Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Devět let zkušeností s Mgr. Martin Krynický Gymnázium Třeboň.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Devět let zkušeností s Mgr. Martin Krynický Gymnázium Třeboň."— Transkript prezentace:

1 Devět let zkušeností s Mgr. Martin Krynický Gymnázium Třeboň

2 Historie 1991: učitelství M-F MFF UK 1994: Heuréka, Macháček, Buďánka 2000: Strakonice: ne každý chce alternativu 2004: cvičení jako samostatná práce 2007: rozhovor s Mášou, start učebnic 2009: přestěhování do Třeboně 2011: konečně prvák, vždyť oni nic neumí 2012: přechod na nižší gymnázium 2015: „Myšlení rychle a pomalé“ 2016: hotové učebnice když (se) chcete naučit

3 Výsledek učení není obrazem toho, co jsem dětem říkal, ale toho, co se dělo v jejich hlavách. když (se) chcete naučit O tom, co se děje v hlavách dětí máme v klasické výuce pouze velmi kusé informace. Ani děti většinou neví, jak na tom jsou.

4 Realistická výuka Žáci samostatně řeší zadané úkoly, které je buď vedou k objevení nového nebo ověření či upevnění staršího poznatku (konstruují své poznání). Učitel sleduje jejich práci, a tím získává informace o tom, jak na tom jsou, a na tuto situaci reaguje. Učebnice se nemusí líbit učiteli, ale musí být umožňovat žákům konstruovat své poznání. když (se) chcete naučit

5 Nutné podmínky Připravená výuka (učebnice od učitele, šitá na děti). Učitel, který je schopen sledovat práci žáků a reagovat na možné situace. Žáci, kteří jsou zvyklí pracovat během hodin, nečekají, že výsledky dostanou zadarmo, a mají dostatečné znalosti a dovednosti, aby mohli s pomocí učitele k výsledkům dojít. Spolehlivý zdroj správných řešení (www, tabule to být nemůže). když (se) chcete naučit

6 Příprava žáků Čím starší, tím hůř si zvykají. Radši metodu zavádět hned na začátku. Postavit před hotovou věc (na tabuli to prostě nebude). Spolehlivý zdroj správných řešení (www, tabule to být nemůže). Nejtěžší případy se musí řešit individuálně (rozhýbávání). když (se) chcete naučit

7 Klasicky, alternativně, realisticky Fyzika 7, Rauner a kol, Fraus, 2005 (konstatovat, ilustrovat) Fyzika kolem nás, Rojko a kol, Scientia, 1996 (zákon objeví žáci diskusí, příklady) (nejdříve síly , pak samostatné objevení zákona , pak samostatné řešení, kde jsou stejně chyby) když (se) chcete naučit 1. Newtonův zákon

8 Výhody Nárůst samostatné práce žáků v hodinách. Lepší přehled o těžkostech žáků s látkou. Nárůst početní zběhlosti, lepší schopnost opisovat, přehlednější poznámky. Větší ochota zkoušet. Zlepšení vztahu učitel - žák Schopnost práce s chybou Zlepšení vztahu k předmětu Šetření učitelských hlasivek když (se) chcete naučit

9 Práce žáků v hodinách když (se) chcete naučit

10 Nevýhody a náklady Nutnost přípravy učebnic (uspořádání, spolehlivý zdroj informací – i pro rodiče) Ztráta kontroly nad průběhem hodiny Větší nároky na kázeň Nutnost udržovat žáky v obraze (to u „biflování“ neřešíte) Věci jsou (pro učitele) více viditelné U některých žáků nulová domácí příprava („v hodině mu to přece šlo“) když (se) chcete naučit

11 Největší otázka Nedělám to žákům nakonec příliš jednoduché? když (se) chcete naučit

12 Veselé počítání I Matematika: 120 hodin (4 hodiny týdně), 4 roky Fyzika: 60 hodin (2 hodiny týdně), 4 roky Čas na přípravu jedné hodiny: 5 hodin (dolní odhad) Čas na vytvoření příprav: Osmileté gymnázium: 7200 hodin když (se) chcete naučit

13 Veselé počítání II Kolik hodin týdně: 21 hodin úvazek, bez paralelních tříd -> 105 na vytváření příprav + 21 hodin odučit -> 126 hodin (bez písemek a dalších školních činností) 168 hodin v týdnu -> učiteli by mělo stačit 42 hodin týdně (5 hodin denně) na spánek, jídlo, dopravu do školy, rodinu, koníčky, opravování písemek, školní administrativu když (se) chcete naučit

14 Praktická realizace Můj pracovní týden hodin (o prázdninách 30 – 40 hodin), vytvářím maximálně 5-6 hodin týdně, ostatní se snažím upravovat, když se objeví nějaký problém (ne vše se daří včas zapsat a mnohdy si říkám, vždyť to se stalo už minule, proč jsem s tím nic neudělal). Opětovná příprava na již hotovou hodinu v učebnici 5 minut (občas chodím do hodiny naprosto nepřipravený). když (se) chcete naučit

15 Rozuzlení požadavek na vytváření hodin učiteli je naprosto nereálný upravování a aktualizování již hotové učebnice je možné když (se) chcete naučit

16 Zkušenosti Všeho s mírou, za vše (i objevování) platíme Děti jsou chytřejší a pracovitější než se obecně soudí (1. Newtonův zákon objeví % třídy, ne však jako Galileo) To, co říkám, to, co děti slyší a to, co si z toho vezmou, jsou tři různé věci Podstatné změny v přístupu, dovednostech nebo trvají měsíce Žáci nezavádějí (neobjevují) formalismy (řešení rovnic, mnohočleny, …) Pro výuku žáků je nejpodstatnější pocit, že předmět zvládají když (se) chcete naučit

17 Co (zatím?) nedokážeme Učit bez námahy (práce a vypětí), tak aby to děti vždy bavilo a nepoznaly, že se učí Zařídit, aby si žáci dlouhodobě pamatovali (zatím se ještě nikdy nepovedlo důsledně uplatňovat vymyšlené metody) Zařídit, aby žáci poznatky třídili a uspořádávali si je v hlavě Zařídit, aby žáci brali matematiku (fyziku) jako předmět, který se týká jejich světa když (se) chcete naučit

18 Porovnání výsledků Objektivní nezávislé porovnání výsledků podle přidaného hodnoty (rozdíl mezi vstupem a výstupem) neexistuje Problém se získáním srovnávacího vzorku (hlavně na vstupu) Jen částečné možnosti Například oba dva propadlíci z matematicky do mých tříd z matematiky úspěšně státně maturovali když (se) chcete naučit

19 Nachtigalův test Několik jednoduchých příkladů na uplatnění Newtonových zákonů (základní kámen novověké přírodovědy) jdoucích proti častým miskoncepcím. Většinou jde o dokreslování sil. když (se) chcete naučit

20 Nachtigalův test - výsledky když (se) chcete naučit úloha Průměr Skupina MFF – Fyzika – 1. ročník MFF – Fyzika – 2. ročník MFF – učitelství 1. ročník Gymnázium A Gymnázium L Gymnázium Š Gymnázium Ž Třeboň VIII (84)8796 (78) (91)94 (87) 88 Třeboň (80)2484 (50) (54)69 (57) Strakonice (58)50100 (63) (63)73 (63) Třeboň VIII (58)1992 (68) (58)63,5 (55) Třeboň (63) (58)78 (67) 71 (59) Relativní četnost nesprávných odpovědí v procentech

21 Srovnávací test 2. ročníků gymnázia Strakonice když (se) chcete naučit třída2. B6.O2.C2.A body v testu19,2417,5716,3815,64 procenta prospěch2,1992,1051,9662,303 Obsahem testu byly znalosti, které se probírají v dílech: Základní poznatky z matematiky, Rovnice a nerovnice, Funkce

22 Porovnání vstupního testu a testu po 2. ročníku z MA když (se) chcete naučit třídavstupní testvstupní test %po 2. ročníkupo 2. ročníku %rozdíl průměr29,2100,013,7100,0 2011S 4.B 19,2140,6 S 4.C 16,4120,1 S 8.O 17,6128,8 S 4.A 15,6114,2 2012T 433,3114,017,0124,510,4 S 8.O 12,289,3 S 4.B 13,699,6 S 4.C 14,5106,2 2013T 426,089,010,476,1-12,9 S 4.A32,9112,712,793,0-19,7 S 4.B33,0113,014,8108,4-4,7 S 4.C35,4121,2 S 8.O33,0113,0 2015T 421,071,911,886,414,5 S 4.A26,791,4 S 4.B26,490,4 S 4.C30,7105,1 S 8.O33,0113,0 2016T 423,580,59,367,7-12,8 T 8 10,375,4 2017T423,179,19,871,7-7,4 T 8 13,498,1 2018T 424,383,2 2019T 835,7122,3

23 Porovnání vstupního testu a testu po 2. ročníku z MA když (se) chcete naučit třídavstupní testvstupní test %po 2. ročníkupo 2. ročníku %rozdíl průměr26,6100,011,5100,0 2013T 42697,810,490,8-7,0 S 4.A32,9123,812,7110,8-12,9 S 4.B33124,114,8129,25,0 2015T 42179,011,8103,024,0 2016T 423,588,49,2580,7-7,7 2017T 423,186,99,885,5-1,4 Tabulka sestavena jen ze tříd, které psaly oba testy (vstupní na počátku studia a test po 2. ročníku na počátku 3. ročníku) Učebnici částečně využívám v prvním ročníku - základní poznatky. Hlavně jako zdroj úloh. Rychlá forma zadání. Jinak vždy nezapomenu zdůraznit, že můj výklad a poznámky v sešitu nejsou vše. Doporučuju k domácímu studiu tebe (hlavně pokud chybí na výklad - studenti v Německu nebo při nemoci) a na procvičení Petákovou.

24 Testování rovnic přímky když (se) chcete naučit Diplomová práce – Bc. Kateřina Pelcová: Charakteristika odlišných pojetí výuky matematiky na příkladu dvou učitelů gymnázia Třeboň ( ), průměrný výsledek 52 % Beroun, průměrný výsledek 36 % Známka12345 Počet53364 Procentuální zastoupení Známka12345 Počet Procentuální zastoupení

25 Realisticky ICT Pokud žáci nejsou schopni (ochotni) pracovat samostatně bez ICT, s ICT to nebude lepší. Mobilní telefony jako kalkulačky a zdroj informací. Tabletová učebna je příliš těžkopádná. Uvnitř tabletů nejsou čidla jako čidla (a nedá se zjistit, která jsou která). Používání ICT situaci nezjednodušuje. Geogebra je reálná, ale nevyzkoušená. když (se) chcete naučit Pokud ICT slouží k tomu, aby si žáci nemuseli nic představovat, není to přínos, ale poškozování výuky.

26 Myšlení rychlé a pomalé Používají „nemyslící“ děti kromě rychlého i pomalé myšlení? Čím se startuje pomalé myšlení, když mají žáci použít naformulované pravidlo? Proč jsou dětem některé věci tak pomalu a nám tak rychle? Souvisí rychlé a pomalé myšlení s neschopností řešit problémy na dva kroky? když (se) chcete naučit Dva odlišné procesy přemýšlení (rozhodování): rychlé: bezbolestné, automatické porovnávání se zavedeným vzorem pomalé: namáhavé, skutečné odvozování podle logických pravidel

27 Budoucnost Oprava a vylepšení současného stavu, přidávání souborů, žádosti Procvičování Databáze stavebních kamenů pro sestavování učebnic „Inteligentní“ učebnice když (se) chcete naučit

28 Institucionální podpora 0 když (se) chcete naučit

29 Poděkování VMDŠ Jan Korous O2005, 4B2007, 4B2009, 4B2011, 8O2012, , , O2020, O2023 Milan Rojko, Dana Mandíková, Tomáš Houška, Zdeněk Pouch, Anna Kohoutová, Marcela Miková, Zuzana Jůzlová, Marie Chaloupková, Jindřich Vaneček, Štěpánka Baierová, Naďa Stehlíková (Vondrová) Petr Švancar, Jan Svejkovský, Helena Honnerová, Petr Hejzlar, Jitka Březinová, Tomáš Stloukal, Lukáš Matěna, Petr Stark, Jiří Fontán, Alena Kotyzová, Jaromír Šubrt, Lukáš Černosta, Matouš Plašil, Pavel Fukač, Andrej Gál, Jitka Gabrielová, Petr Magnusek, David Brožek, Rita Vemolová, Josef Řehout, Ondřej Krump, Jiří Marek, František Netušil, František Kuřina, Pavel Sedlák, Václav Seidler, Tomáš Wunsch, Alena Stránská, Jan Kratochvíl, Michael Jirouch, Šimon Rozsíval, Zdeněk Papoušek, miso16211, Helena Škodová, Libor Potočiar, Radka Kuraszová, Lenka Kramářová, Alena Šteflíčková, Jitka Hromádková, Šárka Richterková, Jiří Šperl, Petra Kučerová, Jiří Polehradský, Přemysl Harazin, Jan Lustiak, scirocco, Dalibor Vágner, Kamila Starzinská, Pavel Šalom, Michal Kubele, Standa Mach, Bára Šimáčková, Michal Choma, Gorn, Tuzzi, Tomáš Holan, Johan Adamec, Matěj Sechovský, Edita Hajdariová, Jana Racková, Michaela Tökölyová, Martin Tousek, kocourOggy, Roman Jonáš, serif.serif, Sylva Klabanová, Jan Tuzar, kocourOggy, když (se) chcete naučit a Vám děkuji za pozornost Martin Krynický


Stáhnout ppt "Devět let zkušeností s Mgr. Martin Krynický Gymnázium Třeboň."

Podobné prezentace


Reklamy Google