Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pavel Hartman, listopad 2011, Vrané nad Vltavou.  v poslední době velmi medializovaný pojem  pouze zlomek problému rizika používání komunikačních technologií.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pavel Hartman, listopad 2011, Vrané nad Vltavou.  v poslední době velmi medializovaný pojem  pouze zlomek problému rizika používání komunikačních technologií."— Transkript prezentace:

1 Pavel Hartman, listopad 2011, Vrané nad Vltavou

2  v poslední době velmi medializovaný pojem  pouze zlomek problému rizika používání komunikačních technologií  Pokusíme se  pojmenovat a vysvětlit rizika  seznámit se s prostředky ohrožení  naznačit možnosti předcházení těmto rizikům ▪ učitelé/rodiče  popsat strategie řešení těchto jevů

3  spot pro rodiče využívaný v internetové kampani internethelpline.cz/pomoconline.czinternethelpline.czpomoconline.cz  některé oblasti ohrožení dětí ve světě moderních technologií  násilí  sexting, pornografie a pedofilie  gambling  grooming

4  dospělí se bez internet obejdou, děti si život bez něho neumí představit – žijí s ním celý život  kdo nemá alespoň 200 přátel na FB, 14 dní zde nic nenapsal, neexistuje  přenášejí vzorce chování z jednoho světa do druhého  odpovědnost za to, co se dítěti stane ve „virtuálním“ světě, zůstává stále na rodičích – případně na škole! Není úchyl jako úchyl

5  internet je  nejdostupnější bránou do on-line světa  může být velice užitečný  může být velice nebezpečný  internet tu je a bude  „…internet je dobrý sluha, ale zlý pán…“ a podle toho je s ním potřeba nakládat  opatrnost je na místě

6 nekonečný zdroj informací možnost vzdělávání vždy a všude neuvěřitelné možnosti komunikace neomezený zdroj zábavy

7

8 průzkum nadace Naše dítě (2009) – kategorie 12 – 13 let barevně vyznačené činnosti velmi pravděpodobně odporují našemu právnímu řádu

9  kyberšikana  závislosti  pedofilie, pornografie  netolerance  násilí  setkání s neznámou osobou  zneužití osobních údajů  internetové a telekomunikační podvody

10  zneužití ICT (informačních komunikačních technologií), zejména pak mobilních telefonů a Internetu, k takovým činnostem, které mají někoho záměrně vyvést z rovnováhy zdroj: foto:

11

12  stejný cíl – jiné prostředky (internet, mobil)  útoky přicházejí bleskovou rychlostí, ve dne i v noci, oběť se nemá kam schovat (ani doma a třeba o půlnoci)  útočník může zůstat kryt anonymitou (nick, neznámé číslo, podvržená ová adresa), může jím být kdokoli, často fyzicky slabší ubližuje silnějšímu  útočník nemá zpětnou vazbu  rozsáhlé (takřka neomezené) publikum

13  urážlivé, zastrašující zprávy, pomluvy  zvukové záznamy, videa či fotografie na internetu  urážlivé, ponižující internetové stránky  zneužití účtu, profilu  provokování a napadání ve fórech, na chatu…  zveřejňování cizích důvěrností a tajemství  vydírání, vyhrožování, zastrašování  obtěžování a pronásledování (volání, SMS, prozvánění…)

14  Star Wars Kid Star Wars Kid  Ryan Haligan Ryan Haligan  Anna Halman Anna Halman  Megan a Jessica Megan a Jessica  Jasmine McClain Jasmine McClain pay_per_click:

15  69 % dospělých někdy stalo obětí kyberzločinu - studie Norton Cybercrime Report 2011  8% dětí přiznalo, že si nahrálo učitele, většinou jde o nahrávku z hodiny zveřejněnou na internetu  Šikana učitele Šikana učitele  Ředitel školy zfackoval žáka Ředitel školy zfackoval žáka  Výzkum: Žáci i rodiče šikanují učitele na Facebooku (blesk.cz) Výzkum: Žáci i rodiče šikanují učitele na Facebooku  Trojky z chování kvůli facebooku: Školačky nadávaly ředitelce ( blesk.cz) Trojky z chování kvůli facebooku: Školačky nadávaly ředitelce  oznamkujucitele.cz oznamkujucitele.cz

16  pokud nemůžeme dítě potrestat v rámci školy, nezbývá než podat trestní oznámení  škola  kterýkoli učitel jako fyzická osoba  záležitost pak řeší policie, soud, OSPOD  většinou – dle Občanského zákoníku (č. 40/1969 Sb.) ▪ § 11 – 16 ochrana osobnosti ▪ § 19b – o neoprávněném použití názvu právnické osoby ▪ § 424 – odpovědnost za škodu způsobenou úmyslným jednáním proti dobrým mravům

17  kyberšikana (ani šikana) není trestným činem , ale  proti svobodě ▪ § 175 Vydírání  proti právům na ochranu osobnosti, soukromí a listovního tajemství ▪ § 182 porušení tajemství dopravovaných zpráv ▪ § 183 porušení tajemství listin a jiných dokumentů uchovávaných v soukromí ▪ § 184 pomluva  proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti ▪ § 191 šíření pornografie ▪ § 192 výroba a nakládání s dětskou pornografií ▪ § 193 zneužití dítěte k výrobě pornografie

18  proti rodině a dětem ▪ § 202 svádění k pohlavnímu styku  proti majetku ▪ § 230 neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací ▪ § 231 opatření a přechovávání přístupového zařízení a hesla k … ▪ § 232 poškození záznamu v počítačovém systému a na nosiči informací a zásah do vybavení počítače z nedbalosti  obecně ohrožující ▪ § 287 šíření toxikomanie

19  narušující soužití lidí ▪ § 352 násilí proti skupině obyvatelů a proti jednotlivci ▪ § 253 nebezpečné vyhrožování ▪ § 254 nebezpečné pronásledování ▪ § 235 hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob ▪ § 236 podněcování k nenávisti …  zákon č. 127/2005 Sb. o elektr. komunikacích ▪ § 67 identifikace zlomyslných nebo obtěžujících volání ▪ § 93 zneužití el. adresy odesílatele  zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů  § 10 a § 44

20  osoba mladší 15 let není trestně odpovědná  soud pro mládež jí může uložit podle zákona č. 218/2003 Sb., (o soudnictví ve věcech mládeže) opatření:  dohled probačního úředníka,  zařazení do terapeutického, psychologického nebo jiného vhodného výchovného programu ve středis- cích výchovné péče, ochranná výchova.

21

22  horka-linka.saferinternet.cz/facebook umožňuje např. horka-linka.saferinternet.cz/facebook  nahlásit nezletilé dítě, resp. dítě mladší 13 let:  nahlásit neoprávněný obsah:  nahlásit neoprávněné fotografie:  nahlásit neoprávněný obsah – dítě mladší 13 let:  nahlásit sebevražedný obsah:

23  INTERNET, MOBILY, ESEMESKY, POČÍTAČOVÉ HRY, SOCIÁLNÍ SÍTĚ, DROGY, ANOREXIE, BULIMIE, SEBEPOŠKOZOVÁNÍ, SEKTY…  hráči stráví průměrně 8 hodin týdně hraním online her  děti spí průměrně o dvě hodiny méně než před 10 lety  nejpopulárnější online hra – World of Warcraft = 13 mil. hráčů = 1,5 mld. $ roční obrat (IDG Strategy analitics, Bigpoint.com, 2011)  Matka zabila dítě, protože ji rušilo od hraní Farmy Matka zabila dítě, protože ji rušilo od hraní Farmy

24  závislý člověk  téměř nevychází ze svého pokoje, bytu  nesetkává se osobně s kamarády, spolužáky, kolegy  ignoruje rodinu a rodinné povinnosti  nepravidelně se stravuje a spí  zhoršuje se jeho pracovní nebo školský výkon  nedbá o svoji hygienu a vzhled  má fyzické problémy - bolesti očí nebo páteře

25  závislost + nebezpečí ztráty peněz  online poker – nejpopulárnější  online ruleta  online sázky  pozor také na  internetové aukce  e-shopy  kybervztahy  kybersex Online-Poker-Large-Cards-Computer:

26  on-line test on-line test  test závislosti test závislosti adicto+al+internet:

27  90% tázaných lidí se cítí nervózně, když jim alespoň jednou za hodinu nezazvoní telefon  80% lidí se necítí „ve své kůži“ když vypadne mobilní síť  84% z oslovených musí mít svůj mobil neustále na dohled  závislost na mobilním telefonu se může projevit když:  mobil nevypínáte ani v noci ze strachu, že zmeškáte něco důležitého  jste ve stresu když jste nedostali v poslední půlhodině esemesku  evidujete novinky mezi mobily a šetříte na nové modely  po příchode na neznámé místo okamžitě kontrolujete, zda je dostatečný signál

28 SpoluzaciTwitterFacebookYoutubeLide.czGoogle+ propojená skupina lidí osobní profily (osobní údaje, názory, fotografie) diskusní skupiny, komunikační fóra a chat virtuální zábava (on-line hry. aplikace) jejich úkol? spojovat lidi podle mnohých je tomu právě naopak

29  fenomén doby  patří mezi tzv. sociální sítě  lze je využít k zábavě i vzdělávání  prostor pro sociálně-patologické jevy (kyberšikanu, kybergrooming, sexting, kyberstalking…)  listopad 2010  2,8 mil. Čechů  1 mil. lidí ve věku 15 – 24 let  Pro třetinu mladých je internet stejně důležitý, jako voda, vzduch nebo jídlo Pro třetinu mladých je internet stejně důležitý, jako voda, vzduch nebo jídlo studie společnosti Cisco Connected World Technology Report, 2011

30  Tři příběhy, jak facebook změnil život (blesk.cz) Tři příběhy, jak facebook změnil život  Facebook a realita Facebook a realita  Blbky z Facebooku Blbky z Facebooku

31  chování internetových uživatelů, které má v dítěti vyvolat falešnou důvěru a připravit je na schůzku v reálném světě, nejčastěji s cílem oběť pohlavně zneužít  útočník komunikuje zejména pomocí sociálních sítí, ICQ, chatu, skypu…  ICQ konverzace s rozborem ICQ konverzace s rozborem foto:

32 1. vzbuzení důvěry a snaha izolovat oběť 2. podplácení dárky nebo různými službami, budování kamarádské-ho vztahu 3. vyvolání emoční závislosti oběti na útočníkovi 4. osobní setkání 5. … 1. vzbuzení důvěry a snaha izolovat oběť 2. podplácení dárky nebo různými službami, budování kamarádské-ho vztahu 3. vyvolání emoční závislosti oběti na útočníkovi 4. osobní setkání 5. …  Aschleigh Hall Aschleigh Hall  P. H. P. H.  NIKDY NEVÍTE, KDO JE V SKUTEČNOSTI NA DRUHÉ STRANĚ INTERNETU NEBO MOBILU

33  stalking - pronásledování, opakované stupňované obtěžování  opakované dlouhodobé pokusy kontaktovat oběť (dopisy, y, telefonáty, SMS, ICQ, Skype, chat, zasílání různých dárků).  výhrůžky  ničení majetku oběti (např. rozbíjení oken, aut, ubližování domácím zvířatům, zasílání počítačových virů apod.)  poškozování pověsti oběti imagem_anonimato: oskaras.com

34  Případy stalkingu (Petr Hanuš Zapletal a Čipera… v TV) Případy stalkingu (Petr Hanuš Zapletal a Čipera… v TV)  Vzkaz na spolužácích Vzkaz na spolužácích

35  účelem je nečekaně fyzicky napadnout buď mladistvého, nebo dospělého, přičemž komplic agresora čin nahrává na telefon nebo kameru  získané video poté umístí na Internet (např. YouTube)  obětí je často úplně náhodný „kolemjdoucí“ - někdo, kdo se jen tak projíždí v parku na kolečkových bruslích nebo běhá, někdo kdo pospíchá na autobus…  bitka ve škole bitka ve škole

36  sexting = sex a textování  jde o elektronické rozesílání textových zpráv, fotografií, či videa se sexuálním obsahem.  tyto záznamy (fotografie, video) jsou pak často zveřejněny na internetu - zejména dojde-li k ukončení vztahu  sexting podporuje šíření pornografie mladistvých a dětí, které je celosvětově zakázáno  Xchat holky Xchat holky  Proč se naše děti svlékají na internetu? (blesk.cz) kauza intimních fotek ukradených ze serveru libimseti.cz - dodnes jsou dostupné na internetu Proč se naše děti svlékají na internetu? efter-sex-facebook: images.bt.dk

37  šestnáctiletá studentka gymnázia se nechala vyhecovat od kamarádů a při přestávce mezi vyučováním se svlékla a nechala se natočit na mobil, jak masturbuje  video bylo ukradeno ze serveru a dále pak putovalo internetem  kauza došla tak daleko, že případ vyšetřuje Policie ČR  za jeho šíření bylo například propuštěno několik zaměstnanců mladoboleslavské Škoda Auto (dívali se v pracovní době), dalším byl snížen plat  kariéra masturbující školačky? Už natáčí tvrdé porno kariéra masturbující školačky? Už natáčí tvrdé porno  pedofilolové berou útokem webové seznamky a vydírají děti (Nova) pedofilolové berou útokem webové seznamky a vydírají děti  sexting může skončit i tragicky –  tragický případ sextingu z USA tragický případ sextingu z USA

38  Mám sexy tělo :-D  Aby si na mne mlaskali  Chtěl jsem ukázat svou krásnou prdelku:-*  CHTĚL JI VIDĚT  No jelikož jsem velmi krásná dívka a mám nádherná ňadra, tak jsem prostě neodolala a umístila své krásné fotky na fajsbúk a tak... znáte to ne? :-D |MoMoCiNkY LoWiIiSkUyU DiScO :P ToKiO HoTeL RuLezZz!!!  Pro láSeČkuUU  Jsem krásný nemusím nic zakrývat :-)  Nevím...Chtěla jsem to zkusit, ale už jsem to smazala.  Poslala jsem to do soutěže,kde jsme se měli vyfotit v plavkách.  Jen tak pro radost a navic to delaiji vsichni...:D  Poslala jsem to velice dobrému kamarádovi, o kterým vím, že by nijak nezneužil

39  česká mládež je vystavena sexuálnímu obsahu ve vysoké míře – na druhém místě z 25 zemí EU  45 % českých dětí ve věku 9 až 16 let se s obsahem se sexuální tématikou setkalo.  nejvíce se se sexuálně orientovaným obsahem setkává výsledky EU Kids Online, 12/ 2010EU Kids Online

40  pokud osobní údaje uveřejníte, dáváte je volně k dispozici a ztrácíte nad nimi kontrolu  osobní údaje mohou být snadno zneužity  zneužity mohou být:  osobní údaje  bankovní údaje  fotografie a videa  informace o majetkových a sociálních poměrech laptop_thief:

41  kontakt – spam, reklama, stalking  osobní informace – vydírání, urážky, image, falešné profily  heslo k bankovní aplikaci – phising  fotografie a videa – vydírání, zesměšnění  heslo k ové schránce – krádež identity  O těžkostech Jana Krause aneb Když hacker potrápí celebritu O těžkostech Jana Krause aneb Když hacker potrápí celebritu  „Vzal jsem si tento víkend výlet do Edinburghu, Skotsku a byl napaden a okraden. Můj majetek, včetně své peníze, kreditní karty a mobilní telefony byly ukradeny. Prosím, dejte vědět, zda můžete pomoci.“

42  Sdílení dat  úložiště souborů (ulozto.cz, rapidshare.com)ulozto.czrapidshare.com  sdílení videa (youtube, stream.cz)youtubestream.cz  sdílení fotografií (flikr.com, rajce.net)flikr.comrajce.net  sdílení znalostí a informací (wikipedie)wikipedie Kidssharing: www. geeks.pirillo.com

43  zákon č. 121/2000 Sb. - autorský zákon  smí se:  pořídit kopii díla pro vlastní potřebu (s výjimkou PC programů, her…)  užít dílo pro potřeby výuky  nesmí se:  natáčet (ani audio) např. v kině, divadle, na koncertě  šířit a to ani tzv. peer-to-peer sítí (DC+, torrenty)  u počítačových programů je obecně zakázáno dělat jakékoliv kopie – postupuje se případ od případu podle tzv. licence

44  22 % dětí přiznává, že se někdy staly obětí kyberšikany (nejčastěji ve věku 15 – 17 let)  27% dětí přiznává nějakou formu kyber útoku  10,1% dětí někdy odeslalo na internet nebo mobilem svoji obnaženou fotografii  89,3% dětí má účet na některé sociální síti  39,2% dětí by bylo ochotno jít s cizím člověkem na schůzku, 8,7% z nich by o tom nikomu neřeklo průzkum projektu E-bezpečí (2009)

45  Bývalý žák hrozil smrtí šesťákům! Bývalý žák hrozil smrtí šesťákům!  Děti na internetu riskují, fotky posílají za kredit do mobilu Děti na internetu riskují, fotky posílají za kredit do mobilu  Češi Facebooku nebezpečně věří. Falešné krasavici naletělo 60 % Češi Facebooku nebezpečně věří. Falešné krasavici naletělo 60 %  Mladík kradl data z ů a sexuálně vydíral dívky Mladík kradl data z ů a sexuálně vydíral dívky  Cizinec vydíral desítky dívek, musely se on-line svlékat před kamerou Cizinec vydíral desítky dívek, musely se on-line svlékat před kamerou  Muž v Ostravě svedl dítě přes internet k sexu, poté i k prostituci Muž v Ostravě svedl dítě přes internet k sexu, poté i k prostituci  Muž je obviněn ze zneužití 55 nezletilých dívek, soud ho pustil na svobodu Muž je obviněn ze zneužití 55 nezletilých dívek, soud ho pustil na svobodu

46  Francie schválila zákon, který zakazuje používat ve školách mobilní telefony dětem do čtrnácti let  Polsko filtruje na školních sítích přístup k internetu a zakazuje ve školách používání mobilních telefonů  Jižní Korea ustanovila speciální policejní vyšetřovací týmy určené pro boj s kyberšikanou  USA - kyberšikana je od roku 2006 federálním zločinem  ČR – „ministerstvo připravuje příručku, kterou bude distribuovat do škol. Bude v ní celá řada informací pro učitele, jež jim pomohou kyberšikaně předcházet“ Jana Udatná, manažerka projektu Minimalizace šikany (leden 2010)

47  OBLAST PREVENCE  prevence je vždy účinnější než represe  zvyšování vlastních ICT dovedností a znalostí  osvěta (směrem k dětem i rodičům)  podpora pozitivního využití technologií  nastavit komunikační pravidla  fungující samospráva  nepodceňovat kyberšikanu a řešit ji  pomoci oběti

48  důležitá opora, bez níž nelze nic potrestat  vymezit, co do školy patří a co nikoli (i z hlediska chování)  vymezit postup školy v případě porušení ustanovení školního řádu  zákaz šikany jako takové  nařízení (nejen) o telefonech – během vyučování, o přestávkách, v prostorách školy  telefon v tašce, nesmí si je brát ani na WC, zákaz hlasité hudby  škoní řád - ukázka škoní řád - ukázka

49  pravidla používání počítačů a internetu ve škole  směrnice Pravidla pro používání internetu – ZŠ TrávníčkovaPravidla pro používání internetu  provozní řád počítačových učeben ▪ ukázka ukázka  lze zabavit žákovi mobilní telefon?  lze potrestat formálním trestem (důtka…) kyberšikanu, když nelze prokázat, že k činu došlo ve škole?

50

51  rizikové jevy  pravidla bezpečného chování n internetu – např. Desatero seznam.cz Desatero seznam.cz  netiketa  listina práv na internetu listina práv na internetu  ochrana soukromí  ochrana duševního vlastnictví  seznam se bezpečně seznam se bezpečně  zatajovaný kamarát zatajovaný kamarát

52  Nespoléhejme na to, že se to dozvědí od rodičů  dávat adresu nebo telefon, sdělovat, kam chodí do školy, na kroužky…  posílat komukoli svoji fotografii, uvádět věk  prozrazovat heslo své internetové schránky, ani kamarádovi  odpovídat na hrubé nebo vulgární y  domlouvat si schůzku po internetu, aniž by o tom věděli rodiče  tajit před rodiči, že je internet něčím vyděsí nebo přivede do rozpaků  věřit každé informaci, kterou na internetu získají  vydávat se za někoho jiného, staršího…

53 Strategie řešení kyberšikany 1. UKONČI – nekomunikuj s útočníkem, nemsti se, nereaguj 2. BLOKUJ – zamez útočníkovi přístup, kontaktuj poskytovatele služby, blokuj přijímání zpráv, či hovorů 3. OZNAM – neváhej oznámit vše dospělým, rodičům, učitelům, zajisti a nemaž důkazy linka bezpečí tel: telefon, , chat

54  ano, ale…  historie v aplikaci Internet Explorer  lze velmi snadno smazat, přece jen poněkud naivní  už jen smazání těchto dat však něco signalizuje  dočasné internetové soubory  software monitorující činnost na počítači

55  v první řadě je potřeba zajistit školní PC, aby nemohly být zneužity  co by měl software umět?  náhled obrazovky studentů  nutné informovat žáky předem  blokovat nevhodné stránky  sledovat činnosti žáků (i zpětně – zajištění důkazů)  žáci o tom musí být dopředu informováni  Vision  Optim Access aj.

56  vymezte čas pro používání PC a internetu  počítač umístěte do společného prostoru  dohlížejte „přes rameno“  nahlížejte do profilů dětí v sociálních sítích, jejich ové schránky, historie ICQ…  zakažte nevhodné stránky  vysvětlete dětem, co by na webu nikdy neměly (a proč)  dávejte pozor, jaké soubory děti z internetu stahují

57  on-line nákupy, aukce, sázení  jakýkoli kontakt s lidmi, které dítě nezná z reálného života  profily na komunitních serverech (lide.cz, libimseti.cz, xchat.cz, facebook.com…)  chatování  stahování hudby, filmů, her  používání IM (ICQ)

58  nainstalujte nástroje rodičovské kontroly např. Strážca systému (slov., 21 €/rok)Strážca systému  lze monitorovat (i dodatečně) činnosti dětí na internetu  lze omezit nebo přímo zakázat některé aktivity  Norton Online Family Norton Online Family  základní předpoklady:  dítě má svůj vlastní uživatelský účet  tento účet má omezená oprávnění  dítě nezná hesla účtů s plnými právy  INTERNET DĚTEM NEZAKAZUJTE

59   

60  linkabezpeci.cz telefonní čísla, chat, linkabezpeci.cz  internethelpline.cz / pomoconline.cz stránky linky důvěry specializované na online problémy, návody pro děti i rodiče internethelpline.czpomoconline.cz  moderní učitel tipy do výuky, pomoc pro rodiče, kvízy moderní učitel  kapezet.cz stránky PPP Plzeň, metodiky, odkazy kapezet.cz

61  NumaNuma NumaNuma  Afro Ninja Afro Ninja  Natalia Sadness Natalia Sadness  parodie parodie

62  Mgr. Pavel Hartman  ZŠ Kravaře, Školní 115, Kravaře  v prezentaci byly použity:  videa ze serveru youtube.com  videa z archivu TV Nova a Prima TV  videa z projektu zodpovedne.sk listopad 2011

63  Ghyslain Raza (* 1988)  popularitu mu přinesla amatérská videonahrávka z roku 2002amatérská videonahrávka  spolužáci ji nalezli a v roce 2003 vyvěsili na internet  měl to být jen takový malý žertík.  výsledek - časem vznikly různě upravené a sestřihané nahrávky, v roce 2008 byl Raza dokonce parodován v seriálu South Parkupravené a sestřihané nahrávkySouth Park  chlapec utrpěl těžký psychický otřes a musel se podrobit dlouhodobému léčení  vše nakonec skončilo u soudu

64 Ryan byl obětí fyzické šikany. Aby se mohl bránit, začal se učit kickbox. Útočníkům se nakonec postavil, ale prohrál. Za jeho „drzost“ se mu chtěli pomstít. Využili k tomu spolužačku, která pak na internetu předstírala, že má o Ryana zájem. Jejím úkolem bylo získat o Ryanovi co nejvíce osobních informací. Ty poté zveřejnila na školním webu a označila Ryana za gaye. Ryan spáchal sebevraždu

65  (14 let, Gdaňsk, Polsko, 2006)  Jeden z prvních a zároveň nejtragičtějších evropských případů  Pět spolužáků podrobilo Annu před celou třídou sexuální šikaně (strhali z ní šaty a předstírali, že ji znásilňují). Celou scénu nahráli na mobil a vyhrožovali dívce, že nahrávku zveřejní na internetu. To také později udělali, video umístili na stránku YouTube. Pro Annu to měla být pomsta za to, že s jedním z chlapců nechtěla chodit.  Důsledky: Anna spáchala sebevraždu.

66

67  Ahoj kamarádi. Je vám méně než 15 let? Máte rádi počítače? Rádi brouzdáte internetem? Zapojte se do naší VIP soutěže a vyhrajte atraktivní ceny. Stačí, když nám zašlete vaše jméno a příjmení, ovou adresu a telefonní číslo a budete zařazeni do slosování. Těšit se můžete na rychlý počítač, mobilní telefony, značkové oblečení a další dárky.  Napište nám na:  Mgr. Radek Černý, VIP Child Centre, Prague

68  svou první oběť získal tak, že jí v červenci roku 2005 namluvil, že vyhrála soutěž „Dítě VIP“.  odměnou mu byl pobyt v Praze v jeho vrátnici, kde chlapce původem z dětského domova znásilnil.  soud uznal Hovorku vinným několika případů pohlavního zneužívání, vydírání, ohrožování výchovy mládeže a ze svádění k pohlavnímu styku. Celkem 20 chlapců.  Hovorka byl odsouzen na 8 let vězení.

69  S Peterem Chapmanem (33 let) se seznámila na Facebooku.  Předstíral, že je mu 19 let a vylákal ji na osobní schůzku, kde ji znásilnil a zavraždil.  Za znásilnění a vraždu byl uvězněn na doživotí.

70  Jasmine prohrávala boj s krutou šikanou! Vlastní matka ji našla oběšenou v ložnici  spolužáci jí nechávali posměšné a kruté komentáře na Facebooku – hlavně kvůli oblečení  není zatím známo, zda byl někdo obviněn


Stáhnout ppt "Pavel Hartman, listopad 2011, Vrané nad Vltavou.  v poslední době velmi medializovaný pojem  pouze zlomek problému rizika používání komunikačních technologií."

Podobné prezentace


Reklamy Google