Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _03 Osobnosti klasicismu Téma: Dějepis 8. ročník.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _03 Osobnosti klasicismu Téma: Dějepis 8. ročník."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _03 Osobnosti klasicismu Téma: Dějepis 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

2 Osobnosti klasicismu Mgr. Lenka Kudrnová

3 Klasicistní architektura  vzniká ve Francii za vlády Ludvíka Slunce  v rané fázi hovoříme o barokním klasicismu – barokní prvky se zde mísí s prvky klasicistními  oblíbeným se později stává na osvícenských panovnických dvorech  pro další vlnu klasicismu v období Velké francouzské revoluce a napoleonských válek se vžil název empír  v druhé polovině 19. a ve století 20. se klasicismus vrací v podobě neoklasicismu

4 Klasicistní architektura barokní klasicismus Květná zahrada v Kroměříži Zkus určit, které stavební prvky jsou barokní a které již klasicistní.

5 Architektura - empír Stavovské divadlo knihovna na zámku Kačina

6 Klasicistní architektura Charakteristické prvky  pravidelné stavby, přímé čisté linie  mohutná sloupořadí, trojúhelníkové štíty  stavby působí vznešeností a mohutností  stavějí se paláce, veřejné budovy, celé čtvrti i města, kasárny, kostely, továrny  charakteristické jsou francouzské parky s přísně geometrickým plánem, systémem cest, altánů a alejí

7 Malířství – Jacques Luis David  dvorní malíř Napoleona Bonaparte  po jeho pádu opouští Paříž a žije v Belgii  jeho otec byl zabit při souboji  studoval antické památky v Římě a v Pompejích  proslavil se svými vážnými a hrdinskými tématy

8 Jacques Luis David Souboj Horatiů Na základě ukázky zkus popsat klasicistní malbu

9 Malířství - Jean Auguste Dominique Ingres  vůdčí představitel klasicismu v malbě  sám sebe považoval za malíře historických námětů, dnes jsou ale nejvýše ceněny jeho portréty  dokázal spojit tradiční prvky s novátorstvím  vycházel z řecké antiky a Tiziána  sbíral antické vázy a sochy

10 Jean Auguste Dominique Ingres Napoleon na trůně Velká odaliska

11 Pierre Corneille  francouzský dramatik, básník a lyrik  vystudoval právo, ale nikdy se jím neživil  proslavil se zejména jako tvůrce tragédií – své hrdiny zobrazuje jako morálně silné jedince, kteří obětují svou lásku, aby dostáli cti a povinnosti  je tvůrcem zásad moderní tragédie  nejznámějším dílem je Cid

12 Jean Racine  je především tvůrcem tragédií  konflikt vzniká střetnutím citů s egoistickými vášněmi – je tvůrcem psychologické tragédie  náměty čerpá v antice, ale snaží se, aby oslovovaly současné diváky  ukazuje zhoubný vliv vášní  nejznámější tragédií je Faidra

13 Molière  proslavil se jako tvůrce komedií, satir a frašek  jeho díla byla velmi odvážná – kritika tehdejší společnosti  zesměšňuje pokrytectví, morálku šlechty i církev, lakotu, naivitu, snobství, hypochondrii a další  byl také hercem, zemřel po premiéře své hry Zdravý nemocný

14 Molière  zápletky komedií nejsou příliš složité, většinou se točí okolo sbližování milenců a nevěry  proslavil se velmi důmyslným jazykem a břitkým humorem, proto jsou mnohé jeho komedie oblíbeny i dnes Zjisti o čem jsou následující komedie: Zdravý nemocný Lakomec Tartuffe (využij internet či jakoukoli encyklopedii či publikaci)

15 Jean de La Fontaine  francouzský bajkař a básník Lví podíl  Před dávným časem spolčily se kráva, koza a ovce s hrdým lvem, pánem krajiny, i učinili mezi sebou úmluvu, že věrně při sobě budou státi v míru i v boji, a že sdíleti budou poctivě zisk i škodu. Brzo nato koza našla v síti, kterou rozepnula, srnce a ihned zprávu o tom spojencům svým dala. Ti bez prodlení sešli se, a lev na čtyry stejné kusy srnce roztrhav pravil: „První díl mně patří, poněvadž jsem lev.“ Ostatní mlčí, on pak dále mluví: „Druhý díl si beru právem nejsilnějšího; třetí díl mi náleží co nejmocnějšímu, a nikdo nechť se netkne ostatku, komu je život milý!“

16 Pozorně si přečti bajku. Zkus z ní vyvodit ponaučení. Vysvětli, co je charakteristické pro literární útvar bajky. Vzpomeň si na jiného významného tvůrce bajek. Pokud si nevzpomene hlava, použij jiné zdroje informací.

17 Klasicismus - hudba Následující informace roztřiď ke dvěma významným osobnostem klasicistní hudby. Vzpomeneš si na jména těchto proslulých hudebních skladatelů? tvořil především opery, operety, symfonie známými jsou např. Figarova svatba, Don Giovanni narodil se v Salzburgu od dětství vystupoval jako geniální komponista jeho protivníkem byl Antonio Salieri přestože byl velmi talentovaný a úspěšný, všechno své jmění utratil nejslavnější jsou jeho symfonie(9. Osudová), klavírní skladby poměrně brzy začíná ztrácet sluch, nakonec ohluchne úplně umřel na otravu olovem bylo mu 56 let miloval J. W. Goetha

18 Klasicismus hudba - řešení Ludwig van Beethoven  nejslavnější jsou jeho symfonie(9. Osudová), klavírní skladby  miloval J. W. Goetha  poměrně brzy začíná ztrácet sluch, nakonec ohluchne úplněumřel na otravu olovem  bylo mu 56 let Wolfgang Amadeus Mozart  tvořil především opery, operety, symfonie, známými jsou např. Figarova svatba, Don Giovanni  jeho protivníkem byl Antonio Salieri  přestože byl velmi talentovaný a úspěšný, všechno své jmění utratil  narodil se v Salzburgu  od dětství vystupoval jako geniální komponista

19 AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne09. 01. 2013 Odpilotováno dneve třídě Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborOsobnosti klasicismu TémaDějepis 8. ročník Klíčová slovaJ. L. David, D. Ingres, P. Corneille, J. Racine, Moliére, J. de la Fontaine, W. A. Mozart, L. van Beethoven, klasicistní architektura

20 ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 8. ročník. Časová dotace cca 30 min. Materiál obsahuje několik opakovacích otázek, které převážně vyplývají z prezentace či z všeobecných znalostí a předchozího učiva dějepisu. Řešení je přiloženo pouze u posledního úkolu. Při plnění úkolů je zapotřebí využívat internet či jiné zdroje informací. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba, ukázka bajky z http://www.rodon.cz/admin/files/ModuleKniha/46-Bajky.pdf.http://www.rodon.cz/admin/files/ModuleKniha/46-Bajky.pdf Zdroje obrazového materiálu: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/Kromeriz_-_Kvetna_zahrada_-_vyhled_z_promenady.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/Prag_Staendetheater_2.jpg/607px- Prag_Staendetheater_2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Knihovna_2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/David_Self_Portrait.jpg/225px- David_Self_Portrait.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/David-Oath_of_the_Horatii-1784.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/94/Ingres%2C_Self-portrait.jpg/235px-Ingres%2C_Self- portrait.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/28/Ingres%2C_Napoleon_on_his_Imperial_throne.jpg/ 370px-Ingres%2C_Napoleon_on_his_Imperial_throne.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Jean_Auguste_Dominique_Ingres_005.jpg/800px- Jean_Auguste_Dominique_Ingres_005.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c7/Pierre_Corneille.jpg/225px-Pierre_Corneille.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Jean_racine.jpg/225px-Jean_racine.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ72oQ-r5E37AkZ-Rh6t3SqtIw_JsW8mxNZRakNbMgGzAlCXVhA_g http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Jean_de_La_Fontaine.jpg/220px- Jean_de_La_Fontaine.jpg otevřená galerie www.office.microsoft.comwww.office.microsoft.com


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _03 Osobnosti klasicismu Téma: Dějepis 8. ročník."

Podobné prezentace


Reklamy Google