Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě."— Transkript prezentace:

1

2 Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_10 Předmět dějepis Téma (název prezentace) Starověká Indie Autor Mgr. Věra Nídrová Metodický popis (anotace) Prezentace pro 6. ročník je určena pro práci na interaktivní tabuli. Seznamuje s přírodními podmínkami a s životem ve starověké Indii. Je určena k výkladu, k procvičení a upevnění látky. Úvodní snímek motivuje a ilustruje probíranou látku. Barevně odlišená a podtržená slova skrývají odkazy na snímky k probírané látce Snímky 8 a 9 orientují žáky na časové lince. Snímek 10 upevní učivo pomocí doplňovačky, její výsledek se po kliknutí objeví na snímku 11. Závěrečné cvičení opakuje látku hodiny a procvičuje čtení s porozuměním. Slovo, které nesouvisí s Indií, po kliknutí zmizí. Pokud žák klikne na nesprávné slovo, vrátí se šipkou v levém rohu zpět na snímek 12.

3 S tarověká Indie

4 Indie.

5 Přírodní podmínky zeměpisná poloha – oddělena od okolního světa samostatný kulturní i politický vývoj zeměpisná poloha – oddělena od okolního světa samostatný kulturní i politický vývoj Indus, Ganga, Brahmaputra Indus, Ganga, Brahmaputra Indus vhodné podmínky pro zemědělství a říční dopravu vhodné podmínky pro zemědělství a říční dopravu monzuny – větry, které přinášejí v létě vytrvalé deště monzuny – větry, které přinášejí v létě vytrvalé deště Pohoří Himálaj chrání před suchými větry z Tibetu a zachycuje větry, které přinášejí deště Pohoří Himálaj chrání před suchými větry z Tibetu a zachycuje větry, které přinášejí deště PohoříHimálaj Tibetu PohoříHimálaj Tibetu

6 znalost z Mezopotámie znalost z Mezopotámie pravidelné záplavy pravidelné záplavy obilí, sezam, bavlna, rýže a luštěniny obilí, sezam, bavlna, rýže a luštěninybavlnarýže bavlnarýže koně, ovce a hovězí dobytek koně, ovce a hovězí dobytek kráva se stala posvátnou kráva se stala posvátnou kráva vynález pluhu – využívání bronzového nářadí vynález pluhu – využívání bronzového nářadí bavlna = materiál pro výrobu látek bavlna = materiál pro výrobu látek Zemědělství

7 Státní útvary v Indii 3. tisíciletí př.n.l. – vyspělá města 3. tisíciletí př.n.l. – vyspělá města stavěna podle jednotného plánu s pravoúhlými ulicemi; hrad (citadela), podhradí stavěna podle jednotného plánu s pravoúhlými ulicemi; hrad (citadela), podhradí Čaturanga = vojsko = pěchota + jízda + váleční sloni + válečné vozy Čaturanga = vojsko = pěchota + jízda + váleční sloni + válečné vozy 1500 př.n.l. vpád indoevropských árijských kmenů přerušení vývoje 1500 př.n.l. vpád indoevropských árijských kmenů přerušení vývoje 4. stol. př.n.l.- makedonský král Alexandr Veliký otevření obchodních cest na západ 4. stol. př.n.l.- makedonský král Alexandr Veliký otevření obchodních cest na západ

8 Říše krále Ašóky př.n.l. - vláda Ašóky př.n.l. - vláda Ašóky vláda bez násilí, dobročinnost, podpora stavební činnosti vláda bez násilí, dobročinnost, podpora stavební činnosti výnosy (edikty) tesány do sloupů, zdobených lvy výnosy (edikty) tesány do sloupů, zdobených lvy 6. stol.n.l. zánik říše – nájezdy kočovných Hunů 6. stol.n.l. zánik říše – nájezdy kočovných Hunů

9 Časová osa starověká Indie 3000 př. n.l n.l. 6. stol. n.l př.nl. 326 př.n.l př.n.l. vyspělá města vpád AlexandraMakedonskéhoAšóka Vpád Hunů současnost vpád indoevropských kočovných kmenů

10 Doplň časovou osu starověké Indie 3000 př. n.l n.l. 6. stol. n.l př.nl. 326 př.n.l př.n.l. vyspělá města vpád AlexandraMakedonskéhoAšóka Vpád Hunů současnost vpád indoevropských kočovných kmenů

11 Vyplň doplňovačku 1. Indové pěstovali: 2. Řeka v Indii 3. Posvátné zvíře 4. Nářadí k orání 6. Významný indický panovník 5. Indické zboží na vývoz

12 KONTROLA OBILÍ GANGA KRÁVA PLUH KOŘENÍ AŠÓKA 1. Indové pěstovali: 2. Řeka v Indii 3. Posvátné zvíře 4. Nářadí k orání 6. Významný indický panovník 5. Indické zboží na vývoz

13 Klikni na slova, která nesouvisí s Indií: Chybnou odpověď vrací posvátná kráva zpět. 1. Indus, Ganga, Brahmaputra 2. Obilí, sezam,, bavlna, rýže, luštěniny 3., Himáláj, Tibet, 4. Koně, ovce, hovězí dobytek, 5. Alexandr Veliký, Ašóka, 6.Čaturanga, citadela 7. bavlna, len, vlna 8. Sloupy se sochami lvů, nemocnice, 9. Kráva, 10.Koření, látky, drahokamy Nil, brambory Karpaty lamy Alpy Alpy Tutanchamon Tutanchamon pyramida, Hedvábí, strážní věže kočka,krokodýl papír,

14

15 Zdroje RULF, Jan; VÁLKOVÁ, Veronika a kol. Dějepis pro VI. r. ZŠ- pravěk a starověk. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004, ISBN KOLEKTIV AUTORŮ. Dějepis 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN – snímky 2,3


Stáhnout ppt "Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě."

Podobné prezentace


Reklamy Google