Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY__III/2__INOVACE__211 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM 8. 12. 2012 Ročník a typ školy 7. – 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY__III/2__INOVACE__211 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM 8. 12. 2012 Ročník a typ školy 7. – 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme."— Transkript prezentace:

1 VY__III/2__INOVACE__211 FYZIKA

2 Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. – 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme se pro život“, č.j. 580/07, RVP pro ZV, příloha pro LMP Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací oborČlověk a příroda Vyučovací předmět Fyzika Téma (klíčová slova) Světelné znečištění, oblast tmy, negativní vliv, chráníme tmu, Jizerské hory Očekávaný výstup Žák se podrobně seznámí s pojmem světelné znečištění, s jeho negativními důsledky na člověka a přírodu. Dále se dozví základní informace o Jizerské oblasti tmavé oblohy. Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Anotace (popis způsobu použití) Žák sleduje prezentaci učitele předváděnou na interaktivní tabuli, poslouchá výklad, zapojuje se do diskuze, odpovídá na otázky související s prezentací. Žákům lze prezentaci přeposlat na jednotlivé počítače na jejich školní y. Velikost10,4 MB

3 SVĚTELNÉ ZNEČIŠTĚNÍ Obr. č.1

4 Když se setmí, ve městech a na vesnicích se rozsvítí pouliční lampy. Lidé svítí doma, v práci, na úřadech, je nutné svítit v nočním provozu, všude blikají reklamy, jsou osvětlené výlohy obchodů. Často se stává, že osvětlení je nastaveno špatně - světlo ozařuje plochu, kterou nepotřebujeme osvítit nebo světlo svítí na oblohu. Takto vyplýtvané světlo vytváří světelné znečištění. Projevuje se to nárůstem jasu noční oblohy. Obr. č.2

5 Důsledky světelného znečištění 1. lampy svíticí do očí oslňují 2. negativní vliv na chování rostlin a živočichů 3. negativní vliv na člověka 4. plýtvání elektrickým proudem Obr. č.3

6 1. Lampy svítící do očí oslňují  Kvůli oslnění se oko nemůže přizpůsobit rozdílům jasu. Důsledkem je nepříjemný pocit a menší schopnost vidění tmavších oblastí.  Nadměrné, nerovnoměrné a oslňující pouliční osvětlení ztěžuje vidění účastníků silničního provozu, odvrací jejich pozornost od překážek a tím tak přispívá ke vzniku dopravních nehod.  Špatné osvětlení představuje značné riziko pro lidi se zrakovými vadami. Obr. č.4

7 2. Negativní vliv na chování rostlin i živočichů Nedostatek tmy v noci narušuje přírodní střídání světla a tmy. Světelné znečištění může:  ovlivňovat získávání obživy, rozmnožování, komunikaci  měnit vzájemné vztahy mezi různými druhy  narušovat prostorovou orientaci zvířat Bylo zjištěno,že osvětlení ve městech urychluje sexuální vyspělost kosů – hnízdí o 26 dnů dříve než kos lesní. Obr. č.5

8 3. Negativní vliv na člověka  přílišné množství umělého světla v noci mění náš přirozený denní cyklus  vliv světelného znečištění na zdraví se může projevovat jako časté bolesti hlavy, únava, stres, pocit neklidu, nespavost

9 Obr. č. 6

10 4. Plýtvání elektrickým proudem  špatné osvětlení znamená plýtvání elektrickým proudem a tím také plýtvání penězi  světlo, které nesvítí tam, kam je třeba, které je příliš jasné, je stejně tak užitečné jako teplo, které v zimě uniká z bytů netěsnými okny a které tak ohřívá venkovní vzduch.  vzhledem k tomu, že většina elektráren spaluje fosilní paliva, zvyšuje se množství znečišťujících látek Obr. č. 7

11 Co můžeme dělat?  omezit zbytečné plýtvání světla  chránit ty oblasti Země, které nejsou znečištěné světlem Obr. č. 8

12 Omezení plýtvání světla Kdybychom jsme zhasli veškerá světla, bylo by to nebezpečné, minuli by jsme se účinkem. Řešením je svítit efektivně: - svítit plně cloněnými lampami pod sebe - používat oranžové světlo sodíkových výbojek (ne bílé halogenové) - svítit s menší intenzitou Obr. č. 9

13 Chráníme tmu Po celém světě se zakládají místa, která kromě toho, že chrání přírodu, chrání také tmu. Na světě existuje víc než deset chráněných oblastí a rezervací tmavé oblohy. Nacházejí se v Severní Americe a Evropě, plánuje se zřízení na Novém Zélandě. Ochrana tmy se pomalu zařazuje již do existujících chráněných oblastí. V České republice se nachází jedna oblast, a to v Jizerských horách.

14 Obr. č. 10

15 Jizerská oblast tmavé oblohy Jizerská oblast tmavé oblohy zabírá uzemí 75km ². Rozkládá se podél potoku Jizera a zahrnuje území dvou států: Česká republika a Polsko. Tato oblast je slabě obydlena, zároveň je dobře cloněna horskými hřebeny od světel obcí v Jizerských horách. Obr. č. 11

16  Z hlediska přírody je to oblast zajímavá a cenná.  Oblast byla zřízena s cílem informovat a vzdělávat veřejnost ohledně problematiky světelného znečištění, propagovat ochranu nočního životního prostředí.  Astroturistika – turisti můžou pozorovat pomocí dalekohledů tmavou jizerskohorskou oblohu a díky tomu vidět až 2000 hvězd. Obr. č. 12

17 Obr. č. 13

18 Obr. č.14

19 Bortleho stupnice  K určení kvality oblohy se užívá 9. stupňová stupnice.  Praha dosahuje stupeň 9 - obloha je přesvícená  Nejodlehlejší oblasti v České republice dosahují stupeň 3. Oblasti s nižším stupněm se na území ČR nevyskytují.  Stupeň 1 mají např. oblast Atacama v Chile, poušť Namib Namíbii a v Austrálii. Obr. č.15

20 Obr. č.16

21

22 1.Charakterizuj pojem světlené znečištění. 2.Jaké jsou důsledky světelného znečištění? 3.Kde se nachází oblast tmavé oblohy v ČR?

23 Použité zdroje informací:  Obr. č. 1: se svolením autora: Jan Kondziolka  Obr. č. 2: se svolením autora: Jan Kondziolka  Obr. č. 3: se svolením autora: Ľubomír Maslík  Obr. č. 4: Schweidler Florian, [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:  Obr. č. 5 : SonNy, cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:  Obr. č. 6:se svolením autora: Daniela Rapavá  Obr. č. 7: se svolením autora: Jan Kondziolka  Obr. č. 8: se svolením autora: Jan Kondziolka  Obr. č. 9: NASA, [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:  Obr. č. 10: se svolením autora: Jan Kondziolka  Obr. č. 11 – 14 autorka DUM Jarmila Borecká  Obr. č. 15: L amiot, [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:  Obr. č.16: se svolením autora: Jan Kondziolka


Stáhnout ppt "VY__III/2__INOVACE__211 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM 8. 12. 2012 Ročník a typ školy 7. – 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme."

Podobné prezentace


Reklamy Google