Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nizozemsko „Malá země velkých příležitostí“ Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Exportní seminář, Karlovy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nizozemsko „Malá země velkých příležitostí“ Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Exportní seminář, Karlovy."— Transkript prezentace:

1 Nizozemsko „Malá země velkých příležitostí“ Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Exportní seminář, Karlovy Vary,

2 2 1. Nizozemská ekonomika v době krize 2. Aktuální tržní příležitosti 3. Obory perspektivní pro spolupráci 4. Kontakty s nizozemskými obchodníky 2 Obsah

3 3 3 Nizozemská ekonomika Nizozemsko - vyspělá země otevřená světu  6tý největší světový exportér  jeden z největších světových investorů  sídlo řady mezinárodních holdingů-> daňové důvody  tradiční vazby na trhy třetích zemí -> příležitost i pro české firmy - spolupráce Hledání úspor nákladů  pracovní síla začala být v Nizozemsku příliš drahá  hledání alternativ s nižšími náklady -> přesun části výrob či výroby do zahraničí – ČR vždy byla pro Nizozemce 1ní volbou v regionu SVE

4 4 Nizozemská ekonomika – aktuální situace známky oživení ekonomiky a průmyslu viditelné od 3. čtvrtletí 2009 ekonomika ztratila kvůli krizi 5% HDP hlavní brzdou ekonomické aktivity MSP byla a je špatná dostupnost financování Opatření vlády na pomoc MSP: - rozšíření existujících garancí za půjčky - uvolnění podmínek ke získání garancí a lepší informovanost firem - otevření depozitního garančního schématu centrální bankou - zavedení dočasné regulace omezení pracovní doby * HDP růst3,6 %2 %- 4 %1,5 % Inflace1,6 %2,5 %1.2 %1,25 % Nezaměstnanost4,5 %3,9 %4,9 %6,5 % Zdroj: Statistický úřad CBS, *odhad CPBwww.cbs.nl

5 5 5 Bilaterální obchodní vztahy Nizozemsko je dlouhodobě mezi 10ti nejvýznamnějšími obchodními partnery ČR  po vstupu ČR do EU vzrostl náš export do NL o 80%  obchodní bilance dlouhodobě pasivní -> 2008 zlom  pokles obratu obchodu o 20% v roce 2009 – návrat na úroveň roku bilance nadále aktivní  VÝVOZ -> zařízení na zpracování dat, díly ke strojům, osobní motorová vozidla a součásti, konstrukce a výrobky ze železa a oceli, televizory a kancelářská technika  DOVOZ -> díly ke strojům, elektronické integrované obvody a mikrosoustavy, paměťové jednotky, silniční traktory a návěsy, motorová vozidla, léčiva, chemikálie...

6 6 6 Nizozemské zahraniční investice v ČR Největší zahraniční investor v ČR podíl 12 % z celkové sumy -> mil. EUR ( ) Rok 2009 – čistý odliv NL kapitálu! Ahold (síť obchodů Albert) CTP Invest (průmyslové parky) Potravinářství (Unilever) Petrochemie (IOC, Shell) Bankovnictví a pojišťovnictví (ING) Telekomunikace (KPN , kabelový provozovatel UPC) Elektronika (Philips a Océ) LG.Philips Displays  (Korejsko-nizozemské JV, Hranice)

7 7 7 Exportní příležitosti na nizozemském trhu Výrobní spolupráce – „subdodávky“ Dodávky do řetězců – privátní značky Hi-tech obory s vyšší přidanou hodnotou Technologie pro životní prostředí Kreativní průmysl - průmyslový a umělecký design Spolupráce na trzích 3-tích zemí

8 8 8 Výrobní spolupráce s NL firmami Průmysl tvoří ¼ nizozemského HDP Nedostatek kvalifikované síly v NL a vysoké náklady na mzdy – k udržení pozice vůči mezinárodní a místní konkurenci na domácím trhu jsou NL firmy nuceny k přesunu výroby či její části Průmyslové subdodávky tvoří stále většinu poptávek z teritoria Hlavní podobory - kovovýroba a zpracování kovů, strojírenství, přesné strojírenství, letecký a kosmický průmysl, elektrotechnika, plastikářský průmysl Veletrh ESEF, (9 – 12/3/2010)www.esef.nl – úspěšná společná expozice CT – 13 českých firem

9 9 VELETRH ESEF 2010 Stánek České Republiky - CzechTrade 9

10 10 Technologie pro životní prostředí Obory podporované nizozemskou vládou - technologie v oblasti životního prostředí, odpadové hospodářství a vodní hospodářství Dotace státní agentury SenterNovem - na inovace v této oblasti - Velké investice - na snížení ekologické zátěže, efektivnější využití energie a v oblasti odpadového hospodářství- zvýšení podílu recyklace Zkušenost nizozemských firem z oblasti vodního hospodářství -> realizace projektů po celém světě -> možná spolupráce např. i na trzích třetích zemí, společně s firmami-dodavateli z ČR

11 11 Hi-tech obory s vyšší přidanou hodnotou Posun zájmu NL firem - obecně k výrobkům s vyšší přidanou hodnotu Vysoká úroveň sektoru v Nizozemsku x Možnost nalezení specifických tržních segmentů pro české firmy Nutnost nabídnout inovativní řešení a unikátní produkt Možnost spolupráce také v R&D – průmyslové aplikace biotechnologií či nanotechnologií

12 12 Dodávky do řetězců – privátní značky - Potenciál trhu – stále rostoucí podíl zboží prodávaného pod privátní značkou v sortimentu řetězců – více jak 1/3 obratu velkých nizozemských obchodních sítí Možnost prezentace na veletrhu – organizace společné národní expozice na největším evropském veletrhu v oboru Úspěšné případy – české firmy se staly dodavateli pro velké obchodní sítě – i díky CT Veletrh PLMA (18–19/5/2010) - Národní pavilon České Republiky – 108 m2

13 13 Kreativní průmysl Možnost spolupráce – Nizozemsko je v této oblasti na špičkové úrovni, sektor zaměstnává 230 tis. lidí -> výměna zkušeností Pilotní program vlády – podpořit ekonomický potenciál tvořivosti firem – ambicí je využít výsledky těchto oborů také v jiných odvětvích Re: Seminář Průmyslový design (3/6/2009 Praha) – setkání českých a nizozemských profesionálů -

14 14 Spolupráce na 3tích trzích Zkušenosti a historické vazby NL firem + Výborné technické znalosti CZ firem = Možnost spolupráce při realizaci projektů na trzích 3tích zemí - české firmy jako subdodavatelé pro velké průmyslové a investiční projekty realizované nizozemskými firmami v zahraničí

15 15 Kontakty s Nizozemskými obchodníky Nizozemci jsou především vynikající obchodníci – přívětiví, otevření a věcní Komunikační jazyky: - angličtina (v obchodě univerzální jazyk) - méně němčina (i když na školách se učí) - nizozemština většinou není nutná Nizozemci x Vlámové – rozdíly: - Nizozemci jsou méně formální - Menší hierarchie ve firmách - Více průbojní a jednání s nimi je rychlejší

16 16 Kontakty s Nizozemskými obchodníky Přímý styl jednání – neznalé cizince může dokonce urazit Osobní kontakty – velmi důležité -> je třeba je udržovat – Nizozemci upřednostňují dlouhodobou spolupráci Etiketa – na formálnosti ani hierarchii si moc nepotrpí, struktura firem je plošší Obchodní jednání – nutno domluvit s větším předstihem – nemají rádi neohlášené návštěvy Jak vidí Čechy Nizozemci: - prakticky nikdy nevysloví hned svůj názor - jsou skromní, neptají se, nenamítají - sebeprezentace jim dělá problém - mistři v improvizaci a tvořivosti - jsou loajální a důvěryhodní

17 17 Co se od Vás očekává? Dobré rady Konzistentní postup - dodat výrobek, na kterém jste se dohodli, včas a na správné místo -> důvěra nizozemského partnera - pokud toto není možné, informujte své partnery včas - případné změny v nabídce jasně zdůvodněte – Nizozemci jsou citliví zejména na ceny Ověření partnera – reference - při jednání s novým partnerem je dobré si vyžádat reference - je vhodné si také ověřit registraci u obch. komory (KvK) – v NL je povinná - (registr)www.kvk.nl Kontrakt – základ dobrých obch. vztahů!

18 18 Naši současní klienti 18 VST Engineering – ochrana průmyslových provozů proti požáru a výbuchu – AGRO-EKO – unikátní technologie na zpracování biologicky rozložitelných odpadů – Slezský Kámen – litinové drtě na otryskávání kovových povrchů – B-Natur – ochucené oleje a octy –

19 19 CzechTrade Nizozemsko - vybrané úspěšné případy Strojírenství a kovovýroba: Kontejnery Kovobel Spolupráce s NL firmou Menzing – desítky českých dodavatelů SV Metal Dodávky jeřábů Unex Intebo, Škoda TVC, VMM-IPSO

20 20 CzechTrade Nizozemsko - vybrané úspěšné případy Nábytek: dodávky pro Starbucks – nové příležitosti! zařizování řetězce hotelů českým nábytkem Úspěšné dodávky různých firem do mezinárodních řetězců díky účasti na veletrhu PLMA: Oříšky přes NL do NordwestAirlines Zdravá výživa, pivo, čokoláda, mléčné výrobky aj. Non food – např. prací prášky aj. 20

21 21 Užitečné odkazy Zastupitelský úřad ČR v Haagu: Souhrnná teritoriální informace o Nizozemsku (v češtině): Nizozemská agentura na podporu obchodu EVD: Statistický úřad: Obchodní komory a obchodní rejstřík: Významné veletrhy:

22 CzechTrade Nizozemsko Troonstraat 60 B-1050 Brussels Tel.: , Mob: Fax: Štěpán PETRUŠ Děkuji za pozornost a Váš zájem o Nizozemsko. Česká agentura na podporu obchodu


Stáhnout ppt "Nizozemsko „Malá země velkých příležitostí“ Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Exportní seminář, Karlovy."

Podobné prezentace


Reklamy Google