Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dějiny a literatura po roce 1945 – moderní odborné a didaktické trendy CZ.1.07/1.3.08/03.0013 Studijní opora Semestrální kurz 2011 KDO BYL KDO v poválečném.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dějiny a literatura po roce 1945 – moderní odborné a didaktické trendy CZ.1.07/1.3.08/03.0013 Studijní opora Semestrální kurz 2011 KDO BYL KDO v poválečném."— Transkript prezentace:

1 Dějiny a literatura po roce 1945 – moderní odborné a didaktické trendy CZ.1.07/1.3.08/ Studijní opora Semestrální kurz 2011 KDO BYL KDO v poválečném Československu PhDr. Helena Východská

2 KDO BYL KDO po II. světové válce

3 OSOBNOSTI DRUHÉ POLOVINY ČTYŘICÁTÝCH LET A ZAČÁTKU PADESÁTÝCH LET Průnik učiva několika současných učebnic pro 9. třídu ZŠ a kvartu víceletých gymnázií

4 Edvard Beneš Klement Gottwald Jan Masaryk Ludvík Svoboda Milada Horáková Heliodor Píka Gustáv Husák Antoním Zápotocký Vítězslav Nezval Marie Majerová Marie Pujmanová Jiří Trnka Hermína Týrlová Jan Werich Jaroslav Heyrovský Antoním Novotný… J. Stalin, F. Roosevelt, W. Churchill H. Truman C. Atlee G. Marshall Mao ce Tung D. D. Eisenhower M. Gándhí Charles de Gaulle N. V. Chruščov F. Castro T. Mann L. Feuchtwanger N. Mailer E. Heminway F. Fellini A. Solženicin…

5 Didaktická aktivita: OSOBNÍ KARTY

6 jméno Alexander Fleming foto národnostanglická povolánílékař výzkumočkovací látky v St. Mary ´s Hospital v Londýně objevPenicillium notatum rok pokračovateléHoward Florey (Austral.) Ernst B. Chain (němec. Žid) výzkumčištění a testování penicilinu, Univerzita Oxford období výrobaUSA 1941, Illinois GB 1943 použití1944 pro všechny spojenecké vojáky ocenění1945 Nobelova cena

7 Frederick Grant Banting Born: 14 Nov 1891 Birthplace: New Tecumseth, Ontario, Canada Died: 21 Feb 1941 Location of death: Musgrave Harbour, Newfoundland Cause of death: Accident - Airplane Remains: Buried, Mount Pleasant Cemetery, Toronto, Ontario, Canada Gender: Male Religion: Protestant Race or Ethnicity: White Sexual orientation: Straight Occupation: Scientist, Doctor Nationality: Canada Executive summary: Discovered insulin ( z kanadsk é www bibliografie) Rozšíření: mezipředmětové vztahy, dějepis+angličtina

8 jméno F. foto národnost povolání filmy (3) ocenění …….

9 jméno J. T. foto národnost povolání filmy (3) vlastní hodnocení filmu, knížky …….

10 jméno Klement Gottwald foto …………. narozen, zemřel asi Dědice u Vyškova – Praha povolání I. světová válka I. republika tajemník ÚV KSČ premiér prezident…

11 Didaktická aktivita: VYJÁDŘI SOUVISLOST: Klement Gottwald Edvard Beneš 242 (?) Rudolf Slánský Antonín Zápotocký Moskva 1948 Heloidor Píka dělničtí prezidenti jazz, rokenrol Poznámka: 242 = počet popravených v politických procesech

12 ? ? ? ?

13 Didaktická aktivita: HISTORICKÝ MEDAILON Medailon: - umělecký útvar charakterizující formou eseje nějakou osobnost - umělecky zpracovaný slovní nebo obrazový portrét života a díla významné osobnosti - literární útvar zobrazující a charakterizující určitou osobnost

14 Medailon - strukturovaná charakteristika osobnosti: Jednotné zadání žákům pro tvorbu historických medailonů: 5 vět textu hlavní životní data vyjádření podstatného rysu osobnosti politický (umělecký, vědecký) přínos zajímavost ilustrace, foto…

15 …………………………… …………………………………… Narozen , zemřel po útoku atentátníka, který jej zastřelil z pistole při večerní procházce. Na pohřbu tohoto muže kráčelo v průvodu více než milion lidí, jeho popel byl vsypán do řeky Gangy. Ve světě je znám pod přízviskem Mahátma - Velký duch. Byl jedním z největších politických a duchovních vůdců Indie a indického hnutí za nezávislost. Prosazoval filosofii aktivního, ale nenásilného odporu proti Anglii, založeného na jógínském principu ahimsá (nenásilnost). Dovedl Indii k vyhlášení nezávislosti 15. srpna V Indii mu byl udělen titul „Otec národa“ a 2. říjen, den jeho narozenin, je slaven jako státní svátek. Organizace spojených národů také prohlásila 2. říjen za „Světový den nenásilí“.

16 毛澤東 …………………………. Narozen , zemřel Muž, který měl oficiální přezdívku Velký kormidelník byl od roku 1935 až do své smrti hlavním představitelem komunistické Číny. Patří k nejkrutějším diktátorům 20. století, je zodpovědný za několik desítek milionů obětí. Moc získal za II. světové války v boji proti Japoncům a využil ji k vyhlášení komunistického státu - Čínské lidové republiky v roce Nechal se „zvolit“ neomezeným vládcem, vytvořil tzv. kult osobnosti. Následky jeho politiky pociťuje Čína dodnes.

17 Didaktická aktivita: KDO (CO) SEM NEPATŘÍ? Velmi důležité je podporovat různorodou dětskou argumentaci A. Hitler – B. Mussolini – F. Franco – W. Churchill K. Gottwald – T.G.Masaryk – M.R.Štefánik - E.Beneš J. Stalin – F. Castro - G. Marshall - Mao Ce-tung V. Nezval – M. Majerová – F. Heyrovský – J. Seifert L. Svoboda – V. Klaus – E. Hácha – A. Novotný Kursk – Stalingrad – Pearl Harbor – Moskva Teherán – Jalta – Postupim - Hirošima Maďarsko – Bulharsko – Sovětský svaz – Francie

18 Didaktická aktivita: VÍTR V NAKLADATESTVÍ (Vítr a dokumenty) Učitel vypráví: Pomyslným místem „děje“ je redakce nakladatelství, do které se otevřeným oknem přihnal vítr a po velké místnosti rozházel jednotlivé listy právě připravované knihy o historii (nebo knihy o důležitých rukopisech a dokumentech… apod.). Stránky ležely původně na stole seřazené a uspořádané, ale ještě nebyly označeny čísly. Teď bude velice těžké dát je opět dohromady, naštěstí vítr neodnesl žádnou volnou stránku ven. Našla se i úvodní stránka celé knihy, kde je přesný obsah s názvy kapitol. Tento seznam se teď může použít. Děti mohou pracovat samostatně s tichým čtením textů a bez spolupráce s ostatními. Jiný způsob je číst „nalezené stránky“ nahlas pro ostatní, kteří si vybírají ve svých seznamech a přiřazují odpovídající názvy kapitol. Sestavování nové knížky je možno pro starší žáky i ztížit tím, že název kapitoly musí hráči sami vymyslet, žádný seznam (obsah) k dispozici nemají. V odpovědích dětí samozřejmě požadujeme nejen název kapitoly, ale také další informace typu: jaké osobnosti v této kapitole vystupují, kde se kapitola odehrává, v jakém časovém rozpětí, s jakými výsledky, jaký je význam celé zmiňované události, jaký je výstižný popisek obrázku …

19 VÍTR V NAKLADATESTVÍ: Junkeři se stali základem nového státu. Vojáci sloužili v armádě 17 až 25 let a jejich kázeň byla udržována těmi nejkrutějšími prostředky.“ Armáda generála Kutuzova pronásledovala ustupující Francouze a zasadila jim poslední těžkou ránu při náročné přepravě přes řeku Berezinu. „Hlavním Colbertovým přínosem je nová ekonomická teorie. Říká, že bohatství státu spočívá v množství drahých kovů ve státní pokladně. Nejdůležitější ve státním hospodářství je vývoz zboží. Ten musí být vždy větší než dovoz.“ Amerika bojovala v sedmileté válce na straně Anglie proti Francii. Když Anglie vyhrála, očekávali obyvatelé Ameriky za svou věrnost pro sebe určité výhody. K ničemu takovému ale nedošlo, naopak, situace se ještě zhoršila. Anglie omezovala Američany dál.“ OBSAH: Napoleonovo tažení do Ruska, Vznik USA - boj amerických kolonií za nezávislost, Francie v období absolutismu, Vznik pruského království

20 VÍTR V NAKLADATESTVÍ Rozfoukané stránky nové knihy Jaké osobnosti v této kapitole vystupují? Kde se kapitola odehrává? V jakém časovém rozpětí? S jakými výsledky? Jaký je význam celé zmiňované události? Jaký by byl výstižný popisek k obrázku? … V Košickém vládním programu vyhlášeném v dubnu 1945 členové vlády deklarovali: "Vláda bude jednat v souladu se Sovětským svazem, a to ve všech oblastech: vojenské, politické, hospodářské i kulturní". Tyto aspekty výrazně napomohly v roce 1948 komunistům převzít moc ve státě. Minuta a půl rozhodla na dlouhá desetiletí o osudu československého státu. D:\users\hvychod\Dokument\Gottwaldův projev.mp3D:\users\hvychod\Dokument\Gottwaldův projev.mp3

21

22 Didaktická aktivita: PRÁCE S DOKUMENTY metody kritického myšlení, práce s textem, s dobovými dokumenty, s dobovým filmem, diskuse… četba konkrétního dokumentu, samostatná úvaha žáků nad jeho obsahem, průzkum propagandistického využití (zneužití) či prezentace dokumentu komunistickým režimem… apod. Příklad: Marshallův plán Marshall.doc

23 Metodika: práce v malé skupině (dvojice žáků) 1.analýza historické situace - pracovní list, otázky k obsahu předloženého dokumentu -Marshallovo hodnocení evropské ekonomiky -Marshallovo hodnocení americké ekonomiky -Marshallůn názor na správný postup (směr) USA -Marshallův návrh na řešení -Marshallovy podmínky pomoci 2. reflexe skutečných událostí - skupinová práce s literaturou a internetovými zdroji (vyhledání informací o reakci Sovětského svazu, vnuceném postoji a postupu zemí východní Evropy) 3. diskuse žáků o motivech komunistického režimu k tomuto postupu, žáci odhadují ekonomické a politické následky, závěrem učitel shrne jejich reálnou podstatu.

24 Churchill.doc W. L. S Churchill: projev ve Fultonu železná opona - studená válka

25 Příště: Jak se učí socialismus


Stáhnout ppt "Dějiny a literatura po roce 1945 – moderní odborné a didaktické trendy CZ.1.07/1.3.08/03.0013 Studijní opora Semestrální kurz 2011 KDO BYL KDO v poválečném."

Podobné prezentace


Reklamy Google