Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně."— Transkript prezentace:

1 FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA

2 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Ing. Jan Sláma Předmět:Finanční gramotnost

3 Obsah Cena - definice1 Cena a zisk2 Tvorba ceny

4 Obsah Cena a nepřímé daně11 Cenová politika12 Cenová politika13 Cenová politika14 Cenová politika15 Cenová politika16 Cenové triky17 Cena od výroby po prodej18 Cena od výroby po prodej19 Cena od výroby po prodej20

5 CENA Peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží nebo pro ocenění služby. nabízející - snaha maximalizovat cenu kupující - snaha minimalizovat cenu Cena - definice 1

6 Příliš nízká cena nedovoluje realizovat zisk, ale na druhé straně vysoká cena snižuje poptávku. Příklad: nákupní cena 1 banánu = 2,- Kč Prodejní a) 3,- Kč b) 12,- Kč Cena 2

7 2 základní přístupy: - nákladový přístup - marketingový přístup x Prakticky vždy použijeme oba. Rozdíl bude v tom, ze kterého budeme vycházet. Cena – tvorba ceny 3

8 nákladový přístup Východiskem = kalkulace nákladů a zisku vzniklá cena se porovná s cenami srovnatelných výrobků nebo prodejců Cena – tvorba ceny 4

9 nákladový přístup Zjednodušený příklad: nákupní cena 1 banánu = 4,- Kč + marže 100 % => kalkulovaná cena 8,- Kč. Cena konkurence 12,- Kč => prostor pro vyšší prodejní cenu Cena – tvorba ceny 5

10 nákladový přístup další příklad: nákupní cena 1 banánu = 6,- Kč + marže 100 % => kalkulovaná cena 12,- Kč. Cena konkurence 10,- Kč. S kalkulovanou cenou neuspějeme. Cena – tvorba ceny 6

11 marketingový přístup Východisko = cena konkurenčních produktů, následuje kalkulace nákladů a posouzení možné míry zisku Cena – tvorba ceny 7

12 marketingový přístup Zjednodušený příklad: Konkurenční cena = 12,- Kč/1 banán Naše představa = 11,- Kč/kus Nákupní cena 1 banánu = 4,- Kč. Bude naše představa naplněna? Cena – tvorba ceny 8

13 marketingový přístup Další příklad: Konkurenční cena = 10,- Kč/1 banán Naše představa = 9,- Kč/kus Nákupní cena 1 banánu = 8,- Kč. Vyplatí se nám obchodovat s banány? Cena – tvorba ceny 9

14 Vstup dalšího výrobce na trh zvyšuje nabízené množství, to může následně způsobit pokles ceny - části výrobců pak nová cena nemusí krýt ani výrobní náklady. „V tržní ekonomice cena limituje náklady“ => trh patří výrobcům s nízkými výrobními náklady. Cena – tvorba ceny 10

15 Součástí prodejní ceny zboží jsou i spotřební daně a DPH. Např.: Nepřímé daně v krabičce 20 ks cigaret prodávané za 82,- Kč činí bezmála 60,- Kč. Nemělo by na krabičce být i varování ministra financí? Třeba „Kouření vážně ohrožuje i váš rodinný rozpočet!“ Cena a nepřímé daně 11

16 Politika vysokých cen umožňuje realizovat vyšší zisk na výrobek, ale zužuje okruh spotřebitelů. Úspěch je podmíněn vysokou kvalitou nebo výjimečností výrobku. Cena – cenová politika 12

17 Příklad: Nákupní cena 1 banánu = 3,- Kč Prodejní cena = 20,- Kč Zisk z 1 prodaného banánu = 17,- Kč Kolik se jich prodá??? Cena – cenová politika 13

18 Cena – cenová politika Politika nízkých cen Zisk z jednoho výrobku je nízký. Vyšší celkový zisk je možno realizovat vyšším obratem. 14

19 Diferencované ceny (u stejného zboží) místně - rozdílné ceny město x venkov, oblasti cest. ruchu časově - sezónní ceny - podle okruhu zákazníků - stálí => nižší ceny, slevy pro důchodce, děti ap. (jízdné) Cena – cenová politika 15

20 Diferencované ceny (u stejného zboží) podle výrobků - jakostnější a lepší provedení za vyšší cenu politika vyrovnávacích cen - část výrobků se prodává za nízké ceny, jiné za vyšší (s vyšším ziskem) a tak dochází ke kompenzaci - levné zboží „přiláká“ zákazníky Cena – cenová politika 16

21 Cenové triky: Baťovské ceny – končí devítkou, působí laciněji Před slevovou akcí se ceny zvýší „Stavebnicové“ ceny – svíčková zvlášť, knedlíky zvlášť Cena – cenové triky 17

22 Cena 18

23 Cena 19

24 Cena 20

25 Navrátilová P., Finanční gramotnost, nakl. Computer Media s.r.o. 2013, ISBN (151-0) kol.autorů, Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol, NÚOV Praha 2008; ISBN Vlček J. a kol.; Ekonomie pro neekonomy; nakl. ASPI Publishing, s.r.o., Praha 2000; ISBN Použité zdroje

26 Použité zdroje - obrázky https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTflMxC5KpEvsZIFjQJJT2RVtzJ5A6R8XQTZC1JDYEOYXAif_G8 https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRotrCFnxV-HoAYbxyTyC-Do3GJesD919kcXlI92pPndflnJJlP https://encrypted-tbn0n:ANd9GcSGXmk06IPHE9QXuxhN9h3Xl0oZQdfw_SXwUE7unVQw7B0nF2E58g.gstatic.com/images?q=tb https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRHEWOVnuaBMiV0eNCH5KNwD7XSrDqaJ2UWIOeA8pXpG0qtKR8qlA https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS2kV3fuy16nso4ABRGTYn9fRn8aKhxpG8vzCCagMw38Vweuvw6Kg https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSlHdl-t_oXa-k0Jf5DoKWyq5oOnZuVEe1iYp6Ga5fSEEiIiiur https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQsv9ZcKZELdm2B1U3hycysipT2R-VpKCJsEe3HYgk5Aqw09elI https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT7YXnDC9AOWW-A3VmejQgaC8xs6VOjASO6UbDM2vdhubL9W0Zd3g https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSoFxXdOGXMrmZSPh2iS2VHUh5tulEmMIxCCPt2ktS6HJzApF_lgw https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSu13Y6Ol1lYVxvJavTujDi93ZbinkjyE43kPx_EMycQoTZBL1s https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQHYpqj19E7XCyDx4HJLTglLOWyEx1z3u7z4kA7DPQwwCQ79rrLgg https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGabT3HH1r0pbuklj72vaQgBieA9NC698hDdC_klkoK7FFTZ99 https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ-GTmno_BNBRmocI8gYLVsYwHscUy03Lt-V2WPEiaW2pOq0ol8OA


Stáhnout ppt "FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně."

Podobné prezentace


Reklamy Google