Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_21_ Dumasové Téma sady: Interpretace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_21_ Dumasové Téma sady: Interpretace."— Transkript prezentace:

1

2 Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_21_ Dumasové Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: únor 2014 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková

3

4

5 Thomas Alexandre Davy de La Pailleterie

6 Alexandre Dumas starší byl kreolského původu, jeho otec se totiž narodil na území dnešního státu Haiti jako potomek fr. markýze a černošky. Krátce se AD st. živil jako písař u notáře, později vykonával sekretářské funkce u vévody Orleánského. Poté se až do konce života věnoval hlavně spisovatelské činnosti. Byl velmi oblíbený u čtenářů již za svého života. Dovedl neuvěřitelně rychle vydělávat peníze a ještě rychleji je utrácet. Patřil k nejčtenějším fr. autorům své doby, jeho slavní Tři mušketýři zase k nejpopulárnějším dílům. Věnoval se především psaní dobrodružných historických románů, jeho zájem se soustředil na 16. a 17. století, ač se nevyhýbal ani ostatním obdobím. Zásadním přelomem v Dumasově tvorbě bylo setkání s profesorem historie Augustem Maguetem. Ten vyhledával potřebný materiál a vypracovával prvotní verzi děje. Na Dumasovi pak zůstalo detailní literární zpracování, při němž mu však často pomáhali i další spolupracovníci. Tak vznikla jeho tzv. továrna na romány. Proto také jeho dílo čítá na tři sta svazků. Alexandre Dumas starší byl kreolského původu, jeho otec se totiž narodil na území dnešního státu Haiti jako potomek fr. markýze a černošky. Krátce se AD st. živil jako písař u notáře, později vykonával sekretářské funkce u vévody Orleánského. Poté se až do konce života věnoval hlavně spisovatelské činnosti. Byl velmi oblíbený u čtenářů již za svého života. Dovedl neuvěřitelně rychle vydělávat peníze a ještě rychleji je utrácet. Patřil k nejčtenějším fr. autorům své doby, jeho slavní Tři mušketýři zase k nejpopulárnějším dílům. Věnoval se především psaní dobrodružných historických románů, jeho zájem se soustředil na 16. a 17. století, ač se nevyhýbal ani ostatním obdobím. Zásadním přelomem v Dumasově tvorbě bylo setkání s profesorem historie Augustem Maguetem. Ten vyhledával potřebný materiál a vypracovával prvotní verzi děje. Na Dumasovi pak zůstalo detailní literární zpracování, při němž mu však často pomáhali i další spolupracovníci. Tak vznikla jeho tzv. továrna na romány. Proto také jeho dílo čítá na tři sta svazků.

7 Doplňte správné zakončení věty. Alexandre Dumas starší byl už za svého života velmi oblíben u svých preferoval psaní textů inspirovaných obdobím se krátce živil jako se narodil jako vnuk francouzského markýze a

8 Doplňte správné zakončení věty. Alexandre Dumas starší byl už za svého života velmi oblíben u svých čtenářů. byl už za svého života velmi oblíben u svých čtenářů. preferoval psaní textů inspirovaných obdobím 16. a 17. století. se krátce živil jako písař u notáře a sekretář u vévody Orleánského. se narodil jako vnuk francouzského markýze a černošky.

9 Poslechněte si zvukovou nahrávku a odpovězte na otázky. 1. Napište čtyři věty, ve kterých shrnete obsah zvukové nahrávky. 2. Ze kterého Dumasova díla ukázka pochází? 3. Jak se hrdina cítí? Zdůvodněte. 4. Jak byste pokračovali ? Vymyslete další vývoj příběhu.

10 Poslechněte si zvukovou nahrávku a odpovězte na otázky. 1. Napište čtyři věty, ve kterých shrnete obsah zvukové nahrávky. 2. Ze kterého Dumasova díla ukázka pochází? Hrabě Monte Christo. 3. Jak se hrdina cítí? Zdůvodněte. Prožívá dramatické momenty, jde mu o život … 4. Jak byste pokračovali ? Vymyslete další vývoj příběhu.

11 Muzikál Hrabě Monte Cristo hudba Karel Svoboda, libreto Zdeněk Borovec Muzikál Hrabě Monte Cristo hudba Karel Svoboda, libreto Zdeněk Borovec 1.Shrňte vlastními slovy obsah ukázky. 2. Kdo ztvárnil pěvecké role? Koho umělci hrají? Odpovídá jejich ztvárnění vašim představám o hrdinech díla? 1.Shrňte vlastními slovy obsah ukázky. 2. Kdo ztvárnil pěvecké role? Koho umělci hrají? Odpovídá jejich ztvárnění vašim představám o hrdinech díla? Podívejte se na video a vypracujte odpovědi na otázky. mJYS-p9Ss Podívejte se na video a vypracujte odpovědi na otázky. mJYS-p9Ss

12 Přemýšlel o všech nešťastných příhodách, jež se právě zběhly. Není ještě ani jedenáct hodin a již je skoro znepřátelen s panem de Treville. Způsob, jak ho d'Artagnan, mu jistě připadal málo uhlazený. Mimoto se zapletl do dvou soubojů s muži, z nichž by každý dovedl skolit i tři d'Artagnany. A byli to mušketýři, osoby jichž si tolik vážil, že je v myšlenkách i citech stavěl nad všechny ostatní lidi. Smutně přemítal, a poněvadž si byl jist, že ho Athos zabije, nepomýšlel ani na Porthose. Ale naděje z lidského srdce nikdy nevymizí. Nakonec d'Artagnan přece jen zadoufal, že by mohl ty dva souboje přežít, ovšem se strašlivými ranami. Přežije-li je, bude se teď už řídit jiným předsevzetím. Přemýšlel o všech nešťastných příhodách, jež se právě zběhly. Není ještě ani jedenáct hodin a již je skoro znepřátelen s panem de Treville. Způsob, jak ho d'Artagnan, mu jistě připadal málo uhlazený. Mimoto se zapletl do dvou soubojů s muži, z nichž by každý dovedl skolit i tři d'Artagnany. A byli to mušketýři, osoby jichž si tolik vážil, že je v myšlenkách i citech stavěl nad všechny ostatní lidi. Smutně přemítal, a poněvadž si byl jist, že ho Athos zabije, nepomýšlel ani na Porthose. Ale naděje z lidského srdce nikdy nevymizí. Nakonec d'Artagnan přece jen zadoufal, že by mohl ty dva souboje přežít, ovšem se strašlivými ranami. Přežije-li je, bude se teď už řídit jiným předsevzetím.

13 1. Určete vypravěče, vymyslete svůj název pro text. příhodách, skolit, uhlazený. 2. Nahraďte vybrané výrazy z textu vhodnými synonymy - příhodách, skolit, uhlazený.uhlazený. uhlazený. 4. Vyhledejte v úryvku obrazné pojme- nování. 4. Vyhledejte v úryvku obrazné pojme- nování.

14 1. Vypravěč – er forma, vnitřní monolog d'Artagnana. 2. Nahraďte vybrané výrazy z textu vhodnými synonymy – událostech, zdolat, zdvořilý (distingovaný). 4. Např. naděje z lidského srdce nevymizí; příhodách, které se zběhly.

15 1. Popište obrázek.Jaké byste u mušketýra očekávali povahové rysy? 2. Román Tři mušketýři oslavuje přátelství mezi dospělými muži. Znáte jiná literární díla, která pojednávají o přátelství?

16 1. Individuální řešení. Např. odvaha, obětavost, lidskost, neohroženost, smysl pro čest … 2. Bylo nás pět; Vinnetou; Ivanhoe, Robin Hood; ;Tři kamarádi; Cesta zpátky; Ohněm a mečem; Tři kamarádi, Rychlé šípy, Dva roky prázdnin … 2. Bylo nás pět; Vinnetou; Ivanhoe, Robin Hood; ;Tři kamarádi; Cesta zpátky; Ohněm a mečem; Tři kamarádi, Rychlé šípy, Dva roky prázdnin …

17 Vyluštěte přesmyčky a doplňte k hrdinům děl správné tituly. ? ? RothopsLieucheri Marais Togarm

18 ? ? PorthosRichelieu Aramis Margot Díla - Tři mušketýři, Královna Margot. Vyluštěte přesmyčky a doplňte k hrdinům děl správné tituly.

19 A Dílo AD st. bylo ovlivněno realismem. ano - ne B Tři mušketýři byli ve skutečnosti čtyři. ano - ne C Dílo AD st. čítá na tři sta svazků. ano - ne D Předkové spisovatele pocházeli z Filipín. ano -ne

20 A Dílo AD st. bylo ovlivněno romantismem. B Tři mušketýři byli ve skutečnosti čtyři. C Dílo AD st. čítá na tři sta svazků. D Předkové spisovatele pocházeli z Haiti.

21

22

23

24 Výchozí text 3 Alexandre Dumas mladší se narodil roku 1824 jako nemanželský syn slavného francouzského spisovatele Alexandra Dumase staršího. Jeho dětství bylo touto skutečností dosti poznamenáno, neboť byl vychováván po penzionátech. Jako mladý muž žil bohémským životem a na živobytí si vydělával literární tvorbou. Po neúspěšném básnickém debutu Hříchy mládí šel nejprve ve stopách svého otce. Zejména romány Dobrodružství čtyř žen a jednoho papouška a Jindřich Navarský nezapřou otcův vliv. Současně však začal psát realistické romány, kriticky zobrazující sociální poměry společnosti, z nichž nejznámější je Dáma s kaméliemi. K napsání románu inspiroval Dumase život mladé kurtizány Marie Duplessis, se kterou se seznámil v Saint-Germain-en-Laye, kde od roku 1844 žil po určitou dobu společně se svým otcem. V tomto románu zaujal na svou dobu tak revoluční postoj k sociálnímu postavení padlé ženy, že následná dramatizace z roku 1852 byla cenzurou dlouho zadržována. Její uvedení se však stalo Dumasovým skutečným triumfem (hra inspirovala například italského skladatele Giuseppe Verdiho k napsání opery La traviata) a Dumas se obrátil k divadlu. Ve svých hrách, které vyvolaly mnohé polemiky v tehdejším společenském životě, kriticky zobrazoval mravy druhého císařství, řešil problémy nemanželských dětí, rozvodů, cizoložství, kuplířství atp., zabýval se právy žen, napadal předsudky společnosti a bojoval tak za uzdravení národa oslabeného zhýralstvím a falešnou morálkou. Alexandre Dumas mladší se narodil roku 1824 jako nemanželský syn slavného francouzského spisovatele Alexandra Dumase staršího. Jeho dětství bylo touto skutečností dosti poznamenáno, neboť byl vychováván po penzionátech. Jako mladý muž žil bohémským životem a na živobytí si vydělával literární tvorbou. Po neúspěšném básnickém debutu Hříchy mládí šel nejprve ve stopách svého otce. Zejména romány Dobrodružství čtyř žen a jednoho papouška a Jindřich Navarský nezapřou otcův vliv. Současně však začal psát realistické romány, kriticky zobrazující sociální poměry společnosti, z nichž nejznámější je Dáma s kaméliemi. K napsání románu inspiroval Dumase život mladé kurtizány Marie Duplessis, se kterou se seznámil v Saint-Germain-en-Laye, kde od roku 1844 žil po určitou dobu společně se svým otcem. V tomto románu zaujal na svou dobu tak revoluční postoj k sociálnímu postavení padlé ženy, že následná dramatizace z roku 1852 byla cenzurou dlouho zadržována. Její uvedení se však stalo Dumasovým skutečným triumfem (hra inspirovala například italského skladatele Giuseppe Verdiho k napsání opery La traviata) a Dumas se obrátil k divadlu. Ve svých hrách, které vyvolaly mnohé polemiky v tehdejším společenském životě, kriticky zobrazoval mravy druhého císařství, řešil problémy nemanželských dětí, rozvodů, cizoložství, kuplířství atp., zabýval se právy žen, napadal předsudky společnosti a bojoval tak za uzdravení národa oslabeného zhýralstvím a falešnou morálkou. Doplňte do textu vhodná slova

25 Odpovědi k výchozímu textu 1 a) Jaké byly autorovy kořeny? b) Které umělecké směry jej ovlivňovaly? c) Jaké náměty uplatňoval ve svých hrách? d) Jak rozumíte výrazu kurtizána? Se kterým jeho slavným textem souvisí? a) Jaké byly autorovy kořeny? b) Které umělecké směry jej ovlivňovaly? c) Jaké náměty uplatňoval ve svých hrách? d) Jak rozumíte výrazu kurtizána? Se kterým jeho slavným textem souvisí? a) Nemanželský syn A. Dumase staršího. b) Realismus 19. století; naturalimus aj. c) Ve svých dílech se soustředil na dobové problémy jako byla prostituce, mezilidské vztahy, strasti nemanželských dětí, dobová morálka, rozvody, kuplířství … d)Kurtizána – původně výraz označoval ženu u dvora (dvořanku). Od 16. století se tak říká placeným společnicím a milenkám z vyšších společenských kruhů. Dáma s kaméliemi. a) Nemanželský syn A. Dumase staršího. b) Realismus 19. století; naturalimus aj. c) Ve svých dílech se soustředil na dobové problémy jako byla prostituce, mezilidské vztahy, strasti nemanželských dětí, dobová morálka, rozvody, kuplířství … d)Kurtizána – původně výraz označoval ženu u dvora (dvořanku). Od 16. století se tak říká placeným společnicím a milenkám z vyšších společenských kruhů. Dáma s kaméliemi.

26 ,,Konečně!" zvolala, vrhajíc se mi do náručí. "Tady jsi! Jak jsi bledý!" Vyprávěl jsem jí o výstupu s otcem.,,Ach, Bože! Věděla jsem to," řekla.,,Když nám Josef přišel oznámit příjezd tvého otce, chvěla jsem se jako při zprávě o neštěstí: Ubohý příteli! Já jsem příčinou tvých nepříjemností! Měl bys mne snad raději opustit než se rozhněvat s otcem. Vždyť, jsem mu přece neublížila. žijeme v ústraní a budeme žít v ještě větším ústraní. Jistě dobře ví, že musíš mít nějakou metresu, a měl by být šťasten, že jsem to já, protože tě miluji a nežádám víc, než dovolují tvé možnosti. Řekl jsi mu, jak si to v budoucnu zařídíme?",,Ano, a to právě ho nejvíce popudilo, protože v tomto rozhodnutí spatřuje důkaz naší vzájemné lásky.,,Co tedy činit?",,Zůstat spolu, drahá Markéto, a nechat přejít tu bouři.",,A přejde?",,Musí přejít.",,Nebude otec trvat na svém rozhodnutí?",,Co by mohl udělat?",,Cožpak vím? Co všechno může otec učinit, aby přinutil syna k poslušnosti! Bude ti připomínat mou minulost a mne možná poctí tím, že někde objeví nějakou novou historku, abys mne opustil.“ Výchozí text 4 – Dáma s kaméliemi

27 Odpovědi k výchozímu textu 2 a) Shrňte vlastními slovy obsah textu b) Posuďte jazykovou stránku díla. c) Určete umělecký směr, který text ovlivnil. Doložte jeho znaky v ukázce. d) Která jiná díla s tematikou prostituce znáte? a) Shrňte vlastními slovy obsah textu b) Posuďte jazykovou stránku díla. c) Určete umělecký směr, který text ovlivnil. Doložte jeho znaky v ukázce. d) Která jiná díla s tematikou prostituce znáte? a)Individuální řešení. Rozhovor mladíka (Armanda) s Markétou … autobiografické. b) Jazyková stránka – forma dialogu (přímá řeč a uvozovací věty); postavy mluví spisovným jazykem, cizí slovo metresu (milenku). Užití trpného rodu (být šťasten); obrazná pojmenování - např. nechat přejít bouři (počkat na odeznění problémů ) … c)Realismus; reálné zobrazení vztahu mladíka ke kurtizáně. d)Nana (EZ); Lesk a bída kurtizán (Balzac); Manon Lescaut (Nezval); Zločin a trest; Pasák (E.E. Kisch ) … a)Individuální řešení. Rozhovor mladíka (Armanda) s Markétou … autobiografické. b) Jazyková stránka – forma dialogu (přímá řeč a uvozovací věty); postavy mluví spisovným jazykem, cizí slovo metresu (milenku). Užití trpného rodu (být šťasten); obrazná pojmenování - např. nechat přejít bouři (počkat na odeznění problémů ) … c)Realismus; reálné zobrazení vztahu mladíka ke kurtizáně. d)Nana (EZ); Lesk a bída kurtizán (Balzac); Manon Lescaut (Nezval); Zločin a trest; Pasák (E.E. Kisch ) …

28 Výchozí text 5 – Dáma s kaméliemi Dáma s kaméliemi je román, vydaný roku 1848 ve Francii pod názvem La Damme aux camélias, autora Alexandra Dumase mladšího. Úspěšný román sám Dumas mladší dramatizoval, premiéra proběhla 2. února 1852 v pařížském Théâtre du Vaudeville, kdy hlavní roli Margueritte (v českém překladu Markéta), ztvárnila Eleanora Duse. Hned roku 1853 Giuseppe Verdi uvádí operu La Traviata, jejíž libreto napsal Francesco Maria Piave právě podle Dámy s kaméliemi. Hlavní postava je zde přejmenována na Violettu Valéry. V anglicky mluvících pramenech najdeme toto dramatické dílo často pod názvem Camille. Od své premiéry byla hra mnohokrát (jen u nás minimálně dvacetkrát) inscenována, a také zfilmována – existují čtyři němé a více než deset zvukových verzí z různých zemí celého světa – jmenuji film Camille z roku 1936, v němž hlavní roli ztvárnila Greta Garbo, v režiii George Cukora. Do českého jazyka byla hra přeložena již brzy po premiéře. Pro svou analýzu jsem si vybrala verzi překladu z roku 1973 – Hana Bělohradská s použitím překladu Anny Fárové a Jaroslava Gillara. Dáma s kaméliemi je román, vydaný roku 1848 ve Francii pod názvem La Damme aux camélias, autora Alexandra Dumase mladšího. Úspěšný román sám Dumas mladší dramatizoval, premiéra proběhla 2. února 1852 v pařížském Théâtre du Vaudeville, kdy hlavní roli Margueritte (v českém překladu Markéta), ztvárnila Eleanora Duse. Hned roku 1853 Giuseppe Verdi uvádí operu La Traviata, jejíž libreto napsal Francesco Maria Piave právě podle Dámy s kaméliemi. Hlavní postava je zde přejmenována na Violettu Valéry. V anglicky mluvících pramenech najdeme toto dramatické dílo často pod názvem Camille. Od své premiéry byla hra mnohokrát (jen u nás minimálně dvacetkrát) inscenována, a také zfilmována – existují čtyři němé a více než deset zvukových verzí z různých zemí celého světa – jmenuji film Camille z roku 1936, v němž hlavní roli ztvárnila Greta Garbo, v režiii George Cukora. Do českého jazyka byla hra přeložena již brzy po premiéře. Pro svou analýzu jsem si vybrala verzi překladu z roku 1973 – Hana Bělohradská s použitím překladu Anny Fárové a Jaroslava Gillara.

29 Úkoly k výchozímu textu 5 a) Vymyslete název textu. Proč je subjektivní? K čemu slouží? b) Napište minimálně pět otázek týkajících se výňatku. c) Určete slohový útvar. d)Vysvětlete význam slov a slovních spojení :  AD ml. dramatizoval román  v anglicky mluvících pramenech  pro svou analýzu (upraveno podle (upraveno podle a) Vymyslete název textu. Proč je subjektivní? K čemu slouží? b) Napište minimálně pět otázek týkajících se výňatku. c) Určete slohový útvar. d)Vysvětlete význam slov a slovních spojení :  AD ml. dramatizoval román  v anglicky mluvících pramenech  pro svou analýzu (upraveno podle (upraveno podle a)Např. Rozbor divadelní hry Dáma s kaméliemi aj. Subjektivita Subjektivita – tvůrce vyjadřuje své osobní názory, svou interpretaci daného díla; seznamuje čtenáře s vlastní analýzou hry inspirovaného knihou AD ml. … Slohový útvar c) Slohový útvar – převládá výklad a popis.  AD ml. upravil román pro potřeby jeviště (repliky aj.)  v anglicky psaných zdrojích  pro svůj rozbor (interpretaci) (upraveno podle (upraveno podle a)Např. Rozbor divadelní hry Dáma s kaméliemi aj. Subjektivita Subjektivita – tvůrce vyjadřuje své osobní názory, svou interpretaci daného díla; seznamuje čtenáře s vlastní analýzou hry inspirovaného knihou AD ml. … Slohový útvar c) Slohový útvar – převládá výklad a popis.  AD ml. upravil román pro potřeby jeviště (repliky aj.)  v anglicky psaných zdrojích  pro svůj rozbor (interpretaci) (upraveno podle (upraveno podle

30 Film Dáma s kaméliemi (1981) Podívejte se na video a vypracujte správné odpovědi. h?v=RcofdR0pyHE h?v=RcofdR0pyHE Film Dáma s kaméliemi (1981) Podívejte se na video a vypracujte správné odpovědi. h?v=RcofdR0pyHE h?v=RcofdR0pyHE a)Jak se vám ukázka líbí? b)Odpovídají dobové reálie vašim představám o 19. století? a)Jak se vám ukázka líbí? b)Odpovídají dobové reálie vašim představám o 19. století?

31 „Lituji jich z celé své duše. Neboť láska je tak sladký přelud, že ztratíme-li ji, přestože je přeludem, ztratíme celý život.“ Alexandre Dumas st. „Táta - to je velké dítě, které jsem měl, když jsem byl malé dítě.“ Alexandre Dumas ml.

32 Použitá literatura a zdroje  DUMAS ML., Alexandre. Dáma s kaméliemi. Praha: XYZ, 2008, ISBN  DUMAS, Alexandre. Hrabě Monte Christo. Praha: Svoboda,  DUMAS, Alexandre. Hrabě Monte Christo. Praha: Grada, 2013, ISBN  DUMAS, Alexandre. Tři mušketýři. Praha: Mladá fronta,  MAUROIS, André. Tři Dumasové. Praha: Mladá fronta,  SCHOPP, Claude. Alexandre Dumas - život génia. Praha: Existencialia, 2004, ISBN         Archiv autora (nahrávku namluvili studenti lovosického gymnázia A. Kubíček a J. Beneš)

33 Obrazový materiál  (pozadí, snímek 3)  (pozadí, snímek 3)  (podpis A. Dumase st., snímek 4)  (mušketýr, snímek 14-15)  (mapa, snímek 20)  7apr%C3%A8s_Charles_Chaplin.jpg (Dáma s kaméliemi, snímek 22) 7apr%C3%A8s_Charles_Chaplin.jpg  Archiv autora.


Stáhnout ppt "Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_21_ Dumasové Téma sady: Interpretace."

Podobné prezentace


Reklamy Google