Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109."— Transkript prezentace:

1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109

2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ústrojí přenosu energie - základní uspořádání. Spojky vozidel. Převodovky vozidel - základní požadavky, výpočet převodů, řazení rychlostních stupňů. Mechanické stupňové převodovky. Planetové převody - výpočet a možnosti využití. Násobiče točivého momentu. Bezstupňové převodovky. Rozvodovky. Diferenciály nesamosvorné a samosvorné. Viskózní spojka. Koncové převody. Spojovací a kloubové hřídele. Rámy a nápravy mobilních strojů. Odpružení vozidel. Řízení kolových a pásových vozidel. Brzdová ústrojí. Pneumatiky vozidel. Adaptace pojezdového ústrojí kolových vozidel. Pojezdová ústrojí pásových vozidel. Změna hmotnosti. Závěsná zařízení traktorů. Hydraulická zařízení traktorů. Vývodové hřídele traktorů.

3 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Závěsná zařízení strojů. Tažná zařízení Závěs pro přívěs tažný hák (hitch). koule průměru 80 mm, (do 4 t) Univerzálnost strojů zvyšují hydraulicky ovládané spodní kazetové závěsy, které umožňují záměnu výkyvného táhla a háku.

4 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Hydraulická zařízení V porovnání s mechanickými zařízeními mají hydraulická tyto výhody a nevýhody: Výhody: Možnost plynulé regulace pohybu Možnost plynulé regulace vyvozené síly Možnost řízení z jednoho místa Snadné ovládání více prvků najednou Nevýhody: Požadavek na přesnou výrobu Požadavek čistoty pracovních orgánů Požadavek na pečlivou údržbu a opravu

5 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Výkonové parametry hydraulické soustavy P – příkon hydraulické soustavy, Pg – výkon čerpadla, Pg – ztráta výkonu v čerpadle, Pr – ztráta výkonu v rozváděči, Pm – ztráta výkonu v hydromotoru, P – celkové ztráty soustavy, Pm – výkon hydromotoru

6 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Hydraulická zařízení strojů. Hydraulický systém je spolu s PTO dalším prostředkem pro poskytování výkonu agregovaným strojům. V současnosti jsou tažné prostředky s výkonem do 150 koní (110 kW) vybavovány otevřeným hydraulickým systémem se zubovým hydrogenerátorem (čerpadlem). Stroje s vyšším výkonem jsou téměř výhradně vybavovány uzavřeným hydraulickým systémem s axiálním pístovým hydrogenerátorem s proměnlivým objemem, který je schopen dodávat až 230 l/min. Uzavřené okruhy jsou samočinně řízeny systémem Load-Sensing (snímání zatížení), když hydraulický systém není zatížen, není odběr výkonu, regulační systém zmenší objem hydrogenerátoru, průtok oleje poklesne spolu s příkonem hydrogenerátoru.

7 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Hydraulická zařízení strojů. Vnější okruh hydraulického systému může mít až šest párů rychlospojek s elektronicky řízenými proporcionálními ventily s možností nastavení hranice pro vysouvání a zasouvání pístnice lineárního hydromotoru (válce), zablokování při přepravě, doby a velikosti průtoku hydraulické kapaliny.

8 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vnější okruh hydrauliky - rozvádí tlakový olej pro spotřebiče mimo tažný prostředek - dvojčinné hydraulické válce - pro sklápění přívěsu - stejný zdroj tlakového oleje jako vnitřní okruh - připojení vnějších spotřebičů se provádí pomocí rychlospojek, v momentě kdy se rozpojí, tak se okamžitě uzavřou. Koncovky různé, aby je nebylo možné zaměnit - v základním provedení jsou 2-3 rychlospojky označené jako 1. 2. a třetí je označen jako 0. – je veden do odpadu (do nádrže) Hydraulická zařízení strojů.

9 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Poloha šoupátka rozvaděče: - poloha 1. – tlak v jedničce a dvojka je spojena s odpadem, nutno držet páčku - poloha 2. – neutrál, všechno je uzavřeno 1. i 2. v této poloze drženo pružinou - poloha 3. – plovoucí poloha (volná poloha)- 1. i 2. spojena s odpadem, je tam aretace - poloha 4. opak 1. – tlak ve dvojce, jednička spojena s odpadem Hydraulická zařízení strojů.

10 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Rotační hydromotor P – přívod -> do 1 a 2 O – odvod -> odpad do nuly přívod – připojím na 1. nebo na 2., vratný odpad do 0. Pokud dám přívod na 1. a odpad na 2. tak by to fungovalo, ale problém je v tom, že hydromotor pohání mechanickou soustavu, a ta má určité setrvačné účinky. Po uzavření rozvaděče (výstupu) se z motoru stane čerpadlo a to by se pak roztrhlo. Hydraulická zařízení strojů.

11 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vnitřní okruh hydraulického systému pro ovládání tříbodového závěsu (TBZ) má zpravidla elektronickou regulaci. U jednodušších traktorů nebo levnějších verzí se vyskytuje ještě mechanická regulace. Elektrohydraulická regulace (EHR) může pracovat v režimu: polohové regulace, silové regulace, smíšené regulace, tlakové regulace a prokluzové regulace. Polohová regulace má senzor na vačce hřídele zdvihacích ramen. Snímání signálů pro silovou regulaci zabezpečují siloměrné čepy na dolních táhlech, protože těžší traktory pracují v převážné většině s návěsnými pluhy, případně stroji pro zpracování půdy. Některé traktory mají propojeno ovládání TBZ s vnějším okruhem, při zvedání ramen TBZ jde tlak i do rychlospojky. Elektronická regulace TBZ umožňuje tlumení rázů od neseného nářadí při přepravě. To je nezanedbatelný příspěvek k zvyšování dopravní bezpečnosti a přepravní rychlosti, protože kmity jsou pohlcovány a přední kola zůstávají v kontaktu s vozovkou. Samozřejmě, že vrcholem nebo ideálem elektronického řízení traktoru by měl být stav, kdy se mezi sebou bude dohadovat motor, převodovka a TBZ. Když už motor nebude stíhat, musí přispěchat na pomoc převodovka a měnit pracovní hloubku nářadí by mělo být až to poslední, aby byla zachována kvalita práce. Hydraulická zařízení strojů.

12 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Hydraulická zařízení strojů.

13 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Uspořádání: bloková – umístěna v jedné skříni - velká přednost- neuniká olej, případně proteče do vany - nevýhoda, speciální součásti hodící se jen pro ten jeden typ. V případě problémů je nutno celkově rozebrat (kabina, sedadla,...) rozdělená - Krokový motor pro dávkování do přímočarých hydromotorů, které zdvihají ramena tří-bodového závěsu. - jednotlivé celky hydrauliky umístěny na libovolném místě, propojeny vysokotlakými hadicemi a potrubím, možno použít unifikované díly, možná rychlá montáž a demontáž. Problém je v úniku oleje v případě prasknutí oleje Tlaky v soustavě 20MPa Hydraulický válec je jednočinný, spouštění je tíhou nářadí

14 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

15 Regulační systémy hydrauliky 1.Polohová regulace Udrží podle ovládací páky, polohu ramen. U moderních řízeno elektricky, u starých strojů mechanicky. Vhodné pouze na ideální rovině. 2. Regulace silová Při určitém tahovém (půdním) odporu se zvýší tahový odpor. Tím dojde na základě signálů ze senzorů ke změně polohy ramen tažného prostředku. 3. Smíšená regulace Pracuje jako regulace silová, pohyb nahoru i dolu je omezen o nějakou hodnotu (2-4cm) Prokluzová regulace Na palubním počítači se nastaví, že by neměl být prokluz větší jak 15%, pak hydraulika zvedne závěs, a již to nebude prokluzovat => nevyhovující, mělčí orba

16 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vývodové hřídele strojů

17 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

18 Použitá literatura [1] Spojky [online].[cit. 2011-05-17]. Dostupné z WWW: http://clanky.katalog-automobilu.cz/slovnik-pojmu-automobily/spojky/ [2] VLK, František. Převody motorových vozidel. 1.vyd. Brno: František Vlk, 2006. 371 s. ISBN: 80-239-6463-1. [3] web2.mendelu.cz/autozkusebna/docs/mep/cv6.ppt [4] Převodovka DSG [online].[cit. 2011-05-17]. Dostupné z WWW: http://cs.autolexicon.net/articles/prevodovka-dsg [5] Převody: převodovka [online].[cit. 2011-05-17]. Dostupné z WWW: http://www.constructorsf1.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1094 [6] Ing. ZDENĚK,Jan, Ing. ŽDÁNSKÝ, Bronislav a Ing. ČUPERA, Jiří. Automobily 2: Převody. 2.vyd. Brno: Avid,spol. s r.o., 2009. 155 s. ISBN: 978-80-87143-12-4


Stáhnout ppt "Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109."

Podobné prezentace


Reklamy Google