Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, 7. 3. 2014 Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, 7. 3. 2014 Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH."— Transkript prezentace:

1 Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH Praha 8 Tel: , Turistická informační centra v ČR a jejich přínos pro rozvoj cestovního ruchu

2 Co by mělo být řečeno  Trh cestovního ruchu  Postavení zprostředkovatelů cestovního ruchu a jejich historická úloha  Některé milníky ve vývoji cestovního ruchu ve světě v Československu a České republice  Vývoj TIC ve světě  Vývoj TIC v České republice

3 Postavení turistických informačních center v cestovním ruchu Subjekty cestovního ruchu Zprostředkovatelé Kupující = zákazníci, turisté Prodávající = poskytovatelé služeb Doprava Ubytování a stravování Ostatní služby (např. informační) Cestovní kanceláře Cestovní agentury Turistická informační centra Organizovaní Neorganizovaní

4 4 Subsystém SUBJEKT cestovního ruchu Podniky CR Organi- zace CR Cílové místo CR Subsystém OBJEKT cestovního ruchu a podsystémy Informační prostředí Péče o zdraví Sociální prostředí Politické prostředí Ekologické prostředí Technologické prostředí Kulturně historické prostředí Ekonomické prostředí Nadřazené systémy Systém cestovního ruchu Rovnocenné systémy Nadřazené systémy

5 Některé milníky ve vývoji cestovního ruchu (Foto: wikimedia)  1835 – Karl Baedeker, vydání prvního tištěného cestovního průvodce (Rýnská cesta ze Štrasburku do Rotterdamu)  1845 – Thomas Cook, založení první cestovní kanceláře na světě  1850 – Thomas Benett, založení první „cestovní agentura“ na světě  1862 – Rakouský alpský spolek. Na něj navázaly spolky dalších alpských zemí

6 Některé milníky ve vývoji cestovního ruchu (Foto: wikimedia)  1888 – vyčleněním ze Sokola vzniká Klub českých turistů (prvním předsedou byl Vojta Náprstek)  1905 – Zemský svaz CR v Karlových Varech (následně Zemský svaz CR pro Moravu a Slezsko ve Vídni a o rok později Zemský svaz cestovního ruchu v Praze)  1920 – Čedok, vznik první cestovní kanceláře v Československu (Československá cestovní a dopravní kancelář)

7 Začátky turistických informačních center ve světě (Foto: wikimedia)  1910 – Paříž, založena národní turistická kancelář, a to díky iniciativě ministra veřejných prací Alexandre Milleranda  1920 – Londýn, vznikl první zahraniční úřad pro turistické informace „Maison de la France " (od r s názvem Atout France)

8 Vývoj TIC v Československu a České republice  20. léta 20. století – Sdružení pro povznesení památek Prahy  1947 – založena Ústřední informační služba. Předobrazem této společnosti byla pařížská informační služba s názvem S‘ il vous plaît  1958 – znovuobnovena činnost ÚIS, založena Pražská informační služba

9 Vývoj TIC v Československu a České republice  1989 – v tehdejším Československu existovala pouze PIS  Rozvoj zahraničního příjezdového a domácího cestovního ruchu vyvolal silnou poptávku po vzniku TIC, jejich počet rychle rostl (cca 400 v r. 2004)  1993 – rozhodnutím ministra hospodářství byla založena jako příspěvková organizace Česká centrála cestovního ruchu – Czech Tourism  1994 – vznikla A.T.I.C. České republiky

10 Statistika celkového počtu TIC (Zdroj: Czech Tourism)

11 Počet TIC podle krajů ČR ( ) (Zdroj: Czech Tourism) Kraj JČ JM KV KH LI MS OL PA PL SČ ÚL VY ZL PH Celkem

12 Územní struktura TIC podle krajů ( ) (Zdroj Czech Tourism)

13 Současné trendy  Rozvoj individuální neorganizovaného cestovního ruchu  Stále nové formy a druhy cestovního ruchu  Vytváření podmínek pro cestování minorit  Využití nových komunikačních nástrojů (sociální sítě)  Rozvoj nízkonákladových služeb a zároveň výrazná cenová diverzifikace služeb  Nové formy některých služeb (např. ubytovací služby – Couchsurfing, Airbnb apod.)  Redukce některých funkcí cestovních kanceláří a naopak posílení funkcí TIC

14 Děkuji za pozornost Drevo sa listiem odiévá, slavíček v keřku spiévá…


Stáhnout ppt "Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, 7. 3. 2014 Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH."

Podobné prezentace


Reklamy Google