Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."— Transkript prezentace:

1 Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

2 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky MEIV Souborná činnost na složitých elektronických zařízeních I Obor:Mechanik elektronik Ročník:4. Vypracoval:Antonín Mahdal Odborný výcvik ve 3. tisíciletí

3 CO JSOU SLOŽITÁ ELEKTRONICKÁ ZAŘÍZENÍ? Jde především o zařízení, které dokáží řídit, kontrolovat, monitorovat a zaznamenávat různé technologické procesy a děje. K těmto procesům jsou zapotřebí tyto komponenty: ● řídicí jednotka s pamětí, ● software, ● vizualizace, ● různé senzory (pohybu, světla, vzdálenosti, dotyku barev, zvuku atd.), ● akční členy (různé pohony, spínače atd.). Tyto nároky nám splňuje učební pomůcka LEGO MINDSTORMS NXT v 1.1.

4 KRÁTKÝ POPIS LEGO MINDSTORMS ● LEGO MINDSTORMS NXT v. 1.1 je silný programovací nástroj využívající ikonografického programovacího prostředí založeného na platformě LabView. ● Programování v tomto prostředí spočívá v umisťování ikon představujících programovací příkazy do vodorovného řetězce. Ten je automaticky propojen, dále nahrán do kostky NXT a po spuštění je vykonán. ● To nám umožňuje postupně sledovat chod programu, krokovat jej a v případě nalezené chyby ji okamžitě opravit.

5 KRÁTKÝ POPIS SENZORŮ LEGO MINDSTORMS Připojování senzorů Vodiče senzorů připojujeme do vstupních portů NXT kostky, označených pořadovými čísly 1 – 4. Do vstupních portů kostky můžeme připojovat I vodiče s redukcí pro LEGO RCX senzory. K testování systému, a pro většinu příkladů programování, je využito následujícího přednastavení k připojování senzorů: ● Port 1: dotykový senzor ● Port 2: zvukový senzor ● Port 3: světelný senzor ● Port 4: ultrazvukový senzor

6 TYPY SENZORŮ ● Dotykový senzor Umožňuje, aby robot reagoval na překážky v prostředí. Dotykový senzor je možné přidat do NXT modelu a programovat chování modelu tak, aby reagoval na stav stlačení či uvolnění (zapnuto – vypnuto). ● Zvukový senzor Umožňuje, aby robot rozlišoval úroveň zvuku. Po připojení zvukového senzoru k NXT modelu je možné programovat jeho chování podle hodnot tohoto senzoru. Zvukový senzor detekuje intenzitu zvuku v decibelech (dB) od jemných a tichých zvuků až po zvuky hlasité. Zvukový senzor pracuje jak s dB.

7 TYPY SENZORŮ Světelný senzor Světelný senzor je jedním ze dvou senzorů, které robotu umožňují vidění. Světelný senzor umožňuje robotu rozlišit světlo a tmu. Dokáže poznat intenzitu světla v místnosti a změřit intenzitu světla, barevných povrchů. Toto vidí vaše oči. Toto vidí robot prostřednictvím světelného senzoru.

8 TYPY SENZORŮ Ultrazvukový senzor Umožňuje, aby robot měřil vzdálenost objektů a reagoval na pohyb. Ultrazvukový senzor umožňuje robotu vidět, hledat předměty, vyhýbat se překážkám, měřit vzdálenost a zaznamenávat pohyb. Ultrazvukový senzor využívá stejných vědeckých principů jako netopýři: měří vzdálenost na základě výpočtu doby, během níž dorazí k předmětu zvuková vlna a znovu se vrátí - stejně jako ozvěna. Ultrazvukový senzor měří vzdálenost v centimetrech i palcích a zobrazuje ji na displeji.

9 TYPY AKČNÍCH ČLENŮ ● Interaktivní servomotor Umožňuje plynulý a přesný pohyb robota. Pohyb robota umožňují tři servomotory. Pokud ve svém softwarovém programu zvolíte možnost „Move block“ (příkaz pro pohyb), dojde k automatické synchronizaci dvou motorů, takže se váš robot začne pohybovat rovně. ● Vestavěný rotační senzor Každý motor má vestavěný rotační senzor, což umožňuje přesnější ovládání robota. Rotační senzor měří otáčení motoru ve stupních nebo celkové otáčení (s přesností +/- jeden stupeň). Jedno otočení odpovídá 360 stupňům, takže pokud nastavíte motor na otočení o 180 stupňů provede jeho hřídel půl otáčky.

10 Interaktivní servomotor

11 OVLADACÍ PANEL ● Displej nám slouží ke zobrazení stavu zařízení, oznamování různých udalostí a hodnot. ● Klávesnice na panelu nám slouží k ovládaní robota a k nastavení provozního režimu, k tvorbě programu, spuštění programu, zastavení programu, může nám plnit funkci vstupního zařízení našeho programu.

12 ZÁVĚR Tímto krátkým textem jsme se seznámili s mechanickou častí stavebnice. Popsali jsme si možnosti monitorování různých veličin podle typu senzoru a možnosti výstupů – pohyb, vydávání zvuku zobrazení údajů pomocí displeje. Tyto získané informace jsou velmi důležité proto, abychom v další části dokázali napsat a odzkoušet krátký program. Věřím, že tato pomůcka vás zaujala a pomůže vám k porozumění dálší problematiky.

13 Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2010


Stáhnout ppt "Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google