Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu: K. J. Erben, (EUPŠČj9),

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu: K. J. Erben, (EUPŠČj9),"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu: K. J. Erben, (EUPŠČj9), Čj 6.r. Zpracoval: Mgr.Božena Lišková

2 Anotace: DUM je zaměřen na osobnost a dílo Karla Jaromíra Erbena. DUM vytvořen: 4. 12. 2011

3 Český básník, sběratel lidové slovesnosti, historik, novinář, vydavatel

4

5 K.J.Erben se narodil roku 1811 v Miletíně v Podkrkonoší v rodině písmáka. Pocházel z celkem devíti dětí, ale do dospělosti zůstal pouze on a jeho mladší sestra. Po maturitě na gymnáziu studoval na vysoké škole historii a právo. Seznámil se s Františkem Palackým a zůstal jeho dobrým přítelem a pilným spolupracovníkem po celý život. Oženil se s Betynou Mečířovou a měl s ní 4 děti. Střídal zaměstnání, protože se stále snažil uživit rodinu.

6 Působil jako redaktor v Pražských novinách, pracoval jako úředník, stal se sekretářem muzea a později archivářem hlavního města Prahy. Celý život měl chatrné zdraví, býval často nemocný. Nakonec onemocněl tuberkulózou a 27. listopadu 1870 v Praze zemřel. Karel Jaromír Erben je představitelem obrozeneckého romantismu.

7 Souvisela se zájmem romantiků o lidovou slovesnost. Erben byl ovlivněn bratry Grimmovými. Erben i bratři Grimmové věřili, že pohádky jsou obrazem pradávného života našich předků, dávných představ o světě a jeho mravním řádu. Významným prvkem života byla víra v osud.

8 Písně národní v Čechách Prostonárodní české písně a říkadla (rozšířená verze Písní národních v Čechách) Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních Soubor českých pohádek, jako celek vyšly až roku 1905 pod názvem České pohádky

9 Zlatovláska Tři zlaté vlasy děda Vševěda Pták Ohnivák a liška Ryška Dlouhý, Široký a Bystrozraký Hrnečku, vař!

10 České literární památky z období středověku a humanismu Historické dokumenty Kroniky a cestopisy „Sebrané spisy české“ od Mistra Jana Husa Překlady starých děl ruské literatury – „Nestorův letopis ruský“ Podílel se na vydání druhého dílu „Výboru z literatury české“.

11 Karel Jaromír Erben napsal jednu jedinou sbírku – Kytice (1853). Erben ve sbírce vychází z pověstí a bájí. Básně jsou baladicky laděné. Erbenova Kytice byla pociťována jako odkaz na lidské a národní hodnoty, ohrožené bachovským absolutismem.Kytice

12 Kromě úvodní básně obsahuje dvanáct balad, které vznikaly postupně v letech čtyřicátých a zejména v letech 1851-52; některé z nich byly před vydáním sbírky uveřejněny v časopisech. Kytice v pozdějších dobách měla vliv nejen na básníky (Neruda, Bezruč, Wolker aj.), ale inspirovala i hudebníky (např. Dvořáka, Fibicha) a výtvarné umělce, zvláště malíře.

13 Kytice Poklad Svatební košile Polednice Zlatý kolovrat Štědrý večer Holoubek Záhořovo lože Vodník Vrba Lilie Dceřina kletba Lilie

14 Zemřela matka a po ní zůstali sirotci, kteří každé ráno navštěvovali její hrob. Na něm vyrostly drobné květinky, ve kterých děti viděly svou matku.Nazvaly je mateřídouškou. Mateřídouška je symbolem mateřské lásky. „Poznaly dítky matičku po dechu, poznaly ji a plesaly a prostý kvítek, v němž majíc útěchu, mateří – douškou nazvaly.“

15 V baladě Polednice trestá osud matku, jejíž dítě pořád křičelo a plakalo. Matka dítěti vyhrožovala, že na něj zavolá polednici. V poledne polednice opravdu přišla. Matka se lekla, vzala dítě na klín a přitiskla je k sobě. Jakmile polednice po dítěti vztáhla ruku, matka omdlela. Když se otec vrátil, matku ještě vzkřísil, ale dítěti již pomoci nemohl. „Dej sem dítě!“ – „Kriste pane, odpusť hříchy hříšnici !“ Div, že smrt ji neovane, ejhle tuť – polednici!

16 Dívka neuposlechla matku, která ji na základě zlého snu varovala před praním prádla v jezeře. Po pádu do vody se dívka stala vodníkovou ženou a matkou jeho syna. Prosila svého muže vodníka, aby ji pustil na návštěvu k matce. On jí nevěřil, ale nakonec jí to dovolil. Musela však v jezeře nechat dítě a před klekáním se zase vrátit. Přišel večer, ale žena se nevracela. Vodník ji volal, ale ona nepřicházela, protože ji matka nechtěla pustit zpět do jezera. Vodník svou ženu potrestal tím, že dítě usmrtil a položil na práh domu. Dvě věci tu v krvi leží, mráz po těle hrůzou běží, dětská hlava bez tělíčka a tělíčko bez hlavy.

17 Dívka se modlí za svého milého, který se nevrací z války. Rouhá se však, a proto se její mrtvý milý vrací jako duch, který ji však má usmrtit. Dívka to neví a vítá ho jako svého milého. Chce svatbu v kostele, ale umrlec ji vede na hřbitov. Dívka ho však přelstí a schová se v márnici, kde leží mrtvola. Dívka se kaje, je jí odpuštěno a je zachráněna. Je to jediná balada, která končí dobře. Dobře ses, panno, radila, na Boha že jsi myslila a druha zlého odbyla ! Bys byla jinak jednala, zle bysi byla skonala, tvé tělo bílé, spanilé, bylo by co ty košile !

18 Balada je původně epická, později lyricko-epická nebo lyrická báseň s ponurým, tragickým dějem a zejména koncem. Děj se obyčejně obtáčí okolo viny z porušení mravních principů, za což neodvratně následuje trest. Balady mají prudký dějový spád a bohatý, často zkratkovitý dialog. Původní balady jsou lidové, jejich náměty čerpají zejména z legend, kde vystupují hrdinové konfrotováni s nadpřirozenými silami. Od konce 18. století vznikají balady umělé, které mají většinou sociální náměty. Ve dvacátém století získává balada sociální nádech: místo nadpřirozených jevů se jako zlo objevuje nespravedlnost společenského zřízení či nespravedlnost sociální.epická báseňdialoglegend18. století

19 1. Co po maturitě na gymnáziu Erben studoval? 2. Kolik měl Erben dětí? 3. Která zaměstnání vykonával? 4. Co bylo výsledkem Erbenovy sběratelské činnosti? 5. Vyjmenuj tři nejznámější pohádky. 6. Kolik balad obsahuje sbírka Kytice? 7. Uveď názvy tří balad.

20 1. Co po maturitě na gymnáziu Erben studoval? Erben studoval historii a práva. 2. Kolik měl Erben dětí? Erben měl čtyři děti. 3. Která zaměstnání vykonával? Pracoval jako úředník, novinář, archivář. 4. Co bylo výsledkem Erbenovy sběratelské činnosti? Soubor lidových pohádek, které vyšly pod názvem České pohádky. 5. Vyjmenuj tři nejznámější pohádky. Hrnečku, vař! Tři zlaté vlasy děda Vševěda, Zlatovláska. 6. Kolik balad obsahuje sbírka Kytice? Třináct.

21 7. Uveď názvy tří balad. Kytice Poklad Svatební košile Polednice Zlatý kolovrat Štědrý večer Holoubek Záhořovo lože Vodník Vrba Lilie Dceřina kletba Lilie

22 Seznam použité literatury a zdrojů Kol. autorů, Mennclová V., Svozil B., Vaněk V.: Slovník českých spisovatelů. 1. vydání, Libri Praha, 2000, ISBN 80-7277-007-1 Obrázky –http://www.google.cz/#hl=cs&cp=7&gs_id=k&xhr=t&q=karel+jarom%C3%ADr+erben&pf=p&sclient=psy- ab&site=&source=hp&pbx=1&oq=karel+j&aq=0&aqi=g4&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&f p=e4bbb875b6e377&biw=1024&bih=585 Erben, K. J.: Kytice. 3. vydání, SPN Praha, 1973, ISBN 14-070-73

23 :. 5.Zlatý kolovrat Jedná se o pohádku. Hlavní hrdinkou je krásná Dorička, která se měla stát ženou krále, ale její nevlastní matka se sestrou jí v lese zabijí a Dory sestra se stane ženou krále. Čin však vyjde najevo. Dorička je kouzlem oživena a její vražedkyně jsou králem potrestány stejným způsobem jakým zabili ony Doru. 6.Štědrý večer Námětem je touha po poznání budoucnosti. Dvě sestry Hana a Marie prosekali o půlnoci led, a tím nahlédly do vlastní budoucnosti. Věštba Haniny svatby a Mariiny smrti se splnila. Jsou využity lidové obyčeje-o budoucnosti jen snít. 7.Holoubek Mladá žena zabila svého muže a znovu se vdala. Nad hrobem zemřelého manžela zpíval holoubek o její vině. Výčitky svědomí jí dovedli k sebevraždě. 8.Záhořovo lože Jedná se o jistou polemiku s Máchou. Je to báseň o vině a odpuštění. Líčí cestu mladého poutníka do pekla(otec ho zaprodal Satanu), který se setká se zločincem Záhořem. Když se mladík vrátí vypraví Záhořovi jaké úděsné lože ho v pekle čeká. Záhořovo pokání trvá 90 let, obrostl mechem a z jeho kyje vyrostla jabloň, tím získá Zahoř odpuštění. 9.Vodník Balada pojednává o kruté pomstě nadpřirozené síly. Mladá neposlušná dívka se utopila, vzala si vodníka a měla s ním dítě. Stýskalo se jí po matce. U vodníka si vyprosila, že jí může navštívit. Ten souhlasil pouze pod podmínkou, že mu nechá dítě. Dívka se nevrátí a následuje krutá vodníkova pomsta-zabije dítě. Jedná se o střet dvou mateřských lásek, čímž je mladá dívka vržena do bezvýchodné situace. 10.Vrba Mladá žena byla svázána s vrbou. Když její muž vrbu pokácel zemřela i žena. Kolébka z vrbového dřeva měla nahradit matčino náručí a píšťalka její hlas. 11.Lilie Balada o dívce, která se po smrti převtělila do lilie. V noci se coby dívka stane ženou jistého mládence. Ten ji chrání (květ) před sluncem zdí. V jeho nepřítomnosti dá matka zeď zbořit a tím dívku zahubí. 12.Dceřina kletba Balada, která pojednává o rozmluvě matky s dcerou, která zabila své dítě a chce se oběsit. Proklíná svého svůdce i matku. 13.Věštkyně Jedná se jistý projev vlastenectví a výru v budoucnost národa. Věštkyně jako Libuše předpovídá dějiny českého národa.

24

25

26

27

28

29 .


Stáhnout ppt "Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu: K. J. Erben, (EUPŠČj9),"

Podobné prezentace


Reklamy Google