Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Katedra řízení podniku a podnikové finance LOBBING Ing. Naděžda Petrů

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Katedra řízení podniku a podnikové finance LOBBING Ing. Naděžda Petrů"— Transkript prezentace:

1 Katedra řízení podniku a podnikové finance LOBBING Ing. Naděžda Petrů

2 2.2. Lobbing Ing. Naděžda Petrů LOBBING 1. Zákonné úpravy lobbingu v ČR, v rámci EU, v zemích EU Pojem Lobbing Zákon o lobbingu v ČR Lobbing a EU Regulace ve vybraných zemích CO VÁS NAPADNE, KDYŽ SE ŘEKNE LOBBING ????

3 3.3. POJMY Jedná se o moderní, vyspělé techniky prosazování vlivu. Lobbing Ing. Naděžda Petrů Lobbing Ovlivňování, přesvědčování, reprezentace zájmů, součást komunikačního procesu od lobbisty k rozhodovateli, kterým je nejčastěji poslanec nebo jiný politik. Obhajoba zájmů (advocacy) Veřejná obhajoba zájmů (vlastních nebo klientových), ovlivňování veřejného mínění. Lobbing je její součástí.

4 Lobbing je tzv. systém řízení, kdy jednotlivé organizace pomocí jednotlivců na základě svých možností, schopností, znalostí či případně hodnotou návrhů systémových řešení, způsobů a procesů, jež mají zajistit vliv na rozhodování ve věcech veřejných, se snaží prosazovat své vlastní zájmy Skupina, která provozuje lobbing, nátlaková skupina (původně v parlamentu prosazující svoje zájmy zákulisním jednáním. Systém ovlivňování poslanců ve prospěch určité skupiny

5 Marlborro, Cammel, Philip-Moris, Hongyun Group, Honghe Group atd. Federace obchodníků s tabákem CEDT v EU Tabákový průmyslníci a vyvážející země se snaží o eliminaci jakékoliv legislativních omezení spjatých s tabákem Kampaně velkých výrobců jak pozitivní tak negativní. Pozitivní ve smyslu, že varují své zákazníky o možných následcích konzumace tabáku. Negativní – zmírňující lékařské výroky ohledně konzumace tabáku. TABÁKOVÝ LOBBING Lobbing Ing. Naděžda Petrů

6 Nadnesena otázka porušování duševního vlastnictví a ochranných označeních Návrh EK o prosazení legislativi, která by povinně zavedla jednotná balení cigaret bez značkového designu CEDT pohrozila Eurokomisaři pro zdravotnictví Johnu Dallimu soudní žalobou Varování i od maloobchodníků, možnost výpadku 20 mld. eur na daňových příjimech Dříve prosazeny s těžkostmi a ne všude odpudivé obrázky na krabičkách SNAHA EVROPSKÉ KOMIISE Lobbing Ing. Naděžda Petrů

7 Lobby v číslech Lobby, Lobby, Lobby, Lobby!!! Rekordní rozpočet na lobby v Bruselu : Philip Moris přes € Tabákové společnosti utratily za lobby ve Washingtonu přes €

8

9 Kouření zabije každý rok zhruba 18 tisíc Češek a Čechů. Z nich zemře na rakovinu, na nemoci srdce a cév, na nemoci respirační a tisíc na jiná onemocnění. Podle analýzy Evropské komise je navíc Česko v regulaci kouření nejmírněnějším státem Unie; ve 14 státech vyhlásili absolutní zákaz kouření ve všech veřejných uzavřených prostorách, platí např. ve Velké Británii, Francii, Španělsku nebo Řecku. JAK KOUŘENÍ ŠKODÍ ZDRAVÍ Lobbing Ing. Naděžda Petrů

10 Zákon č. 379/2005 Sb. - O opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami ( Novela protikuřáckého zákona) Návrh ČSSD, Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček Úplný zákaz kouření v restauracích, ale třeba i na koncertech, v nádražních halách, v kinech či divadlech. Zároveň požaduje zakázat prodej alkoholu a cigaret v automatech, restaurace by musely povinně nabízet jeden nealkoholický nápoj levnější než pivo. Návrh ANO, poslanec Radek Vondrášek Navrhuje do příslušného paragrafu zákona přidat písmeno C v následujícím znění: Zakazuje se kouřit ve vnitřních prostorách zařízení společného stravování. CO? WHAT Lobbing Ing. Naděžda Petrů

11 Bruselské organizace Partnerství bez kouření (SFP) vzkazuje, že pokud chce Česká republika dodržet svoje mezinárodní závazky, musí výrazně zlepšit svoje protikuřácké zákony. České koalice proti tabáku požaduje důslednou ochranu nekuřáků před tabákovým kouřem. "Existují studie, které říkají, že žádný tovární komín nevypouští tolik škodlivin s přímým účinkem na organismus člověka jako je cigareta," říká Jarmila Rážová z ministerstva zdravotnictví. »kouření škodí zdraví »kouření omezuje personál restaurace »aktivní a pasivní koření zvyšuje náklady na zdravotní péči PROČ? WHY Lobbing Ing. Naděžda Petrů

12 Česká koalice proti tabáku (ČKPT) je nevládní nezisková organizace založená sdružující fyzické a právnické osoby, které se podílejí na všech aktivitách podporujících rozhodnutí kuřáků přestat kouřit. Mezi projekty ČKPT patří: Preventivní programy o (ne)kouření pro děti – Nekuřátka a Típni toNekuřátka a Típni to Linka pro odvykání kouření Nekuřácký podnik ČKPT je členem Framework Convention Alliance, mezinárodního sdružení více než 350 organizací, které podporují Rámcovou úmluvu o kontrole tabáku.Rámcovou úmluvu o kontrole tabáku. Zdeněk Pohlraich - příznivě Ladislav Špaček - nepříznivě Ministerstvo zdravotnictví - příznivě Prezident ČR - spíš příznivě Asociace hotelů a restaurací AHR - nepříznivě Sdružení výrobců tabáku a tabákových výrobků - nepříznivě KDO? WHO Lobbing Ing. Naděžda Petrů

13 Sociálně demokratický ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček by ale upřednostňoval vyčkat; jeho rezort připravil vlastní návrh zákona, který má kabinet podle legislativního plánu projednat v prosinci. "Vítám, že je tu jasná podpora další skupiny poslanců, se kterou můžeme počítat při našem komplexním protikuřáckém zákoně," reaguje na Vondráčkovu iniciativu. Platnost ministerského návrhu je plánovaná na rok KDE A KDY? WHERE,WHEN Lobbing Ing. Naděžda Petrů

14 Do května příštího roku by unijní země měly přijmout další kroky směřující ke snížení spotřeby cigaret. Na ploše krabičky se například rozšíří varování před negativními zdravotními dopady kouření, upozornění by také měla mít formu obrázku. Podpora novely zákona prostřednictvím médií - argumentace, přesvědčování, debaty v televizi JAK? HOW Lobbing Ing. Naděžda Petrů

15 Hrací pole LOBBING Lobbing Ing. Naděžda Petrů

16 Z historie “Ty, pane, ještě rozhodni, zdali by se snad neměl zřídit sbor řemeslných hasičů, nanejvýše o sto padesáti mužích. Dám bedlivý pozor, aby nebyl přijímán nikdo, leč opravdový řemeslník a aby svého příslušného práva k ničemu nezneužíval. A jistě nebude obtížné uhlídat takový hlouček.” Gaius Plinius (zemřel ) císaři Traianovi "...každé sdružování má ve své podstatě za sebou, ať už vědomou nebo podvědomou dimenzi vytváření tlaku." “Příklad velké většiny měst Tě přivedl na myšlenku, že by se mohl také v Nikomedii zřídit sbor řemeslných hasičů. Ale nezapomínejme, jak právě tato provincie a zejména toto město bylo pobuřováno všelijakými spolky podobnými. Ať už dáme tomu či onomu sdružení jakékoliv jméno a z jakéhokoliv důvodu, opět se zvrhne co nejdříve v politický klub. Proto bude lépe opatřit veškeré nářadí hasičské a vyzvat majitele domů, aby jednak sami hleděli požár zdolat a jednak aby užívali, bude-li toho potřebí, přispění lidu, který se seběhne.” Traianus Pliniovi

17 Historie lobbingu Starý Řím Proces ovlivňování nějakého subjektu jiným subjektem Prosebníci se shromažďovali v předsíních vlivných osob – senátorů, panovníků, - snažili se je nějak získat, o něco žádat, ovlivňovat je ve prospěch svůj, své rodiny, obce … Lobbing Ing. Naděžda Petrů Senát římský zaručoval při střídání úředníků kontinuitu vedení státu, měl vrchní dozor nad úředníky, financemi i bezpečností, vedl správu provincií i jednání s vyslanci cizích zemí, uzavíral státní smlouvy, sjednával mír.

18 Velká Británie Lidé se scházeli před sněmovnou nebo vedle zasedacího sálu Dolní sněmovny v hale (lobby) - vyjadřovali své názory, - přednášeli prosby a stížnosti - aby ovlivnili poslance. Lobbying tak má charakter něčeho, co předchází rozhodování v hlavním sále, a co jej výrazně ovlivňuje. Historie lobbingu Lobbing Ing. Naděžda Petrů Kolem roku 1830, se slovo lobby začalo používat pro pojmenování zájmové skupiny, která se snažila ovlivnit poslance z Dolní a Horní sněmovny. Encyklopedie Britannica pojímá lobbying jako legální součást politického systému, jak je tento fenomén přijímán ve Velké Británii: „Jakýkoliv pokus jedinců nebo soukromých zájmových skupin ovlivnit rozhodování vlády; Lobbying je v určité formě nepostradatelnou součástí jakéhokoliv politického systému.

19 Historie lobbingu Lobbing Ing. Naděžda Petrů Van Schendelen tvrdí, že se termín lobby původně objevil v souvislosti se zástupci zájmových skupin v americkém Kongresu na konci 19. století. V hotelu Willard ve Washingtonu se politici s lobbisty scházeli v diskrétních oddělených boxech (lobby), aby diskutovali o společných tématech. V předsálí („lobby“) kongresových budov čekali na procházející kongresmany a naléhali na ně, aby hlasovali buď „pro“ nebo „proti“. Postupem času se toto pokřikování na chodbách rozvinulo v širší a rafinovanější soubor aktivit, sahajících od sbírání informací přes zajišťování masové publicity až k poskytování politické nebo i finanční podpory. ve Spojených státech je skoro jedenáct tisíc registrovaných lobbistů hlavním úkolem amerických lobbistů je udržovat kontakty s veřejnou správou a politickou reprezentací Hlavním zájmem lobbistů je sledovat přípravu zákonů, které by mohly celé odvětví nebo konkrétní firmu poškodit. od-vlivu-penez-musi-vratit-k-odbornosti-rika-americky-expert/

20 Definice lobbing Lobbing Ing. Naděžda Petrů „profesionální aktivita vedoucí k hájení vlastních zájmů nebo zájmů jiných osob na základě mandátu, která je založena na informacích, analýzách a argumentech. Prosazované zájmy mohou být soukromé, veřejné, individuální, kolektivní, systematické, ad-hoc, organizované či neorganizované.“ V pojetí lobbingu jako komunikace by nemělo docházet k jeho nahlížení jako na jednosměrný tok informací od lobbisty k veřejnému činiteli. Při komunikaci dochází k obousměrné výměně informací. Vymezení pojmu lze rozdělit do několika kategorií z hlediska úhlu pohledu a daného kontextu: - lobbing jako ovlivňování veřejných činitelů, - lobbing jako přesvědčování, - lobbing jako obhajoba, - lobbing jako reprezentace, - lobbing jako komunikace.

21 Definice lobbing Lobbing Ing. Naděžda Petrů Lobbing ve smyslu definice OECD - „ústní či písemná komunikace s veřejným činitelem za účelem ovlivnění přijímání zákonů, politiky či úředních rozhodnutí, často se zaměřující na zákonodárnou větev na celostátních a regionálních stupních, avšak která se odehrává i ve výkonné větvi, např. k ovlivnění přijetí pravidel či návrhů projektů a smluv. Lobování znamená pokus ovlivnit ty, kdo rozhodují tak, aby si vybrali ten směr činnosti, který preferuje lobbista nebo jeho klient. Může se jednat o schválení, novelu nebo zamítnutí zákona v parlamentu, ale také o zrušení, přijetí nebo pozměnění a doplnění vládní politiky anebo ovlivnění získání vládní zakázky nebo alokaci financí.

22 Definice lobbingu Lobbing Ing. Naděžda Petrů Lobbing může sloužit jako nástroj vyjasňování si pozic, ale také k předcházení potenciálních konfliktů a k řešení aktuálních problémů. Dále má zprostředkovatelskou funkci a zprostředkovává myšlenky, názory a zdroje. To, co lidé považují za jádro lobbingu – komunikaci s vládními úředníky – představuje pouze malou část lobbistova programu; mnohem více času zabírá příprava, sběr a analýza informací, účast na odborných kulatých stolech a pracovních setkáních, komunikace. Jeho základní součástí jsou průzkum a analýza legislativy nebo dalších regulatorních návrhů; monitorování a zprávy o vývoji; účast na sněmovních výborech; práce s koalicemi zabývajícími se stejnými problémy;

23 23. Druhy lobbingu 1.Lobbing informační – argumentace, analýzy, studie 2.Lobbing legislativní – podoba zákonů, vyhlášek, vládních rozhodnutí – potřeba systémové změny či obratu v dlouhodobém trendu 3. Lobbing advokativní – jmenování do funkce, nákup či prodej, vyhlášení nebo zadání zakázky 4.Lobbing volební – podpora pro získání financí určených na kampaň 5.Lobbing soudní – ovlivnění precedentních soudních sporů Promyšlené využívání všech typů médií - celostátní i regionální tisk - TV + rozhlas – nejsilnější z hlediska dopadu na veřejnost -Internet – zpravodajské servery, blogy -Agenturní zpravodajství -Semináře, kulaté stoly, konference Lobbing Ing. Naděžda Petrů,

24 24. Východiska lobbingu Prvním východiskem pro hájení zájmů je kvalitní informovanost o aktuálním vývoji dané problematiky, znalost všech aktérů a jejich pozic a časového harmonogramu projednávání této problematiky Druhým východiskem je příprava vlastní pozice a argumentace. Nástrojem jsou kvalitní poziční dokumenty. Validní poziční dokumenty vypracované na základě průzkumu, studií a analýz a zejména jejich verifikace příslušnou skupinou osob s cílem zajistit jejich maximální reprezentativnost. Třetím východiskem je schopnost svoji pozici ve správný čas a správným způsobem „prodat“. Nástroje : správně sestavená síť kontaktů, schopnost komunikace s médii, systém osobních setkání, seminářů, kulatých stolů atd. Lobbing Ing. Naděžda Petrů,

25 25. Zdroje lobbingu Finanční – náklady spojené s lobbingem nezahrnují pouze odměny lobbistovi, a jeho provozní náklady, ale také výdaje související se zvolenými technikami. Nedostatek financí může výrazně ovlivnit nejen rozsah, ale i intenzitu lobbistických aktivit Znalosti a dovednosti – know-how, jak věci dělat. Zahrnuje i znalost prostředí a komunikační dovednosti. Kritickým faktorem omezujícím tento zdroj jsou informace a přístup k nim. Kontakty – ať již osobního či obchodního charakteru s politiky, reprezentanty veřejného sektoru, médii, největšími obchodními společnostmi, s ostatními lobbisty. Kritickým faktorem je pověst a důvěryhodnost lobbisty. Dobrá organizace a schopnost spolupracovat – důležité pro posilování pozice a vytváření koaličních spojenectví. Schopnost mobilizovat členskou základnu i okruh sympatizantů. Lobbing Ing. Naděžda Petrů

26 26. Základní funkce lobbingu Lobbing Ing. Naděžda Petrů přesvědčovací – snaha etickými způsoby a na reálných faktech založenými argumenty a informacemi ovlivnit rozhodnutí subjektu s rozhodovací pravomocí určitým směrem - informační - poskytnout nezkreslené, úplné a k širšímu kontextu vztažené informace jak veřejným činitelům, tak široké veřejnosti a zpět zadavatelské organizaci - nabízení řešení - konkrétního problému na základě předkládaných informací a argumentů. V rámci jednoho problému se nabízí celá škála řešení, ti, kdo rozhodují mají k dispozici různé alternativy řešení. Jednotlivé zájmové skupiny mohou argumentovat pro či proti řešení nabízenými konkurenty. -upozorňování na problémy a jejich medializace - patří mezi nejčastější cíl velkých masových advokačních kampaní typu obhajoby tzv. veřejného zájmu či poukazování na zanedbané problémy ve společnosti. -http://www.epravo.cz/top/clanky/pojem-verejneho-zajmu-v-mezinarodni-praxi htmlhttp://www.epravo.cz/top/clanky/pojem-verejneho-zajmu-v-mezinarodni-praxi html -Stavby větrných elektráren představují na jedné straně šetrné hospodaření s přírodními zdroji, na straně druhé významně zasahují do rovnováhy v krajině. -Hledání rovnováhy pro a proti větrným elektrárnám

27 27. Lobbingové strategie Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Příznivá situaceNepříznivá situaceNeurčitá situace Obecná strategieZachovat status quoZměnit situaciOvlivnit složky Zainteresovaní aktéři Zajistit si podporu „svézt se zadarmo“ Rozdělit oponenty, kontaktovat váhající Argumentovat, vyjednávat Témata Udržet téma aktuální, blokovat konkurenční témata Kompenzovat prohru, manipulovat s tématy Manipulovat s tématy Načasování lobbinguUrychlit vývojPozdržet vývojvyčkávat Hranice lobbinguDržet hranice uzavřenéRozšířit arénu lobbování vyčkávat

28 28. Základní lobbingové taktiky Lobbing Ing. Naděžda Petrů, DONUCENÍ: Poslušnost si může uvnitř státu vynutit národní ministerstvo pomocí legislativních výstupů. Jejich dodržování je hlídané policií, soudy a vězeňským systémem. (O stejný cíl se může také pokusit EU prostřednictvím Rady ministrů.) Soukromé nátlakové organizace pak musejí využít méně formálních cest. Nevládní organizace (dále jen NGOs) mají k dispozici nástroje, jako jsou blokády či zahájení agresivní kampaně. Příkladem může být agitace proti společnosti Shell, organizovaná Greenpeace, kvůli aféře s ropnou plošinou Brent Spar. Samotná EU je také založena na vynutitelnosti právních norem. VTAŽENÍ DO VLASTNÍ HRY: Jednou z variant je zavázat si významné aktéry například jmenováním jejich lídrů do vedoucích funkcí nebo přidělením finančních prostředků. Propracovanější variantou je schválit takové rozhodovací procedury, které v konečném důsledku udrží zájmové skupiny v podřízeném stavu. Tím si především ministerstva udržují bezpočet takzvaných „nezávislých“ agentur či jiných soukromých organizací pod dostatečnou kontrolou. Příkladem mohou být občanské asociace, které každoročně musejí žádat o peníze, a jsou tak na vládě finančně závislé. Při rozdělování dotací hraje důležitou roli schopnost EU prosadit své politické zájmy a představy. Stejně tak mohou i soukromé společnosti a nevládní organizace použít část svého rozpočtu k „připoutání“ ostatních.

29 29. Základní lobbingové taktiky VEŘEJNÁ OBHAJOBA: Formální varianta představuje soudní spor. S odvoláním na platné zákony tak organizace obhajuje své zájmy. Tato alternativa je využívána především v zemích, jako jsou Francie či Německo, kde je tato národní charakteristika patrná i v agendě Evropského soudního dvora. Poloformální variantou je oficiální stížnost podávaná soukromými společnostmi, které se cítí poškozené. Nejvíce stížností na nekalou soutěž přijímají úřady pro ochranu hospodářské soutěže na národní i unijní úrovni. V neformální variantě se jedná o propagandu například v podobě masivní mediální kampaně. Tato technika je často využívaná NGOs a obchodními organizacemi, které tuší novou příležitost, či hrozbu ARGUMENTACE (PŘESVĚDČOVÁNÍ): Při využití této techniky je individuální zájem skrýván za zdánlivě rozumné úvahy založené na empiricky věrohodných tvrzeních a logicky přijatelných závěrech. Přesvědčování je tedy tak účinné, jak tyto informace působí důvěryhodně. Využívá se obvykle ve čtyřech situacích: Rozhodující hráči váhají s podporou (snaha získat je na svou stranu). Počáteční rozpracování daného tématu (není zaujata jasná pozice). Široká publicita tématu (nutnost přesvědčivých argumentů). Zatraktivnit dané téma (vytvořit z něj obecní zájem). Příklad Zdravotní reforma - Lobbing Ing. Naděžda Petrů,

30 30. Lobbing v ČR Je lobbista člověk, který má zejména vlivné známé z politického prostředí a pomocí nich je schopen ovlivňovat výsledky jednání s cílem zabezpečit sobě a zainteresovaným osobám zejména finanční prospěch ??? slova lobbing a lobbista jsou v Česku vnímána negativně. Česká veřejnost má spojen lobbing především s obrazem neprůhledného jednání a předávání obálek s úplatky Dalík, Knetig, Pilín…. Postoj široké veřejnosti k lobbingu je proto výrazně negativně zabarven Je lobbista osoba prosazující vlastní zájem, či zájem skupiny u činitelů, kteří disponují pravomocemi a kompetencemi státní moci a jejích subjektů v hospodářských, kulturních, politických, společenských, ale i privátních a dalších oblastech života??? V roce 2007 se měla vládní koalice ODS, SZ a KDU-ČSL dohodnout na tom, jakým způsobem bude lobbing fungovat v ČR, zejména, zda je nutné vytvořit pro tuto specifickou činnost právní rámec. V tomto případě se jednalo dokonce o část volebního programu. Lobbing Ing. Naděžda Petrů,

31 „odesílatelé a adresáti lobbingu“ Lobbing Ing. Naděžda Petrů Odesílatelé každá skupina, která záměrně komunikuje s institucemi politického systému, protože tato komunikace přispívá k dosažení jejích cílů. Těmito subjekty, souhrnně nazývanými zájmové skupiny (interest groups), mohou být soukromé právnické osoby, obchodní asociace, profesní spolky, odborové svazy, nevládní organizace, nadace a mnohé další Adresáti byrokracie, ministři, prezident, úředníci a zákonodárci (tedy v širším smyslu orgány veřejné správy až po centrální nebo nadnárodní úroveň, jakou je EU Důležité při nalezení správné cílové osoby je zjištění její role při přípravě a schvalování příslušného opatření. povinnosti lobbovaných: - vést veřejný diář, zveřejňovat návštěvní knihu, - zveřejnit jméno lobbisty, - zveřejnit, s kým lobbovaný jednal o daném tématu, - zveřejňovat finanční zájmy, - nepřijímat jakékoli výhody.

32 32. Zákon o lobbingu z jednotlivých vládních úřadů se při přípravě zákona sešlo 199 zásadních připomínek nejrůznějšího charakteru. Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Kabinet Petra Nečase odsouhlasil návrh na další postup ve věci regulace lobbingu Karolína Peakce byla pověřena jeho vypracováním předložen návrh Vláda vytýkala návrhu zejména vadný pojem lobbingu, neboť se nejedná o uskutečnění kontaktu, jak tvrdí návrh, ale o prosazení zájmu. Vláda také postrádala formulování vlastních pravidel provádění lobbingu a vyjádřila nesouhlas s registrací. Na půdě Senátu převládl názor, že zákon by zavedl jen další neefektivní administrativu, a proto byl zamítnut. Senát Parlamentu ČR zamítl dne na své 20. schůzi poslanecký návrh na vydání zákona o lobbingu a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o lobbingu). Cílem navrhované právní úpravy je zakotvit právní regulaci lobbingu, práva a povinnosti lobbistů a veřejných funkcionářů.

33 33. Zákon o lobbingu Lobbing Ing. Naděžda Petrů, z jednotlivých vládních úřadů se při přípravě zákona sešlo 199 zásadních připomínek nejrůznějšího charakteru. Problematika by měla být řešena jinými nástroji: -přijetí změny jednacího řádu Poslanecké sněmovny tak, aby byla vytvořena jasná "legislativní stopa" normy. Bude tak zřejmé, kdo a jak se podílel na přípravě návrhu zákona či novely a kdo a proč podával případně přímo v Parlamentu pozměňovací návrhy. -návrh, aby byl lobbing definován v živnostenském zákoně jako legální registrovaná živnost s určitými podmínkami pro výkon takového povolání. -transparentní přístup veřejnosti do elektronické sbírky připravované legislativy, aby byla vidět zamýšlená podoba návrhů, -zavedení povinného hodnocení korupčních rizik vznikající právní normy. -návrh na vznik etických kodexů poslance a senátora pro styk s lobbisty

34 34. Způsoby regulace lobbingu ve vybraných zemích Lobbing je obecně považován za součást demokratického procesu a odborníky definován jako charakteristický projev vyspělých demokracií, jenž musí být transparentní a zároveň legitimní. Většina vyspělých států proto lobbing určitým způsobem reguluje, čímž zajišťuje jeho průhlednost a legitimitu. Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Základní a zásadních otázky, které determinují podobu regulace: Jak široce by měla být regulace nastavena? Jaké subjekty by měla zahrnovat? Obchodní společnosti, neziskové organizace, odbory, církve nebo profesionálně najímaní lobbisté? Jaké formy lobbingu by měly podléhat regulaci ? Přímá, neveřejná setkání s politiky a institucemi, ovlivňování pomocí médií, veřejného mínění atp. ? Ovlivňování jakých subjektů bude považováno za lobbing? Bude se vztahovat pouze na kontakty s ministry, nebo šířeji i na členy Parlamentu a státní úředníky?

35 Typy regulace lobbingu Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Oblasti regulace Málo regulovanéStředně regulované Vysoce regulované Pravidla registrace a oznamování Pravidla registrace, málo detailní Pravidla registrace, požadováno více detailů Velmi přísná pravidla registrací Zveřejňování výdajů Bez pravidel o zveřejňování výdajů jednotlivce nebo zaměstnavatele Určitá pravidla o zveřejňování indiv. výdajů, netýká se zaměstnavatele Přísná pravidla ohledně zveřejňovaní výdajů jednotlivců i zaměstnavatelů Veřejný přístupDostupný seznam lobbistů, nepříliš detailní a nepříliš často aktualizovaný Dostupný detailní seznam lobbistů, aktualizován často Dostupný detailní seznam lobbistů, spolu s uveřejněnými výdaji; aktualizován často

36 Typy regulace lobbingu Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Oblasti regulaceMálo regulovanéStředně regulované Vysoce regulované VymahatelnostStátní úřad disponuje jen omezenými donucovacími prostředky Státní úřad teoreticky má určité donucovací prostředky, ale nevyužívá je příliš často Státní úřad může a také provádí povinné kontroly a přezkoumání Definice lobbistyPouze ti, kteří lobbují pro třetí stranu Lobbující za třetí stranu; zaměstnanci zájmových skupin a organizací Lobbující za třetí stranu; zaměstnanci zájmových skupin a organizací; jedinci lobbující sami za sebe, pracující pro charitativní nebo náboženské skupiny Cíle lobbingu podle činnosti (lobbovaní) Členové exekutivy (ministři ) a jejich zaměstnanci Členové exekutivy a jejich zaměstnanci; ředitelé úřadů; státní úředníci, Členové exekutivy a jejich zaměstnanci; ředitelé úřadů; státní úředníci; poslanci

37 37. Lobbing a Evropská unie Lobbista dodává informace a technicko-odborné expertízy, které mohou být užitečné a někdy rozhodující při definování legislativní a správní regulace. V rejstříku lobbistů Evropského parlamentu je v současné době pod označením zájmové uskupení registrována přibližně organizací. Registr Evropské komise tvoří jmen. Celkem působí v Bruselu přibližně až lobbistů, kteří se sdružují ve více než organizacích. Lobbování bylo Komisí definováno jako „činnosti vykonávané s cílem ovlivnit formulování politiky a rozhodovací procesy evropských orgánů. Lobbing Ing. Naděžda Petrů

38 Právní úprava lobbingu V Evropské unii neexistuje žádná právní úprava lobbyingu jako ve Spojených státech. V roce 2006 předložila Komise dokument nazvaný Zelená kniha O evropské iniciativě pro transparentnost, která používá poměrně širokou definici lobbyingu. Lobbying definuje jako: „všechny aktivity, které ovlivňují rozhodovací procesy evropských institucí." Lobbista je osoba takové aktivity provádějící a pracující pro organizaci z širokého spektra jako např. konzultantské firmy, právní kanceláře, nevládní organizace, lobbistické unie a korporace či obchodní asociace. Registrovat by se měly i nekomerční organizace, jakými jsou například církve, think-tanky, orgány místní správy a politické strany.

39 39. Lobbing v EU Lobbing Ing. Naděžda Petrů Poslanci Evropského parlamentu a úředníci Komise jsou v současné době v denním kontaktu s bruselskými lobbisty. O prosazení zájmu se snaží mnoho různorodých subjektů z členských i nečlenských zemí EU. Zastupují zájmy jednotlivých zemí a regionů, měst a jejich sdružení, různých společenských a názorových skupin a samozřejmě i firem. Myšlenka vytvořeni dobrovolného centrálního registru byla uskutečněna , kdy komise odsouhlasila spuštěni registru v červnu Registr děli lobbisty do tři skupin: 1. profesionální poradenské a právní firmy; 2. firemní interní lobbisty a obchodní asociace; 3. nevládni organizace a think-thanky Je poukazováno na nepřiměřený ekonomický a politický vliv obchodních společností a jejich lobbistických skupin na politiku EU. Nadnárodní korporace jsou schopny díky své velikosti a množstvím prostředků prosadit své úzce zaměřené zájmy na úkor opozičních občanských skupin, neziskových organizací, organizací malých a středních podniků či orgánů regionální a místní správy.

40 Lobbing v EU Rozhodování v Evropské unii je rozděleno mezi řadu institucí. Hlavní jsou však tři základní : · Evropská komise, · Evropský parlament, · Rada Evropské unie. Evropská komise předkládá návrhy zákonů, Parlament a Rada o nich rozhodují. K návrhům se vyjadřuje řada institucí (např. Hospodářský a sociální výbor, Výbor regionů), kterým to přísluší, a někdy bez jejich souhlasného stanoviska není možné danou normu či rozhodnutí přijmout. Lobbing Ing. Naděžda Petrů

41 41. Lobbing v EU Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Poslanci Evropského parlamentu podpořili v květnu 2011 dohodu mezi Parlamentem a Komisí, na jejímž základě vznikl společný rejstřík lobbistů v těchto dvou unijních institucích. Takzvaný „rejstřík transparentnosti" začal fungovat v června 2011 a je dobrovolný. Zájemci o zápis musí uvést; kdo jsou, o co usilují i o jaké obory se zajímají. Musejí zmínit i to, kolik peněz na ovlivňování dění vynakládají, firmy pak uvádějí údaje jména svých klientů

42 42. ČR v EU 2004 – vstup ČR do EU, Důležitější je navázání dobrých vztahů s Komisí, které nejenom zvyšují šance na úspěch lobbingového snažení, ale otevírají možnosti i v mnoha dalších oblastech týkajících se informací. Novým partnerem pro české subjekty jsou rovněž Evropský parlament a stálá zastoupení ostatních členských států. Od 1. května 2005 je možné českou přítomnost v Bruselu rozdělit na dvě základní skupiny. Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Zastoupení celé ČR : Velvyslanectví České republiky při Belgickém království, Stálé zastoupení ČR při EU, Stálé delegace ČR při NATO a ZEU České centrum vládními agentury CzechTrade CzechInvest Česká centrála cestovního ruchu (ČCCR). Zastoupení soukromých zájmů ČEZ, České dráhy, ČSA národních asociace Agrární komora, Svaz průmyslu a dopravy, CEBRE regionální zastoupení – Praha, Středočeský, Jihočeský, Zlínský kraj 6 poradenských společností

43 43. Lobbing a právní regulace – Velká Británie Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Výbor pro etické standardy ve veřejném životě (Committee on tandards in public life; CSPL) rozhodl místo lobujících se zaměřit na lobované Bylo stanoveno sedm principů: Nezištnost (Selflessnes) – rozhodováni pouze ve prospěch společnosti Integrita (Integrity) – vyhýbání se jakýmkoli závazkům, které by mohly ovlivnit výkon mandátu Objektivita (Objectivity) – veřejná rozhodnuti konat na základě hodnot a kvalit Odpovědnost (Accountability) – veřejní činitele jsou odpovědni veřejnosti a musí podstoupit jakoukoli kontrolu hodnou jejich úřadu Otevřenost (Openness) – veškeré jednání veřejného činitele by mělo být otevřené a čitelné Poctivost (Honesty) – Veřejný činitel by měl zveřejnit své soukromé zájmy ve vztahu k veřejným a pokud jsou v rozporu, rozhodnout ve prospěch veřejnosti Vedeni (Leadership) – veřejní činitele by měli tyto principy zastávat a jit tak příkladem. Důležitý je také zákaz nabízet finanční částky nebo jiné výhody, které by mohly být vnímány jako úplatek, či jiná úslužnost.

44 Lobbing a právní regulace – Německo Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Slovo lobbing není v německé legislativě přímo uvedeno, ale přístup různých zájmových skupin a společností na pole Bundestafu a Bundesratu regulován je Aktivity zájmových skupin/lobbistů na úrovni úředníků nejsou nijak legislativně upraveny. Každému úřadu, parlamentní komisi, expertní komisi nebo jakékoli jiné instituci je umožněno, aby si sama stanovila příslušná pravidla přístupu zájmových skupin. Jako samoregulační tělesa působí Německa asociace politických konzultantů) a Německa public relations asociace SCHÉMAT UTVÁŘENI NOVÉHO SPOLKOVÉHO ZÁKONA. -nejdříve zformován příslušným odvětvím státni aparatury do podoby legislativního návrhu -než je předložen k projednání do Bundestagu, jsou svolány veškeré zájmové skupiny, které by měl zákon ovlivnit a s nimi je vedena diskuze, jež má do zákona přinést odborné informace a názory.

45 Lobbing a právní regulace – Litva Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Zákon přijat v r. 2000, pozměněn v r a Práva lobbisty -Účastnit se procedur navrhování zákonů, předkládat návrhy a vysvětlení ohledně legislativních aktů. -Iniciovat vlastní expertní posudky legislativních aktů a předkládat je. -Vysvětlovat veřejnosti a přesvědčovat státní a obecní instituce nebo úřady, že je vhodné přijmout, odmítnout nebo zrušit legislativu nebo navrhnout její změnu. -Pořádat schůze zákonodárců s klienty lobbistů. -Navrhovat zákonodárcům doplnění zákonů. - Provádět výzkumy veřejného mínění ohledně přijímání nového zákona.

46 Lobbing a právní regulace – Litva Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Registr lobbistů spadá pod pravomoc Vedoucího etické komise. Každý rok odevzdává k 15. Květnu parlamentu - Seimas sumarizační zprávu o lobbingu. Povinnosti lobbisty -Musí ukončit veškeré své lobbingové aktivity během jednoho pracovního dne od momentu, kdy je zvolen do jakékoli veřejné funkce (soudce, politik, státní úředník…) a okamžitě o tom informovat písemně vedení Etické komise /Chief Official Ethics Commission/. - Musí se chovat v souladu s tímto zákonem, s ostatními zákony Litevské republiky a s Etickým kodexem lobbisty.

47 Lobbing a právní regulace – Polsko Lobbing Ing. Naděžda Petrů, 2006 vešel v platnost Zákon o lobováni v legislativním procesu (Ustawa o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa), který za lobbing považuje jakoukoliv legální činnost za účelem ovlivnit legislativní nebo regulační činnost veřejné autority. Styk úřadů s lobbisty je monitorován prostřednictvím zpráv o všech aktivitách lobbistů a kontaktech s nimi, které musí každý únor odevzdat vedoucí každé instituce. Jako samoregulační lobbingové těleso v Polsku působí Asociace profesionálních lobbistů

48 Lobbing a právní regulace – Maďarsko Lobbing Ing. Naděžda Petrů, V Dubnu 2006 byl schválen a v září vešel v platnost zákon O lobbingu. Lobbista a lobbingová firma jsou osoby registrované v registru lobbistů. Lobbingová aktivita je pak určena jako aktivita nebo chování mající v úmyslu ovlivnit exekutivní rozhodnuti nebo podpořit zájmy na základě smlouvy. TL může mít lobbing formu písemnou i ústní, přičemž je zahrnuta i forma elektronická. Při vykonávání lobbingu je lobbista povinen při kontaktu s veřejnou osobou vždy sdělit svého zaměstnavatele (klienta) a důvod kontaktu, přičemž o něm zaměstnavatel musí vědět. Zakázáno je také cokoliv poskytovat či darovat úřadům bez sděleni účelu a lobbistických cílů. Tyto služby a dary nesmi překročit hranici 10% z minimální mzdy. Za těchto podmínek má pak právo podle autority stojící za lobbovaným návrhem vystoupit před parlamentní komisi, ministrem, vládou a dalšími orgány určenými TL. Lobbisté mohou zvát členy a úředníky těchto instituci na konference a odborné diskuse. Náklady s tímto spojené si ale musí pozvané osoby hradit samy

49 Lobbing a právní regulace - Francie Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Ve francouzském senátu neexistuje žádný seznam skupin. Profesní skupiny nebo organizace, které chtějí získat přístup do senátu, podávají žádost vedení senátu. Francouzské Národní shromáždění přijalo 2. července 2009 pravidla pro zajištění transparentního a etického jednání zástupců zájmových skupin na půdě Národního shromáždění. Klíčovým bodem je zavedení registru pro tyto zástupce. Vstup je jim umožněn prostřednictvím speciálních pasů s platností na jeden den, na který mají díky registraci nárok. Od února 2010 je vydáván pouze jeden pas na registrovaný subjekt. Zástupci musí během svého kontaktu s poslancem uvést svou totožnost, pro koho pracují a jaké zájmy prosazují. Zástupci jsou povinni nosit pasy viditelně v prostorách Shromáždění. Zástupci se musí vyvarovat všech kroků vedoucích k získání informací nebo rozhodnutí podvodnými prostředky.

50 Slovo závěrem Lobbing Ing. Naděžda Petrů, Jednodušší je stěžovat si na to, že něco nejde nebo je nefunkční, že nejsou vhodné podmínky …. Nebo se dá začít věci ovlivňovat a měnit. Stojí to více práce, času, energie a peněz. VYBERTE SI! Děkuji Vám za pozornost Ing. Naděžda Petrů Tel


Stáhnout ppt "Katedra řízení podniku a podnikové finance LOBBING Ing. Naděžda Petrů"

Podobné prezentace


Reklamy Google