Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.15 Ekosystém okolí lidských obydlí Název sady: Člověk a jeho svět 4.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.15 Ekosystém okolí lidských obydlí Název sady: Člověk a jeho svět 4."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Ekosystém okolí lidských obydlí Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd jako upevňování znalostí o ekosystému okolí lidských obydlí (rostlinách a živočiších našich zahrad, sadů, statků, dvorů…) a seznámení s novými pojmy. Po výkladu žáci plní zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.

2 Ekosystém okolí lidských obydlí Rostliny a živočichové v okolí lidských obydlí

3 Rostliny v okolí lidských obydlí  V zahradách a sadech pěstujeme ovocné stromy ( jabloně, hrušně, třešně, višně, slivoně, broskvoně, meruňky )a keře ( rybíz, angrešt ). Ovoce nám poskytují také jahodník, maliník a ostružiník.  Ovocné stromy byly vyšlechtěny z planě rostoucích druhů tak, aby plody byly větší a chutné (sladké).  Plody ovoce dělíme na malvice (jablko), peckovice (třešeň) a bobule (rybíz).  Většina zahrad se skládá z části užitkové a okrasné.  V užitkové části se pěstuje nejčastěji zelenina ( jedlé části užitkových rostlin ).  Zeleninu rozlišujeme: kořenovou, cibulovou, listovou, košťálovou (pěstovaná pro květ) a plodovou.

4 Živočichové v okolí lidských obydlí  Některé živočichy v okolí lidských obydlí člověk využívá jako zdroj potravy nebo ke své činnosti, jiné chová pro potěšení.  Lidé si ochočili původně divoká zvířata, vyšlechtili jejich vzhled a vlastnosti podle svých představ. Tento proces se nazývá zdomácnění (domestikace).  Někteří volně žijící živočichové se pohybují v okolí obydlí, protože tam mají snadno dostupnou potravu.  Můžeme tedy živočichy žijící v okolí lidských obydlí rozdělit do třech skupin: hospodářská zvířata, domácí zvířata a volně žijící živočichové.

5 Hospodářská zvířata DRŮBEŽ (kur, kachny, husy, krůty, perličky ) – nekrmiví ptáci  kur domácí – chová se pro maso a vejce, všežravý (tráva, hmyz, zrní, žížaly, zbytky jídel), pták hrabavý  kachna domácí – chová se pro maso a peří, všežravá (tráva, hmyz, zrní i obojživelníky, plazy)  husa domácí – chová se pro maso, sádlo a peří, převážně býložravá (tráva) SAVCI  prase domácí – chová se pro maso, všežravec (šrot, zbytky jídel…), vyšlechtěno z prasete divokého  tur domácí – chová se pro maso, mléko ( mléčné výrobky ) a kůži, býložravec (tráva, seno s výživnými látkami)  ovce domácí – chová se pro vlnu, maso a mléko ( sýry ), býložravec (tráva, seno s výživnými látkami)  koza domácí – chová se pro maso, mléko ( sýry ) a kůži, býložravec (tráva, seno s výživnými látkami)  kůň domácí – chová se pro přepravu, rekreaci (dostihy, jezdectví), býložravec (tráva, seno s výživnými látkami)  králík domácí – chová se pro maso a kožešinu, býložravec (seno, mrkev, tráva, oves, ječmen…)

6 Domácí „mazlíčci“ Domácí „mazlíčci“ jsou zcela odkázáni na každodenní péči člověka!  Většinou žijí ve společné domácnosti s člověkem.  Při výběru je nutné si rozmyslet, zda mohu uspokojit veškeré potřeby zvířete.  S pořízením zvířete by měli souhlasit všichni členové rodiny.  V akváriích se pěstují vodní rostliny a chovají vodní živočichové (ryby, želvy).  V teráriích chováme především suchozemské plazy (hadi, želvy, ještěrky).  Do akvaterárií umisťujeme obojživelníky (žáby) nebo plazy.  Ptáky chováme v klecích, ty mohou sloužit i menším hlodavcům (králík, křeček, morče), a voliérách (papoušci).  Nejoblíbenějším i „mazlíky“ jsou psi a kočky.  pes domácí – výborný čich a sluch, mnoho plemen (lovecká, pracovní, společenská…), pomocníci nevidomých, masožravec  kočka domácí – vyvinutý zrak a sluch, vidí i za šera, zatažitelné drápky, hmatové vousky, mnoho plemen, masožravec

7 Volně žijící živočichové  ropucha zelená – obojživelník, má zelené nepravidelné skvrny, živí se slimáky, pavouky a hmyzem  vlaštovka obecná – staví si miskovité otevřené hnízdo na zdech a v hospodářských budovách, má dlouhý vidlicovitý ocas, živí se létajícím hmyzem, loví za letu, krmivý pták  jiřička obecná – staví kulovité uzavřené hnízdo na zdech budov pod střechou, živí se létajícím hmyzem, loví za letu, krmivý pták, je častější než vlaštovka  sova pálená – hnízdí na půdách, ve věžích a stodolách, noční pták, loví hraboše, myši a netopýry  sýkora modřinka – hnízdí v dutinách a v budkách, živí se hmyzem, bobulemi a semeny  ježek západní – aktivní v noci, všežravec (slimáci, žížaly, brouci)  myš domácí – vydává nepříjemný zápach, žije vně i uvnitř budov  kuna skalní – na půdách, loví především v noci menší savce a ptáky, požírá i vejce a ovoce  potkan obecný – všežravec, velmi přizpůsobivý

8 1. Napiš 5 hospodářských zvířat a 3 zástupce drůbeže.  Hospodářská zvířata: _______________________________________________ _______________________________________________  Drůbež: _______________________________________________ _______________________________________________ tur domácí, ovce domácí, koza domácí, králík domácí, kůň domácí, prase domácí kur domácí, kachna domácí, husa domácí, perlička kropenatá

9 2. Napiš 10 rostlin v okolí lidských obydlí, z kterých máme užitek. Rostliny rozděl na stromy, keře a byliny.  Stromy: _______________________________________________ _______________________________________________  Keře: _______________________________________________ _______________________________________________  Byliny: _______________________________________________ _______________________________________________ jabloň, hrušeň, meruňka, višeň, broskvoň, ořešák, slivoň angrešt, rybíz, maliník jahodník, rajče, paprika, okurka, mrkev, cibule, salát, květák…

10 3. Rozděl živočichy na volně žijící a domácí mazlíčky a pojmenuj je. Volně žijící:Domácí mazlíčci: vlaštovka, jiřička, sova pálenámorče, chameleon, křeček

11 Ovocné stromy a keře třešeň švestka meruňka broskvoň hrušeň jabloň rybíz angrešt

12 Další ovoce zahrad maliník jahodník ostružiník

13 Zelenina

14 Okrasné rostliny

15 Hospodářská zvířata perlička kropenatá

16 Domácí „mazlíčci“

17 Volně žijící živočichové ropucha zelená sova pálená holub domácí

18 Použité zdroje  ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět : přírodověda pro 4. ročník. Brno : Nová škola, ISBN  ČÍŽKOVÁ, Věra, BRADÁČOVÁ, Lenka, HÍSEK, Květoslav. Přehledy živé přírody pro 3. – 5. ročník. Turnov: ALTER, ISBN  STŘIHAVKOVÁ, Hana, SÍBRT, František. Přírodopis pro 5. ročník ZŠ. Praha: SPN, ISBN  BARTZ, Richard. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: o_viridis_female_quadrat.jpg  EBOY. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: meted_guineafowl_kruger.jpg  Obrázky z galerie klipart  Vlastní fotografie


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.15 Ekosystém okolí lidských obydlí Název sady: Člověk a jeho svět 4."

Podobné prezentace


Reklamy Google