Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Belgie – příležitosti pro české exportéry Karlovy Vary, 27/04/2010 Michal Neumann, CzechTrade Brusel.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Belgie – příležitosti pro české exportéry Karlovy Vary, 27/04/2010 Michal Neumann, CzechTrade Brusel."— Transkript prezentace:

1 Belgie – příležitosti pro české exportéry Karlovy Vary, 27/04/2010 Michal Neumann, CzechTrade Brusel

2 2 1. Belgická ekonomika 2. Příležitosti na belgickém trhu 3. Obchodování s Belgií 4. Jak uspět 2 Obsah

3 3 3 Belgická ekonomika  Federace - 3 regiony a 3 společenství  Ekonomické otázky v kompetenci regionů  Multikulturnost (rozhraní germánské a románské části Evropy) -> testovací trh Regiony: Vlámsko Valonsko Brusel Společenství: Vlámské Francouzské Německojazyčné

4 4 4 Belgická ekonomika Belgie = velmoc v obchodě a investicích  více než 3 % světového obchodu, 9. největší dovozce a 8. největší vývozce světa  více než 3 % světových přímých zahraničních investic, 8. největší příjemce investic a 9. největší investor světa  centrum EU –> evropské centrály řady zahraničních firem (včetně nákupních oddělení)  důležitá role reexportu, tradiční vazby na třetí trhy – Afrika Belgické firmy pod tlakem  pracovní síla o 10 % dražší než v sousedních zemích  nejvyšší zdanění práce a odvody v OECD (55 %) -> přesun výroby do zahraničí

5 5 Belgická ekonomika – aktuální situace celkově krizí postižena méně než průměr zemí Eurozóny zásahy státu v bankovním sektoru a Federální plán na oživení hospodářství (12/2008) – 2 miliardy EUR v roce 2009: - pomoc podnikům - posílení kupní síly obyvatel - podpora stavebnictví (vč. úspor energií a obnovitelných zdrojů) příznaky oživení od 3. čtvrtletí 2009 5 2007200820092010* HDP2,8 %0,8 %- 3,0 %1,0 % Inflace1,8 %4,5 %0,0 %1,6 % Nezaměstnanost7,5 %7,0 %7,9 %9,0 % * odhad Zdroj: Belgická národní banka, www.nbb.bewww.nbb.be

6 6 6 Česko-belgické obchodní vztahy Belgie je 12. nejvýznamnější obchodní partner ČR (11. pro vývoz a 14. pro dovoz) Nomenklatura Vývoz 2009Dovoz 2009 mil. Kč podíl v % index 09/08mil. Kč podíl v % index 09/08 0 Potraviny a živá zvířata 14852,7114,835138,7121,6 1 Nápoje a tabák 310,1162,2500,1105,9 2 Suroviny bez paliv 5261,0109,79732,483,9 3 Minerální paliva, maziva 1520,3263,04611,188,3 4 Živočišné a rostl. oleje, tuky 00,0 1160,3103,3 5 Chemikálie 32766,091,71215630,094,1 6 Tržní výrobky dle materiálu 1067019,692,51155228,578,6 7 Stroje a dopravní prostředky 3261159,978,8770719,065,9 8 Průmyslové spotřební zboží 571610,573,240109,9150,5 9 Komodity jinde nezatříděné 170,097,270,0265,3 Celkem 54484100,082,440545100,086,8

7 7 7 Česko-belgické obchodní vztahy Top 20 ŠKODA AUTO, a.s., Ml. BoleslavFORD MOTOR COMP., s.r.o., Praha BROSE CZ, s.r.o., KopřivniceGlaverbel Czech a.s., Teplice ALCOA Fujicura Czech, s.r.o. StříbroŠKODA AUTO, a.s., Ml. Boleslav Moravia Steel, a.s., TřinecVOLVO TRUCK, s.r.o., Říčany BARUM CONTINENTAL s.r.o., OtrokoviceVOLVO Auto CZ, s.r.o. Průhonice Johnson Controls Automob., Česká LípaTeepak, s.r.o., Slavkov u Brna Barco Manufacturing, s.r.o. KladnoDeceuninck, s.r.o., Veverská Bitýška PRIMUS, a.s. KopřivniceBARUM Continental, s.r.o., Otrokovice VALEO Autoklimatizace, s.r.o., RakovníkBarco Manufacturing, s.r.o., Kladno WAMAC, s.r.o. FulnekPhoenix – Zeppelin, s.r.o., Modletice Federal Mogul, a.s. Kostelec n. OrlicíGLAXOSMITHCLINE, s.r.o. Praha Robert Bosch. s.r.o., České BudějoviceOPEL C&S, s.r.o. Praha FAURECIA Exhaust Systems Bakov n. JizerouTomáš Rozlílek – BRENO, Praha Continental Teves CZ, s.r.o. JičínJC Automobil. součástky, Česká Lípa SPOLANA, a.s. NeratoviceJohnson and Johnson, s.r.o., Praha Philippe Moris, a.s. Kutná HoraPHOENIX Lék. VO, a.s. Praha RONAL CR, s.r.o. JičínMONROE Czech, s.r.o. Hodkov SPLINTEX, a.s.,ChudeřiceWAMAC, s.r.o. Fulnek MÖLNLYCKE HEALTH CARE, KarvináMonsanto Brno vývozdovoz

8 8 8 Belgické přímé zahraniční investice v ČR 7. největší investor v ČR, podíl 4,3 %, 3553 milionů EUR (1993-2009) KBC (ČSOB) Glaverbel AGC Jap.(Sklounion) Lhoist (Vápenka Čertovy Schody) Bekaert (ŽDB Bohumín) Primus (Primus Příbor) Bosal (Brandýs n. Labem, výfuky) Delhaize (Delvita)  Interbrew InBev (Pivovary Praha, Ostrava) 

9 9 9 Hlavní příležitosti na belgickém trhu Průmyslové subdodávky Dřevo, dřevěné polotovary a materiály, dřevozpracující stroje Nábytek a nábytkářské komponenty Technologie pro životní prostředí, obnovitelné zdroje energií

10 10 Průmyslové subdodávky Technologický průmysl 2009  obrat 69,9 miliard EUR (-16,5 %)  283 000 pracovníků (-7,6 %)  2,1 miliard EUR investic (-23 %) Hlavní podobory: strojírenství, automobilový, letecký a kosmický průmysl, průmyslová automatizace, elektrotechnika, kovovýroba a zpracování kovů, plastikářství Průmyslové subdodávky = dlouhodobě cca. polovina poptávek z Belgie Veletrh Subcontracting, www.subcontracting.bewww.subcontracting.be (20/10 - 21/10/2011) – stánek www.agoria.be

11 11 Dřevo, dřevěné polotovary a materiály, dřevozpracující stroje Dřevo = tradiční materiál v Belgii, lesy 22,7 % území, rozvinutý dřevozpracující průmysl Domácí produkce nestačí spotřebě, dovoz > 50 % dřeva, dřevěných polotovarů a materiálů Trh 2008:  obchod dřevem a dř. materiály -1,8 %  dř. stavební materiály -2,9 % (obrat 1,1 miliardy EUR)  dř. velkoplošné materiály -12,5 % (obrat 1,3 miliardy EUR)  dřevostavby =18 % nových staveb Veletrh Prowood, www.prowood.be (21/10 - 25/10/2012) – stánekwww.prowood.be www.fnn.be

12 12 Nábytek a nábytkářské komponenty Nábytkářství 2008:  obrat nábytkářského průmyslu 3,0 miliard EUR (-5 %)  14 609 pracovníků  58 % export  dovoz -2,1 %, vývoz -3,5 %  významná část dovozu ze zemí střední a východní Evropy Veletrh Meubelbeurs/Salon du Meuble, www.meubelbeurs.be (7/11 - 10/11/2010) – stánekwww.meubelbeurs.be www.fedustria.be

13 13 Technologie pro životní prostředí, obnovitelné zdroje energií  „Environmental Performance Index 2008“: Belgie nejhorší z 15 původních zemí EU a 25. z 27 současných členských zemí  výrazné investice do technologií pro ŽP, 1,7 % HDP, cca. 5 miliard EUR ročně  výrazné investice do obnovitelných zdrojů energií, poskytovány podpory  kompetence regionů Hlavní podobory: sběr a recyklace odpadů, sanace zamořených půd, čištění odpadních vod, využití biomasy, instalace solárních panelů, tepelných čerpadel a větrných elektráren Veletrh IFEST, www.ifest.be (26/10 - 28/10/2010) – stánekwww.ifest.be

14 14 Obchodování s Belgií Tradičně katolická země, dnes otevřená, multikulturní, tolerantní a liberální společnost Komunikační jazyky: - angličtina (neutrální) - francouzština (Valonsko, ve Vlámsku nikdy na začátek) - méně němčina Valoni x Vlámové – rozdíly nepříliš výrazné: - Valonské firmy více hierarchické, statut okázaleji demonstrován - Vlámové přímější v jednáních

15 15 Obchodování s Belgií Pragmatičnost, hledání kompromisu („belgický kompromis“) Organizovanost, vysoká produktivita práce (projevuje se i v jednáních) Důraz na dodržení daného slova, dochvilnost Některé rysy podobné s ČR: - skromnost - smysl pro humor - sebeironie x tituly se téměř nepoužívají Důraz na kvalitu, cena není jediným kritériem

16 16 Jak uspět v Belgii – základní předpoklady Propagační materiály a internetové stránky - zajímavé a přehledné (anglicky, lépe i francouzsky) Komunikace s potenciálními partnery - průběžná a individuální, iniciativa z Vaší strany! - komunikaci emailem nebo poštou vždy kombinujte s telefonickou komunikací - osobní schůzky – netřeba často, ale velmi důležité Otevřené a poctivé jednání - nenadsazujte ceny (Belgičané dobře znají úroveň cen v Evropě) - dodržujte dané slovo - případné změny v nabídce jasně zdůvodněte

17 17 Jak uspět v Belgii – doporučený postup pro vstup na trh Průzkum trhu Vyhledání a oslovení potenciálních partnerů - systematicky nikoliv náhodně - pokrytí regionů Belgie, případně dalších zemí (Benelux) Prezentace na veletrhu – společný stánek anebo samostatně (např. www.easyfairs.com)www.easyfairs.com Rozvoj obchodní spolupráce - geografické a časové vymezení spolupráce - sledování výsledků partnera a potenciálu trhu

18 18 Jak uspět v Belgii – prezentace na veletrzích (společné stánky) Meubelbeurs/Salon du Meuble Brusel 2009 BEST Liège 2009

19 19 CzechTrade Brusel - vybrané úspěchy českých exportérů ContiMade (obytné kontejnery) – individuální vyhledání a oslovení potenciálních partnerů – dodávky nalezenému belgickému partnerovi v řádu desítek milionů korun ročně Kovobel (skladovací kontejnery) – poptávka – dodávky belgickému poptávajícímu v řádu milionů korun ročně

20 20 CzechTrade Brusel - vybrané úspěchy českých exportérů LL (kovové díly) – poptávky + účast na společném stánku na veletrhu – dodávky belgickým partnerům v řádu milionů korun ročně OPOP (kotle na pelety) – účast na společných stáncích na veletrzích – dodávky belgickému partnerovi v řádu milionů korun ročně

21 21 Zajímavé internetové odkazy Federální informační portál: www.belgium.be Federální ministerstvo hospodářství (podnikání, rejstřík firem, analýzy): http://economie.fgov.be Federální ministerstvo spravedlnosti (dokumenty firem, výběrová řízení, legislativa): www.just.fgov.be Belgická národní banka (účetní závěrky firem, statistiky zahraničního obchodu): www.nbb.be Statistický úřad: http://statbel.fgov.be Portál veletrhů: www.exhibitions.be Souhrnná teritoriální informace o Belgii (v češtině): www.businessinfo.cz/cz/rubrika/belgie/1000809 www.businessinfo.cz/cz/rubrika/belgie/1000809

22 CzechTrade Brussels Rue du Trône / Troonstraat 60 B-1050 Brussels Tel.: +32 2 213 94 60 Fax: +32 2 213 94 61 Email: brussels@czechtrade.cz www.czechtrade.be Michal Neumann Děkuji za pozornost a těším se na Vaše dotazy. Česká agentura na podporu obchodu


Stáhnout ppt "Belgie – příležitosti pro české exportéry Karlovy Vary, 27/04/2010 Michal Neumann, CzechTrade Brusel."

Podobné prezentace


Reklamy Google