Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Cena MV ČR za kvalitu a inovaci ve veřejné správě - 2011 8. Národní konference kvality ve veřejné správě 28. a 29. únor 2012, Praha Ing. Jan Mareš vedoucí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Cena MV ČR za kvalitu a inovaci ve veřejné správě - 2011 8. Národní konference kvality ve veřejné správě 28. a 29. únor 2012, Praha Ing. Jan Mareš vedoucí."— Transkript prezentace:

1 Cena MV ČR za kvalitu a inovaci ve veřejné správě Národní konference kvality ve veřejné správě 28. a 29. únor 2012, Praha Ing. Jan Mareš vedoucí odboru ekonomiky „Inovace nejsou příběhem o penězích, ale o lidech, které máte.“ (Steve Jobs) e-služba: „Výpis počtu bodů řidiče“ Ing. Bedřich Rathouský vedoucí odboru dopravních a s právních činností Statutární město Chomutov

2 Shodneme-li se na tvrzení, že konkurence vstoupila i do veřejné správy, pak jen spolehlivost a bezchybnost veřejných služeb poskytovaných ORP už není hlavní „konkurenční výhodou“. Tou je schopnost trvale a efektivně inovovat. Inovace – Edukace Procesní linie odvozená od Texas Instruments:  Poznání potřeb klientů  Inovace  Synergie uvnitř i mezi ORP (2+2=5)

3 Inovace – Impulsy Z „Akčního plánu eGovernmentu“ (Evropská komise) Do konce r zvýšit aktivní využívání služeb elektronické VS občany EU na 50%, obdobně u organizací na 80% (např. vyřízení záležitostí spojených se studiem, se založením firmy, se stěhováním, tedy on- line odkudkoliv v rámci EU) Z údajů ČSÚ:  internet ke komunikaci s VS zatím využívá 22% občanů  obdobně 91% organizací

4 Inovace – Impulsy  Trend dematerializace ovlivňuje i VS, reflektuje ho také eGovernment (datové schránky místo dopisní korespondence, digitalizace dokumentů, paměťové karty vytlačují CD atd.).  Za 2,5 roku od zavedení „bodového systému“ (07/2006) si na přepážce našeho magistrátu ověřilo body jen 900 řidičů (2%) ze registrovaných, přitom aspoň 1 bod mělo zapsáno řidičů (13%).  Ve druhé polovině r jsem proto zahájili vývoj nové e-služby a do konce toho roku spustili i zkušební provoz.  Následovala marketingová kampaň, pro veřejnost jsme inovaci „Výpis počtu bodů řidiče“ spustili

5 Inovace „Výpis počtu bodů řidiče“ Řidič z územní působnosti MM Chomutov zašle intuitivní SMS : CV BODY POZ jméno číslo ŘP CV BODY POZ jméno číslo ŘP na tlf. číslo (CV je identifikátor Chomutova, POZ je příkaz požadavku na e-službu BODY)  Do 3 pracovních dnů obdrží anonymizovaný údaj o počtu zapsaných bodů + nabídku na vyzvednutí protokolu na našem úřadu-zdarma (ten si ale převezme jen necelé procento žadatelů)  Služba je řidičům dostupná v non-stop režimu  E-službu provozuje AGMO CZ a.s., Praha  Odesláním SMS žadatel automaticky hradí poplatky (správní+operátorovi = 25 Kč)  Zpět je mu v SMS okamžitě potvrzena registrace žádosti

6 Inovace – výsledky Kde e-službu naleznete: Ve správní území MM Chomutov žije obyvatel, v registru je řidičů. Od spuštění využilo e-službu řidičů (10%); na přepážce si body ověřilo jen řidičů (2%). Pozn.: Skvělých výsledků v r jsme dosáhli díky velkému zájmu médií o tuto inovaci (a tehdy ještě přítomné obavy řidičů z vybodování). V roce 2011:  dosáhlo limitu 12 bodů 556 řidičů (2010 = 521)  aspoň 1 bod mělo zapsáno řidičů (2010 = 6 900)

7 Inovace – výsledky  Nabídli jsme alternativu k předepsané formě výpisu počtu bodů řidiče; ta už nevyžaduje osobní návštěvu úřadu, CzechPointu ap.  Snadno dostupný údaj bezprostředně motivuje řidiče ke změně chování v silničním provozu; inovace je konkrétní odpovědí na cíle „Národní strategie BESIP do r. 2020“  Klienti získali nový informační kanál; v r. 2010, kdy vrcholila další etapa výměny ŘP, jsme tak mohli doplňovat informace o počtu bodů také adresnou výzvou k jejich výměně.  Přestože vzrostl objem dotazů na body, vzrostla i produktivita práce úředníků; uživatelé e-služby jsou obsluhováni hromadně, v časových nikách, tedy když na přepážce právě nikdo není.  Spuštění e-služby „Výpis počtu bodů řidiče“ vedlo přímo k další inovaci „Info limit bodů řidiče“ (spuštěna v 10/2010; provozuje společnost MATERNA Communications, a.s.

8 Inovace – přenositelnost dobré praxe Základním faktorem úspěchu budou v příštích letech talenty, jejich kreativita, schopnost inovovat. A s těmito zdroji se musí lépe naučit pracovat i veřejná správa. Přenositelnost dobré praxe: Technická přenositelnost inovace „Výpis počtu bodů řidiče“ je snadná a stojí na pořízení cenově dostupného sw. Potíže mohou nastat s přenositelností do kultury konkrétního úřadu, kdy může inovace narazit na překážky nebo dokonce na odpor.

9 Podpora dálkového přístupu na úřad Suma SMS komunikace magistrátu s klienty: Rok SMS  V r jsme zavedli první e-služby „Objednání na registr vozidel“ a Objednání na cestovní doklady“ (platforma nebo SMS)  Na přelomu r. 2011/12, v očekávání front žadatelů o eOP, jsme zavedli zatím poslední e-službu: „Objednání na OP+CD“ (DOK REZ A datum+čas)  Naše zaměření na SMS je dáno minimálním zájmem o ovou platformu e-služeb (cca 1%). Zájem klientů o dálkový přístup na úřad podporujeme systematicky od r (převzetí kompetencí okresního úřadu).

10 Inovace v ČR – celosvětové srovnání Souhrnný inovační index, kapitola 4 - Inteligentní správa: Efektivní, prostupná, odstraňující překážky v komunikaci, zpřístupňující služby, zlepšující celkový přístup státní správy k průměrnému vzorku obyvatel měst, zlepšující organizační procesy s cílem zvýšit jejich efektivitu. nindex.org/gii/main/fullrepo rt/index.html Celosvětový inovační index 2011 umístil ČR na 27 příčku (2010=27). Například podle dílčího kritéria „Infrastruktura“, jsme ale na 44 pozici. Toto dílčí kriterium se hodnotí:  podle indikátoru ICT-přístupů (počet PC v domácnostech, pevných linek, mobilů) = 38 pozice  podle indikátoru ICT-využití (pevný, mobilní internet na 100 obyvatel atd.) = 33 pozice

11 Inovace – reflexe  Loajalita či autonomie zaměstnanců zřejmě nebude na našich úřadech klíčem k trvalé a efektivní inovaci, bude jím spíše schopnost a vůle ke spolupráci (win-win).  Bohužel, veřejná správa postrádá silnější motivaci k hlubší spolupráci; prakticky vše je nějak upraveno legislativou, normami, předpisy. Tento stav pak oslabuje naši konkurenceschopnost zejména v mezinárodním srovnání.

12 Závěr Magistrát města Chomutova Ing. Bedřich Rathouský vedoucí odboru dopravních a správních činností tel , Ing. Jan Mareš vedoucí odboru ekonomiky tel , Děkuji Vám za pozornost. „Jaká rizika pro společnost znamenají kultury organizací, ve kterých klasifikace: „dobré“, je postačující?!“


Stáhnout ppt "Cena MV ČR za kvalitu a inovaci ve veřejné správě - 2011 8. Národní konference kvality ve veřejné správě 28. a 29. únor 2012, Praha Ing. Jan Mareš vedoucí."

Podobné prezentace


Reklamy Google