Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1.Historie ŘLP Pavel Kovář Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 2 Historie ŘLP 1903 první let – bratři Wrightové doba experimentů,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1.Historie ŘLP Pavel Kovář Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 2 Historie ŘLP 1903 první let – bratři Wrightové doba experimentů,"— Transkript prezentace:

1 1.Historie ŘLP Pavel Kovář

2 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 2 Historie ŘLP 1903 první let – bratři Wrightové doba experimentů, letadla neprocházela žádným testováním, piloti bez licence 1914 – 1918 první světová válka – rozvoj vojenského letectví 1918 první rutinní přeprava pošty – bývalí vojenští piloti a letadla 1919 testování letadel pro práškování 1918 – 1925 rozvoj poštovních služeb 1921 testovací noční let – trasa vyznačena ohni 1923 první pravidelná noční poštovní linka – trasa vyznačena žárovkami a plynovými lampami 1925 přepravu pošty zajišťují soukromé společnosti (vzniká Boeing, Douglas a Pratt and Whitney) 1925 Morrowa zpráva – zavedení regulace do letectví v USA- licencování pilotů, technické předpisy

3 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP vzniká potřeba řídit provoz kolem velkých letišť – řídící s praporky - létá se na principu vidět a být viděn - vznikají první pravidla látání za viditelnosti VFR (visual flight rules) platí dodnes s drobnými obměnami Praporky neadresné – Světelná puška (Light Gun) Zavádění rádiové komunikace – chybí předpisy

4 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 4 Barva a typ signáluVýznam pro letadla na zemi Význam pro letadla ve vzduchu Nepřerušovaná zelenáVolno pro vzletVolno pro přistání Blikající zelenáVolno pro pojížděníPříprava na přistání (bude následovat nepřerušovaná zelená) Nepřerušovaná červenáStopUdělej místo pro jiné letadlo Blikající červenáUvolněte používanou vzletovou a přistávací dráhu Letiště není bezpečné - nepřistávejte Blikající bíláVraťte se na startovní bod letiště Nepoužívá se Přepínání červené a zelené Extrémní opatrnost Signály světelné pušky

5 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 5 Nová generace rychlých letadel DC-2, DC-3, Boeing 247 Létání podle přístrojů za špatné viditelnosti Vznik řídicích věží na letištích 1934 vznikl v USA Bureau of Air Commerce – pověřený řízením letového provozu na národních trasách, licencováním pilotů, zaváděním letových tras, provozováním navigačních zařízení a řízením rozestupů letadel

6 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP zavedení pravidel pro létání podle přístrojů IFR (instrument flight rules) Procedurální řízení pomocí mapy

7 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP zavedení pravidel pro létání podle přístrojů IFR (instrument flight rules) 1934 – 1945 procedurální řízení pomocí mapy

8 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 8 Procedurální řízení pomocí proužků (flight progress strips)

9 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP v Chicagu Mezinárodní konference o civilním letectví (52 států) 1947 vzniká organizace ICAO (Internationa Civil Aviation Organization) – celosvětová koordinace civilního letectví funguje v rámci OSN Cíl: rozvoj mezinárodního civilního letectví a letecké dopravy

10 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 10 ŘLP po druhé světové válce USA prosadilo v rámci ICAO navigační systému VOR, DME ILS Procedurální řízení pomocí letových proužků - málo efektivní nutná změna v USA zavedeny radary – radarové řízení letového provozu - vyvinuty první procedury radarového řízení zavedení počítačů do řízení letového provozu - omezení lidského faktoru

11 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 11 Budoucnost ŘLP SoučasnostBudoucnost Komunikace řeč pevnina VKV -analog. oceán – HF data omezeně ACARS, mód-C řeč družicové systémy data družicové systému a mód-S Navigacepozemské systémy VOR, DME, ILS družicové navigační systémy Přehledradar hlášení o poloze automatický závislý přehled ADS (družice) Řízení letového provozuřídící interpretuje data a činí rozhodnutí rozestupy letadel řídí počítače, řídící – správa letového prostoru

12 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 12

13 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 13 INTERNATIONAL STANDARDS AND RECOMMENDED PRACTICES ANNEXES TO THE CONVENTION ON INTERNATIONAL CIVIL AVIATION Annex 1 Personnel Licensing Annex 2 Rules of the Air Annex 3 Meteorological Service for International Air Navigation Annex 4 Aeronautical Charts Annex 5 Units of Measurement to be Used in Air and Ground Operations Annex 6 Operation of Aircraft Annex 7 Aircraft Nationality and Registration Marks Annex 8 Airworthiness of Aircraft Annex 9 Facilitation Annex 10 Aeronautical Telecommunications Annex 11 Air Traffic Services Annex 12 Search and Rescue Annex 13 Aircraft Accident and Incident Investigation Annex 14 Aerodromes Annex15 Aeronautical Information Services Annex 16 Environmental Protection Annex 17 Security: Safeguarding International Civil Aviation Against Acts of Unlawful Interference Annex 18 The Safe Transport of Dangerous Goods by Air

14 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 14 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA ŘLP ČR, s.p. k

15 Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 15 Rozdíly ve vývoji letectví před druhou světovou válkou Evropa koncepce –Zaměřování letadla pomocí sítě pozemních radiogoniometrických stanic Americká koncepce –Aktivní navigace letadla po vytyčené trati (AN Range) Ruská koncepce –Aktivní navigace letadla –Využití všesměrových radiomajáků (radiokompas)


Stáhnout ppt "1.Historie ŘLP Pavel Kovář Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 2 Historie ŘLP 1903 první let – bratři Wrightové doba experimentů,"

Podobné prezentace


Reklamy Google