Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-2-001.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-2-001."— Transkript prezentace:

1

2 Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-2-001

3 Části motorů  Motory jsou tvořeny dvěma základními typy částí motoru  Pohyblivé části motoru Pohyblivé části motoru Pohyblivé části motoru  Nepohyblivé části motoru Nepohyblivé části motoru Nepohyblivé části motoru

4 Pohyblivé části motoru  Jsou části motoru, které se vzhledem ke karoserii motoru pohybují  Kliková hřídel…………foto Kliková hřídelfoto Kliková hřídelfoto  Píst ……. foto Píst foto Píst foto  Pístní kroužky ………foto Pístní kroužkyfoto Pístní kroužkyfoto  Ojnice ………..foto Ojnicefoto Ojnicefoto  Pístní čep ……….foto Pístní čepfoto Pístní čepfoto  Vačkový hřídel ………..foto Vačkový hřídelfoto Vačkový hřídelfoto  Ventily ………….foto Ventilyfoto Ventilyfoto  OHC, DOHC, OHV rozvody OHC, DOHC, OHV rozvody OHC, DOHC, OHV rozvody

5 Nepohyblivé části motoru  Jsou části motoru, které se vzhledem ke karoserii automobilu nepohybují  Hlava motoru …………foto Hlava motorufoto Hlava motorufoto  Blok motoru ………….foto Blok motorufoto Blok motorufoto  Olejová vana ………..foto Olejová vanafoto Olejová vanafoto  Válce …………….foto Válcefoto Válcefoto

6 Kliková hřídel - Je uložena v bloku motoru - Její funkcí je měnit přímočarý pohyb pístu na rotační - Kliková hřídel je uložena v ložiskách - Použitá ložiska jsou kluzná a válivá

7 Píst  Skládá se z několika částí  Je vyroben z hliníkové slitiny  Tlakem spalin na dno pístu se vytváří hnací síla motoru

8 Pístní kroužky  Jsou uloženy v pístu  Obvykle se používají dva až pět  Slouží k utěsnění spalovacího prostoru a stírání oleje ze stěn válce

9 Ojnice  Spojuje píst s klikovou hřídelí  Skládá se ze tří částí  Hlava  Oko  Dřík  Podle délky ojnice lze určit, zda-li je motor vysoko či nízkootáčkový

10 Pístní čep  Spojuje píst s okem ojnice  Vyroben s přesnou tolerancí  Ve své poloze je zajištěn

11 Vačkový hřídel  Slouží k ovládání pohybu ventilů  Je poháněn klikovým hřídelem pomocí řetězu či řemene  Převodový poměr mezi klikovou hřídelí a vačkou je 1:2

12 Ventily  Slouží k ovládání přívodu a odvodu směsi a spalin ze spalovacího prostoru  Základním požadavkem na ventil je jeho těsnost  Částí ventilu, která zajišťuje těsnost je sedlo ventilu  Dalšími částmi jsou hlava a dřík

13 Hlava motoru  Uzavírá spalovací prostor  Svým tvarem určuje tvar spalovacího prostoru  Tvary spalovacích prostorů jsou:  Klínový  Střechovitý  Materiál hlavy motoru je hliník, ocel, litina

14 Blok motoru  Tvoří základ motoru  Je do něj upnuta většina pohyblivých a nepohyblivých částí motoru  Blok motoru v sobě obsahuje kanálky pro mazivo a chladící kapalinu  Materiálem je hliníková slitina nebo litina

15 Válce  Vymezují spalovací prostor  Používají se dva typy válců  Vložené – vkládají se do bloku motoru  Válce vyrobené v bloku motoru - používají se tehdy je-li blok motoru vyroben z litiny

16 Olejová vana  Slouží jako zásobárna motorového oleje  Množství oleje v olejové vaně nesmí překročit max. a min. meze  Olejová vana bývá někdy vybavena žebrováním kvůli odvodu tepla z oleje

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27 Rozvody OHC, DOHC,OHV  Jsou nejběžnějšími typy rozvodů  Liší se v počtu a umístěním vačky  OHC – vačka v hlavě motoru  Vačka tlačí na zdvihátko ventilu  OHV – vačka v bloku motoru  Ventil je ovládán přes zdvihátko a vahadlo  DOHC – OHC s dvěma vačkami

28 OHC, DOHC,OHV  Jsou nejběžnějšími typy rozvodů  Liší se v počtu a umístěním vačky  OHC – vačka v hlavě motoru  Vačka tlačí na zdvihátko ventilu  OHV – vačka v bloku motoru  Ventil je ovládán přes zdvihátko a vahadlo  DOHC – OHC s dvěma vačkami

29 Rozvody  OHC, OHV a DOHC jsou nejběžnějšími typy rozvodů  Liší se v počtu a umístěním vačky  OHC – vačka v hlavě motoru  Vačka tlačí na zdvihátko ventilu  OHV – vačka v bloku motoru  Ventil je ovládán přes zdvihátko a vahadlo  DOHC – OHC s dvěma vačkami

30 Literatura: JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily 4. 4. vyd. Brno : Avid, 2005. 305 s. JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily 1. 3. vyd. Brno : Avid, 2004. 211 s. JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily 3. 5. vyd. Brno : Avid, 2007. 164 s. JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily 2. 3. vyd. Brno : Avid, 2004. 129 s. POŠTA, Josef, et al. Opravárenství a diagnostika II. Praha : Informatorium, 2002. 183 s. POŠTA, Josef, et al. Opravárenství a diagnostika I. Praha : Informatorium, 2000. 145 s. ČUPERA, Jiří, ŠTĚRBA, Pavel. Automobily (7) : Diagnostika motorových vozidel. Brno : Avid, 2007. 195 s.


Stáhnout ppt "Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-2-001."

Podobné prezentace


Reklamy Google