Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Grafické editory Jaroslav Pergler EP1 2015/2016. grafický editor = program pro tvorbu nebo úpravu grafických dat Používány k tiskovým návrhům i grafik.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Grafické editory Jaroslav Pergler EP1 2015/2016. grafický editor = program pro tvorbu nebo úpravu grafických dat Používány k tiskovým návrhům i grafik."— Transkript prezentace:

1 Grafické editory Jaroslav Pergler EP1 2015/2016

2 grafický editor = program pro tvorbu nebo úpravu grafických dat Používány k tiskovým návrhům i grafik v digitální podobě. Každý editor má své prostředí a obsahuje různé nástroje. Nástroje se liší podle toho na co je daný editor zaměřen (simulace skutečného malování štětcem, bitmapová grafika, vektorová grafika, prostředí pro tvorbu plakátů apod..) Hlavní rozdělení je na 2D a 3D.

3 Obecné rozdělení: Dle pohledů: - 2D - 3D (Blender, Cinema 4D, Zbrush, Lumion) Dle jednoduchosti použití: - pro domácí použití (Malování) - profesionální využití (Adobe Photoshop, Illustrator, Corel Draw) Dle zaměření: - jednoúčelové - komplexní - integrované systémy

4 Dělení 2D grafiky: Vektorová Grafická informace je zde uložena ve formě matematického zápisu tvaru čáry nebo křivky, které jsou základním elementem každého obrázku. Bitmapová Grafika je definována barvou jednotlivých bodů neboli přesně tak, jak je definovaná třeba i fotografie nebo televizní obraz.

5 Vektorová grafika: - obrázek složen ze základních, přesně definovaných útvarů (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky) Výhody: + libovolné zmenšování/zvětšování obrázku bez ztráty kvality + možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně + menší paměťová náročnost Nevýhody: - složitější pořízení obrázku - překročí-li složitost graf. objektu určitou mez, začne být náročnější na procesor - nehodí se na zápis složitých barevných ploch

6 Použití: Vektorová grafika se používá zejména pro počítačovou sazbu, tvorbu ilustrací, diagramů a logotypů. Pro práci s vektorovou grafikou se používají vektorové editory (např. Adobe Illustrator, CorelDraw, Inkscape, Sodipodi, Zoner Callisto). Formáty:.eps,.ps – PostScript.pdf – Portable Document Format.ai – Adobe Illustrator Artwork.cdr – Corel Draw.svg – Scalable Vector Graphics.zmf – Zoner Callisto Původní obrázek -> Zvětšeno vektorově -> Zvětšeno rastrově ->

7 Bitmapová (rastrová) grafika: - obrázek zapsán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů) - body jsou uspořádány do mřížky - každý bod má určen svou přesnou polohu a barvu v barevném modelu (např. RGB – RedGreenBlue) - tento způsob popisu obrázků používá např. televize nebo digitální fotoaparát - kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje především rozlišení a barevná hloubka - rozmístění a počet bodů odpovídá zařízení, na kterém se obrázek zobrazuje (na monitoru stačí rozlišení 72 DPI, pro tisk na tiskárně 300 DPI) - DPI = dots per inch (bodů na palec) Převod obrazu do bitmapové grafiky:

8 Výhody: + pořízení obrázku je velmi snadné např. pomocí fotoaparátu nebo skeneru Nevýhody: - velké nároky na paměťové zdroje (při vysokém rozlišení a barevné hloubce velikost obrázku dosahuje i několika MB) - změna velikosti vede ke zhoršení kvality obrázku - zvětšování obrázku je možné jen v omezené míře, neboť při větším zvětšení je na výsledném obrázku patrný rastr Formáty:.apng.bmp.gif.hdp.jpeg.mng.pcx.png.tiff … a další

9 BMP - Bit Mapped Picture - jednotlivé body obrázku popsány 1-32 bity - soubor není komprimován - velké objemy dat JPEG - Joint Photographic Expert Group - podporuje TrueColor paletu a nastavitelnou ztrátovou kompresi - ztrátová komprese je nevratný proces - díky malému objemu vhodný pro webovou grafiku PNG - Portable Network Graphics - určený pro bezeztrátovou kompresi - byl vyvinut jako zdokonalení a náhrada formátu GIF GIF - Graphics Interchange Format - umožňuje používání pouze 8-bitové palety – tj. 256 barev - používá bezeztrátovou kompresi - podporuje průhlednost a animovatelnost

10 Grafické editory vytvořenou práci ukládají do svých speciálních souborů, které uchovávají podrobné informace a vrstvy. Většinou se jedná o profesionální programy. Také umožňují ukládání do běžných formátů, jako jsou PNG, JPG, BMP, TIF aj. Profesionální programy podporují větší množství formátů, nevyjímaje formáty RAW. Tyto formáty využívají především kvalitní fotografové, aby mohli docílit co nejlepších výsledků. Tyto formáty zachycují surový formát (maximum informací zachycených fotoaparátem), proto je velikost formátu veliká.

11 Základní editory Základ editorů je změna velikosti obrázku, jejich ořezávání, malování různými štětci, změna barvy, výběr barvy, označení a výběr plochy, malování tvarů (čtverec, kruh, přímka, obdélník se zahnutými rohy, guma, nástroj na psaní textu, zrcadlení a převracení objektu, přiblížení a oddálení plátna). Příklad: MS Malování Pokročilé editory Rozšířené možnosti lepších editorů používají filtry (šum, pixelizace, vykreslení oblaků, rozmazání, aj..). Pracují s vrstvami, které posouvají práci s editory o několik příček výš. Příklad: Gimp Profesionální editory Profesionální editory se dostávají dál a používají propracované komplexní prostředí, kde jsou navíc předpřipravené moduly například pro jednoduché vytvoření panoramatického snímku z více fotografií. Moduly se dají stáhnout i z internetu a přidávat je do programů. Stejně tak si uživatel může vytvořit i tvary štětců, vytvářet palety barev a makra. Také využívají možnosti využít skriptovací jazyk. Příklad: Adobe Photoshop

12 Moduly a nástroje: Pro grafické editory můžeme stáhnout jak moduly, pokud jej editor podporuje a nebo grafické doplňky či nástroje. Existují stránky, které tyto věci shromažďují a hodnotí. Také však existuje řada webových stránek, které shromažďují potřebné výtvory, které jsou volně k dispozici. Na stránce můžeme najít seznam icon, stránka nejen že shromažďuje spoustu inspirace, ale také zde najdeme štětce a všelijaké jiné podklady pro práci. Na webu je také mnoho kvalitních textur a obrázků vektorech, které jsou výhodné možností bezztrátového zvětšování. Na webové stránce můžeme najít také nepřeberné množství druhů písma, které můžeme jednoduše dosadit do našich návrhů a to i v základním malování.

13 1. Program Adobe Photoshop se řadí mezi: A) základní editory B) pokročilé editory C) profesionální editory 2. Který z následujících formátů rastrové grafiky podporuje průhlednost? A) GIF B) JPEG C) BMP 3. Jaké rozlišení stačí k zobrazení obrázku na monitoru? A) 300 DPI B) 72 DPI C) 145 DPI 4. Které z následujících tvrzení není pravdivé? A) Ztrátová komprese je nevratný proces. B) Zkratka RGB znamená RedGreenBlue. C) Vektorový obrázek je zapsán pomocí pixelů. Otázky k testu:

14 1. Program Adobe Photoshop se řadí mezi: A) základní editory B) pokročilé editory C) profesionální editory 2. Který z následujících formátů rastrové grafiky podporuje průhlednost? A) GIF B) JPEG C) BMP 3. Jaké rozlišení stačí k zobrazení obrázku na monitoru? A) 300 DPI B) 72 DPI C) 145 DPI 4. Které z následujících tvrzení není pravdivé? A) Ztrátová komprese je nevratný proces. B) Zkratka RGB znamená RedGreenBlue. C) Vektorový obrázek je zapsán pomocí pixelů. Odpovědi:


Stáhnout ppt "Grafické editory Jaroslav Pergler EP1 2015/2016. grafický editor = program pro tvorbu nebo úpravu grafických dat Používány k tiskovým návrhům i grafik."

Podobné prezentace


Reklamy Google