kolem nás existuje mnoho vlivů, které nás motivují spotřebovávat nad skutečnou potřebu nebo spotřebovávat jiné produkty a služby než ty, které bychom si přirozeně vybrali

4 Příčiny nadspotřeby  vliv reklamy ovlivňuje vědomí i podvědomí výsledkem je následný preferenční výběr nabízeného zboží, značky, služby (většinou s vyšší cenou než od konkurence)

5 Příčiny nadspotřeby  vliv slev a prodejních akcí ovlivňuje především chování zákazníků hypermarketů a supermarketů vyvolávají pocit nabídky, které nelze odolat

6 Příčiny nadspotřeby  prostředí velkých obchodů extrémně rozsáhlá nabídka velkých obchodů vytváří atmosféru potřeby nakupovat

7 Příčiny nadspotřeby  změna návyků a chování rodin spojování velkých obchodů s centry zábavy, sportu, multikiny, bazény apod. vytváří prostory dlouhodobého pobytu a dlouhodobé spotřeby

8 Příčiny nadspotřeby  špatné plánování zásob zvyklost nakupovat jednorázově ve velkém do zásoby nebo naopak bez rozmyslu, přesnějšího plánu a znalosti potřeb domácnosti

9 Nákupy uskutečněné nepřímo  nákupy uskutečněné bez styku s prodávajícím nebo dodavatelem nájmy, energie, teplo, voda telekomunikační služby zboží nakoupené přes internet nebo prostřednictvím zásilkových obchodů

10 Nákupy uskutečněné přímo  nákupy uskutečněné v interakci s prodávajícím, např.: potraviny drogerie, kosmetika alkohol, cigarety léky, doplňky výživy domácí vybavení bílé zboží, elektronika

11 Nákupy uskutečněné přímo  interaktivní nákup je vždy nebezpečnější než nákup na dálku vnitřní uspořádání kamenných obchodů je promyšleně uspořádáno tak, aby přimělo zákazníka k co největšímu nákupu a k co největšímu utracení peněz

12 Nákupy uskutečněné přímo prodavači jsou trénovaní v tom, aby přesvědčili potenciálního kupujícího o výhodnosti a nutnosti koupit to zboží, z jehož prodeje má prodávající největší užitek

13 Pravidla rozumného nakupování  mějte připravený plán nákupu vytvořte si např. seznam, který bude vycházet ze skutečných potřeb domácnosti vstupujte do obchodu s tím, že přesně víte jaké zboží a v jakém množství chcete nakoupit

14 Pravidla rozumného nakupování  určete si finanční strop definujte si sumu, kterou jste ochotni utratit nad rámec svého seznamu limit se snažte nepřekročit ani pod dojmem slev a různých marketingových akcí

15 Pravidla rozumného nakupování  donuťte se ke spěchu vyčleňte si na nakupování jasný a krátký časový úsek spěch vás donutí držet se připraveného plánu nákupu spěch nutí ke střídmosti

16 Pravidla rozumného nakupování  nechoďte nakupovat s dětmi děti se při nakupování většinou nudí a vyžadují za svou oběť nějakou odměnu v podobě sladkosti, hračky apod. nákup bez dětí je většinou rychlejší, racionálnější a s méně krizových situací

17 Pravidla rozumného nakupování  nenakupujte s pocitem hladu choďte na nákup naopak po jídle je dokázáno, že hladový člověk prokazatelně nakoupí podstatně více potravin než nasycený

18 Pravidla rozumného nakupování  využívejte slevy s rozmyslem sleva je vždy relativní pojem sleva na zboží, které nepotřebu- jete, není pro vás reálnou slevou ověřte si, že sleva s sebou nenese žádné další náklady mezi nekalé praktiky patří sleva z nereálné původní ceny

19 Otázky a úkoly 1.Seznamte se s internetovými nákupními rádci jako je např. zbozi.cz nebo heureka.cz. 2.Uveďte konkrétní prvky vnitřního uspořádání supermarketu, jejichž cílem je zvýšení prodeje zboží.

20 Použité zdroje: PETRÁŠKOVÁ, V. – HORVÁTHOVÁ, Z.: Vybrané kapitoly z finanční gramotnosti. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, s. ISBN DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, s. ISBN


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_03 Název materiáluSpotřebitelská."

Podobné prezentace


Reklamy Google