Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výživa u klientů s demencí (naše zkušenosti, možnosti a limity) Lucie Pohlová Nový domov, příspěvkové organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výživa u klientů s demencí (naše zkušenosti, možnosti a limity) Lucie Pohlová Nový domov, příspěvkové organizace."— Transkript prezentace:

1 Výživa u klientů s demencí (naše zkušenosti, možnosti a limity) Lucie Pohlová Nový domov, příspěvkové organizace

2 výživa Je základní potřebou a podmínkou zachování života a zdraví Od 70. let 20 století se objevují novodobé aktivity pro definování potřeb a doporučení nových postupů, za souběžného poměrně pomalého rozvoje techniky zajištění nutriční podpory a výroby substrátů 2

3 výživa ve stáří I. Modalita léčebné péče, léčebný prostředek pro konkrétní ovlivnění konkrétního nemocného II.Náhled na výživu jako na psychologický a etický rozměr II.I Příjem stravy je každodenní rutinní rituál, je zdrojem velmi důležitých motivujících prožitků, které jsou u seniorů nezanedbatelným prostředkem pozitivních psychických vlivů II. II Jedná se o moment relaxace, společenskou událost či významný kontakt s blízkými, který může být (a nezřídka bývá)jedinou společenskou příležitostí

4

5 koho a čeho se změny ve stravování v ND Karviná týkají Lidí (klientů, multidisciplinárního týmu) Stolování Jídla Podpory Prostě všech, kteří v našem zařízení žijí, pečují, vaří, stolují, aktivizují či plánují………………anebo si myslí, že by se ve zmiňovaných oblastech dalo něco zlepšit.

6 plánování změn v ND Karviná Změny ve vnějším prostředí (jídelny, kuchyňky na službách) Změny ve způsobu informování o jídle a způsobu servírování Změny v poskytování asistence při jídle Změny jídelníčku Prospěšné speciální programy (stimulace) Obvyklé i speciální pomůcky (příbory) Polohování

7 úkoly pracovníků v přímé péči Přizpůsobit se požadavkům jednotlivých služeb Týmová spolupráce Většina klientek se v domácnosti zabývala přípravou stolování, vařením a proto je jim téma stolování blízké Využít klienty k přípravě jídla, stolování Po jídle lze klienty zapojit do typických činností jako je úklid stolů atd. Další typickou činností, která pomáhá udržet klienty aktivní je nakupování

8 úkoly pracovníků v přímé péči Zavádění či udržení lokálních slavností spojených s jídlem jako jedna ze stěžejních aktivit roku Využití rehabilitačního stolování jako aktivity podporující soběstačnost Pokus o stolování s klienty, alespoň káva a nenucená konverzace je pro klienty vzácnou aktivizací Nespěchat na klienty, způsobuje to u nich úzkost a pochybování o sobě.

9 úkoly pracovníků v přímé péči Znát preference klientů- oblíbené, zakázané potraviny a jídla Zjistit, s jakým druhem potravy si poradí (viz autobiografická anamnéza) Nepodávat jídlo na táccích, podnosech – lidem, kteří mají slabé paže, vadí okraje podnosu. U klientů s AD neponechat na podnose více než jeden talíř a příbor- více předmětů je pro ně matoucí. Nekárat klienty během choulostivých situací, které nastanou Naučit se pohybovat tišeji Naučit se ovládat hlas, nekřičet, nepokřikovat !!! Uklidnit křičícího klienta i za cenu odvedení z jídelny a zamyslet se, proč se tak chová

10 Úkoly pracovnic kuchyně v součinnosti s PSS Hlavními znaky dobrého jídelníčku je předvídatelnost, důležitým znakem dobrého jídelníčku je pestrost U klientů s dlouhodobou poruchou krátkodobé paměti je problémem samotný výběr stravy. Ztrácí se smysl plánovat stravu na týden dopředu. U klientů s AD lze využít, že víme, které jídlo sní s chutí. Proto stačí začít s obměnou 6 jídel Pro pracovníky je jediný úkol- znát klientovy preference Běžně se v domácnostech jídelníček po týdnu opakuje Ideální je rutina (v pondělí je na večeři kaše, pátky bezmasý oběd atd.)

11 úkoly pracovnic kuchyně v součinnosti s PSS Vytvoření jídelníčku na míru našeho zařízení Na dobu oběda těžší jídla Večeře odlehčit Svačiny by neměly být jen sladké Jídla tzv. „do ruky“

12 Úkoly všeobecných sester Do jídelny nepatří vozík s léky, potvrzuje to postavení nemocného klienta Podávání léků ničí požitek z jídla U klientů, u kterých se opravdu musí podávat léky spolu s jídlem, lze tento způsob popsat v ošetřovatelském plánu- např. program Cygnus (např. Riziko aspirace 00039…)

13 Stolování – záležitost multidisciplinárního týmu Změna vzhledu jídelních lístků, jídelníčky musí být vyvěšeny na viditelném místě Označení jídelny, snadno k nalezení a dostupná Pro klienty s kognitivní poruchou je třeba označit stoly smysluplnými znaky (dekorativní prvek) pro jídelnu, tzn. stolech budou kořenky, prostírání atd. Instalovat prvky typické pro jídelnu Vzory na ubrusech a prostíráních u klientů s kognitivní poruchou nemají být vzorované ( klienti s AD se pak snaží „sbírat“ květiny z ubrusu atd.) V jídelně by měla být použity tlumenější barvy (rozdíl barev mezi podlahou a nábytkem) Během stolování musí být zachována důstojnost, identita, kultura klienta Zachování doby jídla dle zvyklostí Optimální teplota jídelny Starší lidé potřebují 2x více světla než mladí, ne však oslňující světlo Zápach x vůně Vhodná je tlumená hudba, pro klienty s kognitivní poruchou je problémem hluk, u seniorů s demencí při podávání stravy vypnout TV či nahlas hrající rádio Odstranit hluk, který vydávají kolečka servírovacího stolku

14 Stolování – záležitost multidisciplinárního týmu Výzdoba musí respektovat osobnost klientů; snažit se odstranit institucionální výzdobu; odstranit prvky neslučitelné s domácím prostředím Používat běžné pomůcky pro stolování ; ubrusy použít jen pro slavnostní stolování. Prostírání má velký význam pro určení teritoria klienta Vynasnažit se usazovat klienty mimo vozíčky- kteří o to mají zájem a nebude je to omezovat či ohrožovat; vozíčky pak uskladňovat mimo jídelnu

15 Stolování – záležitost multidisciplinárního týmu Zajistit zasedací pořádek v jídelně tak, aby sedící klienti nemuseli vstávat od stolu a neklidní mohli odcházet z jídelny dle potřeby. Klienti by neměli stolovat s tím, s kým je jim to nepříjemné Usazování klientů by mělo být podle toho, jak se znají Rozdělení klientů podle samostatnosti a rychlosti v jídle Využít rodinného stolování – podpora soběstačnosti Rozmístit nábytek do skupin o několika stolech Ulička mezi stoly „do kříže“

16 Stolování – záležitost multidisciplinárního týmu U klientů s kognitivní poruchou a nesoběstačnosti v jídle podávat stravu tak, aby nebyl vystaven jejich handicap kritice spolustolovníků Režim restaurace – možnost podávání jídla v době oběda po dobu dvou hodin Pokud si klienti mohou sami vybrat jídlo, je to pro ně přínosem, působí to společensky Zvážit používání bryndáků Nekrájet jídlo před klientem, ale podat naporcované Servírovací stolek- snažit se dojet s vozíkem co nejblíže ke klientovi a naservírovat jídlo všem u jednoho stolu

17 Stolování – záležitost multidisciplinárního týmu Kdo neusedí, ať má jídlo v ruce a prochází se. Nemusí sníst celé množství porce najednou. Podávat jídla, která se dají jíst jen jedním z příboru. Prostírat jednoduše, bez vzorovaných ubrusů a nádobí U klientů s artritidou podávat jen lehké skleničky, hrnečky, polévku podávat v hrníčcích Svalová ztuhlost –lehké nádobí, zkrátit vzdálenost od potravy; vypolstrované či široké příbory. Třes- těžší příbory, protiskluzové podložky Únava- méně potravy a častěji Porucha ovládání dú- menší lžičky Kognitivní poruchy – jíst ve známém prostředí, známým náčiním Nepoužívat dětské pomůcky

18 Stolování – záležitost multidisciplinárního týmu Krmení – intimní záležitost Brát v potaz, že zde nejsme ve výkrmně Pozor na způsob podávání stravy: Buldozer sestra u zubaře Škrabka

19 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Výživa u klientů s demencí (naše zkušenosti, možnosti a limity) Lucie Pohlová Nový domov, příspěvkové organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google