Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

(mimo soutěžní a závodní stroje) je česká společnost zabývající se výrobou komponentů pro automobilový průmysl. V minulosti byla známá výrobou zbraní,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "(mimo soutěžní a závodní stroje) je česká společnost zabývající se výrobou komponentů pro automobilový průmysl. V minulosti byla známá výrobou zbraní,"— Transkript prezentace:

1

2 (mimo soutěžní a závodní stroje)

3

4 je česká společnost zabývající se výrobou komponentů pro automobilový průmysl. V minulosti byla známá výrobou zbraní, motocyklů, ale I různých druhů vrtáků, výstružníků, fréz atp. pro potřeby strojní výroby

5 ČZ 1 1930

6 V meziválečném období postupně vznikly v bývalém Československu dvě továrny na výrobu motocyklů, které po dlouhá léta úspěšně sváděly svůj zápas o “místo na slunci”: nejprve v roce 1929 byla v pražské Zbrojovce ing. Františka Janečka zahájena výroba motocyklů značky “JAWA” a v roce 1932 Česká zbrojovka ve Strakonicích zahajuje sériovou výrobu motokol ČZ, z nichž se později vyvinuly úspěšné české motocykly. Ten úspěch byl tak veliký, že po druhé světové válce se známá americká továrna “Indian” věnovala montáži a prodeji motocyklu “ČZ” pod názvem “Indian CZ”. Tehdejší americký tisk chválí naší CZ pro robustní stavbu,vysoký výkon (ve své kategorii), nenáročnost, hospodárnost a lehkou ovladatelnost. Na tomto stroji byly podniknuty úspěšné jízdy napříč Kanadou. Rovněž JAWA se vyváží do Ameriky a celého světa

7 Snad bylo právě toto motokolo oním prvním krůčkem k motocyklům. Jako základ bylo použito jízdní kolo ČZ-1. Mělo zavěšený motor na levé straně předního kola, díky tomu byly jeho jízdní vlastnosti naprosto nevyhovující (bylo vyrobeno jen asi 20 kusů)

8 ČZ 76 „Kaktus“ je tedy vlastně první vyráběné motokolo ve Strakonické České zbrojovce. Jedná se o dvoudobý jednoválec z let 1932-1933. Bylo vyrobeno celkem jen 476 kusů a původní cena byla 2600,-Kč. Rychlost 35 km/hod. Spotřeba 1 l /100 km

9 ČZ 98 ccm bezrychlostní (1933-1936)

10 Vyrobeno 33822 ks Výkon 2 HP při 3000 ot./min. Pohotovost hmotnost 43 kg Rychlost 45 km/hod Spotřeba 2,5 l/100 km Nádrž 6 l Brzdy přední brzda byla čelisťová, zadní šlapací proti směru jízdy typu

11 Výkon 2,5 HP při 3600ot,/min. Pohotovostní hmotn. 54 kg Rychlost 65 km/hod Spotřeba 1,9 l /100km Počet vyrobených strojů: do roku 1940 vyrobeno 10 000 ks, po roce 1945 2000 ČZ 98 ccm třírychlostní (1937-1946) Dámské provedení

12 První velká motorka, která proslavila značku ČZ byl právě tento motocykl o objemu 175ccm. Nesl již pro strakonickou značku znaky zcela charakteristické jako je například černé smaltování a bílé linky. Prvních 500 motocyklů tohoto typu se na trh dostalo již v roce 1934. Vývoj samozřejmě pokračoval a v roce 1938 byl na trh uveden nový modernizovaný stroj. Měl již ve standardní verzi dva výfuky, větší brzdové bubny

13 ČZ 175 ccm Standard (1935-1947) Výkon 5,5 HP při 3800 ot.min, od roku 1938 6,5 HP Počet míst 1-2 Pohotovostní hmotn. 95 kg Rychlost 80-90 km/h Spotřeba 3,3l /100km V období války byla výroba omezena, v letech 1943,1944 zastavena úplně

14 ČZ 175 Speciál (1935-1947) Zprvu byl vyráběn jako jednovýfuk, později se dvěma výfuky

15 ČZ 175 Speciál (1936 – 40) Výkon 6,5 HP při 3800ot./min. Počet míst 1 – 2 Pohotovostní hmotn. 95 kg Celková hmotnost 265 kg Převodovka man.3 st. Rychlost 90 km/hod. Spotřeba 3,3 l/100km

16 ČZ 175 (armádní – 1939) Provedení pro čs.armádu. Nad zadním blatníkem ocelový rámeček s nádržkou na benzin a olej. Barva khaki bez linek. Výfuky, rámeček světlometu a držák ručního řazení matně chromováno Max. rychlost 90 km/hod Hmotnost 95 kg Spotřeba 3 l/100km

17 Hmotnost 95 kg Výkon 4,1 kW (5,5 k) při 3 800 ot./min. Maximální rychlost 80 km/h Dojezd 300 km Užitečné zatížení 170 kg ČZ 175 (armádní – 1939) Motocykl konstrukce Václava Pavlíčka byl vyráběný v několika modifikacích. Jednosedadlový stroj s nosičem, robustním nosným rámem a novým jednoválcovým motorem, vyráběný v provedení sólo a od jara 1938 s modifikovaným motorem o výkonu 5 kW (stroj se odlišoval dvěma výfuky). Branná moc odebrala od poloviny třicátých let více než 250 strojů, kterých využila jako spojovacího prostředku u motorizovaných jednotek pěchoty a dělostřelectva

18 ČZ 175 Standard 25 B (vládní 1939) Přev. stupně 3 Max.rychlost 90km/hod Spotřeba 3 l/100 km

19 ČZ 175 Standard 25 B

20 Roku 1936 byla nabídka rozšířena o další motocykl - ČZ 250 Tourist. Byl přepracován motor, čímž se výrazně zvýšil výkon na 9k a maximální rychlost na 90kmh. Motocykl vážil 135kg, což dodávalo stroji výrobnou ovladatelnost. O rok později bylo uvedeno ještě jedno provedení - Sport. výkonu 10k a maximální rychlosti přes 100kmh při shodné spotřebě - 4,2l/100km.

21 Počet vyrobených strojů 3200 Výkon 9 HP / 3800 ot.min Počet míst 1-2 Pohotovostní hmotn. 135 kg ČZ 250 ccm Tourist 1936-1939 Možnost připojení sidecaru Převodovka man 3 st. Rychlost 90 km/h Spotřeba 4 l/100km

22 ČZ 250 B (armádní – 1936) Dodáno 27 kusů pro MNO

23 ČZ 250 Sport (1937-1947) Je to vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec. Původní cena byla 5450,- Kčs. Zpočátku se řadilo rukou a na přání bylo montováno nožní řazení, později však jen řazení nožní Počet vyrobených strojů 4800 z toho 2002 po válce Výkon 9 HP / 4000 /ot.min, od roku 1942 10 HP / 4000 Počet míst 1-2 Pohotovostní hmotn. 115 kg Převodovka man 3+1 Rychlost 95 km/h Spotřeba 4,2 l/100km

24 ČZ 350, také nazývaná ČZ 350 Tourist; byl po ČZ 500 druhý nejsilnější předválečný motocykl, vyráběný v České zbrojovce Strakonice. Bylo vyrobeno celkem jen 892 kusů. Za poplatek byl k motocyklu montován sidecar

25 ČZ 350 Tourist (1939 – 41) Max.rychlost 100 km/hod Hmotnost 140 kg Spotřeba 4 l/100 km

26 někdy označován jako ČZ 500 Tourist; byl nejsilnější předválečný motocykl ze Strakonic. Bylo vyrobeno jen 587 kusů. Klasická verze měla černou barvu se stříbrnými koly. Za poplatek byl k motocyklu montován i postranní vozík ČZ 500 1938 - 41

27 Půllitr byl poháněn dvoudobým dvouválcem o objemu 494 cm3 o výkonu 11 kW (15 k), který umožňoval 170 kg vážícímu stroji dosáhnout největší rychlosti 115 km/hod. ČZ 500 vynikala nad svou konkurencí nejen kvalitním dílenským zpracováním, ale také tichým a pružným chodem motoru Max.rychlost 115km/hod Hmotnost 170 kg Spotřeba 5 l/100 km

28 ČZ 500 se sidecarem (armádní 1939)

29 ČZ 500 v úpravě pro vatikánskou gardu (1939) fungoval jako doprovod papeže ve Vatikáně. Vývozní verze do Vatikánu byla bílá se zlatými koly

30 ČZ 125 A (1945 – 47) Max.rychlost 70 km/hod Hmotnost 65 kg Spotřeba 2 l/100 km

31 ČZ 125 Orthos (1945) Převodové stupně 3

32 ČZ 125 Orthopedia (1954)

33 ČZ 125 Rikša (1945) Rychlost 75 km/hod místa 1 - 3 Spotřeba 2,6 l na 100km Výkon 5,6 koní Hmotnost (provozní) 135 kg

34 ČZ 125 A

35 ČZ 125 Koch (1946)

36 ČZ 125 B Stopětadvacítka, která zahájila novou éru ve stavbě motocyklů ČZ, byla vyvinuta během druhé světové války. Její tvůrce J. F. Koch se nechal inspirovat ve své době velmi oblíbenými motocykly značky DKW. Zcela nové konstrukce byl ale jednoválcový dvoudobý motor o objemu 125 cm' o výkonu 3,1 kW (4,3 k), což stačilo k tomu, aby 75 kg vážící motocykl mohl jet nejvyšší rychlostí až 75 km/hod při spotřebě 2,5 l na 100 km. Třístupňová převodovka měla řadicí páku stejně jako startovací umístěnou na levé straně motorového bloku,. K tomu, aby řidič malé „čízy" věděl, jaký má právě zařazený rychlostní stupeň, sloužil mechanický ukazatel umístěný na pravé straně motorového bloku

37 ČZ 125 B (1947) Převodových stupňů: 3 Maximální rychlost: 80 km/hod Hmotnost: 76 kg Spotřeba: 2l/100 km Výkon: 4k

38 Exportní provedení motocyklu s přední teleskopickou vidlicí. Model s baterií, usměrňovačem a houkačkou. Byl vybaven chromovaným pláštěm světlometu, nosičem zavazadel a rámy z chromovaných trubek. Export v tomto provedení směřoval hlavně do USA Max.rychlost 80 km Hmotnost 78 kg Výkon 4 k při 4600ot/min ČZ 125 t (1947 – 50)

39 ČZ 125 C (1950-1953) Počet vyrobených strojů 5629 Výkon 5 HP při 4500ot./min. Počet míst 1-2 Pohotovostní hmotn. 84 kg Převodovka man 3 st. Rychlost 85 km/h Spotřeba 2,2 l/100km

40 ČZ 125 ccm Rikša (1949-1950) Typ vychází z modelu C. Zadní část se nechá odmontovat a po namontování zadního kola z typu C se nechá provozovat jako klasický motocykl. Pohotovostní hmotnost 140 kg, dovolené zatížení 230 kg, max. rychlost 55 km/hod.

41 ČZ 125 c export (1950 – 1953)

42 Kromě stopětadvacítky byly k mání i silnější stopadesátky. Výroba obou modelů byla ukončena zahájením výroby jednotných motocyklů tzv. národní řady v roce 1953

43 ČZ 150 C (1950-1953) Počet vyrobených strojů 10 872 Výkon 5 HP při4500 ot./min. Počet míst 1-2 Pohotovostní hmotn. 90 kg Celková hmotnost 234 kg Převodovka man. 3 st. Rychlost 85 km/hod Spotřeba 2,2 l/100km

44 Strakonická ČZ uzavřela typem c úspěšnou kapitolu jedné generace motocyklů, vyznačující se odpruženými a oddělenými sedly řidiče a spolujezdce. Motocykly byly vyráběny ve velikých sériích, produktivita a systém výroby umožnily dosažení příznivé prodejní ceny. Výroba motocyklů ČZ 125/150 c ale probíhala v období zásadních politických přeměn, které vyvrcholily rozhodnutím vyrábět jednotnou, tzv. národní řadu motocyklů. Sloučením značek Jawa a ČZ vzniklo spojení Jawa-ČZ. Jednalo se o řadu stejného vzhledu, která se lišila v podstatě pouze motory. Koncem roku 1953 tak představili nový typ motocyklu jednotného designu pro všechny objemové třídy tzv. "Kývačku". První kusy se na trh dostaly již v roce 1954. Rozhodnutí o rozdělení objemových řad zůstalo, takže motocykly kubatur 125, 150 a 175 byly vyráběny v ČZ ve Strakonicích, 250 a 350 v Jawě. O oblíbenosti těchto motocyklů svědčí i fakt, že již v roce 1958 byl vyroben miliontý kus Jawy-ČZ 175 typ 356. Spolupráce mezi Jawou a ČZ byla ale z donucení, a tak již v roce 1960 skončila. Od tohoto roku ČZ i Jawa opět montovala motocykly pod svou značkou

45 Jawa-ČZ 125/355 s "revmaplechy"(1956 - 1960)

46 Jawa-ČZ 350/354 JAWA ČZ 350 typ 354/03 Kývačka se vyráběla od roku 1955. Je to další Kývačka, která získala zas o něco navíc. Byl to motor, který dosahoval většího výkonu, a to 16 koní oproti svému předchůdci, který měl koní 12

47 kývačka se vyráběla pod svojí značkou na nádrži již od roku 1959. Od svého předchůdce JAWA ČZ 175 typ 356 se lišila svým motorem, kterému byl zvednut výkon z 8 na 10 koní ČEZETA 175 typ 450

48 Převodovka man 4 st. Rychlost 92 km/h Spotřeba 2,5 l/100km ČZ 175 ccm typ 450 (1960 - 1969) Výkon 10 HP při 4750ot/min. Pohotovostní hmotn. 125 kg Celková hmotnost 275 kg

49 ČEZETA 175 Typ 450/05 DE LUXE Převodových stupňů: 4 Max.rychlost: 95 km/h Hmotnost: 115 kg Tento motocykl se prodával v roce 1968 za 7.600 korun československých. Spotřeba: 2,5 l/100 km Výkon: 7,4 kW

50 D O B O V Á R E K L A M A N AM A Š I N U

51 Pro lepší požitek z jízdy se změnila kola z 16 palců na 19. S tím souvisí i změna výšky obou blatníků, sekundárního převodu spolu se zadní kyvnou vidlicí a chráničem řetězu. Byla montována řídítka s hrazdou a rychlopalem. Motocykl se prodával v roce 1968 za 7.300 Kčs ČEZETA 175 Typ 470 SPORT Maximální rychlost: 100 km/h Hmotnost:120 kg Spotřeba: 2,5 l/100 km Výkon:7,4 kW od roku 1962

52 je dvoudobý jednoválec, vyráběný v letech 1959 ? - 1968 ? ČZ 250 typ 455 Výkon 13 HP při 5250 ot./min. Pohotovostní hmotn.: 115 kg Převodovka man. 4 st. Rychlost 118 km/h Spotřeba 2,8 l/100km

53 Výkon 7 HP při 5000ot./min. Pohotovostní hmotn. 118 kg Pneu 3,00 x 19 Rychlost 92 km/hod Spotřeba 2,4 l/100km ČZ 125 ccm Sport typ 473 export pro Kanadu (1962 – 1965)

54 ČZ 125 typ 473 Sport (1962 - 69) Převodové stupně 4 Max.rychlost 85 km/hod Hmotnost 118 kg Přední kolo 19“, zadní 16“

55 Převodovka man. 4 st. Rychlost 72 km / hod. Spotřeba 3 l 100km ČZ 125 ccm typ 453 (1960 - 1969) Výkon 7 HP Pohotovostní hmotn. 122 kg Celková hmotnost 272 kg

56 ČZ 175 typ 451 (1963) Převodové stupně 4 Výkon 10 k Hmotnost 110 kg Spotřeba 3 l/100 km

57 ČZ 175 typ 450.05 De Luxe (1963 – 1969) Převodové stupně 4 Max.rychlost 115 km/hod Hmotnost 115 kg Výkon 10 k Spotřeba 2 l/100 km Od předchozích typů se liší panelem na řídítkách a novým tvarem tachometru

58 ČZ 175 typ 470 (pro švédskou armádu 1962) Provedení s pomocnými lyžemi, za sedlem nosič výstroje. Nožní i ruční řazení pákou nad nádrží. Samostatná startovací páka, přední i zadní světlo zastíněné. Pokovené díly – užit matný chrom. Barva khaki, na řídítkách světlo pro noční svícení Max.rychlost 100 km/hod Hmotnost 100 kg

59 ČZ 250 typ 455.05 De Luxe (1963 – 65) Převodové stupně 4 Max.rychlost 105 km/hod Hmotnost 115 kg Spotřeba 2 l / 100km Od předchozích typů se opět liší panelem na řídítkách a tachometrem

60 ČZ 250 typ 475 Sport (1962 – 65) Max. rychlost 110 km/hod Hmotnost 121 kg Obě kola 19“

61 Jawa vyráběla typy 250/353 a 350/354 s dvousedlem, hlubokými blatníky, zapouzdřeným sekundárním řetězem a vkusnými postraními schránkami. Obě kubatury se vyráběly do roku 1974 a během výroby podstoupily mnoho modernizací. V pozměněné podobě se licenčně vyrábějí dodnes v Indii. Do roku 1989 se dodávaly motory kývaček i do Egypta. V červnu roku 1955 vyjela z výrobních linek půlmiliontá Jawa vyrobená po válce. Typ 250/353 se vyráběl do roku 1962 a typ 350/354 do roku 1965 Jawa-ČZ 250/353

62 ČZ 175 typ 613 UŘ (1967) Výkon 13,5 k Hmotnost 110 kg Spotřeba 3 l/100 km

63 ČZ 175 ccm typ 477 (1968 - 1977) Výkon 15 HP při 5600ot/min. Pohotovostní hmotn. 112 kg Převodovka man. 4 Rychlost 110 km/hod. Spotřeba 3,1l/100km

64 ČZ 125 ccm typ 476 (1969 - 1977) Výkon 9,5k při 4750ot./min

65 S rokem 1989 a ukončením rublových plateb tehdejšímu Československu to začalo postupně jít i ve Strakonicích s motocykly z kopce. Zásadní problém nastal v tom, že ze západu se do Česka začaly dovážet ojeté motocykly převážně japonských značek (ale i italské a další) s podstatně vyšším výkonem než dosahovaly tehdejší motocykly ČZ. S počínající privatizací bylo rozhodnuto, že i strakonická značka ČZ přejde to "soukromých rukou." Privatizační projekt akciové společnosti ČZ Strakonice, jedné z největších strojírenských firem na jihu Čech, spočíval v odstátnění více než 96 procent akcií kupónovou metodou. Asi 40 procent získali drobní akcionáři, zbytek investiční fondy. Později se hlavním akcionářem stala společnost SPPD a.s., ta se v roce 2004 přejmenovala na ČZ a. s. a přesunula sídlo společnosti z Českých Budějovic do Prahy. Původní ČZ Strakonice, a.s. zanikla bez likvidace převodem obchodního jmění na SPPD. Co získali drobní akcionáři ? Pár ubohých korun. A kde je podnik? Odpovězte si raději sami

66 Hudba : František Kmoch - Na motoru (kvapík)


Stáhnout ppt "(mimo soutěžní a závodní stroje) je česká společnost zabývající se výrobou komponentů pro automobilový průmysl. V minulosti byla známá výrobou zbraní,"

Podobné prezentace


Reklamy Google