Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

27.9.20161 Peníze nebo směna??? Metodický scénář pro děti mladšího školního věku použitelný v hodinách prvouky Autor: Ludmila Mottlová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "27.9.20161 Peníze nebo směna??? Metodický scénář pro děti mladšího školního věku použitelný v hodinách prvouky Autor: Ludmila Mottlová."— Transkript prezentace:

1 Peníze nebo směna??? Metodický scénář pro děti mladšího školního věku použitelný v hodinách prvouky Autor: Ludmila Mottlová

2 Pro učitele – základní shrnutí Peníze a bankovnictví Peníze – jakýkoliv prostředek směny, který je všeobecně přijímán při placení za zboží a služby, nebo při úhradě dluhu. Formy peněz – hotovostní ( mince, bankovky), bezhotovostní (depozita - vklady na účtech u bank, cenné papíry). Funkce peněz – prostředek směny (umožňují nákup a prodej), měřítko cen (umožní ocenit zboží a služby), uchovatel hodnot (úspory) Měna – soustava peněz daného státu Bankovní soustava České republiky Je tvořena souborem institucí, které se zabývají bankovními operacemi. V tržní ekonomice existuje bankovní soustava dvoustupňová, kterou tvoří centrální banka – u nás Česká národní banka a obchodní banky.

3 Metodické poznámky Metodický materiál je formou otázek pro děti, které povedou k diskusi, vzhledem k věku dětí se tento scénář nechá rozložit minimálně do dvou hodin – udržení pozornosti, řízená diskuse je v tomto věku problém Představení hry Superfarmář – motivační příběh, děti pod vedením sestaví tabulku pro směnu podle logických vazeb Další aktivita – test o bankovkách, představení měny a statusu bankovky Výtvarná soutěž o nejhezčí bankovku Mezipředmětové vztahy - matematika, prvouka (osobnosti historie),domácí zvířata a jejich cennost, etické chování, český jazyk a literatura – příběh vyprávění, tvořivé dokončení děje

4 A začínáme Peníze bankovk y mince pojištění sázky výměna riziko Prohry zklamání Výdělek OBCHOD

5 Kdy a koho slyšíte mluvit o penězích? Kde peníze nosíte? Víš kolik peněz máš teď u sebe? Máš kasičku na úspory? Dostáváš kapesné? Chodíš sám nakupovat?

6 Peníze v písničkách a pohádkách Znáš nějakou písničku kde se zpívá o peněnzích? Objevují se peníze i v pohádkách? Ve kterých?

7 Jak by to vypadalo bez peněz? Jak by si lidé prodávali zboží? Jak by u něj stanovili cenu? Už sis někdy něco vyměnil? Byl jsi s výměnou spokojený?

8 Hra Superfarmář Starý farmář měl tři syny. Rozhodl se, že je vyzkouší, aby se dozvěděl, který se stane tím nejlepším hospodářem. Dal jim za úkol vybudovat prosperující farmu, na které budou mít alespoň jednoho králíka, ovci, prase, krávu a koně.

9 Bylo, nebylo, když ještě nebyly ani peníze Událo se to v době, kdy peníze byly kdesi v lese na houbách a fungoval pouze směnný obchod. Tak se bratři s prázdnými kapsami vydali do světa. Nejmladší Jíra byl zároveň i nejbystřejší, a tak ho po chvíli napadlo vydat se do nedalekého města a zkusit svoje štěstí. Ostatní bratři ho následovali. Na místním tržišti se dozvěděli o možnosti hrát o zvířata v kostkách.

10 Vsázíte se se rádi? A o co? Jíra se vsadil, ač neměl nic, o čtyřnohého bílého králíka. Pokud by prohrál, musel odsloužit celé léto. Štěstí bylo ale na jeho straně. Vyhrál. Když to viděli oba bratři, následovali ho v jeho konání. Každý den proto chodili na trh a hráli.

11 Jak si mohu svoje věci chránit? Jíra začal chytře. Postupně.Od králíka k čuníkovi. Pořídil si pěknou ohrádku, měl už pěkné stádo oveček a čuníků, mezi nimiž vesele skotačili králíci. Občas se stalo, že když ráno přišel zvěř nakrmit, objevil několik malých přírůstků, protože jeho zvířátka se začala množit. Prozíravě si pořídil malého mysliveckého psíka, který uměl štěkotem zahnat nebezpečnou lišku, a uchránit stádo před jejím nájezdem.

12 Pokaždé se nemusí dařit… Jeho starší bratr byl však hloupější. Neuměl svoji farmu ubránit před lesními šelmami, o úlovky rychle přišel. Prostřední bratr také skončil s prázdnou ohradou

13 Ani ten nejchytřejší nemusí mít vždy štěstí Jednoho dne však přišel vlk a celé stádo Jírovi sežral. musel začít znovu a pro příště si vzal ponaučení, že si musí pořídit velkého psa, kterého se mlsný vlk zalekne. CO TO ZNAMENÁ PŘEDCHÁZET RIZIKU A NA CO JE DOBRÉ POJIŠTĚNÍ???

14 Teď vymysli jak co bys měnil a za co

15 Po sestavení tabulky na směnu lze začít hrát Tabulka na směnu např. při hře se užívá 12tihranná kostka se zvířaty –padnou-li dvě stejná zvířata znametá mláďata – přírůtstky. Liška a vlk také jako možné riziko 1ovce = 6 králíků 1 prase = 2 ovce 1 kráva = 2 prasata 1 kůň = 2 krávy Malý pes chrání králíky před liškou – 1 ovce Velký pes ochrání i krávu před vlkem – 1 kráva

16 Pokud jste zvládli založit si farmu pomocí směny ……musíte uznat, že je to náročné a s penězi je obchodování přeci jen jednodušší. Tak se na ně podíváme…..

17 S penězi je obchod přeci jen rychlejší – uděláme si TEST Kolik druhů platných mincí (mincí v oběhu) máme celkem v naší zemi? a/ 9 b/ 6 c/ 5

18 Správně – mincí máme 6 Kolik druhů platných bankovek máme v oběhu celkem v naší zemi? a/5 b/6 c/7

19 Jasně máme 6 druhů bankovek Jakou barvu má dvoutisícikoruna? a/ zelenou b/ fialovou c/ hnědočervenou

20 Tady je Jaká osobnost je vyobrazena na stokoruně? a/ Jan Hus b/ Karel IV. c/ Jan Amos Komenský

21 Nespletl ses Karel IV. Jaká osobnost je vyobrazena na pětisetkoruně? a/ Božena Němcová b/ Milada Horáková c/ Anežka Česká

22 To je Božena Němcová – spisovatelka pohádek Jak se nazývá společná měna některých států Evropské unie? a/ eru b/ emu c/ euro

23 Je to EURO a takovou má značku € Znáš ještě nějaké jiné měny – tedy jak se jmenují zahraniční peníze? Byl jsi v zemi kde se platí € nebo jinou měnou?

24 Tady jsou české bankovky – můžeme si je vytisknout?

25 A proč se peníze nesmí kopírovat? Víš co to to je padělek? Proč se musí lidé trestat za to, když falšují peníze? Jak se peníze před takovými zlými lidmi chrání? Zaslouží si trest?

26 Na závěr Zamysli se co nového ses o penězích dozvěděl… Nakresli návrh na novou bankovku, která by měla mít hodnotu ,- Kč


Stáhnout ppt "27.9.20161 Peníze nebo směna??? Metodický scénář pro děti mladšího školního věku použitelný v hodinách prvouky Autor: Ludmila Mottlová."

Podobné prezentace


Reklamy Google