Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vývoj dopravní nehodovosti v ČR za rok 2014 plk. Ing. Jindřich Rybka, BA.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vývoj dopravní nehodovosti v ČR za rok 2014 plk. Ing. Jindřich Rybka, BA."— Transkript prezentace:

1 Vývoj dopravní nehodovosti v ČR za rok 2014 plk. Ing. Jindřich Rybka, BA.

2 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2014 Česká republika 2 Statistia dopravních nehod Základní čísla celkem nehod usmrceno osob 629 těžce zraněno osob lehce zraněno osob odhadnutá hmotná škoda mil. Kč Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet těžce zraněnýcho20 osobtj. o 0,7% odhad hmotné škodyo4,94 mil. Kčtj. o 0,1% Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcenýcho46 osobtj. o 7,9% počet lehce zraněných o1 078 osobtj. o 4,8% počet nehodo1 461 nehodtj. o 1,7%

3 3 Vývoj počtu nehod a jejich následků v ČR; trend od roku 1961 Statistia dopravních nehod

4 4 Plnění národní strategie bezpečnosti silničního provozu Statistia dopravních nehod 1. Strategické cíle Cílem NSBSP 2020 je dosáhnout v porovnání s rokem 2009 snížení poctu usmrcených na úroveň průměru zemí EU (tj. cca o 60 %) a počtu těžce zraněných o 40 %. V roce 2020 by tak nemělo být usmrceno více než 333 osob a těžce zraněno osob. 2. Celostátní úroveň Předpoklad pro rok 2014 počítal s tím, že nebude usmrceno více než 549 osob a těžce zraněno osob. V roce 2014 bylo usmrceno 629 osob (stanovený celoroční předpoklad „naplněn“ ze 115 %) a těžce zraněno osob (stanovený celoroční předpoklad „naplněn“ z 99 %).

5 5 Statistia dopravních nehod

6 6

7 7 Plnění národní strategie bezpečnosti silničního provozu k r a j s k é s r o v n á n í Statistia dopravních nehod

8 8 Plnění národní strategie bezpečnosti silničního provozu k r a j s k é s r o v n á n í Statistia dopravních nehod V roce 2014 byl stanovený předpoklad v ČR v oblasti usmrcených osob „naplněn“ ze 115 %, v oblasti těžce zraněných osob pak z 99 %. V 8 ze 14 krajů došlo k překročení stanoveného předpokladu u osob usmrcených, 7 krajů překročilo předpoklad u osob těžce zraněných. Jihomoravský kraj

9 9 Faktory ovlivňující vývoj dopravní nehodovosti chování všech účastníků silničního provozu intenzita silničního provozu klimatické podmínky technický stav a bezpečnost vozidel kvalita a stav pozemních komunikací činnost Policie České republiky Statistia dopravních nehod

10 10 PořadíDESET nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidelpočet nehod 1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem nesprávné otáčení nebo couvání jiný druh nesprávného způsobu jízdy nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky nezvládnutí řízení vozidla nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST vyhýbání bez dostatečné boční vůle jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru2 403 Rok 2014 – nejčetnější příčiny DN Statistia dopravních nehod

11 11 PořadíDESET nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel počet usmrcených osob 1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru89 3. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla72 4. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky43 5. nezvládnutí řízení vozidla32 6. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu26 7. jiný druh nepřiměřené rychlosti23 8. nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti22 9. při předjíždění došlo k ohrožení protijedoucího řidiče vozidla nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST16 Rok 2014 – příčiny tragických DN Statistia dopravních nehod

12 12 Rok 2014 – zavinění dopravní nehody Viník, zavinění nehody rok 2014 Počet nehod tj. % z celkového počtu IndexPočet usmrcených tj. % z celkového počtu Rozdíl usmrcených ŘIDIČEM MOTOROVÉHO VOZIDLA ,8100,658292,554 ŘIDIČEM NEMOTOROVÉHO VOZIDLA ,2108,6304,83 z toho dětmi 2730,4120,810,00 CHODCEM ,4108,3132,1-9 z toho dětmi 4410,7108,910,01 JINÝM ÚČASTNÍKEM 1260,189,410,20 ZÁVADOU KOMUNIKACE 2330,345,200,00 TECHNICKOU ZÁVADOU VOZIDLA 4670,5100,620,32 LESNÍ, DOMÁCÍ ZVĚŘÍ ,1115,700,0-3 JINÉ ZAVINĚNÍ 3790,482,410,2 Statistia dopravních nehod

13 13 Rok 2014 – dopravní nehody dle místa Druh komunikace rok 2014 Počet nehod Rozdíl nehod Počet usmrcených Rozdíl usmrcených DÁLNICE SILNICE I. TŘÍDY SILNICE II. TŘÍDY SILNICE III. TŘÍDY KOMUNIKACE SLEDOVANÁ KOMUNIKACE MÍSTNÍ ÚČELOVÁ KOMUNIKACE Místo nehody rok 2014 Počet nehod Počet usmrcených Počet těžce zraněných Počet lehce zraněných Hmotná škoda v mil. Kč V OBCI ,67 Index rok 2013=100%101,7100,597,4105,899,4 MIMO OBEC ,56 Index rok 2013=100%101,7111,6101,5103,3100,6 Statistia dopravních nehod

14 14 Porovnání počtu usmrcených osob po měsících za rok Statistia dopravních nehod

15 15 Porovnání usmrcených osob po měsících za rok 2014 v porovnání s 5 letým průměrem (2009 – 2013) Statistia dopravních nehod

16 16 Porovnání počtu nehod s následky na životě a zdraví po měsících za rok Statistia dopravních nehod

17 17 Rok 2014 – usmrcené osoby početkategorie osobyrozdíl 243řidičů osobních automobilů32 112chodců-22 83spolujezdců v osobních automobilech3 75řidiči motocyklů14 57cyklistů 29řidičů nákladních automobilů7 9spolujezdců na motocyklu7 9spolujezdců v nákladním automobilu0 3řidiči jiného motorového vozidla2 3řidiči motocyklu do 50ccm2 2řidiči mopedu0 1řidič autobusu1 1řidič jiného nemotorového vozidla1 Statistia dopravních nehod

18 18 Rok 2014 – usmrcené osoby dle věku Statistia dopravních nehod

19 19 Nehody na pozemních komunikacích za rok 2014 v porovnání s rokem 2013 K r a j Počet nehod Rozdíl nehodRozdíl v % Počet usmrcených Rozdíl usmrcených Rozdíl v % Hlavní město Praha , ,03 Středočeský , ,82 Jihočeský , ,67 Plzeňský , ,98 Ústecký , ,75 Královéhradecký , ,41 Jihomoravský , ,00 Moravskoslezský , ,00 Olomoucký ,412813,70 Zlínský , ,71 Vysočina , ,44 Pardubický ,7234-2,86 Liberecký , ,00 Karlovarský , ,50 Česká republika , ,89 Statistia dopravních nehod

20 20 Počet usmrcených osob v krajích za 3 roky Statistia dopravních nehod

21 21 Počet nehod s následky na životě a zdraví v krajích za 3 roky Statistia dopravních nehod

22 22 Rok 2014 – alkohol a drogy Nehody zaviněné pod vlivem alkoholu nebo drog v porovnání s rokem 2013 počet nehod počet usmrcených zjištěná hladina alkoholu je nižší než 0,24‰191 (-182)11 (+7) zjištěná hladina alkoholu je 0,24 až 0,5‰312 (+13)2 (+1) zjištěná hladina alkoholu je 0,51 až 0,8‰276 (-27)2 (-2) zjištěná hladina alkoholu je 0,81 až 1,0‰211(-2)6 (+4) zjištěná hladina alkoholu je 1,1 až 1,5‰780 (+96)9 (+3) zjištěná hladina alkoholu je 1,51‰ a vyšší2827 (+44)31 (0) zjištěno požití drog i alkoholu40 (+9)2 (-2) zjištěno požití alkoholu celkem4637 (-49)63 (11) zjištěno požití drog celkem260 (+16)6 (-8) Statistia dopravních nehod

23 23 Alkohol a drogy u viníka DN dle krajů celkem nehod z toho alkohol tj. % z toho drogy tj. % usmrceno celkem z toho alkohol tj. % z toho drogy tj. % Hlavní město Praha ,38360, ,0000,00 Středočeský kraj ,83300, ,0300,00 Jihočeský kraj ,51120,336357,9400,00 Plzeňský kraj ,02260, ,0025,00 Ústecký kraj ,23360, ,0411,75 Královéhradecký kraj ,3090,243438,8200,00 Jihomoravský kraj ,69390,636669,0900,00 Moravskoslezský kraj ,39230, ,7335,88 Olomoucký kraj ,8990, ,8100,00 Zlínský kraj ,1190, ,1500,00 Kraj Vysočina ,7660,214312,3300,00 Pardubický kraj ,5860, ,7600,00 Liberecký kraj ,85130, ,7100,00 Karlovarský kraj ,1060,401516,6700,00 ČR ,002600, ,0560,96 Statistia dopravních nehod

24 24 Počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu v krajích za rok 2014 v porovnání s rokem 2013 Statistia dopravních nehod

25 25 Alkohol v krajích za rok 2014, podíl dle ‰ Statistia dopravních nehod

26 26 Dlouhodobý vývoj v oblasti zjištěných alkoholů u řidičů motorových vozidel Statistia dopravních nehod

27 27 Počet dopravních nehod zaviněných řidiči mot. vozidel dle praxe v řízení za rok 2014 Statistia dopravních nehod

28 28 Následky dopravních nehod zaviněných řidiči mot. vozidel dle praxe v řízení za rok 2014 Statistia dopravních nehod

29 29 Počet usmrcených chodců dle denní a noční doby Statistia dopravních nehod

30 30 Možnosti ovlivňování BESIP ze strany PČR represe vůči účastníkům silničního provozu – dohled na dodržování zákonných norem, zintenzivnění činnosti v dopravně rizikových časech a lokalitách, efektivní využití technických prostředků určených pro dohled prevence vůči účastníkům silničního provozu – předcházení porušování pravidel silničního provozu, uvědomování si vlastní bezpečnosti, poskytování aktuálního dopravního zpravodajství vytváření bezpečného dopravního prostoru - zlepšování stavu pozemních komunikací, odstraňování rizikových lokalit, posuzování míst tragických dopravních nehod Statistia dopravních nehod

31 31 Dopravně inženýrské úseky Policie ČR v rámci posuzování míst smrtelných dopravních nehod bylo za rok 2014 provedeno celkem 568 bezpečnostních inspekcí, kdy bylo zjištěno celkem 62 poznatků, které mohly mít vliv na příčiny či následky dopravní nehody dopravní inženýři nahlásili za rok 2014 celkem komunikačních závad z toho závad na dopravním značení; odstraněno bylo správci komunikace 8099 závad z toho 7031 na dopravním značení dopravní inženýři dále provedli 1682 revizí rozhledových trojúhelníků křižovatek, zkontrolovali 856 železničních přejezdů a zaslali 619 podnětů na odstranění nehodových lokalit Statistia dopravních nehod

32 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2014 Jihomoravský kraj plk. Ing. Jindřich Rybka, BA.

33 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2014 Základní čísla celkem nehod 6 950(+249) usmrceno osob 66 (+11) těžce zraněno osob 315 (+36) lehce zraněno osob2 580(+89) odhadnutá hmotná škoda Kč ( Kč) alkohol479(+21) Nárůst tedy zaznamenáváme v kategorii: počet nehodo249 nehodtj. o 3,7 % počet usmrcenýcho 11 osobtj. o 20 % počet těžce zraněnýcho 36 osobtj. o 12,9 % lehce zraněných o 89 osob tj. o 3,6 % počet u alkohol u účastníkao 21 osobtj. o 4,6 % Pokles zaznamenáváme v kategorii: odhad hmotné škodyo6,44 mil. Kčtj. o 1,5% Statistia dopravních nehod 33

34 34 Statistia dopravních nehod

35 35 Statistia dopravních nehod

36 Nehodovost dle ÚO, MŘ a DO Statistia dopravních nehod 36

37 Následky na zdraví „Usmrceno“ na teritoriu ÚO, MŘ a DO Statistia dopravních nehod 37

38 Rok 2014 – viníci DN s následkem smrti dle druhu vozidla (do 24 hod. po DN) Statistia dopravních nehod početkategorie osobyrozdíl 61 řidič motorového vozidla řidič nemotorového vozidla 0 2 chodec - 1 Více jak tragické dopravní nehody: D1 – čelní střet (3 usmrcené osoby)( ) … 21:55 hod. (tma) Strážnice – vlak (2 usmrcené osoby)( ) … 16:26 hod. okr. Znojmo (2 usmrcené osoby)( ) … 12:30 hod. okr. Znojmo (2 usmrcené osoby)( ) … 03:20 hod. (tma) okr. Brno-venkov (2 usmrcené osoby)( ) … 14:25 hod. okr. Hodonín - motocykl (2 usmrcené osoby) ( ) … 15:56 hod. (v 16:19 hod. ofic. západ slunce) 38

39 Následky na zdraví „Těžce zraněno“ na teritoriu ÚO, MŘ a DO Statistia dopravních nehod 39

40 Následky na zdraví „Lehce zraněno“ na teritoriu ÚO, MŘ a DO Statistia dopravních nehod 40

41 Rok 2014 – příčiny dopravních nehod řidičů motorových vozidel Statistia dopravních nehod 41

42 Rok 2014 – zavinění dopravní nehody Viník, zavinění nehody rok 2014 Počet nehod Rozdíl nehod Počet usmrcených Rozdíl usmrcených ŘIDIČEM MOTOROVÉHO VOZIDLA ŘIDIČEM NEMOTOROVÉHO VOZIDLA z toho dětmi CHODCEM z toho dětmi JINÝM ÚČASTNÍKEM ZÁVADOU KOMUNIKACE TECHNICKOU ZÁVADOU VOZIDLA LESNÍ, DOMÁCÍ ZVĚŘÍ JINÉ ZAVINĚNÍ Statistia dopravních nehod Pozn.: Z celkového počtu usm. osob (66) zemřelo za snížené viditelnosti právě 28 osob, což je cca 42%. 42

43 Rok 2014 – DN „srážka chodcem“ Statistia dopravních nehod Počet DN:392( + 13 ) Usmrceno:12( - 5 ) Těžce zraněno:88( + 18 ) Lehce zraněno:306( + 14 ) Rok 2014 – DN zaviněno jízdním kolem: Počet DN:257( + 43 ) Usmrceno:3( 0 ) Těžce zraněno:27( 0 ) Lehce zraněno:211( + 36 ) Alkohol:108( + 42 ) Pozn.: Z celkového počtu DN s chodcem (392) je zaviněno právě chodci ve 145 případech, což je cca 37 %. 43

44 Rok 2014 – DN zaviněno motocyklem: Statistia dopravních nehod Počet DN:216( + 33 ) Usmrceno:7( +3 ) Těžce zraněno:49( +18 ) Lehce zraněno:173( +17 ) Rok 2014 – DN zaviněno nezjištěným řidičem: Počet DN:1 468( ) Usmrceno:1( 0 ) Těžce zraněno:4( 0 ) Lehce zraněno:73( 0 ) Pozn.: Z celkového počtu šetřených DN se tedy jedná o cca 21 % dosud neustanovených řidičů. 44

45 Rok 2014 – alkohol a drogy Nehody zaviněné pod vlivem alkoholu nebo drog v porovnání s rokem 2013 počet nehod počet usmrcených zjištěná hladina alkoholu je nižší než 0,24‰15(-7)0 (0) zjištěná hladina alkoholu je 0,24 až 0,5‰30 (+3)0 (0) zjištěná hladina alkoholu je 0,51 až 0,8‰31 (+5)0 (0) zjištěná hladina alkoholu je 0,81 až 1,0‰23 (+7)1 (+1) zjištěná hladina alkoholu je 1,1 až 1,5‰88 (+28)2 (+2) zjištěná hladina alkoholu je 1,51‰ a vyšší286(-19)3 (-1) zjištěno požití drog i alkoholu6 (+4)0 (0) zjištěno požití alkoholu celkem479 (+21)6 (+2) zjištěno požití drog celkem33 (+4)0 (0) Statistia dopravních nehod 45

46 Rok 2014 – alkohol u viníka DN 1‰a více Rok 2014 – alkohol u viníka DN 1‰ a více Statistia dopravních nehod 46

47 Vybrané DN s následkem smrti DI Brno-venkov: Dne 9. srpna 2014 v 08:56 hod. došlo na silnici III. třídy č v km 0,083 v obci Pozořice na ulici Nová ve směru jízdy Pozořice-Sivice k dopravní nehodě motocyklu, kdy jeho řidič narazil do pevné překážky v silničním provozu a to odstaveného kontejneru určeného k převozu stavební suti. Statistia dopravních nehod Řidič motocyklu se plně nevěnoval řízení motocyklu a při jízdě v uvedeném směru jízdy přehlédl u pravého okraje vozovky odstavený a výstražným trojúhelníkem řádně označený kontejner na stavební suť. Při jízdě vjel do prostoru tohoto odstaveného kontejneru, narazil do jeho přední části (čela) a následně upadl na vozovku. Při šetření DN bylo zjištěno, že řidič motocyklu neměl za jízdy na motocyklu nasazenu a řádně připevněnu ochranou přilbu. 47

48 Vybrané DN s následkem smrti DI Brno - město: Dne 4. září 2014 v v 13:40 hod. řídil cyklista vlastní horské jízdní kolo tov. zn. Pells Razzer v Brně po vozovce ulici Líšeňská ve směru jízdy od ulice Šedova ke křižovatce ulic Líšeňská x Viniční a dále k ulici Slatinská. Statistia dopravních nehod Cyklista při jízdě nepřizpůsobil rychlost jízdy zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla (jízdního kola), předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat. V důsledku tohoto jednání se při vjíždění do prostoru křižovatky ulic Líšeňská x Viniční střetl s chodcem vedoucího psa, který přecházel vozovku ulici Líšeňskou z pohledu jízdy cyklisty zprava doleva. Při předmětné DN chodec utrpěl zranění, na základě kterých druhý den zemřel. 48

49 Vybrané DN s následkem smrti DI Vyškov: Dne 9. září 2014 v 17:50 hod. řídil řidič svůj motocykl (Agility 125) po silnici č. III/0473 na ulici Mlékařská přes železniční přejezd v obci Rousínov. Železniční přejezd je z důvodu bezpečnosti vybaven světelným a zvukovým sig. zařízením bez železničních závor. Statistia dopravních nehod V době průjezdu motocyklu bylo světelné signalizační zařízení v činnosti, blikalo výstražné červené světlo a bylo v činnosti zvukové signalizační zařízení. Řidič motocyklu nedbal své důležité povinnosti, zastavit před železničním přejezdem a najel na železniční přejezd a narazil do projíždějícího rychlíku R915, který jel ve směru Brno - Vyškov. Po nárazu motocyklu do rychlíku, byl motocykl odhozen na travnatou plochu vedle kolejí. Při dopravní nehodě utrpěl řidič motocyklu zranění neslučitelná se životem a na místě dopravní nehody svému zranění podlehl. 49

50 Vybrané DN s následkem smrti DI Hodonín: Dne 9. října 2014 v 23:50 hod. v obci Hodonín na ul. Úprkova za viaduktem řidička osobního motorového vozidla tov. zn. Škoda Octavia, nepřizpůsobila rychlost jízdy na vzdálenost, na kterou měla rozhled tak, aby dokázala včas zastavit vozidlo, kdy po oslnění světlomety protijedoucího blíže nezjištěného vozidla přehlédla na vozovce ležící napříč pravým jízdním pruhem chodkyni. Statistia dopravních nehod Na tuto ležící osobu řidička nestihla nijak zareagovat a pravými koly vozidla ji přejela, čímž jí způsobila zranění neslučitelná se životem, kterým chodkyně na místě podlehla. 50

51 Vývoj dopravní nehodovosti na sil. č. I/53 od r do plk. Ing. Jindřich Rybka, BA. Zdroj dat: Evidence zpracování DN IS Lotus Notes

52 52 Statistia dopravních nehod Rok 2015 jen do 10.5.

53 53 Statistia dopravních nehod Rok 2015 jen do 10.5.

54 54 Statistia dopravních nehod Rok 2015 jen do 10.5.

55 Tipování nehodových lokalit na území Jmk aktuální místa DN se zraněním plk. Ing. Jindřich Rybka, BA. Zdroj dat: Evidence zpracování DN IS Lotus Notes

56 Statistia dopravních nehod56 Tipování nejčastějších míst, DN se zraněním 2014, 2015 – ZN (výsledky automatického testovacího algoritmu OSDP KŘP Jmk) V obci Mimo obec Pozn.: červený text označuje místo, kde byly šetřeny DN i v roce 2015

57 Dílčí statistické analýzy DN na území ZN plk. Ing. Jindřich Rybka, BA. Zdroj dat: Evidence zpracování DN IS Lotus Notes

58 Vývoj dopravní nehodovosti v roce 2015 „ Z N O J E M S K O „ – Základní čísla celkem nehod 186(+19) usmrceno osob celkem 8(+7) těžce zraněno osob 9 ( 0 ) lehce zraněno osob 70(+2) odhadnutá hmotná škoda Kč ( Kč) alkohol 12(-5) OPL 2( 0 ) Nárůst tedy zaznamenáváme v kategorii: počet nehodo 19 nehodtj. o 11,4 % počet usmrcenýcho 7 osobtj. o 700 % lehce zraněných o 2 osoby tj. o 2,9 % odhad hmotné škodyo13,3 mil. Kčtj. o 186 % Statistia dopravních nehod 58

59 Statistia dopravních nehod59 Celková nehodovost dle komunikace (ZN)

60 Statistia dopravních nehod60 Nehodovost s následky na zdraví dle komunikace (ZN)

61 Statistia dopravních nehod61 Celková nehodovost dle denní doby (ZN)

62 Statistia dopravních nehod62 Zaviněné DN řidičem nemotorového vozidla dle denní doby (ZN)

63 Statistia dopravních nehod63 Zaviněné DN chodcem dle denní doby (ZN)

64 Statistia dopravních nehod64 Problematika cyklistů při DN a jejich pasivní bezpečnosti (ZN)

65 Statistia dopravních nehod65 Problematika cyklistů při DN a jejich pasivní bezpečnosti (ZN) následky na zdraví od r dosud

66 Statistia dopravních nehod66 Problematika cyklistů při DN a jejich pasivní bezpečnosti (ZN) ZJIŠTĚNÍ ALKOHOLU od r dosud

67 Vybrané tragické dopravní nehody v r na území ZN plk. Ing. Jindřich Rybka, BA.

68 Vybrané DN s následkem smrti Dne 24. ledna 2015 v 11:10 hod. jel na silnici III. třídy č v km 8,746 v obci Strachotice, okr. Znojmo, řidič s motocyklem Honda, bez přidělené registrační značky ve směru od obce Derflice na obec Slup, kdy nepřizpůsobil rychlost jízdy stavu a povaze vozovky, Statistia dopravních nehod technickým vlastnostem vozidla a zejména svým schopnostem, s motocyklem přejel do protisměru kde havaroval v levé silniční příkopě. Při dopravní nehodě došlo k blíže nezjištěnému těžkému zranění řidiče se kterým byl leteckou záchranou službou transportován na ošetření do nemocnice. Následně bylo ze strany ošetřujícího lékaře oznámeno, že dne v 10:45 hod. motocyklista následkům zranění podlehl. 68

69 Vybrané DN s následkem smrti Dne 22. března 2015 v 05:55 hod. na silnici I. třídy č. 53 v km. 25,544 v kat. obce Damnice, řidič jedoucí s os. vozidlem Škoda Felicia, směrem od obce Pohořelice na obec Znojmo nepřizpůsobil rychlost jízdy vlastnostem vozidla a zejména svým schopnostem, vjel na pravou Statistia dopravních nehod krajnici a poté vpravo mimo komunikaci, kde poškodil 1ks směrového sloupku a poté přední částí narazil do betonového mostku v pravém silničním příkopě. Po nárazu bylo vozidlo odhozeno na dlážděný nájezd k plynové stanici společnosti RWE. Při DN došlo u usmrcení 4 osob. 69

70 Vybrané DN s následkem smrti Dne 24. března 2015 kolem 10:15 hod. došlo na silnici II. třídy č. 415 v km 24,248 v obci Hevlín, před budovou Přeshraničního informačního centra k DN, mezi silničním jízdním kolem zn. Piranha a jízdní soupravou, složenou z nákladního motorového vozidla MAN, slovenské registrační značky BL 030EC s připojeným návěsem Benalu Optiliner. Statistia dopravních nehod K dopravní nehodě došlo tak, že cyklistka jedoucí na jízdním kole po chodníku, ve směru od budovy pohraničního centra, vjela z nezjištěných příčin do jízdní dráhy z jejího pohledu zleva, po silnici II. třídy č. 415 přijíždějící jízdní soupravě, tato i přes vybočení do protisměrného jízdního pruhu a jejího brždění se střetla s uvedenou cyklistkou. Při dopravní nehodě došlo k těžkému zranění cyklistky, kterému na místě dopravní nehody podlehla. 70

71 71 Priority PČR pro oblast silničního provozu v roce 2015 Rizikové jednání řidičů motorových vozidel – směřování dohledu nad silničním provozem do rizikových lokalit se zaměřením na hrubé porušování pravidel silničního provozu, které má za následek vznik závažných dopravních nehod, zejména se jedná o nedodržování rychlostních limitů mimo obec, nebezpečné předjíždění, agresivní a nesprávný způsob jízdy. Technický stav vozidel – kontrola technického stavu vozidel se zaměřením zejména na vozidla určená pro nákladní a autobusovou dopravu. Nemotorizovaní účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté) – dohled nad dodržováním pravidel, dohled u přechodů pro chodce, preventivní akce ve vztahu k jejich zviditelňování v silničním provozu, používání ochranných pomůcek a bezpečnému chování na pozemních komunikacích. Alkohol a drogy v silničním provozu. Bezpečné komunikace – spoluvytváření bezpečného dopravního prostoru, navrhování dopravně inženýrských opatření ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu se zaměřením zejména na silnice II. a III. tříd. Statistia dopravních nehod

72 72 Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost Přestože se dlouhodobě daří snižovat tragické následky dopravních nehod, je počet zbytečně zmařených životů stále velmi vysoký. Bezpečnost a plynulost silničního provozu je v prvé řadě přímo závislá na vlastním chování všech jeho účastníků. Statistia dopravních nehod Nezapomeňme na to i v roce 2015!


Stáhnout ppt "Vývoj dopravní nehodovosti v ČR za rok 2014 plk. Ing. Jindřich Rybka, BA."

Podobné prezentace


Reklamy Google