Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, 7. 3. 2014 Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, 7. 3. 2014 Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH."— Transkript prezentace:

1 Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, 7. 3. 2014 Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH Praha 8 Tel: 283 101 190, e-mail: attl@vsh.cz Turistická informační centra v ČR a jejich přínos pro rozvoj cestovního ruchu

2 Co by mělo být řečeno  Trh cestovního ruchu  Postavení zprostředkovatelů cestovního ruchu a jejich historická úloha  Některé milníky ve vývoji cestovního ruchu ve světě v Československu a České republice  Vývoj TIC ve světě  Vývoj TIC v České republice

3 Postavení turistických informačních center v cestovním ruchu Subjekty cestovního ruchu Zprostředkovatelé Kupující = zákazníci, turisté Prodávající = poskytovatelé služeb Doprava Ubytování a stravování Ostatní služby (např. informační) Cestovní kanceláře Cestovní agentury Turistická informační centra Organizovaní Neorganizovaní

4 4 Subsystém SUBJEKT cestovního ruchu Podniky CR Organi- zace CR Cílové místo CR Subsystém OBJEKT cestovního ruchu a podsystémy Informační prostředí Péče o zdraví Sociální prostředí Politické prostředí Ekologické prostředí Technologické prostředí Kulturně historické prostředí Ekonomické prostředí Nadřazené systémy Systém cestovního ruchu Rovnocenné systémy Nadřazené systémy

5 Některé milníky ve vývoji cestovního ruchu (Foto: wikimedia)  1835 – Karl Baedeker, vydání prvního tištěného cestovního průvodce (Rýnská cesta ze Štrasburku do Rotterdamu)  1845 – Thomas Cook, založení první cestovní kanceláře na světě  1850 – Thomas Benett, založení první „cestovní agentura“ na světě  1862 – Rakouský alpský spolek. Na něj navázaly spolky dalších alpských zemí

6 Některé milníky ve vývoji cestovního ruchu (Foto: wikimedia)  1888 – vyčleněním ze Sokola vzniká Klub českých turistů (prvním předsedou byl Vojta Náprstek)  1905 – Zemský svaz CR v Karlových Varech (následně Zemský svaz CR pro Moravu a Slezsko ve Vídni a o rok později Zemský svaz cestovního ruchu v Praze)  1920 – Čedok, vznik první cestovní kanceláře v Československu (Československá cestovní a dopravní kancelář)

7 Začátky turistických informačních center ve světě (Foto: wikimedia)  1910 – Paříž, založena národní turistická kancelář, a to díky iniciativě ministra veřejných prací Alexandre Milleranda  1920 – Londýn, vznikl první zahraniční úřad pro turistické informace „Maison de la France " (od r. 2009 s názvem Atout France)

8 Vývoj TIC v Československu a České republice  20. léta 20. století – Sdružení pro povznesení památek Prahy  1947 – založena Ústřední informační služba. Předobrazem této společnosti byla pařížská informační služba s názvem S‘ il vous plaît  1958 – znovuobnovena činnost ÚIS, založena Pražská informační služba

9 Vývoj TIC v Československu a České republice  1989 – v tehdejším Československu existovala pouze PIS  Rozvoj zahraničního příjezdového a domácího cestovního ruchu vyvolal silnou poptávku po vzniku TIC, jejich počet rychle rostl (cca 400 v r. 2004)  1993 – rozhodnutím ministra hospodářství byla založena jako příspěvková organizace Česká centrála cestovního ruchu – Czech Tourism  1994 – vznikla A.T.I.C. České republiky

10 Statistika celkového počtu TIC 2004-2013 (Zdroj: Czech Tourism)

11 Počet TIC podle krajů ČR (2004-2013) (Zdroj: Czech Tourism) Kraj2004200520062007200820092010201120122013 JČ3334 35505155 44 JM3336384047 48 58 KV25 26 25 KH455458 70737678 74 LI3334363537 38 47 MS4447 565859 63 OL23 24 3134 40 PA232425314142 46 PL273038 4744 66 SČ354042435253 ÚL333638 4038 36 VY273138 4244 46 ZL17181920303134 38 PH--- 13 10 Celkem582432462472582591603605 646

12 Územní struktura TIC podle krajů (2004-2013) (Zdroj Czech Tourism)

13 Současné trendy  Rozvoj individuální neorganizovaného cestovního ruchu  Stále nové formy a druhy cestovního ruchu  Vytváření podmínek pro cestování minorit  Využití nových komunikačních nástrojů (sociální sítě)  Rozvoj nízkonákladových služeb a zároveň výrazná cenová diverzifikace služeb  Nové formy některých služeb (např. ubytovací služby – Couchsurfing, Airbnb apod.)  Redukce některých funkcí cestovních kanceláří a naopak posílení funkcí TIC

14 Děkuji za pozornost Drevo sa listiem odiévá, slavíček v keřku spiévá…


Stáhnout ppt "Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, 7. 3. 2014 Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH."

Podobné prezentace


Reklamy Google