Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč. Datum ověření: VM ověřen dne ve 4.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM je možno využít na interaktivní tabuli. DUM je určen k výkladu učiva o mapách a jejich měřítku.VU vysvětluje komu mapy slouží, jak v mapě čteme, legendu mapy, měřítko mapy ( převod centimetrů na mapě a ve skutečnosti). Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost

2 Mapa její měřítko a legenda

3  Ve škole používáme vlastivědné mapy (velké nástěnné a příruční v lavici).  Zobrazují výškovou členitost zemského povrchu (nížiny a vysočiny), polohu obcí v krajině, vodstvo.  Poskytují nám údaje o zajímavostech a památkách.  Z podrobnějších vlastivědných map zjistíme informace o průmyslu, surovinách, podnebí, zemědělství či o chráněných územích. Jaké mapy používáš ve škole?

4 Mapa je zmenšený obraz zemského povrchu, např. České republiky. Je zakreslena tak, jako bychom se na naši zem dívali z výšky. Mapy využívají turisté, cyklisté, vojáci či stavitelé, orientují se podle nich piloti letadel nebo motoristé. Pro orientaci v krajině slouží turistické mapy, motoristé používají automapy. Co je mapa a komu slouží?

5 Mapy V turistických mapách nalezneme přírodní zajímavosti, pamětihodnosti a cesty, které k nim vedou. Poznáme z nich, jestli je krajina rovinatá či kopcovitá, kde jsou obce, řeky či lesy. V automapách najdou řidiči síť silnic a dálnic.

6  V mapě se orientujeme podle směrové růžice nebo podle rámu mapy Jaké přístroje slouží k určení světových stran?  buzola, kompas, GPS Čtení v mapě

7 Každá mapa je zmenšeným obrazem krajiny. Najdeme na ní proto měřítko, abychom zjistili, jaké skutečné vzdálenosti odpovídá jeden centimetr na mapě. Může být a) grafické b) číselné Čtení v mapě

8 1 : cm na mapě odpovídá cm ve skutečnosti 1 cm cm Protože 1 metr má 100 centimetrů, můžeme upravit takto: 1 cm = cm tedy 1 cm = m Protože 1 kilometr má m, můžeme upravit takto: 1 cm = m tedy 1 cm = 8 km Měřítko mapy

9 Každá mapa obsahuje mnoho informací. Pro snadnější orientaci a přehlednost používáme na mapě smluvené značky. Legenda

10  Plán znázorňuje menší území než mapa  Podrobnější orientace  Plán města Plány

11 Použití zdroje: Citace: Anotace: Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč."

Podobné prezentace


Reklamy Google